دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

استفاده از خطوط راهنما برای بهبود ترکیب بندی

تکنیک و ترفند
استفاده از خطوط راهنما برای بهبود ترکیب بندی

ممکن است صحبت‌هایی درمورد خطوط راهنما برای بهبود واقعی ترکیب‌بندی شنیده باشید، اما دقیقا چطور از آنها استفاده کنیم، و چطور آنها را پیدا کنیم؟ من در اینجا پنج مثال مختلف را به شما نشان می‌دهم تا دفعه بعدی که عکاسی می‌کنید، دقیقا بدانید که باید به دنبال چه چیزی بگردید.

 

خطوط راهنما با سنگ‌های دریا

 

عکاسی از دریا

 

چرا از خطوط راهنما استفاده می‌کنیم؟ یکی از دلایل اصلی ما، هدایت نگاه بیننده در تمامی قاب است. درمورد این عکس، من می‌خواستم چشم بیننده را به کوهستان ها در دوردست هدایت کنم. با کمی ابر هنگام غروب، کوه‌ها تقریبا نیمه‌شفاف و به رنگ بنفش درمی‌آیند، و استفاده از این سنگ‌ها به عنوان خطوط راهنما، برای هدایت چشم به سمت قسمت نیمه‌شفاف، بهترین ابزار بود.

 

این تصویر نزدیک غروب در شهر میازاکی در ژاپن، و دقیقا قبل از غروب آفتاب گرفته شده است. برای اینکار باید دقیقا به موقع به آنجا می‌رسیدم، زیرا وقتی جزر و مد باعث بالا آمدن آب میشد، سنگ‌ها به سرعت زیر آب می‌رفتند. از سوی دیگر، وقتی سطح آب بیش از حد پایین باشد، سنگ‌ها آنقدر هم جالب نیستند و صاف و بی‌روح به نظر می‌رسند.

 

در این عکس، با استفاده از فیلتر پلاریزه، بازتاب روی سطح آب را به حداقل رساندم و رنگ عمیق و حقیقی آسمان را برجسته‌تر ثبت کردم. اگر نزدیک ساحل زندگی می‌کنید، سنگ‌ها میتوانند راه بسیار خوبی برای معرفی خطوط راهنما به سمت ترکیب‌بندی شما باشد.

 

خطوط راهنما با سایه‌ها

 

سایه ها در عکاسی

 

صبح زود در کنار دوستان، می‌تواند زمان بسیار ارزشمندی برای موج سواران استرالیا باشد. هدف اصلی من در این صبح پاییزی خنک، گرفتن نور از خورشید در حال طلوع از بین درختان بود. اما وقتی این سه دوست برای موج سواری صبح‌گاهی آمدند، فرصت بسیار خوبی بود که از آنها به عنوان خطوط راهنما استفاده کرده و ترکیب‌بندی را قدرتمندتر کنم.

 

وقتی خورشید در آسمان پایین بیاید، سایه‌ها بسیار بلندتر می‌شوند، در این مورد، من موفق شدم سایه‌ها را در پایین قاب قرار دهم و از آنها به عنوان شش خط بی‌نقص استفاده کرده و آنها را به سمت این موج‌سواران که در حال تماشای امواج هستند، هدایت کنم.

 

خورشید بالای سر آنها، تنها امتدادی از سایه‌هاست. سایه‌های پیشرو، نقش خود را با هدایت چشم به شروع از پایین و دیدن باقی قاب و رسیدن به خورشید، ایفا می‌کنند.

 

خطوط راهنما در شالیزارها

 

یادگیری عکاسی

 

فصل برنج‌کاری، فرصتی بزرگ برای عکاسان است. کشاورزان، بذرها را با تقارن می‌کارند تا در این خطوط موازی به شکلی بسیار زیبا رشد کنند. من بسیار خوش‌شانس هستم چون در یک دره که با کوهستان‌ها محاصره شده است، زندگی می‌کنم که هنگام غروب آفتاب، می‌توان نور آبی بسیار زیبایی در میان کوه‌ها مشاهده کرد.

 

من همیشه مراقب ترکیب‌ رنگ‌ها در ترکیب‌بندی های خودم هستم، و اگر هر چرخه رنگی را به صورت آنلاین بررسی کنید، متوجه خواهید شد که رنگ سبز و صورتی، همیشه با یکدیگر همخوانی دارند. پس در این مورد، استفاده از خطوط راهنمای سبز گیاهان برنج، بهترین راه برای هدایت چشم بیننده به آسمان صورتی غروب بود.

 

اگر بیرون از خانه در حال عکاسی بودید، استفاده از ترکیب‌های قدرتمند و مطمئن رنگ‌ها، می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد، زیرا با اینکار می‌توانید زیبایی تصاویر خود را به شدت افزایش داده و نظر بیننده را جلب کنید.

 

خطوط راهنما در عکاسی

 

این عکس نمونه‌ی دیگری برای استفاده از خطوط راهنما و ترکیب رنگ است که ترکیب‌بندی بسیار قدرتمندتری را تشکیل می‌دهد. هر سال در ماه آگوست در جنوب غربی ژاپن، هوا به شدت گرم و برای کشاورزان، وقت برداشت محصولات برنج است. این بدین معنی است که خطوط این مزارع، به زودی خشک شده و به رنگ زیبای نارنجی-قهوه‌ای درمی‌آیند.

 

وقتی این سایه‌ رنگ را با ابرهای آبی که بر فراز کوهستان‌ها در فصل تابستان در آسمان شناور هستند، ترکیب می‌کنید، یک ترکیب‌بندی فوق‌العاده بدست خواهید آورد.

 

این زمان از سال برای من، مثل کریسمس برای بچه‌هاست، چون هزاران مزرعه برنج کشت شده در این مناطق وجود دارند، و هر روز، این نوع از ابرها، در دوردست‌ها بر فراز کوهستان شناور هستند.

 

برای نتیجه گیری دلخواه، بهتر است از یک لنز واید ماند لنز 16-35 میلی‌متری Canon یا یک دوربین فول فریم مثل دوربین من یعنی Canon 5d Mark IV، یا یک Sigma 10-22 میلی‌متری در یک دوربین APS-C مانند Canon 7D Mark II استفاده کنید.

 

خطوط راهنما با چاله‌های آبی که توسط جزر و مد به وجود آمده‌اند

 

عکاسی از طبیعت

 

وقتی این چاله آب را دیدم، نمی‌توانستم خوش‌شانسی خودم را باور کنم. دقیقا بعدازظهر روز قبل آن، در حال موج سواری بودم و هنگام بازگشت به سمت ماشین، این چاله را دیدم. همانطور که همیشه اینکار را میکنم، یک یادداشت در ذهنم درست کردم و ایده ترکیب‌بندی قابل استفاده برای این دو سنگ را در ذهنم تشکیل دادم. به خانه رفتم و دیدم که جزر و مد، برای گرفتن عکس صبح هنگام، بسیار عالی است.

 

با علم بر اینکه خورشید در دوردست پشت باشگاه موج سواری طلوع کرده است، متوجه شدم که این منظره، ترکیب‌بندی خط راهنمای بسیار خوبی برای رسیدن به طلوع خورشید است. من صبح زود بیدار شدم و با منظره‌ای که به دنبال آن بودم، مواجه شدم.

 

این عکس حدودا در ساعت 04:40 صبح گرفته شده است و چاله آب راکد که با شن طلایی و زیبا ترکیب شده است، خط راهنمای زیبایی با درخشش نارنجی افق ایجاد می‌کند.

 

خطوط پیشرو در شن و ماسه

 

خطوط راهنما

 

تصویر بالا بر روی شن‌های جزیره‌ی تانه‌گاشیما در شمال ژاپن، ثبت شده است. دقیقا بعد از یکی از بزرگترین طوفان‌های سال بود که همه چیز را از جای خود تکان داد.

 

اما، در انجام اینکار، این الگوهای زیبای شن ایجاد شد. این تصویر را بعدازظهر وقتی به شکم روی شن‌ها خوابیده بودم گرفتم و دوربینم را بر روی یک سه پایه تنظیم کرده بودم. من در مسافرت‌ها، از سه‌پایه Manfrotto استفاده میکنم. برای این تصویر، من نوردهی طولانی مدت را انتخاب میکنم زیرا باد با شدت در حال وزیدن بود و شکاف روی سطح آب، خیلی خوب به نظر نمی‌رسید.

 

با استفاده از این خطوط راهنما، موفق شدم چشمان را از خطوط روی ماسه‌ها به سطح شیری آب، سپس به سنگ شنی بزرگ در دوردست، هدایت کنم. این سنگ در این جزیره از محبوبیت خاصی برخوردار است زیرا نماد فیل و قسمت سمت راست آن، شبیه به صورت انسان است.

 

این تصویری است که بعدازظهر بعدی، دقیقا از همان جا گرفتم، وقتی که خطوط روی شن‌ها، بسیار عمیق‌تر بودند. خطوط راهنمای جفت شده با سایه‌ها در این عکس از عکس قبلی بسیار بهتر بیان شده‌اند. در این روز، دریا بسیار آرامتر بود و ابرها آنقدر نظر مرا جلب کردند که احساس کردم نیازی به نوردهی طولانی مدت نیست.

 

خطوط پیشرو در ترکیب‌بندی: جمع‌‌ بندی

 

خط راهنما

 

همانطور که در اکثر تصاویر ثبت شده در اینجا مشاهده می‌کنید، راه‌های مختلف بسیار زیادی برای تقویت ترکیب‌بندی وجود دارند. چه در ساحل، مزرعه یا در سایه‌های غروب خورشید یا صبح زود باشید، ترکیب کردن خطوط راهنما در قاب، کاملا به قدرت خلاقیت شما بستگی دارد. در تمامی تصاویر که امروز به شما نشان دادم، با استفاده از خطوط راهنما، چشمان بیننده را از پایین به نقاط دیگر قاب هدایت کردم.

 

اما، این لزوما بدین معنی نیست که شما هم باید اینکار را انجام دهید. شما می‌توانید با استفاده از خطوط راهنما، نگاه بیننده را از دو سمت قاب به سمت بالا یا حتی به سمت پایین هدایت کنید.

 

هریک از این راه ها را که انتخاب کنید، یک تکنیک ترکیب است که بدون شک، ترکیب‌بندی شما را تقویت و ایده‌های جدید محیط پیرامون را به شما نمایش می‌دهد. وقتی طرز کار کردن با خطوط راهنما را یاد بگیرید، از کارآیی آنها در شرایط مختلف، حیرت زده خواهید شد.

 

منبع : fstoppers

 

شما در عکاسی چطور از خطوط پیشرو استفاده میکنید؟ من مشتاقانه منتظر مشاهده تجربیات و مثال‌های شما در قسمت نظرت هستم.

 

نویسنده : یاسین زرین کام

1 Comment

  • حمید گفت:

    اولین عکس اعدادش برعکسه …اشتباه زدین….رنگ ها آبی فام بالای 6000 هستن نه پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *