دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

4 روش استفاده از Live View

تکنیک و ترفند
4 روش استفاده از Live View

با این حال، Live View هم برای دوربین‌های DSLR ساخته شده و فوت و فن‌های خاص خود را دارد که شما می‌توانید روش استفاده از Live View را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید. درست است که این روش یا همان Live View معمولا برای کسانی که به صورت حرفه‌ای با دوربین‌های عکاسی DSLR عکس می‌گیرند چندان جذاب نیست، اما اگر شما از آن دسته افراد هستید که به روش‌های مدرن هم اهمیت می‌دهید Live View ارزش یک نگاه را دارد.

روش استفاده از Live View

این روش امتحان شده و صحیح است و همچنین دارای مزایای مختلفی می‌باشد، از جمله اینکه به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از فوکوس پرسرعت Phase Detection، با سریع‌ترین شکل ممکن روی سوژه فوکوس و نورسنجی کنید. از مزایای دیگر این روش این است که به شما این امکان را می‌دهد تا دوربین خود را در یک نقطه روی زمین ثابت نگه دارید و حرکت سریع سوژه خود را دنبال کنید.

1- فوکوس دقیق روی سوژه

زمانی که از طریق چشمی دوربین خود به سوژه نگاه می‌کنید، مجموعه‌ای از مربع مستطیل‌ها یا نقاط فوکوسی را می‌بینید که هر کدام از این نقاط می‌توانند فوکوس شما را تعیین کند. این همان موضوع یافتن سیستم فوکوس است که پیش تر هم درباره آن توضیح دادم. این نقاط فوکوس تقریبا در تمام دوربین‌های DSLR موجود و قابل دیدن است. اما گاهی اوقات این نقاط دقیقا روی نقطه‌ای که می‌خواهید فوکوس کنید موجود نیستند.

برای مثال، گاهی اوقات ممکن است سوژه خارج از محدوده نقاط فوکوس نشان داده شده در منظره‌یاب دوربین باشد که این موضوع برای داشتن عکسی که نیاز به فوکوس دقیق دارد مناسب نیست. در اینگونه موارد مجبور به استفاده از روش “فوکوس و کادربندی” هستید.

یعنی مجبورید که اول باید با یکی از نقاط (که لزوما روی سوژه قرار نمی‌گیرد) روی سوژه فوکوس کنید، بعد دکمه شاتر یا دکمه AF-L را نگاه دارید تا مکان فوکوس حفظ شود، و نهایتا دوباره کادر را جابجا کنید و عکس بگیرید. محدوده نقاط فوکوس هم همیشه تضمین نمی‌کند که سوژه به طور کامل داخل فوکوس باشد، به خصوص اگر در حال عکس‌برداری از طبیعت هستید و سوژه در مکان دوری قرار دارد. بنابراین در اینجا فوکوس در حالت Live View می‌تواند برایتان راه‌گشا باشد.

زوم در Live View

Live View یک روش جادویی در چنین مواردی است که نه تنها می‌توانید از آن برای کادربندی عکس‌تان استفاده کنید، بلکه می‌توانید یک زوم بسته در یک ناحیه خاص انجام داده و از فوکوس کامل روی سوژه مطمئن شوید. در واقع می‌توانید اینطور تصور کنید که یک ذره‌بین بزرگ روی منظره‌یاب دوربین نگه می‌دارید و بخش‌های مختلف تصویر را با دقت بررسی می‌کنید.

به این ترتیب می‌توانید ببینید که آیا فوکوس در نقطه مورد نظر کاملا دقیق است یا خیر. البته برای این کار باید دوربین را روی یک سه‌پایه محکم گذاشته باشید تا لرزش تصویر دقت شما را از بین نبرد. البته می‌توانید دوربین را روی یک سطح محکم مثل طاقچه، سنگ و یا صخره هم قرار دهید.

زوم در live view

هر گروه از دوربین‌ها عملکرد زوم در حالت Live View متفاوتی دارند، اما بیشتر دوربین‌های DSLR دارای یک گزینه در منوی خود هستند که با فشار دکمه زوم در دوربین می‌توان در حالت Live View زوم کرد. همچنین می‌توان یک مقدار عددی درصدی برای بزرگنمایی تعریف کرد که عکس‌ها را به همان اندازه بزرگ کند.

این روش زمانی که دوربین و سوژه ثابت است یکی از بهترین راه‌های ممکن برای بررسی فوکوس است. در این روش شما می‌توانید مطمئن شوید که تصویر تا حد ممکن فوکوس شده و واضح است. خصوصا هنگامی که در حال استفاده از فوکوس دستی هستید این روش فوق‌العاده قوی عمل میکند.

2- پیش‌نمایش افکت‌های دوربین‌تان را ببینید

یک ترفند جالب در اغلب دوربین‌های DSLR اضافه شده است که دارای جلوه‌های متفاوتی مانند انتخاب رنگ اختصاصی، مینیاتوری کردن تصویر، سیاه و سفید کردن و … است. فکر کنید به صورت زنده در حال استفاده از فیلتر‌های اینستاگرام روی تصویرتان هستید.

با استفاده از Live View می‌توان مد‌های مختلفی را روی تصاویر فعال کنید و یک فیلتر جالب برای خلق عکس با انواع مختلفی از افکت‌ها را تجربه کنید. با این بازی سرگرم‌کننده می‌توانید افکت‌های مختلف دوربین‌تان را قبل از گرفتن عکس روی تصویر ببینید و لذت ببرید.

پیش نمایش افکت های دوربین

اگرچه این موضوع برای برخی از عکاسان چندان خوشایند نیست، زیرا ترجیح می‌دهند که با استفاده از فتوشاپ، جلوه‌های مختلفی را روی صحنه‌های خود به وجود بیاورند و کنترل و تغییرات متفاوتی را روی عکس خود داشته باشند. اما اگر شما در حال ساخت یک تصویر با افکت‌های دوربین هستید و از آن لذت می‌برید، چرا همین کار را انجام ندهید؟

برخی از مد‌های جلوه‌های تصویر واقعا زیبا و کاربردی هستند و ضمنا نمی‌توان آنها را با فرمت RAW عکاسی کرد. اما استفاده از Live View این امکان را فراهم می‌کند که انواع مختلفی از افکت‌های عکاسی را به صورت زنده ببینید و بدون نیاز به گرفتن عکس، تاثیر آنها را روی LiveView دوربین خودتان مشاهده کنید.

3- عمق میدان تصویر پیش‌نمایش

دیدن عمق میدان در دوربین‌های DSLR معمولا با روش دیگری به جز LiveView انجام می‌شود، اما از آنجا که استفاده از Live View برای دیدن عمق میدان بسیار ساده‌تر است، آن را در اینجا ذکر می‌کنم. زمانی که شما فاصله کانونی و بزرگی دهانه لنزتان خودتان را تغییر می‌دهید، عمق میدان و یا ناحیه داخل فوکوس هم تغییر می‌کند. درک این موضوع بسیار مشکل است، زیرا چندین متغیر مختلف که هرکدام موضوع خاصی را شامل می‌شوند می‌توانند روی مقدار عمق میدان موثر باشند.

این سردرگمی وقتی بیشتر می‌شود که بدانید تغییر دیافراگم روی دوربین‌تان هیچ تفاوتی در عمق میدان تصویری که در منظره‌یاب چشمی دوربین می‌بینید ندارد. اصولا دوربین‌های دیجیتال، با بستن یا باز کردن دیافراگم، پیش نمایش تصویر را تاریک یا روشن‌تر نمی‌کنند و به طور کلی همیشه روی بازترین حالت دیافراگم قرار دارند.

تنها وقتی که قرار است عکس گرفته شود، در کسری از ثانیه، دیافراگم دوربین به اندازه‌ای که شما از قبل تعیین کرده‌اید بسته و مجددا باز می‌شود. به همین دلیل هم هست که حتی زمانی که عکس‌های‌تان تیره می‌شوند، باز هم تصویر را در دوربین به خوبی و روشنی می‌بینید.

اما این باز بودن دیافراگم یک تاثیر بد هم دارد و آن تاثیر این است که شما همواره کمترین عمق میدان ممکن را در منظره‌یاب می‌بینید. بنابراین اگر بخواهید ببینید که تغییر دیافراگم تا چه حد عمق میدان تصویرتان را افزایش می‌دهد، باید دکمه DOF Preview را که معمولا در کنار لنز، روی بدنه دوربین قرار دارد فشار دهید. اما راه دیگری که برای این موپوع وجود دارد استفاده از تکنیک Live View است.

زمانیکه از چشمی دوربین dslr خود به یک منظره نگاه می‌کنید، دیافراگم لنز را در وسیع‌ترین مقدار ممکن باز کرده‌اید (کمترین عدد دیافراگم لنز) و کمترین عمق میدان در تصویر دیده می‌شود. اما زمانی که در حالت Live View هستید، تیغه‌های دهانه لنز تا حدی که شما تعیین کرده‌اید یا دوربین تشخیص دهد که به جای مناسبی رسیده است، بسته می‌شود.

این باعث می‌شود تا شما دقیقا همان چیزی که در تصویر موجود هست را ببینید. این روش در عکاسی ماکرو بسیار مفید و موثر است، زیرا دقیقا به شما می‌گوید که تا کجای تصویر در عمق میدان قرار دارد و از کجا به بعد محو خواهد شد.

4-فوکوس با لمس صفحه نمایش

و آخرین ترفند در حالت Live View هم استفاده از عمل فوکوس در این حالت را شامل می‌شود. بسیاری از دوربین‌های کانن یا نیکون، مانند 5D Mark IV شرکت کانن یا نیکون D3400 با صفحه نمایشگر لمسی معرفی شده‌اند که به راحتی با لمس کردن روی صفحه نمایش می‌توان مانند تلفن‌های همراه مثل iPhone 7 روی تصویر فوکوس کرد.

اگرچه ممکن است همه دوربین‌های DSLR این قابلیت را نداشته باشند و بسیاری از عکاسان هم باشند که نتوانند از این قابلیت استفاده کنند، با این حال پیشنهاد می‌کنم اگر دوربین شما صفحه نمایش لمسی دارد، حتما برای فوکوس از آن استفاده کنید و از آن لذت ببرید. فوکوس از طریق صفحه نمایش لمسی بسیار سریع و جالب است و همچنین برای عکاسان ورزشی، اکشن یا عکاسان عروسی هم بسیار مفید می‌باشد.

ممکن است به عنوان یک عکاسی حرفه‌ای برای عکاسی با سرعت خیلی زیاد، ترجیح بدهید که از فوکوس پرسرعت Phase Detection استفاده کنید، اما با به بازار آمدن لنز‌های سریع مانند سری STM کانن یا لنز‌های AF-P نیکون، استفاده از فوکوس در حالت LiveView بیشتر و بیشتر استفاده پیدا می کند.

خلاصه کلام

مطالبی که گفته شد تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های Live View و روش استفاده از Live View در یک دوربین DSLR بودند. اما اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می‌دهید از منظره‌یاب چشمی استفاده کنید امیدوارم روزی شانس استفاده از حداقل ویژگی‌های Live View را پیدا کنید. آیا شما هم جزو این دسته از افراد هستید یا تجربه‌های دیگری برای استفاده از LiveView را داشته‌اید.

کد تخفیف نورنگار

برای مطالعه بیشتر درباره دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای، به لینک های زیر مراجعه کنید:

  1. https://cpn.canon-europe.com/content/education/infobank/digital_camera_features/live_view.do
  2. https://digital-photography-school.com/live-view-dslr-sharper-creative/
  3. https://www.youtube.com/watch?v=_T4C9l2gIHU
  4. https://fstoppers.com/education/difference-between-dslrs-viewfinder-autofocus-and-live-view-autofocus-195881
  5. https://www.howtogeek.com/403570/how-to-take-better-photos-with-live-view-on-your-camera/

 

نویسنده : M Nareshchi