دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

گوپروی آمریکایی یا گوپروی چینی؟

اخبار عکاسی
گوپروی آمریکایی یا گوپروی چینی؟

اگرچه به نظر می‌رسد برند گوپرو در شرایط خوبی به سر می‌برد و با کاهش قیمت و معرفی مدل‌های جدید دوربین‌های اکشن خودش مانند GoPro Hero در پی رقابت با برند‌های ارزان قیمت و باکیفیت چینی است، اما خبر‌هایی که از گوشه و کنار به گوشمان می‌رسد نشان می‌دهد که این برند در شرایط چندان خوبی قرار ندارد. این شرکت سال 2016 سعی کرد با معرفی پهپاد‌ جدیدی به نام کارما، بخت خود را در دنیای فیلمبرداری هوایی هم بیازماید. اما نتایج بد این پرنده در برابر پهپاد‌های پرفروش و ارزان قیمت شرکت DJI باعث شد تا در همان هفته‌های اول که پهپاد کارما را وارد بازار کرد از این بازی بیرون برود. کاربران گزارش‌های بدی درباره کارما منتشر کردند که نشان از اشتباه در موقعیت‌یابی و سقوط اتفاقی آن می‌داد. گوپرو بلافاصله اعلام کرد که این پهپاد‌ها را جمع‌آوری خواهد کرد و قصد دارد با تمرکز بیشتر روی دوربین‌های اکشن، بازار خود را نگه دارد. اما با این وجود، همچنان اخبار خوبی از گوپرو شنیده نمی‌شود. اگر اخباری که توسط وب‌سایت  The Information منتشر شد صحت داشته باشد، احتمالاً به زودی باید منتظر یک شوک بزرگ در دنیای دوربین‌های اکشن باشیم. برند Xiaumi که رقیب نه چندان دست بالای گوپرو در دنیای دوربین‌های اکشن به شمار می‌آمد، قصد دارد شرکت گوپرو را یکجا بخرد.

گوپرو

سال پیش مدیر شرکت گوپرو، Nick Woodman اعلام کرد که به منظور دستیابی به موقعیت‌های بهتر، حاضر است روی ادغام این شرکت با یک شرکت بزرگ‌تر فکر کند. پس از متوقف شدن مذاکرات گوپرو با DJI برای الحاق به این شرکت چینی، اکنون ظاهراً یک شرکت چینی دیگر، آماده خرید گوپرو است. اگرچه جزئیات این خرید هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است، اما اخبار غیر رسمی، از قیمت‌گذاری معادل 1 بیلیون دلار، برای این شرکت خبر می‌دهند. شاید تصور کنید که این رقم برای یک شرکت تولید کننده دوربین‌های ارزان قیمت اکشن، کمی زیاد است. اما ارزش این شرکت در روز‌های اوج خودش نزدیک به 10 بیلیون دلار برآورد می‌شد. ارزش سهام گوپرو که در سال 2014 در روز‌های اوج این شرکت، برابر 90 دلار بود، این روز‌ها به 5 دلار کاهش یافته است.

گوپرو

خیلی از کارشناسان پیش‌بینی این افت سهام را می‌کردند. گوپرو به شدت از روز‌های اوج خودش فاصله گرفته است و با توجه به قیمت بالای این دوربین‌ها و افزایش کیفیت موبایل‌های ضد‌آب که نیاز به خرید دوربین‌های اکشن را (دستکم برای کاربران خانگی) از بین می‌برند باعث شده تا بازار این دوربین‌ها تنها به کاربران حرفه‌ای با تجهیزات خاص محدود شود. این روز‌ها گوپرو با افت ارزش بسیار شدیدی روبرو شده است که برخی از کارشناسان آن را به دلیل رقابت نابرابر با محصولات ارزان قیمت چینی مانند دوربین Xiaumi Yi می‌دانند که اکنون، همین شرکت در حال خرید گوپرو است. جالب اینجاست که تنها خبر خرید گوپرو توسط شیائومی، باعث 9 درصد افزایش قیمت در سهام گوپرو شده است و این نشان می‌دهد که سهامداران، به فهم اقتصادی چینی‌ها بیشتر از آمریکایی‌ها اطمینان دارند. شرکت شیائومی، یکی از معتبرترین شرکت‌های چینی است که از اسمارت‌فون و ساعت‌های هوشمند تا لپ‌تاپ و دوربین‌های اکشن را تولید می‌کند.

بعد از خرید شرکت Hasselblad توسط شرکت چینی DJI، این احتمالاً شوک‌آورترین خبر خرید و فروش شرکت‌های در دنیای تصویرگری دیجیتال خواهد بود که طی یکی دو سال گذشته درباره آن شنیده‌ایم.

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *