دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

دوربین Nikon Z8 با برخی از باتری‌های شخص ثالث سازگار نیست

اخبار عکاسی
دوربین Nikon Z8 با برخی از باتری‌های شخص ثالث سازگار نیست

اشکالی که برخی از دوربین‌ها هنگام استفاده از باتری‌های غیررسمی شخص ثالث خطا را ایجاد می‌کنند ، چیزی نو و عجیب نیست . با این حال ، گزارش‌هایی درباره استفاده احتمالی از مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) در باتری‌های نیکون ، حداقل در دوربین Nikon Z8 آن ، ارزش بررسی دقیق‌تر را دارد.

 

به گزارش نیکون ، به نظر می‌رسد که نیکون ممکن است محدودیتی را برای مشتریان در استفاده از باتری‌های اصلی نیکون در دوربین Nikon Z8 قرار دهد . در گروه خصوصی فیسبوک نیکون Z8 ، کاربران به این موضوع اشاره کرده و درباره آن بحث می‌کنند . اگرچه شایعات نیکون خود تاکنون مشکلی در استفاده از باتری‌های شخص ثالث در Z8 تجربه نکرده است ، اما به نظر می‌رسد که چیزی در حال رخ دادن است.

 

یوتیوبر محبوب لوئیس راسمن نیز پس از دیدن این پست با بالاترین رای در زیرمجموعه ردیت به نام r/piracy به بحث پیوست.

 

پستی که راسمن در ویدیو به آن اشاره می‌کند ، یک پست متقابل از طرف کاربر sean_themighty در r/nikon است . در پست اصلی ، sean_themighty که در اینستاگرام با نام Sean Molin فعالیت می‌کند ذ، می‌نویسد : “اگر برای آینده برنامه‌ریزی کرده و باتری‌های اضافی را تهیه کرده‌اید ، آماده باشید ! این‌ها به‌طور خاص باتری‌های BM Premium EN-EL15C بودند که یکی از محبوب‌ترین باتری‌های شخص ثالث است و تاکنون مشکلی در استفاده از آن‌ها در دوربین Z6 II نداشتم.”

 

راسمن به یک نظر با بالاترین امتیاز در r/piracy درباره خطای باتری Z8 اشاره می‌کند و می‌گوید : “پس این دوربین نیکون به کاربر اخطار می دهد ، می‌بینم که یک باتری دلخواه نصب کرده‌اید ، نه، نه، نه، شما باید باتری دلخواه ما را خریداری کنید ، که احتمالاً توسط ما با سود بسیار بالا تولید شده است.’ دلیلی که این امر ممکن است کاربر را اذیت کند، این است که سازنده اصلی لوازم جانبی خود را با سود بسیار بالا عرضه خواهد کرد.”

 

راسمن درباره قیمت‌های بالایی که شرکت‌های مانند نیکون و سونی برای لوازم جانبی خود دریافت می‌کنند صحبت می‌کند و می‌گوید که او و بسیاری از دیگران از طریق شرکت‌های شخص ثالث به هدف صرفه‌جویی در هزینه و عدم حمایت از روش‌های تجاری تندرو و ناروا برخی از تولیدکنندگان اصلی عمل می‌کنند.

 

آیا این مسئله DRM است؟

 

درباره این پیام ، قسمتی که می‌گوید “قادر به ارائه داده نیست” جالب است . به عنوان مثال ، اگر مشکل این بود که باتری شخص ثالث توانایی ارائه برق پایدار یا یکنواخت کافی به Z8 را نداشت ، منتظر بودیم پیام دیگری را ببینیم و داده به دوربین ارجاع نشود.

 

باید توجه داشت که نیکون در گذشته اقداماتی را به منظور کاهش استفاده از باتری‌های شخص ثالث در دوربین‌های خود انجام داده است . در سال 2013 ، نیکون به چندین مدل دوربین خود به‌روزرسانی نرم‌افزاری ارائه داد که باعث عدم قابلیت استفاده از بعضی از باتری‌های شخص ثالث شد . در آن زمان ، مشخص نبود که آیا این نتیجه قصدی از به‌روزرسانی نرم‌افزاری بود یا خیر . با این حال ، به‌روزرسانی شامل تغییراتی در روش تعیین شارژ باقی‌مانده باتری در مدل‌های دوربین موردنظر بود.

 

 باتری‌های شخص ثالث

 

تفاوت بین “اصلی” و “تقلبی” در صنعت دوربین‌ها

 

در سال 2014 ، سالی که پس از به‌روزرسانی نرم‌افزاری نیکون برای خراب‌کردن باتری‌های شخص ثالث انجام شد ، کانن پیامی را منتشر کرد و به مشتریان خود توصیه کرد که از باتری‌های شخص ثالث به دلایل “امنیتی” استفاده نکنند . در این پیام ، راهکارهایی برای تشخیص باتری‌های اصلی از “تقلبی” ارائه شد.

 

باتری‌های شخص ثالث یک مسئله جداگانه هستند و به نظر می‌رسد شرکت‌های دوربین نیز با آن‌ها مشکل دارند ، اما شاید بیشترین خطر را باتری‌ها و شارژرهای تقلبی به همراه داشته باشند . آمازون و کانن ادعا می‌کنند که بسیاری از فروشندگان ناشناس باتری‌ها و شارژرهایی را که به نظر می‌رسد محصولات اصلی کانن هستند ، عرضه می‌کنند . این موضوع به ویژه مضر است زیرا مردم باور دارند که یک محصول واقعی را خریداری می‌کنند در حالی که واقعیت درست نیست.

 

در سال 2019 ، نیز نیکون در یک مسئله مربوط به باتری‌های تقلبی متورط شد. در آن زمان ، فروشگاه B&H به مشتریان خود اعلام کرد که باتری‌های “کم‌کیفیت” نیکون را ارسال کرده است . “باتری‌های نیکون” اصلی نبودند و B&H ، به عنوان یک خرده‌فروش مجاز نیکون ، باتری‌های تقلبی را به مشتریان فروخته بود.

 

آموزش کامل عکاسی

باتری‌های شخص ثالث ارزان و گاهی اوقات با کیفیت پایین‌تر

 

برخی از عکاسان هیچ مشکلی با استفاده از باتری‌های شخص ثالث ندارند ، اما مهم است که افراد بدانند که آن‌ها در حال خرید و استفاده از یک محصول غیررسمی هستند.

 

فروشندگان معروف عکاسی همچنین هیچ مشکلی در فروش باتری‌های شخص ثالث ندارند . فروشگاه‌هایی مانند آدوراما و B&H باتری‌های شخص ثالث مختلف را برای یک دستگاه عکاسی گسترده عرضه می‌کنند.

 

بسیاری از عکاسان به دلیل قیمت کمتر ، از باتری‌های شخص ثالث استفاده می‌کنند . حداقل به عنوان منابع تغذیه اضافی . اما آیا این باتری‌ها با قیمت پایین همانند باتری‌های اصلی عمل می‌کنند؟ یک آزمایش جامع نشان داد که چگونه باتری‌های مختلف در داخل دوربین بدون آینه Canon EOS R5 عملکرد داشتند . علاوه بر اینکه باتری‌های شخص ثالث ادعای عملکرد بهتری نسبت به باتری نیکون داشتند ، همه آنها در عملکرد بهتر نسبت به باتری رسمی گرانتر نیکون پشت سر گذاشته شدند.

 

دوربین Nikon Z8

 

ایمنی

 

از اینکه نیکون از DRM استفاده کرده و سعی دارد بیشتر پول را از مشتریان خود بگیرد ، ممکن است به سرعت نتیجه بگیریم . اما تاکنون تأییدیه‌ای درباره استفاده از DRM وجود ندارد . تا زمانی که این موضوع تأیید شود ، فرض کنید که Z8 هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهد و استفاده از باتری‌های شخص ثالث در آن به طور گسترده ممنوع نشده است.

 

بعضی از کاربران مشکلاتی با باتری‌های شخص ثالث در دوربین Nikon Z8 دارند ، اما تا اینجا همین مسئله را پوشش می‌دهد.

 

با این حال ، دلایل مهمی وجود دارد که تا به حال دوربین‌ها با برخی از باتری‌های شخص ثالث سازگاری نداشته‌اند . دوربین‌هایی مانند Z8 از باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌کنند که اگر محدوده حرارتی و طراحی مناسب نداشته باشند ، می‌توانند بسیار خطرناک باشند . یک باتری که بیش از حد گرم شود می‌تواند انبساط پیدا کرده ، آتش بگیرد و حتی منفجر شود ، که در صورتی که یک دوربین در حال استفاده در کنار صورت کسی باشد ، وحشتناک خواهد بود . اما همچنین بسیار خطرناک خواهد بود اگر یک دوربین در یک کیف در داخل خودرو یا خانه قرار گرفته باشد.

 

همانطور که عکاسان و تولیدکنندگان دوربین نمی‌خواهند دوربین‌هایشان منفجر شود ، بنابراین منطقی است که از استفاده باتری‌هایی که به خوبی تولید نشده اند ، در داخل دوربین جلوگیری شود.

 

همچنین ، امکان دارد تولیدکنندگان باتری شخص ثالث خسارت بدهند و سعی کنند محدودیت‌های حرارتی دوربین را بی اهمیت بدانند . گاهی اوقات هم اتفاق می‌افتد که باتری‌های شخص ثالث به طور تصادفی خطرناک باشند ، زیرا شرکت‌ها تلاش می‌کنند که در جنگ مداوم ارائه گزینه‌ای ارزانتر راهی را پیدا کنند و در این راه ممکن است بر بی‌خطر بودن کیفیت باتری کاسته شود.

 

مهم است که همه تولیدکنندگان باتری شخص ثالث در این رقابت خطرناک شرکت نمی‌کنند  و به هیچ عنوان با قیمت ایمنی را پایین نمی آورند.

 

آموزش عکاسی اقساطی

نیکون Z8 و باتری‌ها

 

اما اگر نیکون واقعاً از یک سیستم DRM در دوربین Nikon Z8 استفاده می‌کند ، چقدر زمان طول می‌کشد تا همه دوربین‌های این شرکت نیز باتری‌های شخص ثالث را رد کنند ؟ DRM همیشه عملکرد خوبی ندارد ، همانند آنچه در مورد مشکل کارتریج جوهر کانن در سال گذشته رخ داد . به دلیل کمبود تراشه ، کانن قادر به قرار دادن الکترونیک‌های مناسب در کارتریج‌های جوهری خود برای عملکرد DRM نبود ، بنابراین مجبور شد راهنمایی به مشتریان در مورد نحوه دور زدن DRM خود دهد.

 

این امر می‌تواند برای عکاسانی که در موعد زمانی مشخصی کار می‌کنند ، واقعاً نابخردانه باشد اگر دوربین‌هایشان به دلیل خرابی نرم‌افزاری یا چیپ DRM نامناسب ، باتری‌های اصلی را رد کنند.

 

روسمن فکر می‌کند که این مسئله برای حساب بانکی مشتریان هم بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود . وضعیت باتری‌های شخص ثالث در سال‌های گذشته به طور نسبی ثابت بوده است. در حالی که شرکت‌ها سعی می‌کنند لوازم جانبی گرانتر خود را به فروش برسانند و گاهی اوقات دوربین‌ها به دلیل مشکلات کیفیتی با برخی باتری‌های شخص ثالث مشکل داشته‌اند ، شرکت‌ها به ندرت تلاش جدی‌ ای برای ممانعت از استفاده مردم از هر باتری دلخواهی انجام داده‌اند.

 

نا سازگاری دوربین Nikon Z8 با برخی از باتری‌های شخص ثالث

دوربین Nikon Z8 از باتری EN-EL15c نیکون استفاده می کند که قیمت آن 72.95 دلار است.

 

اگر باتری‌های شخص ثالث به دلیل DRM دیگر قابل استفاده نباشند ، چه اتفاقی برای قیمت باتری‌های اصلی خواهد افتاد ؟ قوانین اساسی عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که شرکت‌ها در نهایت شاید برای باتری‌های خود قیمت بیشتری تعیین کنند و عکاسان ممکن است کمترین راه‌حلی برای مقابله با آن نداشته باشند.

 

یک راه حل ممکن است فعال کردن نظارت و کنترل حرارتی در سوکت باتری دوربین باشد که هزینه‌هایی را اضافه می‌کند . راهکار دیگری نیز استفاده از یک DRM نرم‌افزاری است که به مشتریان درباره باتری شخص ثالث هشدار می‌دهد اما استفاده از آن را ممانعت نمی‌کند . راه‌هایی برای حفاظت از مشتریان در برابر باتری‌های خطرناک وجود دارد که بدون ممانعت از استفاده از آنها استفاده می‌شود.

 

از دیدگاه تجاری ، ایجاد شرایطی که برای مشتریان استفاده آسان‌تر یا ایمن‌تر از لوازم جانبی غیررسمی را فراهم کند ، منطقی نیست.

 

به هر حال ، افزودن اطلاعات بیشتر به این ایده که در دوربین Nikon Z8 از DRM استفاده نمی‌کند ، می‌شود به حقیقت اینکه دوربین همچنان با برخی از باتری‌های نیکون قدیمی سازگار است ، پی برد . از جمله باتری EN-EL15A که در سال 2015 معرفی شد و اکنون متوقف شده است.

 

سایت PetaPixel برای کسب نظر نیکون تماس گرفته است و در صورت دریافت پاسخ ، این خبر را به روزرسانی خواهد کرد.

 

مطالب پیشنهادی نورنگار :

دوربین زیر آب بدون باتری و بی سیم

مقایسه مشخصات فنی نیکون D780 با نیکون D850
شایعات حاکی از این است که نیکون Z9 سال آینده معرفی می‌شود

نیکون Nikon D5600 در برابر Canon 800D، چرا بخرید، چرا نخرید؟!

کامیکا CVM-VM30 : رونمایی از اولین میکروفون شاتگان بی سیم جهان
شارژر رومیزی مخصوص باتری‌های کانن و نیکون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط