دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

مگاپیکسل دوربین عکاسی چیست؟ اهمیت و کاربرد آن

سوالات پر تکرار
مگاپیکسل دوربین عکاسی چیست؟ اهمیت و کاربرد آن

جزئیات عکس و مقدار وضوح و شفافیت آن، از مهم ترین فاکتورهای تصاویر ثبت شده برای عکاسان و دیگر افراد محسوب می‌شود که بسیار حائز اهمیت است؛ به‌همین‌دلیل همه ما درباره مگاپیکسل و تعداد آن شنیده و یا صحبت کرده‌ایم. در این مطلب درباره ماهیت پیکسل و مگاپیکسل، تاثیر آن‌ها در کیفیت تصویر و تفاوت آن‌ها با رزولوشن صحبت می‌کنیم. همچنین جنبه‌های فنی مگاپیکسل دوربین عکاسی را نیز بررسی خواهیم کرد. در انتهای مقاله، می‌توانید جدول مربوط به مگاپیکسل موردنیاز برای چاپ تصاویر با اندازه‌ها و وضوح گوناگون را مشاهده کنید.

مگاپیکسل چیست و کاربرد آن در کیفیت تصاویر

هر مگاپیکسل (MP مخفف Megapixel) برابر با یک میلیون پیکسل است. هر پیکسل نیز، مربع کوچکی است که اطلاعات بصری را در خود نگهداری می‌کند. همه عکس‌های دیجیتال و ویدئوها از تعداد زیادی پیکسل ریز، با رنگ‌های مختلف تشکیل شده‌اند. اگر روی عکس‌ها زوم کنید، می‌توانید این پیکسل‌ها را تشخیص دهید.

مگاپیکسل چیست و کاربرد آن در کیفیت تصاویر
مگاپیکسل به طور کلی به عنوان معیاری برای سنجش کیفیت تصویر در نظر گرفته می‌شود. هرچه تعداد مگاپیکسل‌ها بیشتر باشد، تصویر با جزئیات بیشتری ثبت می‌شود و در اندازه‌های بزرگتر بدون افت کیفیت قابل چاپ یا نمایش خواهد بود.

مگاپیکسل نقش مهمی را در قابلیت بزرگ‌نمایی تصاویر و از همه مهم‌تر، چاپ باکیفیت آن‌ها بازی می‌کند. هرچه عدد مگاپیکسل بالاتر باشد، جزئیات بصری بیشتری در تصویر ذخیره می‌شود. درنتیجه، برش، بزرگ‌نمایی و چاپ آن‌ها در سایزهای بزرگ، بدون نگرانی از افت کیفیت یا پیکسلی شدن، امکان‌پذیر است.

مگاپیکسل در دوربین عکاسی چه معنی می دهد؟

عکاسان از مگاپیکسل فقط برای تعریف کیفیت تصاویر استفاده نمی‌کنند، بلکه از آن برای تعریف کیفیت سنسور دوربین دیجیتال هم استفاده می‌کنند. هرچه تعداد مگاپیکسل‌های روی سنسور دوربین بیشتر باشد، بدان معناست که کیفیت نهایی تصویر حاصل از آن هم بیشتر می‌شود.

مگاپیکسل در دوربین عکاسی چه معنی می دهد؟
مگاپیکسل یکی از عوامل در کیفیت تصاویر است، اما تنها عامل تعیین کننده نیست. برای ثبت تصاویر باکیفیت، به سنسور بزرگ، لنز باکیفیت و مهارت عکاسی نیز نیاز دارید.

همانطور که اشاره کردیم مگاپیکسل تاثیر مستقیم در کیفیت و وضوح تصاویر دارد و نشان دهنده‌ی ظرفیت حسگر در دوربین عکاسی بشمار می‌رود. به زبان ساده باید گفت که هرگاه می‌گوییم یک دوربین 12 مگاپیکسلی، منظور این است که آن دوربین عکاسی تصاویر را با 12 میلیون پیکسل ثبت می‌کند و یک دوربین 10 مگاپیکسلی تصاویر را با 10 میلیون پیکسل به ثبت می‌رساند.
بدیهی است که پیکسل یا مگاپیکسل‌ها، تراکم و تعدادشان در کیفیت تصاویر نقش کلیدی ایفا می‌کنند؛ عوامل تکمیلی مانند حساسیت به نور، رنگ و بهینه سازی جزئیات نیز در کیفیت تصاویر ثبت شده توسط یک دوربین، موثرند.

اندازه فیزیکی سنسور تصویر در دوربین عکاسی نیز یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در کیفیت عکس است؛ هرچه سنسور بزرگتر باشد با تعداد کمتری پیکسل می‌تواند تصاویر با کیفیت بالا ثبت کند؛ چراکه پیکسل‌های بزرگتر نور ورودی را با دقت و قدرت بیشتر اندازه گیری کرده و نویز کمتر روی تصویر می‌اندازند.

بهترین دوربین عکاسی چند مگاپیکسل است؟

مقاله مرتبط: بهترین دوربین عکاسی چند مگاپیکسل است؟

جنبه های فنی مگاپیکسل در دوربین عکاسی

اندازه مگاپیکسل در وضوح و کیفیت تصاویر نقش مهمی داشته و از لحاظ فنی، دوربین های با تعداد پیکسل بیشتر، می توانند تصاویر با جزئیات بیشتر داشته باشند. اما این امر حجم تصاویر را افزایش می دهد و برای ذخیره تصاویر افراد در کامپیوتر، ممکن است با چالش مواجه شوند.

جنبه های فنی مگاپیکسل در دوربین عکاسی
در دنیای عکاسی دیجیتال، مگاپیکسل به عنوان واحدی برای سنجش رزولوشن تصویر شناخته می‌شود و نقشی کلیدی در تعیین میزان جزئیات و کیفیت کلی عکس ایفا می‌کند.

در دوربین‌های عکاسی دیجیتال dslr، پرتوهای نور از طریق لنز عبور می‌کنند و توسط یک آینه، به منشور چندوجهی بازتابیده می‌شوند. تابش نور به منشور باعث دیده‌شدن تصویر از طریق چشمی دوربین می‌شود. وقتی دکمه شاتر فشرده می‌شود، آینه و پرده شاتر بالا می‌روند و نور به سنسور دوربین برخورد کرده و تصویر را ثبت می‌کند.

بنابراین، کاربرد سنسور دوربین، ثبت نور به کمک مگاپیکسل‌های تشکیل‌دهنده آن است. وقتی تعداد مگاپیکسل‌ها بیشتر باشد، دوربین می‌تواند نور و رنگ بیشتری را از طریق لنز دریافت کرده و در پیکسل‌های سنسورش ذخیره کند؛ بنابراین کیفیت تصویر بعد از چاپ بالاتر می‌رود.

تعداد مگاپیکسل چیست؟

تعداد مگاپیکسل‌های تشکیل‌دهنده تصویر، رزولوشن نامیده می‌شود. برای محاسبه رزولوشن تصویر، فقط کافی است تعداد پیکسل‌های تشکیل‌دهنده طول عکس را در تعداد پیکسل‌های تشکیل‌دهنده عرض آن ضرب کنید؛ معمولا عدد حاصل از این فرمول، صفرهای زیادی دارد؛ به همین دلیل آن را به عدد «یک میلیون» تقسیم می‌کنند تا رزولوشن برحسب مگاپیکسل به دست آید.

تعداد مگاپیکسل چیست؟
هرچه تعداد مگاپیکسل‌ها بیشتر باشد، عکس با جزئیات بیشتری ثبت می‌شود و قابلیت چاپ در ابعاد بزرگتر را بدون افت کیفیت خواهد داشت.

برای مثال اگر تصویری دارای ابعاد ۱۲۰۰ در ۱۸۰۰ باشد، رزولوشن آن ۲۱۶۰۰۰۰ یا به‌عبارت‌دیگر، ۱۶/۲مگاپیکسل است.

دوربین‌های عکاسی پیشرفته مانند کانن، به عکاسان در حین عکاسی این امکان را می‌دهند تا تعداد مگاپیکسل را با خواست خود تعیین کنند. برای مثال شما می‌توانید تعیین کنید که یک عکس را با 7 مگاپیکسل عکاسی کنید یا 3 مگاپیکسل که این به خواست و نیاز شما بستگی دارد. کاهش تعداد مگاپیکسل ممکن است به کیفیت عکس‌تان آسیب برساند اما از طرفی این امکان را فراهم می‌کند تا شما با حجم دلخواه عکس را ثبت کنید و در هنگام ذخیره کرده و انتقال تصویر با چالش کمتری مواجه شوید.

تراکم مگاپیکسل چیست؟

تراکم پیکسلی، با واحد PPI (Pixel per inch) یا DPI (Dots per inch) مشخص می‌شود و نشان‌دهنده تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ از یک تصویر دیجیتال است. همچنین از تراکم پیکسلی برای تعیین تعداد پیکسل‌های قابل نمایش در نمایشگرهای گوشی، لپ‌تاپ، تلویزیون و غیره هم استفاده می‌شود. هرچه تراکم پیکسلی بیشتر باشد، کیفیت عکس بالاتر است.

در تصاویری که تراکم پیکسلی کمی دارند، پیکسل‌ها بزرگ‌تر و تعداد آن‌ها کم است؛ به همین دلیل این تصاویر، حالت پیکسلی و تار دارند.

تعداد مگاپیکسل در سنسورهای دوربین عکاسی تعیین‌کننده کیفیت تصاویر است و در وضوح عکس تاثیر مستقیم دارد. اگر سنسور دوربین 1000 پیکسل در 1000 پیکسل باشد، به‌این‌معناست که سنسور دوربین عکاسی یک مگاپیکسل است. در دوربین‌هایی که سنسور بزرگتر دارند، پیکسل‌ها بزرگتر هستند و نور بیشتری جذب کرده و همچنین تصاویر با کیفیت بالاتری ثبت می‌کنند. برای مثال در دوربین های فول اچ دی FULL HD سنسور در ابعاد 1080 در 1920 پیکسل دارند و حدود 2 مگاپیکسل تصویر ثبت می‌کنند.

جدول مگاپیکسل و تعداد آنها در تصویر

برای چاپ تصاویر، ابتدا باید مطمئن شوید تعداد مگاپیکسل آن‌ها جهت چاپ در اندازه دلخواه شما کافی است. اگر تعداد مگاپیکسل تصویر از حد مطلوب کمتر باشد، چاپ نهایی پیکسلی و بی‌کیفیت می‌شود. برای گرفتن بالاترین کیفیت پرینت، باید از وضوح ۳۰۰dpi استفاده کنید.

در جدول زیر می‌توانید میزان مگاپیکسل موردنیاز را برای چاپ تصویر در ابعاد مختلف مشاهده کنید.

مگاپیکسل موردنیازابعاد تصویر (۳۰۰ppi)سایز چاپ
2. 1 MP1200 * 1800 Pixels4*6”
3.1 MP1500 * 2100 Pixels5*7”
7.2 MP2400 * 3000 Pixels8*10”
8.6 MP2400 * 3600 Pixels8*12”
13.8 MP3300 * 4200 Pixels11*14”
34.5 MP4800 * 7200 Pixels16*24”
43.2 MP6000 * 7200 Pixels20*24”

سخن پایانی

در این مطلب درباره پیکسل دوربین عکاسی، تعریف مگاپیکسل و تاثیر آن در افزایش کیفیت چاپ تصاویر صحبت کردیم. همچنین تفاوت‌های مگاپیکسل دوربین عکاسی و رزولوشن را نیز بررسی کردیم و ویژگی های فنی سنسور دوربین‌های دیجیتال را شرح دادیم.

اگر قصد دارید مثل عکاسان حرفه‌ای فعالیت کرده و تصاویر خود را با بالاترین کیفیت چاپ کنید، باید دوربین‌های با مگاپیکسل بالاتر را انتخاب کنید. شما می‌توانید از فروشگاه نورنگار، دوربین مدنظر خود را پیدا کرده و خریداری کنید. همچنین درصورتی‌که نیاز به راهنمایی خرید دارید، می‌توانید با کارشناس‌های فروش نورنگار در تماس باشید.

سارا اسماعیلی

نویسنده :  سارا اسماعیلی

نوشتن در فضای وب به هنر همراه با تخصص نیاز دارد؛ تجربه سال‌ها نوشتن به عشق خلق محتوای کاربردی برای شما، هر روز علاقه و اعتماد به نفس را در من افزایش می‌دهد تا کلمات را دقیق‌تر برایتان کنار هم بچینم.

10 دیدگاه
  • shervin67 گفت:

    سلام وقت بخیر
    یک دوربین مناسب عکاسی پرتره میخواستم ؟
    و اینکه چه لنز هایی پیشنهاد میدیدمیخوام فلو زیاد داشته باشه

  • ashkan321 گفت:

    این مقاله خیلی جالب و آموزنده بود!
    من چیزای زیادی در مورد مگاپیکسل دوربین عکاسی یاد گرفتم.

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      خوشحالم که مقاله براتون جذاب بوده ممنون از ثبت نظرتون 🌹🙏

  • بهرامپور گفت:

    سلام و عرض ادب
    من عکاس آماتور هستم، از خوندن این مقاله خیلی چیزای جدید یاد گرفتم
    و فهمیدم که چطور می‌تونم از مگاپیکسل دوربینم به بهترین نحو استفاده کنم.

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالم که مقاله براتون کاربردی بوده ممنون از ثبت نظرتون 🌹🙏

  • ستاری گفت:

    درود و مهر
    من خیلی از خوندن این مقاله لذت بردم و کلی چیزای جدید یاد گرفتم.
    دیگه خیالم راحته که می‌تونم در مورد مگاپیکسل دوربین‌ها
    با یه دیدگاه آگاهانه‌تر صحبت کنم.

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      درود دوست عزیز
      خوشحالم که مقاله براتون کاربردی بوده ممنون از ثبت نظرتون 🌹🙏

  • farhad59 گفت:

    این مقاله یه راهنمای کامل و جامع برای درک مفهوم مگاپیکسل
    و اهمیتش توی عکاسی بود! تمام نکات مهم رو به زبانی ساده و قابل فهم توضیح داده بود.

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      مممنون از حسن توجه شما دوست عزیز 🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *