021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

دوربین گوشی‌های هوشمند VS دوربین‌های دیجیتال

دوربین گوشی‌های هوشمند VS دوربین‌های دیجیتال

دوربین گوشی‌های هوشمند در زمینه گرفتن تصاویر و ثبت لحظات زندگی ما انقلابی را ایجاد کرده‌اند. با همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند بسیار سخت است زمانی را به یاد بیاوریم که دوربینی ، همراه ما نبوده است.

 

با وجود راحتی در استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند و پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر در این گوشی‌ها ایجاد شده است، دوربین‌های عکاسی هنوز از میان نرفته‌اند.

 

این تنها مختص عکاسان حرفه‌ای نیست که لازم باشد در کنار گوشی موبایل خود یک دوربین دیجیتال خوب نیز داشته باشند تا مکمل دوربین گوشی آن‎ها باشد. ما نمی‌گوییم که هر شخص نیاز دارد که در کنار استفاده از دوربین موبایل خود یک دوربین دیجیتال نیز داشته‌باشد، فقط مواردی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه شود.

 

دوربین گوشی‌های هوشمند

 

برای نزدیک تر شدن؛ یک محدودیت خاص که برای دوربین گوشی‌های هوشمند باریک وجود دارد این است که دوربینی که بر روی آن‌ قرار داده شده‌است دارای زوم اپتیکال است و برای گسترش میزان زوم امکان نصب لنز بر روی آن‌ها وجود ندارد.

 

فرض کنید یک گوشی آیفون پلاس جدید یا یک گوشی گلکسی نوت 8 سامسونگ را در اختیار دارید، شما می‌توانید یک زوم اپتیکال 2x (دو برابر) انجام دهید، در این صورت منظره‌ی شما دو برابر نزدیک‌تر از حالت قبلی خواهد‌شد.

 

در حالی که حتی معمولی‌ترین دوربین دیجیتال، حداقل دارای توانایی زوم تا 10 برابر را دارد. این عاملی است که سبب ایجاد تغییر در عکاسی از بازی فوتبال کودکان یا عکس گرفتن از پرندگان پارک می‌شود.

 

این در واقع تنها ویژگی‌ای است که باعث شده دوربین‌های عکاسی کوچکی (compact) که دارای قیمت مناسبی هستند همچنان در بازار وجود داشته‌باشند و نسبت به دوربین گوشی‌های هوشمند برتری داشته‌باشند.

 

دوربین موبایل یا دوربین دیجیتال

 

برای کار کردن در  نور کم؛ امروزه جدیدترین دوربین‌های موجود در گوشی‌های هوشمند، پیشرفت زیادی در زمینه عکاسی در نور کم داشته‌اند، اما همچنان اندازه‌ی حسگر آن ها قابل تطابق با حسگر دوربین‌های دیجیتال نیست. حسگر بزرگتر به معنای توانایی جذب نور بیشتر حتی در تاریک‌ترین وضعیت است.

 

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشت مربوط به فلش است، زیرا حتی بهترین فلشی که بر روی گوشی هوشمند وجود دارد نمی‌تواند با تناسب و عمق نور یک فلش موجود بر روی دوربین دیجیتال DSLR و یا حتی دوربین دیجیتال معمولی رقابت کند. نور فلش دوربین می تواند در یک شرایط سخت بسیار تاثیر گذار باشد.

 

برای عکاسی از حرکات بسیار سریع؛ دوربین گوشی‌های هوشمند که دارای سرعت شاتر و اتوفوکوس سریعی هستند می‌توانند از سوژه‌هایی که دارای سرعت زیادی هستند، با سرعت شاتر بالایی عکسبرداری نمایند.

 

شاید به تکنولوژی فوکوس پیکسل، که در آیفون 6 معرفی شده‌است توجه نکرده‌باشید، اما این تکنولوژی فاصله را با دوربین‌های دیجیتال DSLR بسیار کاهش داده‌است.

 

دوربین موبایل یا دوربین دیجیتال

 

با این وجود چرا هنوز دوربین‌های دیجیتال در عکاسی از سوژه‌های سریع از گوشی‌های هوشمند بهتر هستند؟ خب، حقیقت این است که برخی از جدیدترین دوربین گوشی‌های هوشمند می‌توانند در برخی از شرایط (مانند شرایطی که وضعیت نور بسیار مناسب است) تطابق مناسبی را بدست آورند اما برای وجود انعطاف پذیری و بدست‌آوردن نتایج مناسب در هر شرایطی، یک دوربین دیجیتال هنوز برنده است.

 

یک گوش هوشمند مانند آیفون 8 این توانایی را دارد که سرعت شاتری مطابق با یک دوربین DSLR داشته باشد، اگر نور لازم مهیا باشد این دوربین  توانایی دارد که در کسر کوچکی از ثانیه حرکت یک سوژه ی در حال حرکت را ثبت کند، اما زمانی که نور کم باشد نتایج حاصل دارای چشمگیری کمتری خواهند‌بود. واضح است که اگر از بهترین دوربین موجود بر روی گوشی آبفون استفاده نکنید آنگاه کیفیت، بیشتر هم پایین خواهد‌آمد.

 

همچنین زمانی که می‌خواهید خلاقانه‌تر عکاسی کنید، مثلاً یک سوژه در فوکوس باشد و پس زمینه تار شود، نیاز به انعطاف پذیری بیشتری دارید که نمی توانید آن را با گوشی دوربین هوشمند به دست‌آورید.

 

بنابراین باید در مورد عکاسی از روزهای ورزش بچه‌ها در مدرسه، عکاسی در حیات‌وحش و یا شاید عکاسی از یک قطار در حال حرکت، نیز فکر کنید. در بسیاری از این شرایط نیاز است که با استفاده از یک دوربین دیجیتال عکاسی نمایید، البته باید نحوه استفاده صحیح از دوربین را نیز بدانید.

 

 

دوربین گوشی‌های هوشمند

 

برای داشتن کنترل بیشتر؛ گوشی‌های هوشمند خیلی خوب را در نظر بگیرید، اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند که سرعت ISO و تراز سفیدی دوربین گوشی خود را تنظیم نمایید.

 

با این وجود هنوز در یک دوربین دیجیتال انعطاف پذیری بسیار بیشتری را در اختیار خواهید داشت به خصوص این که می‌توانید لنز را تعویض نمایید.

 

یکی از تنظیماتی که نمی‌توانید در اکثر گوشی‌های هوشمند تغییر دهید عبارت است از دیافراگم. اندازه‌ی باز شدن لنز که تعیین می‌کند چه میزان نور وارد لنز شود. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که عکاسی خلاقانه با تعیین عمق میدان و همچنین برخی دیگر از جلوه‌ها را بدست آورید.

 

اگر چه دوربین‌های موجود سعی می‌کنند نتیجه‌ی نهایی برخی از این جلوه‌ها را شبیه سازی کنند اما هنوز نتایج آنها با دوربین‌های دیجیتال فاصله‌ی زیادی دارد.

 

سرعت شاتر، دیافراگم و سرعت ISO پارامترهایی هستند که باید به صورت یکجا کار کنند تا میزان نوری که باید به حسگر برسد به درستی کنترل شود. گزینه‌هایی که برای تنظیم این پارامترها در دوربین گوشی‌ها وجود دارد بسیار محدودتر از انتخاب‌های موجود در دوربین‌های دیجیتال است.

 

بعلاوه گزینه‌های بیشتری برای تنظیم رنگ آمیزی، تعیین میزان روشنایی سایه‌ها و غیره وجود دارد که با استفاده از دوربین دیجیتال می‌توانید آن ها را تنظیم نمایید.

 

البته در یک دوربین دیجیتال شما از مزایای فیزیکی از جمله دستگیره‌ها و دکمه‌های چرخان نیز بهره‌مند هستید که به شما این امکان را می‌دهند که به سادگی حالت عکسبرداری را تغییر دهید و تنظیمات لازم را با استفاده از آن‌ها انجام دهید در حالی که در گوشی شما باید این تنظیمات را از میان انبوهی از منوها پیدا کرده و اعمال نمایید تا بتوانید با استفاده از دوربین خود عکسبرداری نمایید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه