فراخوان هشتمین جشنواره عکس (ایران من)

      فراخوان هشتمین جشنواره ی عکس” ایران من”

*شورای سیاستگذاری جشنواره عکس (ایران من )، بدینوسیله برگزاری هشتمین دوره‌ی جشنواره عکس( ایران من) را  اعلام می کند.

*جشنواره عکس (ایران من) با موضوع “خانواده ایرانی” برگزار می شود .

خانواده در فرهنگ اقوام و ملل جهان، نهادی ضروری برای ایجاد و قوام جامعه است. در گذر زمان خانه‌ و خانواده‌ی جدید بتدریج جایگزین خانه‌ها و ساختار خانواده‌های بزرگ شده‌اند، شیوه‌ی معیشت، مهاجرت و تغییر ساختار خویشاوندی در ایجاد و ترکیب اعضا و نقش افراد در تشکیل خانواده تاثیر گذار بوده است.

   رویکرد عکاسانه به خانواده‌ی ایرانی رویکردی از سر ضرورت به یکی از ارکان اساسی جامعه‌ی ایرانی است، این نهاد و نهال از میان مذهب، آداب و رسوم و دیگر مشترکات فرهنگی سر بر می‌آورد و ریشه در همین خاک و بستر اجتماعی دارد. فرهنگ و جامعه‌ی امروز ایران در درون خود در ارتباطی متقابل با خانواده قرار دارد و چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی در پیش روی آن است. در عکاسی مستند اجتماعی و زیر شاخه های آن ورود به حریم خانه و خانواده‌ی دیگران از سوی عکاس مستلزم داشتن مهارت‌های ویژه اجتماعی و حرفه‌ای است.

   در کلان‌شهرها و حاشیه‌ی شهر‌های کوچک و بزرگ، روستاها و عشایر کوچ نشین و آنان که در آن سوی مرزها به زیارت، سیاحت و زندگی در جامعه‌ای دیگر و در مهاجرت ادامه می‌دهند، نشانه‌هایی از گستردگی و تنوع خانواده‌ی ایرانی، قابل مشاهده است. تفاوت اقلیم فرهنگی و جغرافیایی و نیز تنوع اقوام ایرانی در چهره‌ها، لباس و پوشش ظاهری، خانه و شیوه‌ی سکونت، کار و فعالیّت مشترک، اوقات فراغت، آداب و رسوم، مذهب و رفتار فردی و اجتماعی ایرانیان از سوی پژوهشگران مطالعات فرهنگی در دست بررسی است.

   جشنواره عکس «ایران من» در هشتمین دوره‌ی این رویداد فرهنگی، مسابقه و نمایشگاه عکس “خانواده ایرانی” را با موضوعات زیر( بعنوان مثال ) برگزار می‌کند:

خانواده و آداب و رسوم ازدواج , خانواده در سفر و زیارت , خانواده وکار , خانواده در مراسم آیینی , خانواده و اوقات فراغت , خانواده و تولد , خانواده و کهنسالی و…

گاهشمار جشنواره:

آغاز ارسال آثار : سه شنبه 11 مرداد ماه 1401

پایان مهلت ارسال آثار: ساعت ۲۴ روز جمعه 25 آذر ماه 1401

داوری آثار: دی ماه 1401

مراسم اختتامیه و افتتاح نمایشگاه : دی ماه 1401

شورای سیاستگذاری:

 آقای افشین بختیار ,  آقای فرهاد سلیمانی , آقای محمد مهدی رحیمیان و  آقای داریوش محمدخانی

هیات داوران:

 سرکار خانم عاطفه حقیقی  , آقایان : مجید ناگهی، مهدی وثوق نیا ،

جوایز:

الف –سه نفر برگزیده و به هر نفر مبلغ 25 میلیون تومان ( یا معادل کالای آن ) اهداء خواهد شد.

ب – جایزه ویژه یادبود مرحوم استاد اکبر عالمی(خارج از مسابقه): در حمایت از فعالیت‌های مستقل جامعه عکاسی ایران، توسط نورنگار به پیشنهاد و انتخاب اعضای شورای سیاست‌گذاری از یک مجموعه عکس یا پروژه عکاسی در ارتباط با موضوع اصلی جشنواره به مبلغ 25 میلیون تومان پشتیبانی مالی خواهد کرد و این آثار به صورت مستقل و در بخش جنبی نمایشگاه و کتاب این دوره از جشنواره ارائه خواهد گردید.

شورای سیاست گذاری جشنواره، علاوه بر رصد و پایش دقیق و همه جانبه آثار مربوطه، از پیشنهادات و نظرات هنرمندان محترم در این رابطه استقبال می کند. علاقه مندان می توانند نظرات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل info@noornegar.com ارسال نمایند.

قوانین و مقررات جشنواره :

  • شرکت در این جشنواره برای همگان آزاد و رایگان است و محدودیت سنی ندارد.
  • محدوده جغرافیایی عکس ها کشور ایران و ملیت عکاس بدون محدودیت می باشد.
  • هر عکس بایستی دارای عنوان و درج زمان و مکان عکسبرداری باشد.

دریافت آثار تنها از طریق سایت جشنواره امکان‌پذیر است و برای ارسال آثار باید در سایت جشنواره ثبت نام و طبق شیوه نامه درج شده در آن عمل کنید.

  • ارسال عکس های گرفته شده با گوشی موبایل بلامانع است. حداقل رزولوشن عکس‌های موبایلی باید از 8 مگاپیکسل کمتر نباشد.
  • هر عکاس می‌تواند حداکثر 10 تک عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.
  • دبیرخانه‌ی جشنواره ی عکس ایران من از پذیرش آثار بر روی دیسک یا به هر صورتی غیر از بارگذاری درسایت جشنواره، معذور است .
  • عکس‌ها می بایست با فرمت jpeg در اندازه‌ی ضلع کوچک حداقل 2450 پیکسل و حداکثر حجم فایل 10 مگا بایت، بر روی سایت جشنواره بارگذاری شوند.
  • ویرایش عکس در حد اصلاح نور و رنگ و کراپ تا آنجایی مجاز است که به اصالت عکس خدشه‌ای وارد نکند.
  • دبیرخانه جشنواره از پذیرش عکس‌های فتومونتاژ، کولاژ و HDR معذور است و به مرحله نخست انتخاب آثار راه نخواهند یافت.
  • عکس‌های ارسالی، نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو،حاشیه، تاریخ، واترمارک، لوگو یا هرنشانه‌ی تصویری باشند.
  • در صورتی که کیفیت آثار ارسالی برای ارائه در نمایشگاه و چاپ در کتاب جشنواره مناسب نباشد، اصل فایل با کیفیت بالاتر درخواست خواهد شد. در صورت عدم ارائه‌ فایل اصلی، آن عکس از جشنواره حذف می‌شود.
  • ‌عکس‌ها باید دارای عنوان بوده و اطلاعات مربوط به مکان و زمان عکسبرداری در هنگام بارگذاری در سایت جشنواره در قسمت توضیحات درج شوند.
  • از نظر برگزار کننده و دبیرخانه ی جشنواره ی عکس ایران من، ارسال کننده‌ی عکس مالک مادی و معنوی اثر شناخته می‌شود. هرگونه مسئولیت ناشی از آن و پاسخگویی به پیامدهای حقوقی ، با ارسال کننده‌ی اثر خواهد بود.
  • دبیرخانه‌ی جشنواره ی عکس ایران من حق استفاده از عکس‌های پذیرفته شده در بخش مسابقه را برای چاپ در کتاب، بروشور، اطلاع رسانی و همرسانی در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام و…) و موارد تبلیغاتی مربوط به جشنواره، با ذکر نام عکاس برای خود محفوظ می‌دارد.
  • ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره و تصمیم‌گیری در مورد مسائل پیش‌بینی نشده با برگزارکنندگان هشتمین دوره ی جشنواره عکس ایران من است.
  • تماس با دبیرخانه از طریق وب سایت  و 0217356 داخلی 104

 

ورود یا ثبت نام در جشنواره