تاپ بنر فروش ویژه تابستون

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

دوربین جدید نیم‌فریم پنتاکس ۱۷ پس از دو سال انتظار رونمایی شد!

اخبار عکاسی
دوربین جدید نیم‌فریم پنتاکس ۱۷ پس از دو سال انتظار رونمایی شد!

سرانجام دوربین انالوگ جدید شرکت پنتاکس که از سال ۲۰۲۲ در حال توسعه بود، عرضه شد. این دوربین که Pentax 17 نام دارد و ماه گذشته معرفی اولیه آن انجام شد، یک دوربین نیم‌فریم با لنز ثابت و جهت‌گیری عمودی است. این دوربین با استفاده از یک فریم فیلم ۳۵ میلی‌متری، دو تصویر ۱۷ در ۲۴ میلی‌متری ثبت می‌کند.

دوربین Pentax 17 اولین دوربین فیلمبرداری 35 میلی‌متری کاملاً جدید است که در 19 سال گذشته توسط یک تولید کننده بزرگ طراحی شده است.

سرانجام دوربین فیلم جدید شرکت پنتاکس که از سال ۲۰۲۲ در حال توسعه بود، عرضه شد.

طبق اعلام پنتاکس، دوربین جدید که حاصل پروژه دوربین فیلم پنتاکس است، مفهومی که اولین بار در دسامبر ۲۰۲۲ معرفی شد، نتیجه همکاری نزدیک بین بخش تصویربرداری ریکو و متخصصان پنتاکس به همراه مهندسان جوان‌تر است. پنتکس می‌گوید: ” متخصصان دانش گسترده و دهه‌ها تجربه خود را در زمینه فیلم و فناوری تصویربرداری با اعضای تیم فعلی به اشتراک گذاشتند تا یک دوربین فیلم طراحی کنند که به عکاسان اجازه دهد با تخصیص مقداری از کنترل به صورت دستی، اصالت و خلاقیت خود را ابراز کنند، به جای اینکه یک دوربین کاملا اتوماتیک باشد.”

پنتاکس با توجه به محبوبیت روزافزون عکاسی آنالوگ، دوربینی جدید را طراحی کرده است. با این حال، افزایش قیمت فیلم نیز مسئله‌ای قابل توجه بود. به همین دلیل، پنتاکس برای اولین دوربین فیلم جدید خود، از طراحی نیم‌فریم استفاده کرد. این طراحی به عکاسان این امکان را می‌دهد تا با یک رول فیلم، تعداد عکس‌های دو برابر را ثبت کنند.

الهام گرفته شده از میراث‌های شرکت پنتاکس

دوربین Pentax 17 به شدت از میراث این شرکت الهام گرفته شده و قطعات متعددی را بر اساس محصولات تاریخچه پنتاکس در خود جای داده است.

دوربین Pentax 17 به شدت از میراث این شرکت الهام گرفته شده
  • دکمه های فلاش و شاتر بر اساس مدل Pentax KP طراحی شده اند.
  • بافت جلویی بدنه دوربین از لنزهای سری DA WR الهام گرفته شده است.
  • اهرم پیشبرد فیلم (فیلم‌قدم) همان اهرمی است که در دوربین Auto 110 استفاده شده است.
  • طراحی لنز بر اساس لنز Espio Mini (یک لنز سه قلو) است.
  • صفحه فوکال فیلم مشابه مدل K-40 ساخته شده است.
  • رنگ بدنه Pentax 17 از نسخه ویژه 75 سالگی LX Titan الهام گرفته شده است.
  • فلش های عقب نشینی فیلم (برگرداندن فیلم) از Pentax Spotomatic گرفته شده اند، اما مکانیزم جمع کردن فیلم جدید است و از نظر عملکرد مکانیکی با Pentax LX یکسان است.
  • فونت (نوع نوشتار) عدد “17” روی بدنه دوربین همان فونت به کار رفته در Pentax 67 است.

دوربین Pentax 17 قابلیت‌های کنترل دستی را اسان کرده‌است

شرکت پنتاکس در طراحی Pentax 17 خواسته است تا تمایل به استفاده از دوربین انالوگ را با سهولت عکاسی برای افراد کم‌تجربه ترکیب کند. زیرا دوربین‌های فیلمبرداری کاملاً دستی می‌توانند برای افراد تازه‌کار دلهره‌آور باشند.

قابلیت دستی اسان

این دوربین از یک سیستم فوکوس ناحیه‌ای استفاده می‌کند که به شش ناحیه فوکوس تقسیم شده است. این مناطق فوکوس از طریق حلقه‌ای که دور لنز قرار دارد قابل انتخاب هستند. بسته به منطقه انتخابی، Pentax 17 می‌تواند سوژه‌ها را از نزدیک‌ترین فاصله ۲۵ سانتی‌متری در ناحیه ماکرو تا بی‌نهایت در فوکوس بی‌نهایت ثبت کند.

برای سهولت بیشتر در کادربندی صحنه، ترکیب تصاویر از نمای نزدیک و نمایش منطقه فوکوس انتخاب‌شده، از منظره‌یابِ آلبادا در این دوربین استفاده شده است. بنابراین، عکاسان نیازی ندارند دوربین را از چشم خود جدا کنند و به لنز نگاه کنند تا ببینند در کدام منطقه فوکوس قرار دارند.

جشنواره عکس نورنگار

لنز دوربین Pentax 17

لنز دوربین جدید پنتاکس

در خصوص لنز این دوربین، شرکت پنتاکس از لنز 25 میلی‌متری f/3.5 کاملاً جدیدی رونمایی کرده است که در فرمت 35 میلی‌متری (با توجه به نیم‌فریم بودن دوربین) معادل یک لنز 37 میلی‌متری خواهد بود. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، این لنز بر پایه لنز موجود در دوربین Espio Mini ساخته شده در سال 1994 طراحی شده است، اما برای پشتیبانی از فرمت نیم‌فریم بازطراحی شده است. شرکت پنتاکس مدعی است که این لنز با استفاده از پوشش‌های High Definition برای بهینه‌سازی وضوح و شارپنس تصاویر، ارتقا یافته است. علاوه بر این، در ادای احترامی به سابقه شرکت در زمینه اپتیک، مهندسان پنتاکس با الهام از دوربین Ricoh Auto Half ساخت سال 1962 (با توجه به سابقه عدم تولید دوربین نیم‌فریم توسط پنتاکس) زاویه دید و فاصله کانونی را در طراحی این لنز لحاظ کرده‌اند.

بدنه دوربین

بدنه دوربین

بدنه این دوربین مجهز به مکانیزم پیچش دستی فیلم، اهرم پیشروی دستی فیلم و همچنین دایره‌های مدرج مجزا برای تنظیم جبران نوردهی و حساسیت ISO است. شرکت پنتاکس در ساخت بدنه دوربین بر استفاده از مواد باکیفیت تأکید داشته است: درپوش‌های بالایی و پایینی از آلیاژ منیزیم مقاوم ساخته شده‌اند. با وجود این استحکام، وزن دوربین بدون باتری و فیلم تنها 290 گرم (10.2 اونس) است. علاوه براین، رزوه فیلتر 40.5 میلی‌متری امکان استفاده از طیف وسیعی از فیلترها را برای عکاسان فراهم می‌کند.

قیمت و دسترسی

دوربین Pentax 17 از اواخر ژوئن 2024 با قیمت 499.95 دلار در دسترس خواهد بود.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

منابع : petapixe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط