سه عنصر عکاسی که خلاقیت شما را افزایش می‌دهد

برای همه‌ی ما پیش می‌آید که به عکس‌هایمان نگاه کنیم و بگوییم: «این عکس آنقدرها هم خوب نشده است.». شاید بیشتر برای عکاس‌های جدید که مطمئن نیستند چه کار می‌کنند، این حس پیش بیاید، ولی عکاس‌های باتجربه هم گاهی این حس دارند. گاهی اوقات نگاه کردن به المان‌های ساده‌ی یک عکس خیلی می‌تواند شما را کمک کند. من لیست ذهنی‌ای دارم که در گرفتن بهترین عکس به من کمک می‌کند. وقتی عکس‌هایم را نگاه می‌کنم از این لیست استفاده می‌کنم تا از خودم بپرسم چگونه می‌توانستم عکس بهتری بگیرم. در اینجا به سه‌عنصر مهم در عکاسی که توجه به آن ها شما را عکاس بهتری می‌کند می‌پردازیم.

چه یک عکاس تازه‌کار باشید که می‌خواهید سبک خود را پیدا کنید و چه یک عکاس باتجربه باشید که می‌خواهید یک سبک قدیمی خود را دوباره احیا کنید، می‌توانید از این سه‌عنصر مهم در عکاسی برای بهبود عکس‌های خود استفاده کنید:

-موضوع یا لحظه گرفتن عکس

-ترکیب‌بندی

-نور

این سه‌عنصر مهم در عکاسی در هر عکسی که می‌گیرید، حاضر هستند. سوال این است چطور باید از آن‌ها استفاده کنید.

 

با موضوع شروع کنید و سپس ترکیب‌بندی خود را بسازید و با نور بازی کنید. ما جداگانه به سه‌عنصر مهم در عکاسی یعنی لحظه گرفتن عکس ، ترکیب‌بندی و نور نگاهی خواهیم انداخت و همینطور که پیش می‌رویم، هر سه‌عنصر را در عکس‌ها شناسایی خواهیم کرد.

لحظه گرفتن عکس : بی‌هوا، کُنِش- ترکیب‌بندی: زاویه از بالا- نور: لطیف، نور پس‌زمینه

 

وقتی اولین بار با آیفون قدیمی‌ام شروع به عکس‌برداری کردم، می‌دانستم که نباید برای گرفتن عکس‌های خوب به تنظیمات گوشی‌ اکتفا کنم و به جای آن روی المان‌های دیگری نظیر ژست، زوایا و نور تمرکز کنم.

 

مطالعه بیشتر:۵ روش برای بهبود ترکیب‌بندی عکس‌ها

 

۱-موضوع یا لحظه گرفتن عکس

 

اکثر افراد روی این نکته که لحظه گرفتن مهم‌ترین بخش هر عکس است، توافق نظر دارند. پس لحظه گرفتن عکس در بین سه‌عنصر مهم در عکاسی اهمیت ویژه ترین دارد. اگر اتفاقی که در لحظه گرفتن عکس به اندازه‌ی کافی قوی باشد، ما متوجه کمبود عکس‌های شما نخواهیم شد. اول تشخیص دهید که در حال عکس‌برداری از چه لحظه‌ای هستید. سوال اولی که باید بپرسید این است که اتفاقی که قرار است در عکس شما ثبت شود شما از پیش آماده شده است (عکس‌برداری از اشیای بی‌جان، عکس‌برداری از غذا یا پرتره) یا به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد (لحظات بی‌هوا ، عکاسی خبری، سبک زندگی یا عکاسی خیابانی)؟

لحظه گرفتن عکس : ژست از پیش تعیین شده- ترکیب‌بندی: زاویه‌ی رودررو یا مستقیم- نور: لطیف، نور جانبی

لحظه گرفتن عکس : بی‌هوا- ترکیب‌بندی: زاویه از بالا- نور: نور جانبی لطیف

 

بعد از این که از یک ژست هزاران بار عکس گرفتم، این لحظه‌ی بی‌هوا را ثبت کردم که مثل نفس کشیدن در هوای تازه بود.

 

چه لحظه طبیعی باشد و چه از قبل برای آن ژست گرفته باشند، سوالات دیگری نیز باید از خود بپرسید. آن لحظه ممکن است پر از تحرک (ورزش)، یا احساس (رویدادها) یا رمز و راز (پرتره) باشد.

لحظه گرفتن عکس: تحرک- ترکیب‌بندی: از زاویه‌ی کمی بالاتر- نور: لطیف، نور جانبی

لحظه گرفتن عکس: لحظه‌ی بی‌هوا و دربرگیرنده‌ی دو احساس؛ در آغوش گرفتن عاشقانه و نوزادی در حال گریه- ترکیب‌بندی: رودررو یا مستقیم- نور: نور پس‌زمینه

 

حتی می‌توانید عمیق‌تر به لحظه گرفتن عکس نگاه کنید. وقتی محیط یا پس‌زمینه‌ی شما نقش مهمی بازی می‌کند، لحظه ممکن است یک فصل، زمان خاصی از روز یا یک طوفان ناگهانی باشد.

لحظه گرفتن عکس: یک لحظه‌ی بچه‌گانه یا ساعت طلایی- ترکیب‌بندی: رودررو یا مستقیم- نور: گرم، لطیف، نور پس‌زمینه

 

انواع لحظات:

-طبیعی

-ژستِ از پیش تعیین شده

-تحرک

-احساساتی

-پر رمز و راز

-صحنه‌ای از زندگی

-زمان خاصی در روز

-فصل

-آب و هوا

 

لحظه‌ای که در حال عکس‌برداری از آن هستید، روی تصمیم شما برای ترکیب‌بندی و نور تاثیر خواهد گذاشت.

 

۲-ترکیب‌بندی – و اهمیت زوایا

 

ترکیب‌بندی به هر چیزی که عکس شما از آن تشکیل شده باشد، اشاره دارد. که بدین معنی است که مهم نیست راجع‌به چه بخشی از عکس صحبت می‌کنید، همه ترکیب‌بندی است. با این وجود عکاس‌ها بیشتر برای اشاره به نوع خاصی از المان مانند زاویه، پس‌زمینه، قاب‌بندی، تقارن، خطوط، مرکزیت، قوانین یک سوم و غیره از عبارت ترکیب‌بندی استفاده می‌کنند. پس با این که لحظه و نور هم بخشی از ترکیب‌بندی عکس محسوب می‌شوند، غالباً به صورت جداگانه مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

ما به صورت دقیق زوایا را مورد بررسی قرار خواهیم داد، چرا که باید در هر عکس از زاویه‌ی مشخصی استفاده کنید. ولی المان‌های دیگری مانند خطوط، تقارن و یا قوانین یک سوم ممکن است در بعضی از عکس‌ها مورد توجه قرار نگیرند. یاد گرفتن زوایا آسان است و استفاده از آن‌ها دلنشین است. برای این که زاویه را عوض کنید، کافی‌ست دوربین خود را بالاتر یا پایین‌تر ببرید و یا به صورت افقی آن را به سمت راست و چپ بچرخانید. اگر عنصر لحظه را منوط به یک دید هنری بدانیم، این مورد از سه‌عنصر مهم در عکاسی یعنی ترکیب بندی را می‌توان بسته به دید هنری و هم کمی دانش فنی دانست.

 

مطلب مرتبط: استفاده از خطوط راهنما برای بهبود ترکیب بندی

 

پنج زاویه‌ی عمودی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید و هر کدام ظاهر و حس عکس را تغییر می‌دهند. باید زاویه‌ی خود را بر اساس لحظه‌ای که در حال عکس‌برداری از آن هستید، انتخاب کنید:

 

-نمای چشم پرنده: وقتی تا یک ارتفاع خاص بالا می‌روید و مستقیم به پایین نگاه می‌کنید (مناسب برای لحظات بی‌هوا و تصاویر اشیای بی‌جان).

-زاویه از بالا: مانند نگاه کردن یک بزرگسال به بچه‌های خودش (مناسب برای لحظات ژست از پیش تعیین شده و لحظات احساسی).

-سطح چشم: هم‌سطح چیزی که در حال عکس‌برداری از آن هستید (مناسب برای لحظات احساسی یا پرتحرک).

-زاویه از پایین: مانند دیدن دنیای بزرگسالان از پایین و از چشم یک کودک (مناسب برای لحظات پرتحرک).

-نمای چشم حشره: از زمین مستقیم به سمت بالا نگاه کردن. (مناسب برای لحظات دراماتیک).

 

با زوایای مختلف بازی کنید و آزمایش کنید و یاد خواهید گرفت که کدام یک برای شما بهتر است.

لحظه گرفتن عکس: منتصب ، یا همان ژست از پیش تعیین شده- ترکیب‌بندی: نمای چشم پرنده. مناسب برای عکس‌برداری از غذا چرا که شبیه به زاویه‌ای‌ست که از آن به غذای خود نگاه می‌کنید.- نور: لطیف، نور جانبی

لحظه گرفتن عکس: ژست از پیش تعیین شده- ترکیب‌بندی: زاویه از پایین- نور: لطیف، نور جانبی

 

بالا رفتن از یک تپه‌ی خاکی با کامیون تونکا برای یک کودک لحظه‌ی افسانه‌ای محسوب می‌شود. پس عکس‌برداری از آن از یک زاویه‌ی پایین باعث می‌شود در اندازه‌ها اغراق شود و حس لحظه به خوبی منتقل شود.

 

از زوایا و دیگر المان‌های ترکیب‌بندی برای انتقال احساسات و طبیعت عکس خود استفاده کنید. زاویه‌ی خود را به خوبی انتخاب کنید و سپس ترکیب‌بندی خود را با المان‌های دیگر کامل کنید تا چشم را به سمت خود جذب کنند. از فضای منفی (به خصوص در پرتره‌ها)، مرکزیت، سیاه و سفید، سایه‌ها، خطوط، قاب‌بندی و رویکردهای ناب دیگر استفاده کنید.

«ما همواره در حال دیدن هستیم. ما همواره در حال قاب‌بندی هستیم. دکمه‌ی خاموش و روشن ندارد. همیشه روشن است.» -آنی لیبویتز-

۳-نور

لحظات زیادی وجود دارند که یا آن‌ها را از پیش هماهنگ کرده‌اید (از پیش تعیین ‌شده) و یا کشف (بی‌‌هوا) کرده‌اید. با ترکیب‌بندی خود به آن لحظه پاسخ خواهید داد و معنی لحظه را بیرون می‌کشید. در نهایت، با نور تلاش خود را به کار می‌بندید تا آن لحظه بهتر به نظر برسد. و از سه‌عنصر مهم در عکاسی نهایت استفاده را کرده اید.

 

در بین این سه‌عنصر مهم در عکاسی ، نور را می‌توانیم فنی ترین بخش بدانیم. گاهی اوقات می‌توانید نور را کنترل کنید (فلاش‌های جدا از دوربین یا نور پنجره). اما در اکثر اوقات نمی‌توانید نور را کنترل کنید. ولی هر نوری که داشته باشید، می‌توانید با اسکریم و رفلاکتورها آن را بهینه کنید.

مطلب مرتبط: از قوی‌ترین منبع نور به صورت رایگان استفاده کنید

چند جنبه از نور هستند که باید هنگام عکس‌برداری به آن توجه کنید چرا که میزان زیادی روی عکس شما تاثیر می‌گذارند.

رنگ

اکثر نورها رنگ خاصی دارند. ممکن است رنگ سفید باشد و یا ممکن است از یک سطح رنگی بازتاب شده باشد. به دمای رنگ توجه کنید. گرم است یا سرد؟

لحظه گرفتن عکس: فصل، شب- ترکیب‌بندی: زاویه از پایین- نور: سرد، نور پس‌زمینه

لحظه گرفتن عکس: از پیش تعیین‌ شده- ترکیب‌بندی: زاویه‌ی رودررو، قاب‌بندی با شاخه‌ها- نور: گرم، نور پس‌زمینه

کیفیت

وقتی صحبت از کیفیت نور به میان می‌آید، یادتان باشد که منبع بزرگ‌تر نورِ لطیف‌تری تولید می‌کند و منبع نور کوچک‌تر نور تندتری تولید می‌کند. پس پنجره‌ی بزرگ، منبع نور لطیف محسوب می‌شود و یک لامپ روشن نور تند تولید می‌کند. عکاس‌ها از چتر و سافت‌باکس برای بزرگ‌تر کردن منابع نوری و لطیف‌تر کردن نور استفاده می‌کنند. یک آسمان ابری منبع نور لطیف محسوب می‌شود و این در حالی است که خورشید منبع نور تند است.

لحظه گرفتن عکس: از پیش تعیین شده- زاویه: رودررو- نور: تند، نور جانبی

لحظه گرفتن عکس: کاملا بی‌حرکت ولی از پیش تعیین نشده- ترکیب‌بندی: نمای چشم پرنده- نور: لطیف، نور جانبی تولید شده توسط یک پنجره

لحظه گرفتن عکس: از پیش تعیین شده- ترکیب‌بندی: زاویه‌ی رودررو، ترکیب‌بندی متقارن- نور: نور لطیف که توسط یک آسمان ابری تولید شده است.نظم و انضباط این عکس به وسیله‌ی ادای مسخره روی صورت بچه شکسته شده است.

جهت

کیفیت و رنگ نور هر چه که باشد، نور همیشه از جهت خاصی می‌تابد. جهت نور حس عکس شما را تغییر می‌دهد.

 

لحظه گرفتن عکس: بی‌هوا- ترکیب‌بندی: زاویه از پایین- نور: سبز، تند، نور از روبرو

لحظه گرفتن عکس: پرتحرک- ترکیب‌بندی: زاویه از بالا، مرکزیت- نور: تند، نور جانبی

لحظه گرفتن عکس: پرتحرک- زاویه: زاویه از پایین- نور: نور پس‌زمینه‌ی حاصل از غروب خورشید، بافت شن‌ها را نمایان کرده است

 

مطالعه بیشتر: چگونه از فلاش در نور روز استفاده کنیم؟

چیزهای زیادی هست که باید راجع‌به نور یاد بگیرید، ولی این سه‌المان را هیچ‌گاه فراموش نکنید:

-دما، رنگ

-کیفیت یا نوع (بزرگ و لطیف، یا کوچک و تند)

-جهت

هر خالقی از عناصر سازنده استفاده می‌کند؛ عکاس‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. هیچ‌کدام از این سه‌عنصر مهم در عکاسی را نمی‌شود نادیده گرفت، آن‌ها در همه‌ی عکس‌ها وجود دارند. سوال این است که با آن‌ها چه می‌کنید و این سه‌عنصر مهم در عکاسی چگونه روی عکس شما تاثیر می‌گذارند.

 

لحظه‌ی مورد نظر بالاخره فرا می‌رسد. ولی آیا شما به آن فکر کرده‌اید و آن گونه که می‌خواستید آن را ثبت کردید؟ همیشه زاویه‌ای (و دیگر المان‌های ترکیب‌بندی) وجود خواهد داشت، ولی آیا زاویه‌ای که لحظه‌ی شما را بهتر نشان دهد، انتخاب کرده‌اید؟ و نور همیشه حاضر خواهد بود. ولی آیا به نحوی از آن استفاده کردید که در خدمت لحظه‌ی شما باشد؟

 

نویسنده: Mat Coker