دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

بهترین تجهیزات تولید محتوا؛ معرفی وسایل ضروری محتواسازان ۲۰۲۴

راهنمای انتخاب
بهترین تجهیزات تولید محتوا؛ معرفی وسایل ضروری محتواسازان ۲۰۲۴

انتخاب درست تجهیزات تولید محتوا به شما برای تولید محتوای باکیفیت و حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و برای بیشتر دیده شدن محتوای ویدیویی‌تان و کسب درآمد از این طریق، بسیار کمک‌کننده است. این تجهیزات در حقیقت یک سری لوازم جانبی عکاسی و فیلمبرداری هستند که به شما برای ارتقا کیفیت محتوای بلاگ، ساخت ولاگ، محتوای آموزشی یا ویدیوی یوتیوب کمک می‌کنند. بنابراین بهتر است روی خرید تجهیزات باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید. برای آشنایی بیشتر با ابزارهای تولید محتوا، تا انتهای این مطلب از مجله نورنگار همراه ما باشید.

چرا باید از تجهیزات تولید محتوا استفاده کنیم؟

بدون شک فیلم یا تصویری که با یک دوربین عکاسی ساده یا دوربین گوشی و بدون استفاده از امکانات خاصی گرفته می‌شود، کیفیت پایین‌تری نسبت به عکس یا فیلمی که با دوربین حرفه‌ای و به کمک تجهیزات مناسب این کار ثبت شده، دارد. کیفیت بالا تعیین می‌کند که مخاطب، برند، محصول یا محتوای شما را چگونه ببیند. نگاه و دیدگاه مخاطب است که روی نحوه تعامل او با شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین توجه به انتخاب تجهیزات مناسب در فرایند تولید محتوا بسیار مهم است.

همیشه مهارت عکاس یا فیلمبردار و کیفیت دوربین برای داشتن محتوایی باکیفیت کافی نیستند. با استفاده از ابزار و لوازم جانبی می‌توانید محتوای تولید شده را چندین برابر جذاب، باکیفیت و حرفه‌ای کنید. برای داشتن نور کافی، صدای باکیفیت و واضح و تصویر عالی و بدون خطا، ابزار متعددی وجود دارند که نتیجه کار را مطلوب‌تر می‌کنند. به کمک آن‌ها حتی با یک گوشی ساده نیز می‌توانید محتوای خوبی تولید کنید. در ادامه به معرفی این تجهیزات خواهیم پرداخت.

تجهیزات نورپردازی برای تولید محتوا

معمولا ایفنلوئنسرها محتوای باکیفیت‌تر و جذاب‌تری نسبت به افراد مبتدی می‌سازند و این موضوع نقش مهمی در دیده شدن کار آن‌ها دارد. نور کافی و مناسب از مهم‌ترین فاکتورها برای ارتقا کیفیت است.

چند ابزار ساده نورپردازی که به شما در ایجاد نور مناسب کمک می‌کنند، عبارتند از:

چراغ LED

شما می‌توانید برای تامین نور کافی در محیط تاریک هنگام تولید محتوا از چراغ LED استفاده کنید که متناسب با نوع وسیله فیلمبرداری شما (مثلا گوشی هوشمند) در بازار موجود است. باتری آن قابل شارژ است و می‌توانید به مدت چند ساعت از آن استفاده کنید.

تجهیزات نورپردازی برای تولید محتوا چراغ LED
یکی از ابزار کاربردی برای تامین نور هنگام تولید محتوا، چراغ LED است.

نوار نور و گیره نگهدارنده گوشی

برای تولید محتوای ویدیویی می‌توانید از چراغ‌های نواری که روی گیره نگهدارنده گوشی قرار دارند استفاده کنید. این چراغ‌ها انعطاف‌پذیر هستند و به کمک بازوهای منعطف خود تنظیم می‌شوند. این ابزار قدرت و دمای رنگ ویدیو را کنترل می‌کند، بنابراین از بهترین تجهیزات تولید محتوا برای ولاگ یا ویدیوهای آرایشی است.

رینگ لایت

رینگ لایت یک منبع نور فشرده و قابل حمل است که به تولید محتوای باکیفیت کمک می‌کند. این ابزار نورپردازی حتی برای تولید محتوا در حال حرکت نیز مناسب است و قابلیت اتصال به گوشی هوشمند را دارد. بلاگرها، یوتیوبرها و تیک‌تاکرها از این منبع نور برای تولید محتوای ویدیویی استفاده می‌کنند.

رینگ لایت  برای تولید محتوا
رینگ لایت یک ابزار نورپردازی پر طرفدار برای تولید محتوای ویدیویی است.

سافت باکس

این ابزار می‌تواند هر فضای ساده و کوچکی را نیز به یک آتلیه عکاسی حرفه‌ای تبدیل کند. سافت باکس با ایجاد نور طبیعی برای استفاده در اتاق تولید محتوا کاملا ایده‌آل است. هنگام تولید محتوا در فضای باز و در روزهای ابری نیز می‌توان از این ابزار استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: نور برای تولید محتوا؛ معرفی تجهیزات نورپردازی برای تولید محتوا

تجهیزات نورپردازی برای تولید محتوا سافت باکس
سافت باکس میروتک با ایجاد نور طبیعی برای تولید محتوا کاملا ایده‌آل است.

تجهیزات صدا برای تولید محتوا

هنگام تولید محتوای ویدیویی، هر دو عنصر صدا و تصویر در خلق یک اثر حرفه‌ای و باکیفیت مؤثر هستند. صدای باکیفیت و واضح به همان میزان در ایجاد نتیجه مطلوب مؤثر است که تصویر خوب و باکیفیت. بنابراین باید از تجهیزات ضبط صدای مناسب برای تولید محتوا استفاده کنید. این لوازم جانبی عبارتند از:

تجهیزات ضبط صدای مناسب برای تولید محتوا
از تجهیزات ضبط صدای مناسب برای تولید محتوا استفاده کنید.

انواع میکروفون برای ضبط صدا

طیف وسیعی از میکروفون‌ها برای برآورده کردن نیازهای مختلف ضبط محتوا و با توجه به بودجه شما در دسترس هستند که سه نوع اصلی آن‌ها عبارتند از:

  • میکروفون بوم: این ابزار معمولا در فیلمبرداری حرفه‌ای استفاده می‌شود، نزدیک به سوژه‌ها قرار می‌گیرد و صدای باکیفیت ضبط می‌کند.
  • میکروفون یقه‌ای: این میکروفون روی لباس سوژه متصل می‌شود و صدایی باکیفیت و واضح ضبط می‌کند.
  • میکروفون رومیزی: این محصول برای ضبط پادکست‌های ویدیویی یا ضبط درون فریم استفاده می‌شود و برای ضبط صدای واضح روی میز مقابل سوژه قرار می‌گیرد.
تجهیزات صدا برای تولید محتوا انواع میکروفون برای ضبط صدا

دستگاه‌های ضبط صدا

پس از انتخاب میکروفون مناسب باید یک دستگاه ضبط صدا نیز تهیه کنید تا صدای محتوا باکیفیت ضبط شود. سه ابزار مختلف برای این کار وجود دارند که عبارتند از:

  • گوشی‌های هوشمند: دم دستی‌ترین و راحت‌ترین دستگاه برای ضبط صدا گوشی هوشمند است که به راحتی به میکروفون‌های یقه‌ای و رومیزی قابل اتصال است. استفاده از گوشی برای ضبط صدا، گزینه‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  • لپ‌تاپ‌ها: شما می‌توانید از لپ‌تاپ خود به عنوان یکی از تجهیزات تولید محتوا در ضبط صدا استفاده کنید. این دستگاه به کمک USB  به سادگی به میکروفون یقه‌ای و رومیزی متصل می‌شود.
  • ضبط‌های دستی: یک ضبط دستی H6 می‌تواند دستگاه ایده‌آلی برای ضبط صدا هنگام تولید محتوا باشد. زیرا علاوه بر انعطاف‌پذیری، گزینه‌های متعددی را فراهم می‌کند که برای تنظیمات پیشرفته مناسب است.

بیشتر بخوانید: تجهیزات صدا برای تولید محتوا؛ راهنمای جامع انتخاب و خرید

تجهیزات صدا برای تولید محتوا دستگاه های ضبط
کوردر صدا Zoom H6 black یک دستگاه ایده‌آلی برای ضبط صدا هنگام تولید محتوا باشد. بصورت همزمان 6 تراک صوتی را بطور مستقل ضبط نموده و آن‌ها را بصورت میکس یا جداگانه در خروجی ارائه نماید.

بهترین دوربین برای تولید محتوا

از مهم‌ترین تجهیزات تولید محتوا و ساخت ولاگ، دوربین است. برای ساخت محتواهای مختلف با ساختار و موضوعات متفاوت، از انواع مختلف دوربین استفاده می‌شود. در ادامه بهترین دوربین‌ها برای تولید محتوا آمده‌اند.

دوربین سونیZV-1 || ؛ بهترین دوربین برای مبتدیان

این دوربین دارای ویژگی‌های کاربرپسندی است که آن را برای تولیدکنندگان محتوای ویدیویی مناسب می‌کند. فریم توسعه‌یافته آن با لنز زوم زاویه باز ۱۸-۵٠ میلی‌متری مناسب تولید محتوا است. فوکوس خودکار پس‌زمینه آن می‌تواند چندین سوژه را همزمان ردیابی کند. همچنین فوکوس پس‌زمینه به اینفلوئنسرها اجازه می‌دهد بی‌آنکه نگران لکه‌ها و خطوط ریز صورت خود باشند، محتوا تولید کنند.

دوربین sony zv-1
دوربین سونیZV-1 || دارای ویژگی‌های فوکوس خودکار پس‌زمینه که آن را برای تولیدکنندگان محتوای ویدیویی مناسب می‌کند.

دوربین گوپرو هیرو ۱۱ بلک؛ بهترین دوربین فیلمبرداری در فضای باز

این دوربین مناسب عکاسی و فیلمبرداری در فضای باز است. سنسور مربعی ۲۷ مگاپیکسلی دارد که به شما امکان فیلمبرداری 5.3 k تا 60 pمی‌دهد. قابلیت بلوتوث و وای‌فای دارد و صفحه LCD آن امکان نظارت آسان را فراهم می‌کند. یک تثبیت‌کننده دیجیتال روی آن نصب شده تا از لرزش دوربین حین فیلمبرداری جلوگیری کند.

تجهیزات صدا برای تولید محتوا دوربین go pro 11 black

دوربین EOS R50 بهترین دوربین تولید محتوا برای عکاسان

این دوربین مناسب عکاسان تازه‌کاری است که به دنبال یک دوربین ویدیویی کامپکت هستند. این دوربین با وزن سبک و حسگر قدرتمند ۲۴.۲ مگاپیکسلی، تصاویری با وضوح بالا ثبت می‌کند. کیفیت عکسبرداری خوبی دارد، دارای فوکوس خودکار است و با ویژگی‌های ولاگ‌محور خود، محتوای تولید شده را بهینه‌سازی می‌کند.

دوربین EOS R50 بهترین دوربین تولید محتوا برای عکاسان
دوربین EOS R50 بهترین دوربین تولید محتوا برای عکاسان تازه‌کار است.

بهترین گوشی برای تولید محتوا

در دنیای رقابتی امروز که تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی پیدا کرده‌است، بلاگرها و اینفلوئنسرها به دنبال ابزارهایی هستند که این کار را برای آن‌ها راحت‌تر کند. برای تولید محتوا می‌توانید به جای دوربین از یک گوشی خوب که دوربین باکیفیتی دارد، استفاده کنید. چند نمونه از بهترین گوشی‌ها برای تولید محتوا عبارتند از:

Iphone 15 promax

آیفون 15 پرومکس به دلیل دارا بودن مجموعه‌ای از ویژگی‌های قدرتمند، به عنوان یکی از بهترین گوشی‌ها در بین تجهیزات تولید محتوا شناخته می‌شود. این گوشی دارای یک سیستم دوربین سه‌گانه با لنزهای واید، التراواید و تله‌فوتو است که امکان عکاسی و فیلم‌برداری با کیفیت بالا را فراهم می‌کند. همچنین، پردازنده A17 Bionic قدرت پردازش بالایی را برای ویرایش ویدیو و انجام کارهای سنگین ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، صفحه نمایش Super Retina XDR با وضوح و روشنایی بالا، نمایش دقیق رنگ‌ها و جزئیات را تضمین می‌کند. عمر باتری طولانی این گوشی نیز به شما امکان می‌دهد تا بدون نگرانی از تمام شدن شارژ، به تولید محتوا بپردازید.

بهترین گوشی برای تولید محتوا Iphone 15 promax
آیفون 15 پرومکس، به عنوان یکی از بهترین گوشی‌ها در بین تجهیزات تولید محتوا شناخته شده‌است.

Sony Xperia pro -|

دوربین این گوشی هوشمند بهترین فوکوس خودکار را دارد. سنسور یک اینچی آن قابلیت فیلمبرداری 4K  را به شما می‌دهد، هایپر فوکوس خودکار دارد و برای فیلمبرداری طراحی شده است. همچنین این مدل گوشی سونی حافظه خوبی دارد، دسترسی به تنظیمات ضبط دستی مانند فریم در ثانیه، وضوح، ISO و تعادل رنگ سفید، حتی نمایش سرعت شاتر دارد. به دلیل این قابلیت‌ها تبدیل به یک گوشی حرفه‌ای برای تولید محتوای ویدیویی شده‌است.

بهترین گوشی برای تولید محتوا Sony Xperia pro -|
Sony Xperia pro -| یک گوشی حرفه‌ای برای تولید محتوای ویدیویی است.

Google Pixel pro 6

بهترین گوشی اندرویدی برای تولید محتوای تصویری، گوگل اکسپریا پرو ۶ است. دوربین آن سنسور 50MP دارد که قابلیت ضبط HDR  به آن داده‌است. قدرت زوم بالایی دارد، پاک‌کن جادویی دارد که اشیا ناخواسته در قاب را به طور خودکار حذف می‌کند، صفحه نمایش آن بزرگ است و به همین دلیل تماشای فیلم ضبط شده را برای کاربران راحت‌تر می‌کند. این گوشی نسبت به رقبای خود یعنی اپل و سونی، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد.

بهترین گوشی برای تولید محتوا Google Pixel pro 6
Google Pixel pro 6 با قابلیت ضبط HDR، بهترین گوشی اندرویدی برای تولید محتوا است.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی برای تولید محتوا؛ 10 غول تولید محتوا 2024

Samsung Galaxy S21 Ultra

این گوشی همه‌کاره، با سنسور قوی، قابلیت فوکوس خودکار سریع، ویژگی‌های زوم عالی و حسگر به‌روز شده خود در فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند برای فیلمبرداری قرار می‌گیرد. یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی عریض دارد که با ۲ لنز تله‌فوتو تصویر را ۳ تا ۱٠ برابر بزرگنمایی می‌کند. همچنین محدوده دینامیکی چشمگیری دارد که آن را به یکی از بهترین‌ها در سری گوشی‌های سامسونگ تبدیل کرده است.

بهترین گوشی برای تولید محتوا Samsung Galaxy S21 Ultra
یکی دیگر از بهترین گوشی‌های هوشمند برای فیلمبرداری Samsung Galaxy S21 Ultra است.

بهترین لپ تاپ برای تولید محتوا

لپ‌تاپ یکی از ابزارهای ضروری تولید محتوا است که برای تولید محتوای متنی، ویدیویی و صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب بهترین لپ‌تاپ برای تولید محتوا به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. برای ویرایش عکس و ویدیو به سیستم دارای پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند نیاز دارید. برای تولید محتوای متنی، کیفیت نمایشگر و برای تولید محتوای صوتی پردازنده قوی، حافظه رم زیاد و حافظه ذخیره‌سازی سریع اهمیت دارد. با توجه به این موارد بهترین لپ‌تاپ برای ساخت محتوای خود را انتخاب کنید.


به نقل از وبسایت techradar این مدل‌ها، 6 لپ‌تاپ برتر برای تولید و ویرایش محتوا در سال 2024 هستند:

1. Apple MacBook Pro 14-inch M3

2. HP Envy x360

3. Dell XPS 17

4. Apple MacBook Air (M2, 2022)

5. HP Envy 16

6. Razer Blade 14

https://www.techradar.com/news/best-laptops-for-video-editing

چگونه بهترین تجهیزات تولید محتوا را انتخاب کنیم؟

انتخاب تجهیزات مناسب برای تولید محتوا به هدف شما از تولید محتوا بستگی دارد. ممکن است قصد تولید محتوا برای یوتیوب را داشته باشید یا بخواهید برای پیج اینستاگرام خود محتوای آموزشی تولید کنید. هر یک از انواع تولید محتوا، تجهیزات مناسب خود را می‌طلبند. بنابراین باید آگاهانه و گزینش شده، ابزار مورد نیاز خود را تهیه کنید. راهنمای زیر به شما کمک می‌کند بهترین تجهیزات را برای هر کدام انتخاب کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوای ولاگ

ولاگرها برای تولید ولاگ به تجهیزاتی نیاز دارند که مناسب فیلمبرداری با گوشی هوشمند باشد. چرا که آن‌ها معمولا برای تولید محتوای ولاگ از گوشی خود استفاده می‌کنند. این تجهیزات شامل نگهدارنده یا هولدر گوشی، میکروفون یقه‌ای یا شات‌گان بویا، سه‌پایه، چراغ LED و یک دستگاه ضبط صدا هستند. شما می‌توانید از خود گوشی علاوه بر فیلمبرداری، به عنوان دستگاه ضبط صدا نیز استفاده کنید. ساخت ولاگ با استفاده از این ابزارهای جانبی، آسان‌تر و باکیفیت‌تر می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوای یوتیوب

با فراگیر شدن استفاده از یوتیوب برای ساخت محتواهای مختلف و کسب درآمد از این طریق، بسیاری از افراد به فعالیت در این کانال می‌پردازند. برای ساخت یک ویدیوی باکیفیت که بازدیدهای فراوانی در یوتیوب بگیرد، علاوه بر محتوای مفید و پربار، کیفیت ساخت ویدیوی آن نیز بسیار مهم است. تجهیزات مورد نیاز برای بالا بردن کیفیت محتوای یوتیوب شامل دوربین فیلمبرداری یا گوشی هوشمند، لنز مناسب، سه‌پایه برای جلوگیری از لرزش دست هنگام فیلمبرداری، میکروفون، تجهیزات نورپردازی، بک‌گراند متناسب با موضوع ویدیو و یک لپ‌تاپ برای ادیت نهایی ویدیو هستند.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوای یوتیوب
برای ساخت یک ویدیوی باکیفیت که بازدیدهای فراوانی در یوتیوب بگیرد، کیفیت ساخت ویدیو بسیار مهم است.

 تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوای بلاگری

در دنیای رقابتی بلاگرهایی که با موضوعات مختلف و برای مقاصد متفاوت به تولید محتوا می‌پردازند، انتخاب بهترین تجهیزات اهمیت پیدا می‌کند. زیرا این تجهیزات، ویدیوهای معمولی بلاگرها را به محتواهای حرفه‌ای تبدیل می‌کنند. این تجهیزات عبارتند از دوربین حرفه‌ای یا موبایل، سه‌پایه دوربین و گیمبال، تجهیزات نورپردازی که متناسب با نور محیط انتخاب می‌شوند، پرده یا بک‌گراند عکاسی و فیلمبرداری، کارت حافظه قوی و لپ‌تاپ جهت ادیت ویدیو که هر یک از آن‌ها باید بر اساس نیازهای بلاگر تهیه شوند.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید ویدیوی آموزشی

ویدیوی آموزشی که تولید می‌کنید ممکن است آرایشی، آموزش آشپزی، کارهای فنی یا حتی آموزش درسی باشد. برای این کار به تجهیزاتی مانند دوربین یا گوشی هوشمند، رینگ لایت، سه‌پایه، هولدر گوشی، کارت حافظه و میکروفون نیاز دارید. این تجهیزات به تولید محتوای باکیفیت و مطلوب کمک می‌کنند و نتیجه کار شما با استفاده از آن‌ها حرفه‌ای‌تر خواهد شد.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید ویدیوی آموزشی
برای تولید محتوا به تجهیزاتی مانند دوربین یا گوشی هوشمند، رینگ لایت، سه‌پایه، هولدر گوشی، کارت حافظه و میکروفون نیاز دارید.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوا با گوشی

با وجود اینکه انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوای ویدیویی کار راحتی است، اما توجه به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، به شما در انتخاب صحیح آن‌ها کمک می‌کند. اگر تجهیزات را متناسب با هدف تولید محتوا، فیلد و موضوع ویدیو انتخاب نکنید، نتیجه مطلوب را به دست نخواهید آورد. بنابراین به نکات زیر در انتخاب بهترین تجهیزات توجه کنید.

  • بودجه خود را پیش از خرید تجهیزات مورد نیازتان براورد کنید و طبق آن، ابزارها را انتخاب کرده و بخرید. اگر بودجه کافی برای خرید تمام تجهیزات در اختیار ندارید، آن‌ها را اولویت‌بندی کنید و فقط ضروری‌ها را خریداری کنید. مثلا خرید رینگ لایت، میکروفون و سه‌پایه را در اولویت قرار دهید.
  • تجهیزات را متناسب با فضای ویدیو و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید بخرید. به عنوان مثال از دوربینی که برای فیلمبرداری در فضای آزاد مناسب است برای تهیه محتوا در بیرون از استودیو استفاده کنید یا اگر محتوای بلاگری تولید می‌کنید، میکروفون یقه‌ای خریداری کنید چرا که میکروفون رومیزی به درد شما نمی‌خورد.
  • هماهنگی تجهیزات را بررسی کنید. هنگام خرید ابزارهای مختلف، دقت کنید که تمام آن‌ها قابلیت هماهنگی با یکدیگر و با دوربین یا گوشی شما را داشته باشند. مثلا فلاش یا لنزی که می‌خرید باید مناسب برند و مدل دوربینتان انتخاب شده باشد. یا هنگام خرید نگهدارنده برای گوشی خود، توجه کنید که از بین هولدر گوشی، سه‌پایه و مونوپاد کدام‌یک برای دستگاه شما مناسب‌تر است.
  • قابل حمل و سبک بودن تجهیزات هنگام خرید آن‌ها بسیار مهم است. حتما تجهیزاتی انتخاب کنید که در عین کاربردی بودن سبک باشند و بتوانید به راحتی آن‌ها را حمل کنید. لوازم دست و پاگیر و سنگین به سختی جابه‌جا می‌شوند و ممکن است برای استفاده از آن‌ها دچار مشکل شوید.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

اگر به دنبال جذب مخاطب از طریق تولید محتوا هستید، مرحله انتخاب تجهیزات تولید محتوا را دست کم نگیرید. به کمک تجهیزات صدابرداری، نورپردازی و تصویربرداری حرفه‌ای، می‌توانید کیفیت کار خود را بالا ببرید و صدا و تصویر واضحی ثبت کنید. نورنگار، فروشگاه تجهیزات تصویربرداری، برای تأمین تجهیزات مورد نیازتان در کنار شماست. با مراجعه به فروشگاه نورنگار می‌توانید تمام ابزارهای مورد نیاز برای تولید محتوا را تهیه کنید. اگر سوالی در مورد انتخاب و خرید ابزارهای تولید محتوا دارید، در بخش نظرات پاسخگوی شما هستیم.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *