دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

گیمبال چیست و چگونه کار می کند؟

راهنمای انتخاب
گیمبال چیست و چگونه کار می کند؟

گیمبال دوربینچه درباره فیلمبرداری جدی باشید یا علاقمند به ضبط ولاگ و حتی محتواهای اینستاگرام باشید، به احتمال زیاد چیزهای زیادی درباره سه پایه های ضبط و گیمبال شنیده اید.  گیمبال ها سال‌هاست که بخشی از روند فیلم‌برداری در دنیای سینمای حرفه‌ای محسوب می‌شوند .در این مقاله به معرفی گیمبال و همه آن چیزی که نیاز است راجع به آن بدانید می پردازیم تا کمکی برای انتخاب راحت تر شما باشد.

 

 

 

اگر در حال ضبط صحنه ای باشید که نیاز دارید از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا شوید و این مسافت هم به اندازه ای طولانی باشد که نتوان از استدی‌کم برای ضبط استفاده کرد، شما به ناچار مجبور می شوید که به صورت دستی فیلمبرداری کنید. با این حال مشکل بزرگی که در این روش فیلمبرداری وجود دارد این است که تصویر ثبت شده به شدت متزلزل است و فیلم فاقد جلوه های حرفه ای که نیاز دارد، است. برای داشتن یک فیلم صاف و بدون لرزش اضافه نیاز به یک وسیله ثابت کننده و لرزش گیر است و در این نقطه است که گیمبال به کمک شما می‌آید.

 

تفاوت گیمبال و تثبیت کننده های قدیمی در این موضوع است که تثبیت کننده های قدیمی، که بر اساس اصل وزنه های تعادل کار می کنند، به اندازه گیمبال ها پایدار نیستند. شکستگی ناگهانی روی گیمبال می تواند آسیب کمتری ایجاد کند زیرا کمتر در معرض نیروهای خارجی مانند باد و اینرسی است. این نیروهای خارجی می توانند باعث شوند که تثبیت کننده های قدیمی به طور قابل توجهی قبل از بازگشت به تعادل زمانی که تحت تأثیر چنین نیروهای خارجی قرار می گیرند، جابجا شوند. موارد زیادی درباره گیمبال و کارکردهای آن وجود دارد که ممکن است برای شما جای سوال باشد. در این مقاله یک راهنمای کامل برای شما آورده ایم که شامل، توضیح درباره خود گیمبال، نحوه کار آن، نحوه راه اندازی و استفاده و مواردی از این قبیل است.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

 

آنچه خواهید خواند ...

گیمبال چیست؟

گیمبال و ویژگی های خاصش وسیله ای است که کیفیت ضبط دوربین فیلمبرداری شما را افزایش می دهد و از لرزش آن جلوگیری می کند. با استفاده از تثبیت کننده تصویر، لرزش دوربین عکاسی در هنگام عکاسی جبران می شود و میزان تاری عکس ها کاهش می یابد. با این حال دو راه برای تثبیت تصویر وجود دارد:

1- الگوریتم نرم افزاری پیچیده برای تثبیت تصویر الکترونیکی به منظور افزایش کیفیت تصویر.

2- استفاده از لرزشگیر اپتیکال

تاری تصویر در اثر لرزش دوربین را می توان با لرزشگیر اپتیکال با استفاده از سخت افزار نیز از بین برد. علیرغم این واقعیت که OIS لرزش دوربین را بطور کامل از بین نمی برد، اما تا حدی اثرات آن را کاهش می دهد. با این حال در هنگام تکان های زیاد و بیش از حد, عملکرد OIS نیز دچار اختلال می شود.

 

حال اگر ابزاری باشد که از هر دوی این روش برای تثبیت استفاده کند، یعنی هم روش نرم افزاری و هم سخت افزاری، تصویر به دست آماده یک نتیجه خارق العاده به همراه خواهد داشت. معمولاً اعتقاد بر این است که یک دوربین با وضوح بالا یک تصویر عالی تولید می کند و افراد حرفه ای برای جلوگیری از لرزش و تکان های اضافه دوربین ها را به یک پایه ایمن متصل می کنند تا نتیجه زحماتشان رضایت بخش باشد.

اینجاست که گیمبال به کمک می آید. گیمبال یک تثبیت کننده دوربین فشرده است که با کمک الگوریتم های کامپیوتری، فیلم را از لرزش های ناخواسته پاک نگه می دارد. این دستگاه دستی که با پایه های دوربین و ردیاب های حرکتی ساخته شده اند تا هر حرکت ناخواسته ای را حس کنند و به محض تشخیص این حرکات، از الگوریتمی برای کنترل محورهای خود و خنثی کردن آن در صورت وقوع استفاده می کند که موجب می شود فیلم ثابت ضبط شود چون مدارها از تکان دادن دوربین به جلو و عقب جلوگیری می کنند. همچنین گیمبال ها به حدی حرفه ای هستند که تفاوت بین حرکت عمدی و حرکت ناخواسته دوربین را تشخیص دهند. یک گیمبال خوب و با کیفیت علاوه بر تثبیت کنندگی بسیار آرام نیز می باشد. آنها سر و صدا ایجاد نمی کنند زیرا موتور های براشلس که دوربین را تنظیم می کنند، این کار را خیلی ظریف انجام می دهند.

 

فرض کنید در حال فیلمبرداری هستید و با یک حرکت ناگهانی دوربین به سمت جلو متمایل می شود، سنسور حرکتی گیمبال داده های حرکتی را به کامپیوتر منتقل می کند و سنسور بعدی یک الگوریتم برای بازوی گیمبال ارسال می کند، این الگوریتم مشخص می کند که به چه مقدار حرکت ضد تکان برای جلوگیری از لرزش فیلم نیاز است؛ نتیجه حاصل این است که دوربین ثابت می ماند و تغییرات زننده و لرزش های اضافی در فیلم ثبت نمی شود. نکته شگفت آور این است که تمام این پردازش ها در یک ثانیه اتفاق می افتد، خارق العاده نیست؟

حتی اگر دوربین در جهت عقربه های ساعت کج شود، الگوریتم پیام حرکت در خلاف جهت عقربه های ساعت را به محور رول می دهد تا دوربین ثابت بماند. با این حال اگر حرکت عمدی باشد و جابجایی توسط خود فیلمبردار انجام شود، گیمبال با استفاده از یک الگوریتم متفاوت عمل می کند.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

 

نحوه تجهیز و راه اندازی گیمبال

 

چگونه یک گیمبال را راه اندازی کنم؟

گیمبال ها برای دوربین های DSLR، دوربین های بدون آینه، گوشی های هوشمند و گوپرو ها در دسترس هستند. بنابراین ابتدا باید گیمبال مناسب با دوربین خود را انتخاب کنید. قبل از خرید گیمبال باید بدانید که برای مثال از دوربین dslr پشتیبانی می کند یا نه.

معمولاً تامین کنندگان گیمبال فهرستی از دستگاه های پشتیبانی شده خود را ارائه می دهند. به عنوان مثال، Gudsen لیستی از دوربین های سازگار با MOZA Air 2 خود را دارد، پس پیش از خرید گیمبال حتماً از قبل تحقیقات لازم را انجام دهید. حال که می دانید چه گیمبالی مناسب دوربین شماست، زمان نصب و راه اندازی فرا رسیده است. اگر با تنظیم سه پایه آشنایی داشته باشید، نصب و راه اندازی گیمبال نیز برای شما آسان خواهد بود.

مراحل نصب گیمبال

1- آماده کردن دوربین

ابتدا مطمئن شوید که دوربین شما برای عکسبرداری آماده است. قبل از نصب دوربین بر روی گیمبال مطمئن شوید که باتری، کارت حافظه و سایر تنظیمات صحیح باشند. پس از آماده سازی دوربین، همه بازوهای تنظیم را شل کنید تا بتوانید دوربین خود را به راحتی سوار کنید.

2- راه اندازی دوربین

دوربین را روی صفحه پایه قرار دهید و آن را محکم ببندید. مطمئن باشید که دوربین شل نباشد و اتصالات کاملاً چفت شده باشند چون در غیر این صورت احتمال افتادن دوربین و متحمل خسارت شدن بسیار بالا است. همچنین مطمئن شوید که صفحه پایه مستقیم است و برای این مولفه مهم وقت بگذارید.

3- کالیبراسیون

پس از نصب ایمن دوربین روی گیمبال باید توزیع وزن را کالیبره کنید، با اینکه به نظر فرآیند سختی است اما در واقعیت اینطور نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بازوهایی که روی زمین هستند را تنظیم کنید. برای گیمبال 3 محوره، دوربین نباید به جلو یا عقب متمایل باشد، همچنین نباید در جهت عقربه های ساعت و یا خلاف عقربه های ساعت بچرخد، همانند حالتی که روی سه پایه است باید کاملاً ثابت باشد. سپس دوربین خود و پس از آن گیمبال را روشن کنید. به محض روشن کردن، دوربین خود در حالت تعادل کامل تنظیم می شود.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

4- فعال کردن عملکردهای گیمبال

اکنون تنها چیزی که نیاز دارید این است که دستورالعمل های گیمبال خود را برای فعال کردن عملکردهای خاص دنبال کنید. به عنوان مثال، در MOZA Air Gimbal، می‌توانید یک بار دکمه جوی استیک را فشار دهید تا عملکردی را که آنها دنبال کردن یاو (YAW Follows) می‌گویند فعال کنید. این قابلیت برای این است که دوربین حرکت دست شما را دنبال کند. به عنوان مثال اگر می خواهید دوربین مطابق با حرکت شما به جلو و عقب متمایل شود، باید دکمه جوی استیک (joystick) را دوبار فشار دهید.

معمولاً هر گیمبال موتورهای الکتریکی دارند که از حرکت و چرخش دوربین در یکی از سه محور زیر جلوگیری می کنند:

گام (Pitch) – فراز و نشیب ها ( بالا و پایین)

یاو (YAW) – حرکات پهلو به پهلو ( رو به کنار)

چرخش (Roll) – حرکت در جهت ساعت گرد یا پاد ساعت گرد

هر برند گیمبال ترکیبی از دکمه های خاص خود را دارد که برای انجام هرکاری که می خواهید دوربین انجام دهد، باید آنها را فشار دهید. بنابراین در ابتدا نیاز به کمی تمرین دارید تا به دکمه های گیمبال خود عادت کنید.

انواع مختلف گیمبال

از آنجایی که بسته به بودجه و نوع کاری که هر تصویربردار انجام می دهد دوربین ها متفاوت هستند، گیمبال ها نیز بر اساس وزن دوربین ها به مدل های مختلفی تقسیم می شوند.

تثبیت کننده های دوربین های اکشن جمع و جور و کوچک هستند. مونوپاد ها علاوه بر اینکه یک دسته سلفی هستند می توانند برای موارد پیشرفته تری نیز ارتقا داده شوند. گیمبال های دوربین های اکشن با اینکه نسبت به مدل های امروزی بسیار ابتدایی بودند اما از محبوبیت زیادی برخوردار بودند و در حالی که نسل این گونه دوربین ها رو به انقراض است، ارتقای تثبیت کننده های این دوربین نیز متوقف شده است.

نوعی از این گیمبال ها که در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند گیمبال های تلفن همراه است. به دلیل رواج ویدیو های خویش انداز و عکس های سلفی و ولاگ های شخصی، افراد زیادی هستند که از تلفن همراه خود برای ضبط محتواهای مختلف استفاده می کنند. اکثر آماتورها از گوشی های هوشمند برای ضبط استفاده می کنند اما برای افراد حرفه ای این کاری بعید به نظر می رسد. با این حال عملکرد گیمبال های تلفن همراه در حال بهبود است و با جدیدترین گیمبال های مخصوص تلفن همراه و با کیفیت ترین گوشی های هوشمند می توان به نتایج شگفت انگیزی دست یافت. این گیمبال های از طریق اتصال بلوتوث به موبایل متصل می شوند. دکمه های کنترل روی دسته گیمبال گرفتن عکس را آسان می کند.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

گیمبال برای دوربین های DSLR

دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه توسط افراد حرفه ای برای همه مقاصد استفاده می شوند، بنابراین گیمبال های آن ها باید از بالاترین کیفیت برخوردار باشند. گیمبال های با کیفیت زیادی وجود دارند اما دو شرکت معروف در این زمینه Zhiyun و FeiyuTech هستند.

 

در این بخش به نحوه راه اندازی و کار با چند مدل گیمبال می پردازیم و امیدواریم برای شما مفید باشد.

 

شارژ کردن رونین اس (Ronin S)

برای شارژ کردن دسته از یک اداپتور برق 24 وات و کابل USB-C که با درگاه  USB-C روی گیمبال سازگاری دارد، استفاده می کنیم. زمان شارژ شدن کامل گیمبال تقریباً چیزی در حدود دو ساعت و پانزده دقیقه است. همچنین از طریق پاور بانک نیز میتوان این دسته را شارژ کرد.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

بالانس کردن RSC 2

برای داشتن عملکرد بهتر تمام گیمبال ها، بالانس کردن آنها پیش از شروع کار امری ضروری است. بالانس کردن صحیح گیمبال در جایی که حرکات سریع و با شتابی اتفاق می افتد، بالاترین بازدهی خود را نشان می دهد و علاوه بر کاهش لرزش های دوربین، زمان استفاده از باتری را نیز افزایش می دهد. قبل از استفاده از DJI RSC 2، سه محور برای بالانس کردن وجود دارد. مراحل بالانس کردن DJI RSC 2 در زیر بطور کامل شرح داده شده است.

قبل از بالانس کردن

1- دوربین باید به طور کامل آماده باشد و کابل های اتصال مورد نیاز نیز به آن وصل باشد. فراموش نکنید که قبل از اتصال و بالانس کردن دوربین بر روی گیمبال، حتماً درپوش لنز را بردارید.

2- قبل از بالانس کردن، مطمئن شوید که دوربین را در صورت استفاده از لنز زوم اپتیکال روشن کنید و فاصله کانونی استفاده از لنز متغیر را انتخاب کنید. همچنین مطمئن شوید که در هنگام بالانس کردن، DJI RSC 2 خاموش است یا بر روی mode sleep تنظیم است.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

مراحل بالانس کردن

A– بالانس کردن شیب عمودی (Vertical Tilt)

1- قفل محور شیب را باز کنید و دستگیره صفحه نصب را شل کنید.

2- محور شیب را بچرخانید تا وقتی که لنز دوربین به سمت بالا قرار بگیرد. توجه کنید که دوربین در قسمت بالا یا پایین سنگینی نکند. اگر در قسمت بالایی احساس سنگینی کردید، دوربین را به سمت عقب و اگر در قسمت زیر احساس سنگینی کردید دوربین را به سمت جلو حرکت دهید.

3- دستگیره صفحه نصب را در همان حالت که دوربین به سمت بالاست محکم کنید. در این حالت شیب عمدی بالانس شده و لنز دوربین به سمت بالا قرار دارد.

B– متعادل کردن عمق در حالت شیب عمودی

1- محور را تا جایی که لنز دوربین به سمت روبرو قرار بگیرد بچرخانید. اهرم را از حالت قفل خارج کنید.

2- چک کنید که سنگینی دوربین به سمت عقب یا جلو نباشد. اگر جلوی دوربین سنگین است، آن را به سمت عقب و اگر عقب دوربین سنگین است آن را به سمت جلو حرکت دهید.

3- اهرم را قفل کنید. اگر دوربین در زاویه 45 درجه به جلو یا عقب قرار دارد و ثابت و بدون تکان است، شیب عمودی بالانس شده است.

4- محور شیب عمودی را قفل کنید. (Tilt axis)

C– بالانس کردن محور رول (Roll Axis)

1- محور رول را آنلاک کنید. اهرم دسته رول را شل کنید.

2- چک کنید که موتور گردش رول در چه جهتی می چرخد. اگر دوربین به سمت چپ چرخید، آن را به سمت راست جابجا کنید و اگر به سمت راست چرخید دوربین را به سمت چپ حرکت دهید.

3- اهرم را محکم کنید. اگر دوربین شما ثابت است، محور رول گیمبال شما نیز بالانس شده است.

4- محور رول را قفل کنید.

D– بالانس کردن محور پن (Pan axis)

1- محور پن را آنلاک کنید و اهرم را شل کنید.

2- دسته را دست بگیرید و DJI RSC 2 را به سمت جلو متمایل کنید  و دسته پن را بچرخانید تا زمانی که موازی با شما قرار بگیرد.

3- حرکات محور پن را چک کنید. اگر لنز دوربین به سمت چپ چرخید، محور پن را به سمت راست هل دهید، اگر لنز دوربین به سمت راست چرخید، محور پن را به سمت چپ هل دهید.

4- اهرم را سفت کنید. اگر دوربین شما در حالت چرخاندن و زمانی که دستگیره را کج می کنید ثابت بماند، محور پن گیمبال شما نیز بالانس شده است.

 

گیمبال گوشی

در این بخش آموزش کار با گیمبال موبایل و نحوه اتصال گیمبال به گوشی را به شما یاد می دهیم. سه مدل گیمبالی که در این بخش به شما آموزش داده می شوند، Osmo Mobile 4، Osmo mobile 5 و همچنین Osmo Mobile 6 است. سعی شده بطور خلاصه نحوه اتصال و راه اندازی این گیمبال ها را در این بخش بگنجانیم تا هنگام استفاده با مشکل کمتری روبرو شوید.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

 

راه اندازی Osmo Mobile 4

1- نصب DJI Mimo app

راه اندازی این گیمبال بسیار راحت تر از چیزی است که به نظر می رسد. ابتدا باید برای تمام مدل های گیمبال DJI، اپ موبایل مخصوص این شرکت که DJI Mimo app نام دارد را نصب کنید.

2- اتصال گوشی به Osmo Mobile 4

این شرکت دو روش برای اتصال گوشی به پایه را در پیش روی شما قرار می دهد. یک اینکه می توانید حلقه مغناطیسی را مستقیم به پشت گوشی (حتماً باید بدون قاب باشد) متصل کنید. برای کسانی هم که نمی خواهند هولدر به پشت گوشی خود متصل کنند گیره مغناطیسی DJI Osmo Mobile 4 نیز در جعبه وجود دارد. فقط توجه کنید که گیره مغناطیسی را در مرکز گوشی خود قرار دهید که آرم DJI مطابق با تراز دوربین موبایل شما باشد. در آخر نیز به سادگی گیمبال را باز کنید و آهنربا را با نقطه مغناطیسی ( نقطه سفید) چاپ شده روی DJI OM 4 تراز کنید.

3- سه پایه را به Osmo Mobile 4 وصل کنید

این سه پایه به عنوان یک عضو محبوب در تمام جعبه های گیمبال وجود دارد. با اینکه Osmo Mobile 4 سبک وزن است اما گاهی نیاز می شود که آن را در جایی ثابت قرار دهید. در قسمت زیر گیمبال یک مانت یک چهارم اینچی برای اتصال سه پایه وجود دارد. هنگامی که سه پایه را به گریپ محکم متصل کردید، می توانید آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. این سه پایه برای گرفتن عکس های پانوراما و ویدیو های تایم لپس بسیار عالی است.

4- Osmo Mobile 4 را فعال کنید

فعال کردن این دسته بسیار آسان است. قبل از روشن کردن گیمبال، بلوتوث گوشی خود را فعال کنید و سپس دکمه (M) را فشار دهید تا گیمبال شما روشن شود. بعد از روشن شدن وارد اپ DJI Mimo شوید؛ در اینجا شما نیاز به یک حساب کاربری دارید. اگر از قبل حساب دارید که وارد آن شوید و اگر نه یک حساب کاربری بسازید.

ازمو موبایل 4 شما آماده استفاده است.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

آموزش کار با Osmo Mobile 5

اتصال گیره مغناطیسی این مدل گیمبال نیز همچون مدل قبلی است. فقط توجه داشته باشید که اگر تلفن همراه شما قطری کمتر از 7.5 میلیمتر و یا وزنی کمتر از 170 گرم دارد، از پد مخصوصی که در جعبه وجود دارد در زیر گیره مغناطیسی استفاده کنید. قبل از روشن کردن گیمبال حتماً تلفن همراه را بر روی آن نصب کنید و بلوتوث را روشن کنید. Osmo Mobile 5 اگر تلفن را شناسایی نکند به حالت استندبای میرود. می تواند با فشردن هر دکمه ای گیمبال خود را از استندبای خارج کنید. بعد از روشن کردن، Osmo Mobile 5 بر روی حالت تنظیم خودکار است و حرکات جویستیک را با انتقال های روان محور های پن (Pan) و تیلت (Tilt) خنثی می کند و ویبره های طبیعی اطراف را کاهش می دهد.

استفاده از DJI OM 5

در این بخش به معرفی نحوه کارکرد دکمه های مختلف گیمبال و علامت های آن می پردازیم.

دکمه M

زمانی که خاموش است

یکبار فشار دادن: چک کردن سطح باتری

فشار دادن و نگه داشتن: روشن کردن گیمبال

زمانی که روشن است

یکبار فشار: سوییچ کردن بین فیلمبرداری و عکاسی و یا ورود به تنظیمان سریع

دوبار فشار دادن: رفتن به حالت استندبای

چهار بار فشار دادن: سوییچ بین FPV و Follow مود

فشار دادن و نگه داشتن: خاموش شدن

دکمه شاتر/ ضبط:

یکبار فشار دادن: عکس گرفتن یا ضبط و قطع ویدیو

فشار دادن و نگه داشتن: در حالت عکاسی، به صورت متوالی عکس می گیرد

دکمه سوییچ

یکبار فشار دادن: سوییچ کردن بین دوربین جلو و عقب

دوبار فشار دادن: سوییچ کردن بین حالت افقی و عمودی

جوی استیک

برای حرکت افقی و عمودی گوشی بچرخانید. همچنین کنترل مستقیم جوی استیک را می توان از طریق اپ DJI Mimo نیز تنظیم کرد.

دکمه زوم

برای بزرگ نمایی سوژه به سمت + و برای کوچک کردن به سمت – فشار دهید.

ماشه

ماشه را فشار دهید و نگه دارید تا گیمبال قفل شود. در این حالت گیمبال همانند دسته های مونوپاد عادی عمل می کند و تکان های گوشی را دنبال نمی کند. ماشه را با حالت قبل برگردانید تا قفل باز شود.

با یکبار فشار دادن اکتیو ترک (Active Track 4.0) فعال و یا غیر فعال  می شود. ( نیازمند اتصال به اپ)

با دوبار فشار دادن، گیمبال تازه سازی می شود. در حالت استفاده از اکتیو ترک 4.0 گیمبال دوباره به نمای روبروی دوربین تازه سازی می شود.

اکتیو ترک یک ویژگی اختصاصی محصولات DJI است که برای تعقیب سوژه استفاده می شود.

با یکبار فشار دادن و سپس نگه داشتن ماشه، اسپرت مود (Sport Mode) فعال می شود. این حالت سرعت گیمبال برای دنبال کردن سوژه های سریع را بالاتر می برد.

 پورت شارژ

با اتصال USB متصل به آداپتور گیمبال را شارژ کنید.

پورت ¼ اینچی UNC

از این قسمت که در زیر گیمبال وجود دارد برای اتصال سه پایه استفاده می شود.

سوراخ پیچ M3x0.5

از این سوراخ برای اتصال وزنه تعادل در زمانی که دوربین با لنز و یا گوشی با میکروفن روی گیمبال قرار می گیرد استفاده می شود. همچنین توجه داشته باشید که مجموع وزن این ابزار کمتر از 290 گرم باشد.

سوراخ اتصال بند

در پایین گیمبال نیز یک سوراخ برای اتصال دستبند وجود دارد.

نکته: اتصال بلوتوث Osmo Mobile 5 در صورتی که بلوتوث این گیمبال متصل یا یافت نشود قابل ریست کردن است. دکمه سوییچ، شاتر و ماشه را همزمان نگه دارید تا اتصال بلوتوث ریست شود. زمانی که نشانگر وضعیت سیستم از سبز به زرد تغییر رنگ دهد، بلوتوث دشتگاه ریست شده و می توانید مجدد به ان متصل شوید.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

 

کار با Osmo Mobile 6

نحوه کار با این گیمبال نیز تفاوت زیادی با مدل های قبل ندارد با این حال نکات مورد نیاز را برای شما شرح می دهیم.

Osmo Mobile 6 بعد از باز کردن به صورت خودکار روشن می شود.  نحوه اتصال گیره مغناطیسی نیز به همان ترتیبی است که در Osmo Mobile 4 گفته شد. بعد از اتصال گوشی، زمانی که در پنل وضعیت Gimbal Mode نمایش داده شود، گیمبال ثتبیت می شود. اگر در پنل وضعیت چراغ قرمز چشمک زن دیده شد، یعنی اتصال گیره مغناطیسی دچار مشکل است پس حتماً مطمئن شوید که به درستی به گوشی خود متصلش کنید. پورت شارژ این گیمبال USB-C است.

 

پنل وضعیت

در این قسمت توضیح کوتاهی از نشانه های ظاهر شده در پنل وضعیت به شما ارائه خواهد شد.

نشانگر وضعیت سیستم

چشمک زن قرمز = گیره مگنت به درستی متصل نیست

زرد ثابت = بلوتوث متصل نیست

سبز ثابت = بلوتوث متصل است

چشمک زن زرد یا سبز = حالت استندبای

چشمک زن قرمز و سبز متناوب = سیستم عامل در حال آپدیت / آپدیت سیستم عامل ناموفق

قرمز ثابت = وضعیتی غیر طبیعی یافت شد

نشانگر سطح باتری

چشمک زن قرمز مداوم = کمتر از 5%

قرمز ثابت = 6% – 19%

زرد ثابت = 20% – 60%

سبز ثابت = بیشتر از 60%

حالت های مختلف گیمبال

دنبال کردن (Follow): هر دو محور پن و تیلت فعال هستند و حرکات دسته را دنبال می کنند. مناسب برای حالتی که حرکات بالا و پایین و مایل وجود دارد.

تیلت قفل شده (Tilt Locked): فقط محور پن فعال است و برای زمانی که حرکات چپ و راستی وجود دارد مناسب است.

حالت FPV: هر سه محور فعال هستند و برای زمانی مناسب است که تصویر برداری اول شخص دارید.

حالت SpinShot: علاوه بر اینکه هر سه محور فعال هستند، می توان از جوی استیک نیز برای کنترل گردش های محور رول استفاده کرد. این حالت نیز برای زمانی که فیلمبرداری 360 درجه و یا رفت و برگشتی انجام می شود مناسب است.

همچنین چند قابلیت دیگر به دکمه های این گیمبال نسبت به ورژن قبلی اضافه شده است.

دکمه M

در حالت خاموش

زمانی که گیمبال بسته است: یکبار فشار دهید یا فشار دهید و نگه دارید: میزان باتری

زمانی که گیمبال باز است: یکبار فشار دهید: روشن کردن

در حالت روشن

یکبار فشار دادن: سوییچ کردن بین حالت های مختلف گیمبال

سه بار فشار دادن: رفتن به حالت استندبای

فشار دادن و نگه داشتن: خاموش کردن

پیچ چرخان کناری

یکبار فشار دادن: سوییچ بین فوکوس و زوم

چرخاندن: کنترل کردن فوکوس یا زوم

دکمه سوییچ

دو حالت قبلی همانند ورژن قبلی است فقط یک حالت فشار سه باره اضافه شده که برای سوییچ بین عکیبرداری و فیلمبرداری است. همچنین می توان کنترل سریع این قابلیت را در اپ DJI Mimo فعال کرد.

 

صفر تا صد آنچه درباره گیمبال نیاز دارید بدانید

برخی نکات قابل ذکر

گیمبال های براشلس از نظر مزایا و معایب هیچ تفاوتی با ابزارهای دیگر ندارند. در نظر گرفتن این عوامل به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا برای کار مورد نظر شما مناسب است یا خیر. تصویربرداری با گیمبال این نکات منفی را نیز دارد.

به دلیل شکل خاصی که این وسیله دارد و گاهی وزن زیادی که برای تحمل وزن دوربین و لنز دارا می باشد، پس از مدتی استفاده موجب خستگی کتف و بازو و شانه های شما می شود و همچنین به دلیل حجیم بودن دسته های آن، حمل و نقل و استفاده از آنها کمی دشوار است. همچنین نحوه استفاده گیمبال دارای دستورالعمل مشخصی نیست و برای کنترل و فهم نوع حرکت آن نیاز به تمرین و استفاده از این وسیله دارید تا بتوانید به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

 

گیمبال های بر اساس تعداد محورهایشان طبقه بندی می شوند. علاوه بر گیمبال های دو محوره گیمبال های سه محوره و چهار محوره نیز موجود هستند. یک گیمبال دو محوره از دو موتور و دو حلقه تشکیل می شود. با کج کردن یا چرخاندن نگهدارنده دوربین، می توانید دوربین را در جهت خاصی حرکت دهید. گیمبال سه محوره نیز از سه موتور و سه حلقه تشکیل شده است، همانطور که در جهت رول و شیب حرکت می کند، موقعیت ثابتی را حفظ می کند و همچنین حرکت جانبی نیز امکان پذیر است. گیمبال سه محوره را می توان با قفل کردن محور سوم به یک گیمبال دو محوره تبدیل کرد.

با این حال بسته به نوع کاری که میخواهید انجام دهید می توانید بین این دو نوع گیمبال انتخاب داشته باشید. با اینکه گیمبال سه محوره در سه جهت توانایی حرکت دارد و موجب ثبات فیلمبرداری شما می شود با این حال گیمبال های دو محوره وزن سبک تری دارند و به دلیل کمتر بودن یک موتور آنها، مصرف باتری در این مدل نیز کمتر است.

همچنین دو نوع موتور برای گیمبال موجود است: موتور های سروو (Servo) و موتورهای براشلس (Brushless). با وجود قیمت مناسب تر و وزن سبک تر، سروو موتورها در بارگزاری وزنی محدود هستند و برای کارهای حرفه ای تر بهتر است از گیمبال با موتور براشلس استفاده کرد که می توانند دوربین های سنگین را کنترل کنند.

همچنین گیمبال برای کار کردن به باتری نیاز دارد پس هنگام ضبط های طولانی مدت حتماً باتری اضافی به همراه داشته باشید. این وسیله به دو روش تغذیه می شوند. نوع اول از باتری های قلیایی استفاده می کند که باید مرتباً تعویض شوند. نوع دوم از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند که می توانید آنها را دوباره شارژ کنید.

همچنین اگر قرار است استفاده حرفه ای از گیمبال خود داشته باشید به این نکته که آیا توان نصب لوازم جانبی دیگر را دارد یا خیر، توجه داشته باشید. مانند نصب سه پایه بر روی گیمبال، نصب گیمبال بر روی میله های کششی و مواردی از این قبیل.

 

 

سرعت عمل بالا در هنگام استفاده

گیمبال ها می‌توانند خیلی سریع آماده شوند. این نکته بسیار مهم است. خصوصاً برای فیلم‌برداری در موقعیت‌هایی که کمبود زمان اهمیت زیادی دارد، استفاده از این ابزار‌ها می‌تواند بسیار راهگشا باشد. این ابزارها، معمولاً به صورت یکپارچه طراحی می‌شوند. یعنی برخلاف ابزارهای بزرگ و حرفه‌ای‌تر مانند ریل‌ها، به سرعت می‌توانید آن‌ها را از کیف بیرون بیاورید و دوربین را روی آن‌ها نصب کنید و کار را آغاز کنید.

فیلم‌برداری های مستند، فیلم‌برداری‌های داخل خیابان‌ها و اماکن شلوغ و پر تردد، فیلم‌برداری در ساعات اولیه صبح یا ساعات منتهی به غروب که نور به سرعت در حال تغییر است، و بسیاری مواقع دیگر، با کمک گیمبال‌ها بسیار سریع‌تر و ساده‌تر قابل انجام است.

ضمناً از آنجا که این ابزارها بسیار ساده و جمع و جور طراحی می‌شوند، معمولاً نظر کمتری را هم به خود جلب می‌کنند و برای کار در ازدحام جمعیت هم ساده‌تر هستند.

خصوصاً در هنگام فیلم‌برداری مستند، توجه عابران و مردم نسبت به یک گیمبال خیلی کمتر از توجه آن‌ها نسبت به ریل‌ و استدی‌کم جلب می‌شود و کار را برای فیلم‌بردار و سوژه ساده‌تر می‌کند.

[relatedpost post=”96576″]

سادگی کار در موقعیت‌های پیچیده

تا پیش از تولید گیمبال های فعلی، اغلب فیلم‌برداران برای حرکت‌های آزاد دوربین از Steadycam ها استفاده می‌کردند. اما گیمبال‌ها به سرعت توانستند جای خود را در این میان باز کنند. با این حال نمی‌توان این محبوبیت را صرفاً به دلیل کارآیی بهتر این تجهیزات در نظر گرفت. شاید بخشی از این محبوبیت، نه فقط به دلیل امکانات خوب و سبک بودن این ابزارها، بلکه به دلیل تغییر ذائقه بسیاری از فیلم‌برداران برای استفاده از دوربین‌های کوچک‌تر و سبک‌تر DSLR یا دوربین‌های فول فریم بدون آینه باشد.

هر چقدر دوربین‌ها و لنز‌هایی که روی آن‌ها نصب می‌شود، کوچک‌تر می‌شود، طبیعتاً لرزشگیر‌هایی که می‌توانند آن‌ها را حمل کنند نیز سبک‌تر و کوچک‌تر ساخته می‌شوند. گیمبال‌های دستی امروزه، معمولاً با محدودیت وزن قابل تحمل 3 تا 5 کیلوگرم تولید می‌شوند که برای حمل یک دوربین DSLR همراه با یک لنز تله بلند نیز کفایت می‌کند.

به همین دلیل، می‌توانید به راحتی آن‌ها را در شرایط فیلم‌برداری نامتعادل، مانند پله‌ها، سراشیبی‌ها یا دامنه کوه‌ها هم در دست گرفته و حرکت کنید. این ابزارهای جانبی فیلم‌برداری اگرچه فقط روی دست حمل می‌شوند، اما برای سکانس‌های کوتاه، اصلاً خسته کننده نیستند و کار کردن با آن‌ها بسیار ساده است.

                  به همین دلیل هم می‌توانید گیمبال ها را همه جا همراه خود داشته باشید.

همه‌چیز در خدمت فیلم‌برداری شماست

این یک اتفاق معمول است که وقتی ابزار جدیدی می‌گیرید، سعی کنید که عملکرد آن را در همه جنبه‌ها آزمایش کنید. اما گیمبال‌ها کمی متفاوت هستند. آن‌ها مستقیماً روی حرکت دوربین و در واقع تغییر کادر شما تأثیر گذار هستند. اگرچه وقتی این ابزارها را در دست می‌گیرید، مدام دوست دارید تا تأثیر آن را در حرکت‌های خودتان ببینید، اما باز هم می‌بایست مثل قدیم همه تمرکز خودتان را روی کادربندی و قاب تصویر بگذارید. سعی نکنید حالا که یک گیمبال در دست دارید، مدام دوربین و کادر را حرکت دهید.

فراموش نکنید، تغییر قاب دوربین، اصلاً مانند دیگر جنبه‌های یک تصویر، مانند نور یا رنگ، قابل تصحیح نیست و کادری که بدون دلیل جابجا می‌شود، به هیچ وجه نمی‌تواند بعداً به صورت نرم‌افزاری تصحیح شود! بنابراین بازی و آزمایش گیمبال را به وقت دیگری به جز زمان فیلم‌برداری موکول کنید!

خرید گیمبال دوربین

حواستان به حرکت‌های افقی باشد

می‌دانیم که گیمبال ها می‌توانند حرکت‌های دوربین را در سه محور فضایی خنثی کنند. این سه محور شامل حرکت‌های افقی یا Pan، حرکت‌های عمودی یا Tilt و حرکت‌های چرخشی یا Roll می‌شود. اما در این میان، تأثیرگذارترین حرکت در چشم بیننده، حرکت‌های شناور عمودی است. گیمبال‌ها به سختی می‌توانند چنین حرکتی را خنثی کنند.

یعنی برخلاف حرکت‌های روی سطح افق یا حرکت‌های لرزش چپ و راست دست، حرکت‌های عمودی یا تیلت، به سرعت خود را نشان می‌دهند و اتفاقاً لرزشگیر‌ها در حذف این حرکت هم کمترین تأثیر را دارند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از این حرکت‌ها بپرهیزید. این نوع حرکت، حالتی معلق همانند شیرجه زدن یا پرواز را ایجاد می‌کنند که در تصاویر سینمایی کاربرد کمی دارند.

این چیزیست که خیلی از کسانی که تازه کار با گیمبال را شروع کرده‌اند توجه کمی به آن می‌کنند و احتمالاً باعث از دست رفتن یا حذف راش‌های گرفته شده می‌شود.

گیمبال‌ها را آویزان کنید

اغلب گیمبال‌ها طوری طراحی می‌شوند که زاویه دید دوربین، تقریباً روبروی سینه یا شکم قرار گیرد. این پرکاربردترین موقعیت برای فیلم‌برداری با دوربین‌های DSLR و البته متعادل‌ترین وضعیت برای حفظ وضعیت پایدار دوربین‌ است. اگرچه این زاویه دید، بیشترین استفاده را دارد، اما به علت اینکه به ندرت می‌توانید حرکت پیش زمینه را در پایین کادر داشته باشید، حرکت‌های آن تأثیرگذاری زیادی ندارند.

به همین علت برخی از گیمبال‌های پیشرفته‌تر مانند DJI Ronin این امکان را دارند تا به صورت آویزان هم استفاده شوند. به این ترتیب که دوربین به جای اینکه روی دست قرار بگیرد، به صورت آویزان از است و نزدیک‌تر به سطح زمین قرار می‌گیرد. به این ترتیب، حرکت‌های دوربین، به دلیل نمایش حرکت زمینه، بسیار بیشتر دیده شده و تصویر تأثیرگذاری را خلق می‌کند.

بهتر است وقتی به خرید یک گیمبال جدید فکر می‌کنید، این قابلیت مهم را هم در نظر داشته باشید. وگرنه مجبورید برای فیلم‌برداری در زوایای خیلی پایین، خودتان روی زمین بنشینید یا به صورت خمیده حرکت کنید.

گیمبال دوربین

از نرم‌افزارهای گیمبال‌ها غافل نشوید

اگرچه هر دوربینی از نرم افزار کنترل از راه دور مخصوص به خودش استفاده می‌کند، اما اغلب گیمبال‌ها دارای یک نرم‌افزار کنترل از راه برای تلفن‌های همراه هم هستند که البته معمولاً برای کنترل گیمبال با این برنامه، یک دستیار فیلم‌برداری هم در کنار فیلم‌بردار قرار داشته باشد.

به این ترتیب، حرکت‌های فیزیکی مانند ارتفاع و جهت حرکت دوربین توسط فیلم‌بردار اول و حرکت‌های قاب و زاویه دوربین، توسط فیلم‌بردار دوم و از روی نرم‌افزار موبایل یا تبلت کنترل می‌شود. یکی از قابلیت‌های خوب در اغلب این برنامه‌ها، امکان قفل کردن حرکت دوربین روی یک سوژه خاص است. به این ترتیب گیمبال می‌تواند زاویه دید دوربین را روی یک مسیر خاص نگه دارد که برای فیلم‌برداری‌های تبلیغاتی یا عروسی، کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد.

زیرا اگرچه زاویه دوربین یا مکان آن تغییر می‌کند، اما بیننده می‌تواند سوژه را در یک سوم طلایی یا مثلاً در مرکز تصویر دنبال کند.

مشاهده قیمت و مشخصات گیمبال ها

در تجهیزات صرفه‌جویی کنید

نکته مهمی که باید درباره گیمبال ها بدانید این است که هنوز هم در دنیای فیلم‌برداری حرفه ای، گیمبال‌ها را نمی‌توان جایگزین ابزارهای پیشرفته‌ای مانند اسلایدر‌ها، کرین‌ها و استند‌های شانه‌ای یا ریل‌ها دانست. به‌هرحال گیمبال‌ها هم محدودیت‌های خودشان را دارند و به دلیل اینکه اصولاً از این ابزار‌ها روی دست استفاده می‌شود، فواصل حرکتی کوتاهی دارند که نمی‌توان آن‌ها را جایگزین ابزارهای حرفه‌ای مانند ریل‌‌ها کرد.

اما برخی از فیلم‌برداران حرفه‌ای با ترکیب این وسیله با ابزارهای دیگر، می‌توانند تا حدودی به تصویری که توسط ابزارهای حرفه‌ای گرفته می‌شوند نزدیک‌تر شوند. به عنوان مثال قرار دادن گیمبال روی یک سه پایه فیلم‌برداری حرفه ای که دسته بلندی دارد، می‌تواند برای حرکت‌های تیلت از پایین به بالا بسیار کارآمد باشد. یا مثلاً قرار دادن گیمبال روی یک اسکیت و کشیدن آن روی زمین، می‌تواند حرکت‌های نرم و پیوسته دوربین روی یک ریل را شبیه‌سازی کند.

با کمی خلاقیت می‌توانید ابزارهای جالبی را از ترکیب گیمبال با وسایلی که در دسترس دارید بسازید که برای سوژه‌های فیلم‌برداری کوچک، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

گیمبال دوربین ارزان

گیمبال‌ها را کالیبره کنید

اگر دوربین و لنز قبلی‌تان یک Canon 5D Mark IV یا یک لنز تله بلند مانند EF 70-200 f/2.8 II بوده، و حالا می‌خواهید بلافاصله از یک دوربین بدون آینه سونی a7 III با یک لنز 50mm کوچک استفاده کنید، لازم است دوباره گیمبال را کالیبره کنید. اگرچه گیمبال‌ها می‌توانند لرزش‌های دوربین‌ها را در حالت‌های مختلف و با استفاده از لنز‌های گوناگون خنثی کنند، اما بهتر است در همان ابتدا، محل قرارگیری دوربین‌ روی گیمبال را به صورت دستی هم تراز کنید.

به این ترتیب که با کمک پیچ‌های روی پایه‌ها، به صورت فیزیکی پایه‌های گیمبال را  طوری جابجا کنید که نقطه ثقل دوربین و لنز دقیقاً تراز شود. در این حالت باید حتی بدون روشن کردن گیمبال هم، دوربین روی حالت تعادل قرار گیرد. به این ترتیب در هنگام حمل، هم فشار کمتری به دست وارد شده و هم فشار روی گیمبال و مصرف باطری آن کاهش می‌یابد.

  تراز کردن فیزیکی، از خستگی دست جلوگیری کرده و نگه‌داری و حمل دوربین را برایتان راحت‌تر می‌کند.

[relatedpost post=”75207″]

گیمبال‌ها واقعاً سنگین هستند

وقتی درباره گیمبال‌ها می خوانید یا ویدئوی تبلیغاتی آن‌ها را در یوتیوب یا وب‌سایت‌های فروشگاهی تجهیزات فیلم‌برداری و عکاسی مانند نورنگار می‌بینید، آنچه که به چشم می‌آید یک فیلم‌برداری خوشحال و خندان است که به آرامی و سادگی، گیمبال و دوربین روی آن را حرکت می‌دهد. اما این همه ماجرا نیست. اگرچه گیمبال‌ها نسبت به تجهیزات مشابه خود مانند استدی‌کم‌ها خیلی سبک‌‌تر و ساده‌تر هستند، اما این تنها برای چند دقیقه ابتدای کار است.

به‌هرحال به یاد داشته باشید، حمل یک دوربین و لنز روی دست هم می‌تواند پس از چند دقیقه، خسته کننده باشد. حالا شما وزن خود گیمبال را هم به آن مجموعه اضافه کنید. برای همین بهتر است همواره انرژی خودتان را برای حمل طولانی مدت این تجهیزات ذخیره کنید. تقریباً همه گیمبال‌ها، پایه‌ای کوچک و بازشو برای ایستادن روی زمین هم دارند. بهتر است این پایه را همراه داشته باشید و در فواصلی که با گیمبال کار نمی کنید، آن را روی زمین بگذارید و خستگی در کنید.

استفاده طولانی مدت و نگهداری گیمبال روی دست می‌تواند به شدت خسته کننده باشد و به این ترتیب، اگرچه لرزش‌های دست تا حدودی حذف می‌شود، اما موجب ایجاد حرکت‌های ناخواسته و شدید دست می‌شود و تأثیر لرزشگیر گیمبال را هم از بین می‌برد.

باتری همراه داشته باشید

خرید گیمبال دوربینباتری‌های گیمبال‌ها معمولاً خیلی بیشتر از چیزی که انتظار دارید کار می‌کنند. آن‌ها با عمر متوسط 10 تا 15 ساعت عملکرد پیوسته، یکی از قوی‌ترین تجهیزات جانبی از نظر باطری محسوب می‌شوند. اما همین ویژگی می‌تواند گاهی اوقات موجب اشتباه شود.

زیرا با تصور اینکه باطری کافی به همراه دارید، کمتر از دوربین و فلاش‌ها به باطری آن توجه کنید. خوشبختانه اغلب گیمبال‌ها از طریق کابل USB شارژ می‌شوند که به شما امکان می‌دهد حتی با یک پاور بانک ساده هم باطری آن‌ها را شارژ کنید.

بنابراین برای جلوگیری از اتفاق‌های پیش‌بینی نشده، همواره یک پاور بانک پُر همراه خود داشته باشید.

گیمبال چیست

هرگز حداقل وزن را در نظر نگیرید

قیمت لرزشگیر دوربینگیمبال‌ها با وزن قابل تحمل متفاوت ارائه می‌شوند و در مشخصات محصول می‌توانید این وزن را مطالعه کنید. طبیعتاً هر چقدر وزن قابل تحمل یک گیمبال بیشتر باشد، تکنولوژی پیچیده‌تر و قیمت بالاتری هم خواهد داشت. اما همواره سعی کنید، وزنی بالاتر از میزان وزن مورد نیاز برای دوربین و لنزتان را تهیه کنید. به عنوان مثال اگر دوربین و لنزی که از آن استفاده می‌کنید، مجموعاً 2.5 کیلوگرم و وزن قابل تحمل گیمبال 3 کیلوگرم است، بهتر است یک گیمبال قوی‌تر را (مثلاً با وزن قابل تحمل 4 کیلوگرم) تهیه کنید.

به‌هرحال، حتی اگر تصمیم نداشته باشید که هرگز از لنز‌های قوی‌تر یا سنگین‌تر (مانند لنز‌های تله بلند) استفاده کنید، اصولاً برخی از لنز‌ها نقطه ثقل دورتر نسبت به مرکز دارند و ممکن است جابه‌جا کردن دوربین و لنز هم پاسخگو نباشد و نقطه ثقل دور از مرکز، روی میزان تحمل گیمبال تأثیر بگذارد.

علاوه بر این همیشه ممکن است نیاز به یک سری ابزارهای جانبی، مانند نورهای پرتابل یا میکروفون‌های اکسترنال روی دوربین داشته باشید که خود این تجهیزات می‌توانند وزن اضافی روی گیمبال ایجاد کنند.

بنابراین همواره وزن تحمل را بالاتر از چیزی که نیاز دارید در نظر بگیرید.

[relatedpost post=”93599″]

گیمبال‌ها تنها برای فیلم‌برداری نیستند

اگرچه گیمبال‌ها را بیشتر برای فیلم‌برداری استفاده می‌کنند، اما این تجهیزات برای عکاسی پانوراما یا تایم لپس هم کاربرد فوق‌العاده‌ای دارند. شما می‌توانید دوربین را روی گیمبال قرار دهید و از طریق نرم‌افزار، میزان حرکت و چرخش گیمبال را هم تنظیم کنید تا مثلاً در طی یک ساعت، به میزان 180 درجه چرخش داشته باشد تا در هنگام ضبط تایم لپس، به جز تغییر زمان، تغییر قاب را هم در تصویر داشته باشید.

یا مثلاً می‌توانید دوربین را روی عکاسی پی‌درپی بگذارید تا در هنگام چرخش برای پانوراما، بدون حرکت‌های اضافی عمودی، عکاسی پی‌درپی انجام شود و یک پانورامای عالی ثبت کنید.

گیمبال‌ها می‌توانند تأثیر شگرفی روی ویدئوهای شما بگذارند. بدون نگرانی از لرزش‌های ناخواسته، تمرکز شما روی قاب دوربین افزایش می‌یابد و همچنین می‌توانید در موقعیت‌های نامتعادل زیادی فیلم‌برداری کنید که تا پیش از این امکان کار در آن حالت را نداشتید. اگر تا امروز از این تجهیزات مفید و با ارزش استفاده نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم در ویدئو‌های اموزشی استفاده از گیمبال، تأثیر آن‌ها را ببینید و خرید یکی از این تجهیزات را در لیست تجهیزات آینده خود قرار دهید.

2 دیدگاه
  • علی گفت:

    فوق العاده بود

    • محمد گفت:

      پاسخ به علی
      سلام علی جون . محمد هستم خواستم در چند خط ساده پاسخ شما را بدم
      فرض کن با یه لیوان آب از پله ها ی راهرو ساختمان بالا میروی خب میبینی که آب در لیوان حدودا ثابته این مثال در کار استدی کم ها و گیم بال ها هم حکم میکنه
      این ابزار چند بازو و مفاصل نرم هستند که از حرکات فیزیکی اضافی که روی تصاویر دوربین فیلمبردار تأثیر میگذارند جلوگیری میکند .
      فدات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط