021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

کدام لنز 50 میلیمتر را بخرم؟ f/1.4 یا f/1.8 یا f/1.2+ ویدئو

کدام لنز 50 میلیمتر را بخرم؟ f/1.4 یا f/1.8 یا f/1.2+ ویدئو

لنز نرمال 50 میلیمتر به زاویه دید انسان بیشترین شباهت را دارد. به همین دلیل، بهترین لنز برای استفاده و بهبود زاویه دید عکاسان است. توجه داشته باشید که اگر لنزهای نرمال 50 میلیمتر را به همراه سنسورهای کراپ استفاده کنید، با توجه به فاکتور چند برابر شدن به 75 میلیمتر شبیه می‌شود؛ اما حتی در آن صورت نیز میدان دید فوق‌العاده‌ای دارد که دلیل آن را برای شما شرح خواهم داد. قبل از آن که توضیح دهم کدام لنز بهتر است، دلایل بی‌نظیر بودن این فاصله‌ی کانونی را بررسی کنیم:

دیافراگم باز

واضح‌ترین دلیل برای خرید این لنزها همین ویژگی است. این لنزها فاکتور f کوچکی دارند که باعث می‌شود برای استفاده در محیط‌های سربسته و گرفتن عکس‌های پرتره بسیار مناسب باشند. اگر دنبال یک بوکه‌ی بی‌نقص هستید، از این بیشتر نگردید!

لنز 50 میلیمتر

عمق میدان در لنز 50 میلیمتر

[relatedpost post=”106192″]

فاصله کانونی

همانطور که قبلا اشاره کردم، فاصله‌ی کانونی این لنز شبیه به چیزی است که چشم انسان می‌بیند. به همین دلیل، می‌توانید مهارت‌های دیداری خود به‌عنوان یک عکاس را با آن تقویت کنید. لبه‌های این لنزها اعوجاج کمی دارد و با این که شاید فکر کنید فاصله‌ی کانونی مناسبی برای پرتره‌ها ندارند (85mm) چندان حالت تخم‌مرغی به صورت اضافه نمی‌کنند. و در صورت استفاده با سنسورهای کراپ، برای گرفتن پرتره بهتر می‌شوند.

[relatedpost post=”101838″]

فیلم‌برداری

استفاده از لنزهای ثابت برای فیلم‌برداری بهتر از استفاده از لنزهای زوم است؛ چرا که به‌سختی می‌توان هم‌زمان زوم کرد و فوکوس را نگه داشت. استفاده و فوکوس کردن با لنز 50mm آسان است و با آن دیافراگم ، به‌راحتی می‌توانید بر روی سوژه‌ی خود را در قاب‌ها فوکوس کنید.

حالا که برای شما شرح دادم چرا باید یک لنز نرمال 50 میلیمتر داشته باشید، از بین f/1.4 و f/1.8 کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

البته من لنز f1.2 کانن را حذف کرده‌ام؛ چرا که خیلی گران است و به نظرم در این مقایسه جایی نداشت.

مقایسه f/1.8 و f/1.4 در لنز 50 میلیمتر نیکون

لنز نرمال 50 میلیمتر با f/1.8

تمام برندها (تقریبا) این لنز را دارند و قیمت مناسبی دارند. این لنزها بسیار سبک هستند و المان‌های (شیشه) کمی داخل خود دارند؛ بدین معنی که به‌راحتی از کار نمی‌افتند. البته بدنه‌ی آن‌ها پلاستیکی است. و نسبت به بازه‌ی قیمت خود، کیفیت بسیار بالایی دارند!

لنز نرمال 50 میلیمتر با f/1.4

این لنز کمی سنگین‌تر است و دوام بیشتری دارد. مزیت اصلی آن، فوق سبک بودن است که با دیافراگم f/1.4 به دست می‌آید. و قبل از این که بپرسید، بله؛ واقعا در نورسنجی، عمق میدان و شرایط کم‌نور بهتر عمل می‌کند. این لنزها نسبت به نسخه‌های f1.8 با کیفیت بالاتری عکس می‌گیرند؛ چرا که دیافراگم بازتری دارند. بدان معنی که در بازه‌ی f/5.6 تا f/16 پیدا کردن آن تنظیماتی که باعث می‌شود عکس‌هایی با وضوح بالا بگیرید، در لنز f/1.8 بیشتر است. کیفیت بهتر شیشه و ساز و کار درونی این لنز باعث وضوح بهتر عکس‌های آن شده است. البته فراموش نکنیم که این لنز از مدل قبلی گران‌تر نیز هست.

[relatedpost post=”109054″]

نتیجه‌گیری

اگر هنوز لنز نرمال 50 میلیمتر ندارید و شک دارید کدام یک را تهیه کنید، f/1.8 را انتخاب کنید؛ بهترین گزینه است (و یکی از بهترین هدیه‌ها برای هر عکاسی). اما برنده‌ی اصلی اینجا نسخه‌های f/1.4 هستند؛ حتی با این که قیمت بیشتری دارند. برخلاف بسیار دیگری از لنزها که قیمت‌های بالایی دارند اما تفاوت قابل توجهی با لنزهای ارزان‌تر ندارند، لنز 50 میلیمتر با f/1.4 واقعا متفاوت است. و اگر توان خرید آن را داشته باشید، کاملا ارزش قیمت بالاترش را دارد.

47 دیدگاه

  • AliReza گفت:

    سلام تفاوت کیفیت بین 1.8 و ۱.۴ انقدر هست که با 8 میلیون اختلاف قیمت، بریم سراغ 1.4 . ارزشش داره؟

  • فاطمه افشار گفت:

    سلام من کار عکاسی کودک و نوزاد انجام میدم دوربینم d7500 هست لنز فیکس ۵۰ f1.4 بهتر است یا 1.8?

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام اگر هزینه برایتان مقدور هست 1.4 بهتر هست

  • زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر. چه لنزی برای فیلمبرداری و عکاسی پرتره به نظر شما خوبه برای دوببین90d

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام لنز 50 میلیمتر مناسب است بستگی به بودجتون می تونید بین دیافراگم های مختلف انتخاب کنید

    • یاسین گفت:

      سلام برای فیلمبرداری اصلا ۱.۴ رو نگیر چون صدای فوکوس خیلی زیادی داره و همه فیلم هارو خراب میکنه پیشنهادم همون ۱.۸ هست چون هم سریعتر فوکوس میکنه و هم صدای کمی داره

  • علی گفت:

    برای لنز پنجاه میلی ۱/۴ چه یو وی باید بگیرم؟

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام فیلترهای دهاهن 58 مناسب است
      https://noornegar.com/product-category/lense-and-filter/filters/uv-filters/?filters=filter-diameter%5B1938%5D

    • مسلم گفت:

      سلام برای دوربین کانن ۷۰ دی کدوم لنز خوبه.؟؟ ممنونم..

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای دوربین Canon 70D، لنز 50 میلیمتر یک گزینه عالی برای عکاسی پرتره و عکاسی در شرایط نوری کم است. بسته به نیازها و بودجه خود، می‌توانید بین سه گزینه f/1.4، f/1.8 و f/1.2 انتخاب کنید. هر یک از این لنزها ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارند:
      1. لنز f/1.4: این لنز دارای دیافراگم بازشدگی f/1.4 است که به شما امکان عکاسی در شرایط نوری کم و ایجاد عمق میدان کم عکاسی را می‌دهد. لنز‌های با دیافراگم بازشدگی بزرگتر (مانند f/1.4) قادر به جذب نور بیشتر هستند و عموماً کیفیت تصویر بالاتری ارائه می‌دهند. همچنین، این لنزها قابلیت ایجاد پس‌زمینه با افکت بوکه زیبا را دارند. با این حال، لنز‌های با دیافراگم بازشدگی بزرگتر معمولاً قیمت بالاتری نیز دارند.
      2. لنز f/1.8: این لنز دارای دیافراگم بازشدگی f/1.8 است. این گزینه به شما امکان عکاسی در شرایط نوری کم و تولید تصاویر با عمق میدان کم را می‌دهد. لنز f/1.8 معمولاً قیمتی مقرون به صرفه‌تر نسبت به لنز f/1.4 دارد و می‌تواند یک گزینه خوب برای عکاسان حرفه‌ای و آماتور باشد.
      3. لنز f/1.2: این لنز دارای دیافراگم بازشدگی f/1.2 است که به شما امکان عکاسی در شرایط نوری بسیار کم و ایجاد عمق میدان کمتر را می‌دهد. لنز‌های با دیافراگم f/1.2 قابلیت ایجاد افکت بوکه بسیار عالی را دارند و عموماً برای عکاسی پرتره استفاده می‌شوند. هنگامی که از لنز f/1.2 استفاده می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که عمق میدان بسیار کمتری خواهید داشت و این ممکن است در برخی موارد محدودیت‌هایی را برای فوکوس دقیق ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *