021-7356

بهترین دوربین‌های 4K در سال 2019

بهترین دوربین‌های 4K در سال 2019

از سال 2016 شاهد حضور تعداد زیادی دوربین با توانایی ضبط ویدیوهای 4K بودیم و اکنون تقریباً تمامی سازنده‌ها محصولی با این قابلیت را عرضه کرده‌اند. جالب‌تر اینکه بهترین دوربین‌های 4K با موفقیت در تمامی گروه‌های قیمتی دیده می‌شود.

بنابراین با بودجه‌ای معقول به راحتی می‌توانید گزینه مناسبی را در بازار بهترین دوربین‌های 4K پیدا کنید.

البته برای بهترین دوربین‌های 4K بودن توانایی ضبط ویدیوهای 4K به تنهایی کافی نیست، چون دوربین‌ها از سنسورها و روش‌های مختلفی برای این کار استفاده می‌کنند و خروجی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند.

حتی مسئله ساده‌ای مثل استفاده از تمام سطح سنسور برای ضبط ویدیو یا به‌کارگیری بخشی از آن (کراپ) هم اهمیت زیادی دارد و تأثیر قابل توجهی روی زاویه دید مؤثر شما خواهد داشت. تازه قبل از موارد فوق باید امکاناتی نظیر جک هدفون، فوکوس پیکینگ، الگوی گورخری یا Zebra و پروفایل‌های فیلمبرداری لاگ (Log) را هم در نظر بگیرید.

برای ساده‌تر شدن انتخاب، ما در این مطلب ده مورد از بهترین دوربین‌های 4K حاضر در بازار جهانی را گردآوری کرده و ویژگی‌های برجسته آنها را برمی‌شماریم.

1-سونی آلفا A7S II

ویدیوی عالی،بازه دینامیکی گسترده، ابعاد کوچک، دیگر چه می‌خواهید؟

نوع: بدون آینه / اندازه سنسور: فول فریم / رزولوشن: 12.2 مگاپیکسل / لنز: سونی مانت E / منظره‌یاب: الکترونیکی / نمایشگر: 3 اینچی 1.2 مگاپیکسلی با زاویه متغیر / حداکثر سرعت عکاسی پیاپی: 5 فریم بر ثانیه / رزولوشن فیلم: 4K / نوع کاربری: حرفه‌ای

بهترین دوربین فیلمبرداری سونی

بازه دینامیکی فوق‌العاده و نویز پایین

گزینه‌های لاگ مناسب

فیلمبرداری 4K تحت استاندارد UHD (از 4K DCI پشتیبانی نمی‌کند)

ویدیوی 8 بیتی به جای 10 یا 12 بیتی

این محصول از سونی زمانی که به بازار آمد از بهترین دوربین‌های 4K برای علاقه‌مندان به فیلمبرداری محسوب می‌شد و اکنون هم با وجود رقبای قدرتمند، هنوز می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی باشد. یکی از نقاط قوت اصلی سونی A7S II در زمان عرضه یعنی قابلیت ضبط ویدیوی 4K اکنون چندان تازگی ندارد، ولی رزولوشن سنسور هنوز می‌تواند آن را از رقبا جدا کند.

بازه دینامیکی این دوربین بسیار گسترده است و در حساسیت‌های بالا بسیار خوب عمل می‌کند، ضمن اینکه نویز بسیار کمتری نسبت به سنسورهای رزولوشن بالا دارد. سونی A7S II از تمام سطح دوربین برای ضبط ویدیو استفاده کرده و علاوه بر ذخیره روی کارت حافظه، می‌تواند خروجی 4:2:2 را هم از طریق کابل HDMI به رکوردرهای اکسترنال بفرستد.

کیفیت عکس‌های این دوربین هم مطلوب است. سیستم فوکوس خودکار معمولاً سریع عمل می‌کند و لرزشگیر تصویر داخلی هم مزیت بزرگی به حساب می‌آید. بدنه این دوربین نسبت به رقبا محکم‌تر است. در مجموع شاید سونی A7S II جدیدترین گزینه در بازار نباشد، اما با سنسور فول فریم و امکانات ویدیویی کامل می‌تواند برتری خودش را نسبت به رقبا حفظ کند.

2-سونی آلفا A6500

تجربه ویدیوی 4K با حسگر APS-C

نوع: بدون آینه / اندازه سنسور: APS-C / رزولوشن: 24.2 مگاپیکسل / لنز: سونی مانت E / منظره‌یاب: الکترونیکی / نمایشگر: 3 اینچی 1 مگاپیکسلی لمسی با زاویه متغیر / حداکثر سرعت عکاسی پیاپی: 11 فریم بر ثانیه / رزولوشن فیلم: 4K / نوع کاربری: سطح میانی

دوربین فیلمبرداری

تنظیمات گامای S-Log

سیستم فوکوس خودکار فوق‌العاده

سرعت پایین نمایشگر لمسی

فقدان جک هدفون

مدل قبلی یعنی سونی آلفا A6300 با حسگر APS-C به خوبی دل عکاسان نیمه حرفه‌ای را ربود و حالا آلفا A6500 راه موفقیت را ادامه می‌دهد. این دوربین ویدیوهایی با رزولوشن 6K ضبط می‌کند که با کیفیت بالاتر به ویدیوهای 4K تبدیل می‌شود، ضمن اینکه از کُدک بهینه XAVC S با بیت‌ریت 100 مگابیت بر ثانیه بهره می‌برد.

حالت‌های مختلف لاگ گاما، ضبط ویدیوی اچ‌دی با سرعت 120 فریم بر ثانیه و بیت‌ریت 100 مگابیت بر ثانیه، و الگوی گورخر برای آگاهی از وضعیت اکسپوژر را هم به قابلیت‌های برجسته این دوربین اضافه کنید. سیستم فوکوس با 425 نقطه تشخیص فاز برای فوکوس سریع و منظره‌یاب 2.36 میلیون نقطه‌ای از نوع OLED، عکاسی پیاپی فول رزولوشن با نرخ 11 فریم بر ثانیه در بدنه‌ای مقاوم در برابر گردوغبار و رطوبت، حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارند. تازه سیستم لرزشگیر داخلی 5 محوره سونی را هم فراموش نکنید. حالا که قیمت سونی آلفا A6500 در حال کاهش است، می‌توانید به عنوان گزینه‌ای جدی مد نظر قرارش دهید.

[relatedpost post=”123580″]

3-نیکون D850

سرعت و رزولوشن بالا در کنار هم

نوع: DSLR / اندازه سنسور: فول فریم / رزولوشن: 45.4 مگاپیکسل / لنز: نیکون F / منظره‌یاب: اپتیکال / نمایشگر: 3.2 اینچی 2.2 مگاپیکسلی لمسی با زاویه متغیر / حداکثر سرعت عکاسی پیاپی: 7 فریم بر ثانیه / رزولوشن فیلم: 4K / نوع کاربری: حرفه‌ای

بهترین دوربین dslr برای فیلمبرداری

سیستم فوکوس خودکار بی‌رقیب

ضبط ویدیوی 4K بدون کراپ

ضعف برنامه SnapBridge

سرعت پایین فوکوس در حالت لایو ویو

بیشتر بخوانید: قابلیت SnapBridge (اسنپ بریج) چیست؟

پس از انتظار طولانی، بالاخره جایگزینی برای D810 معرفی شد و نیکون هرچه داشت رو کرد. سنسور فول فریم جدید 45.4 مگاپیکسلی، سیستم فوکوس خودکار فوق پیشرفته با 153 نقطه فوکوس تشخیص فاز، عکاسی پیاپی با سرعت 7 فریم بر ثانیه، نمایشگر متحرک و گزینه‌های متعدد ارتباطی، همگی باعث شده‌اند تا D850 پیشرفته‌ترین DSLR کنونی بازار باشد.

این دوربین در بخش ویدیو هم دوست‌داشتنی است، چون می‌توانید ویدیوهای 4K UHD را با تمام سطح سنسور در فرمت های 30p/25p/24p ضبط کنید تا لنز گران‌قیمت‌تان هدر نرود. از جمله دیگر قابلیت‌های ویدیویی D850 می‌توان به درگاه‌های جداگانه برای هدفون و میکروفون، پروفایل تصویر فلت (Flat)، الگوی گورخر و کنترل دقیق اپرچر (Power Aperture) اشاره کرد.

این دوربین توانایی ضبط ویدیوهای تمام اچ‌دی با نرخ 120 فریم بر ثانیه را هم دارد. نیکون D850 بهترین دوربین DSLR برای عکاسی است که ویدیوهای فوق‌العاده‌ای هم می‌گیرد.

4-پاناسونیک لومیکس GH5S

هر آنچه برای ضبط ویدیو می‌خواهید

نوع: بدون آینه / اندازه سنسور: میکرو چهار سوم / رزولوشن: 10.2 مگاپیکسل / لنز: میکرو چهار سوم / منظره‌یاب: الکترونیکی / نمایشگر: 3.2 اینچی 1.6 مگاپیکسلی با زاویه متغیر / حداکثر سرعت عکاسی پیاپی: 12 فریم بر ثانیه / رزولوشن فیلم: 4K / نوع کاربری: حرفه‌ای

دوربین فیلمبرداری 4k

طراحی سنسور با نسبت تصویر متغیر (Multi-aspect)

ویژگی‌های ویدیویی فوق‌العاده

فقدان لرزشگیر تصویر

شارژدهی معمولی

این دوربین عکس هم می‌گیرد، البته با رزولوشن نه‌چندان بالای 10.2 مگاپیکسلی، ولی اولین و بهترین انتخاب برای فیلمبرداری است. اگر به عکس‌های با کیفیت هم نیاز دارید باید به سراغ مدل لومیکس GH5 بروید (گزینه‌ی بعدی). فقدان لرزشگیر تصویر داخلی در لومیکس GH5S شاید برای برخی کاربران نگران‌کننده باشد، ولی قابلیت‌های ویدیویی برجسته و متعدد به راحتی روی این نقطه ضعف سرپوش می‌گذارد. اگر می‌خواهید بدون صرف هزینه گزاف به حوزه فیلمبرداری حرفه‌ای وارد شوید، گزینه‌ای بهتر از پاناسونیک لومیکس GH5S پیدا نخواهید کرد.

5-پاناسونیک لومیکس GH5

دوربین همه‌کاره برای فیلمبرداری 4K

نوع: بدون آینه / اندازه سنسور: میکرو چهار سوم / رزولوشن: 20.3 مگاپیکسل / لنز: میکرو چهار سوم / منظره‌یاب: الکترونیکی / نمایشگر: 3.2 اینچی 1.6 مگاپیکسلی با زاویه متغیر / حداکثر سرعت عکاسی پیاپی: 12 فریم بر ثانیه / رزولوشن فیلم: 4K / نوع کاربری: حرفه‌ای

دوربین 4k

ضبط ویدیوهای 4K تحت دو استاندارد DCI و UHD

نمایشگر عالی با دامنه حرکتی مناسب

دامنه ایزوی محدود

ابعاد بزرگ در مقایسه با دیگر دوربین‌های بدون آینه

تا قبل از ورود لومیکس GH5S، لومیکس GH5 انتخاب اول برای بهترین دوربین‌های 4K محسوب می‌شد. این دوربین کمی ارزان‌تر از GH5S است ولی قابلیت‌های بیشتری را در اختیار افرادی می‌گذارد که عکاسی و فیلمبرداری را در کنار هم می‌خواهند. با استفاده از این دوربین می‌توانید ویدیوهای 4K سینمایی (2160×4096 پیکسل) را با سرعت 60 فریم بر ثانیه و نرخ بیت 150 مگابیت بر ثانیه ضبط کنید، ضمن اینکه سرعت ویدیوهای فول اچ‌دی هم به 180 فریم بر ثانیه می‌رسد.

لومیکس GH5 نمونه‌برداری رنگی 4:2:2 و عمق رنگ 10 بیتی را هم ارائه می‌دهد تا اطلاعات رنگی به بهترین شکل ممکن ثبت شوند. لومیکس GH5 همچنین همزمان با ضبط داخلی ویدیو، از طریق درگاه HDMI می‌تواند به رکوردرهای اکسترنال مانند ProRes اپل خروجی زنده بدهد.

6-الیمپوس OM-D E-M1 Mark II

بالاترین مدل OM-D برای عکاسی و فیلمبرداری

نوع: بدون آینه / اندازه سنسور: میکرو چهار سوم / رزولوشن: 20.4 مگاپیکسل / لنز: میکرو چهار سوم / منظره‌یاب: الکترونیکی / نمایشگر: 3 اینچی 1 مگاپیکسلی متحرک / حداکثر سرعت عکاسی پیاپی: 60 فریم بر ثانیه / رزولوشن فیلم: 4K / نوع کاربری: حرفه‌ای

دوربین مناسب فیلمبرداری

فیلمبرداری 4K تحت دو استاندارد DCI 4K و UHD 4K

سیستم لرزشگیر فوق‌العاده

منوهای تودرتو و متراکم

قیمت بالا

الیمپوس OM-D E-M1 Mark II در زمان عرضه به‌عنوان بهترین دوربین میکرو سه چهارم شناخته می‌شد و قابلیت‌های فیلمبرداری آن هم نسبت به قبل پیشرفت شگرفی داشت. ضبط ویدیوهای 4K در دو قالب DCI و UHD و ارسال خروجی 4:2:2 از طریق کابل HDMI، جک هدفون برای بررسی وضعیت صدا و سیستم حرفه‌ای فوکوس خودکار هیبریدی الیمپوس در کنار نمایشگر لمسی برای انتخاب ساده‌ی سوژه، از مزایای این دوربین هستند.

چه در حالت عکاسی و چه در فیلمبرداری، یکی از بهترین سیستم‌های لرزشگیر را در اختیار دارید که عکاسی روی دست را لذت‌بخش‌تر می‌کند. الیمپوس E-M1 Mark II تمام شرایط آب‌و‌هوایی را تاب می‌آورد، منظره‌یاب الکترونیکی با کیفیتی دارد، و می‌تواند با سرعت 18 فریم بر ثانیه همراه با AF و AE عکاسی کند. افرادی که به‌دنبال عمق میدان بسیار کم هستند، احتمالاً سنسورهای بزرگ‌تر را به میکرو چهار سوم ترجیح می‌دهند ولی اگر لنز مناسب و تکنیک صحیح را به کار بگیرید، می‌توانید به‌خوبی سوژه را از محیط اطرافش جدا کنید.

در هر صورت اگرچه پاناسونیک در بخش ویدیو پیشگام است، ولی الیمپوس OM-D E-M1 Mark II هم دوربین‌های میکرو چهار سوم را به سطح تازه‌ای آورده است.

7-دوربین فوجی X-T3

فوجی ویژگی‌های فیلم‌برداری سری قبلی خود، یعنی X-T2 را ارتقا داده است و X-T3 را عرضه کرده است.

نوع: بدون آینه | اندازه‌ی حسگر: APS-C | رزولوشن: 26.1MP | لنز: فوجی X | مانیتور: نمایشگر 3.0-inch چرخشی، 1,040,000 نقطه‌ای | منظره‌یاب: EVF | بیشینه‌ی سرعت فیلم‌برداری پیوسته: 11fps | فیلم‌برداری: 4K | سطح کاربری: متوسط/کارشناس

دوربین دیجیتال برای فیلمبرداری

فیلم‌برداری لگاریتمی استاندارد

فیلم‌برداری با جزئیات

منظره‌یاب کمی حاشیه‌سازی می‌کند

برخی از دکمه‌ها کمی کوچک هستند

در مقاله ای که با همین عنوان بهترین دوربین‌های 4K در سال 2018 منتشر کردیم X-T2 در جایگاه شماره 7 نشسته بود .فوجی‌فیلم بسیار تلاش کرده است و ویژگی‌های X-T2 را ارتقا بخشیده است تا X-T3 به دست آید. به همین دلیل، پیشرفت چشمگیری در فیلم‌برداری آن دیده می‌شود که برای چنین مدلی بیش از حد به نظر می‌رسد. تغییرات اصلی شامل گزینه‌ی فیلم‌برداری فیلم‌های 10-bit با 4:2:0 به‌صورت اینترنال است.

همچنین، فوکوس اتوماتیک (AF) بسیار بهتر شده است و دنبال کردن سوژه راحت‌تر شده است. همچنین گزینه‌ی Hybrid Log Gamma به تنظیمات F-Log اضافه شده است و می‌تواند برای فیلم‌های اینترنال به‌صورت استاندارد استفاده شود.

با این دوربین می‌توان بدون بُرش (crop) در حالت 30p با کیفیت 4K فیلم‌برداری کرد و در حالت 60p، برش کوچک 1.18x خواهید داشت؛ فرقی نمی‌کند در حالت DCI 4K یا در حالت UHD 4K باشید و میکروفون و هدفون نیز به دوربین متصل کرده باشید.

در نقدی که بر این دوربین نوشتیم، اعلام کردیم که دوربین فیلم‌های طبیعی و با جزئیاتی می‌گیرد؛ چه در حال فیلم‌برداری عادی باشید و چه در حال استفاده از گزینه‌هایی مثل حرکت آهسته (slow-motion). همچنین، در تمام حالت‌ها کارکرد بی‌نظیر، فوکوس اتوماتیک فوق‌العاده، کیفیت تصویر بالا و سرعت عملیات خیلی خوبی خواهید داشت.

8-دوربین نیکون Z6

ویژگی‌های فیلم‌برداری فوق‌العاده ای دارد و کارکرد بسیار بالایی دارد که باعث می‌شود بدرخشد.

نوع: بدون آینه | اندازه‌ی حسگر: فول فریم | رزولوشن: 24.3MP | لنز: نیکون Z | مانیتور: نمایشگر 3.2-inch، 2,100,000 نقطه‌ای | منظره‌یاب: EVF | بیشینه‌ی سرعت فیلم‌برداری پیوسته: 12fps | فیلم‌برداری: 4K | سطح کاربری: کارشناس

سیستم VR مفید برای فیلم‌برداری

منظره‌یاب الکترونیکی

در حالت 60p فیلم‌برداری 4K نمی‌کند

فقط یک جای کارت XQD دارد

اولین دوربین فول فریم بدون آینه‌ی نیکون، بهترین دوربین فیلم‌برداری‌ای است که در بازار وجود دارد. با این که همچنان Z7 یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عکاسان و فیلم‌برداران اشیای بی‌جان است، Z6 برای فیلم‌برداران بهتر است؛ چرا که می‌تواند فیلم‌های 4K بدون برش بگیرد (و Z7 نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد).

شاید مهم‌تر از تمام این‌ها، این باشد که لرزشگیر هم الکترونیکی و هم حسگر وجود دارد و بدین معنی است که بدون توجه به لنزی که استفاده می‌کنید، دوربین همه چیز را ثابت نگه می‌دارد. نقاط فوکوس اتوماتیک حسگر 293، همه چیز را فوکوس نگه می‌دارند و انتقال‌ها آسان و روان خواهند بود.

گزینه‌ی فیلم‌برداری 10bit N-Log که از D850 حذف شده است، برای فیلم‌برداری grading امکانات بهتری فراهم آورده است. البته ما دوست داشتیم در سیستم جدید نیکون گزینه‌ی 4K60p را داشته باشیم اما واقعا تحت تاثیر این مدل جدید قرار گرفته‌ایم.

9-سونی سایبرشات RX10 IV

هر آنچه برای سفر می‌خواهید، ولی با قیمت بالا

نوع: کامپکت پیشرفته/ اندازه سنسور: 1 اینچی / رزولوشن: 20.2 مگاپیکسل / لنز: 600-24 میلیمتری 4.4-2/f / منظره‌یاب: الکترونیکی / نمایشگر: 3 اینچی 1.4 مگاپیکسلی لمسی با زاویه متغیر / حداکثر سرعت عکاسی پیاپی: 24 فریم بر ثانیه / رزولوشن فیلم: 4K / نوع کاربری: سطح میانی تا حرفه‌ای

بهترین دوربین برای فیلمبرداری

لنز فوق‌العاده

پشتیبانی از انواع نرخ فریم

فقدان فیلتر ND داخلی

قیمت بالا

اگر به دنبال دوربین همه‌کاره و قدرتمند هستید، احتمالاً سونی RX10 IV را هم دیده‌اید. لنز زوم سریع 600-24 میلیمتری با ضریب اف 4-2.4 همراه با سنسور 1 اینچی 20.2 مگاپیکسلی و 315 نقطه فوکوس تشخیص فاز، همه نیازهایتان را برطرف می‌نماید.

این دوربین در فیلمبرداری هم نا امیدتان نخواهد کرد، چون ویدیوهای 4K UHD را با 1.7 برابر جزئیات بیشتر از نیاز و بدون ترکیب پیکسل‌ها ضبط می‌کند که البته در نهایت به 4K تبدیل خواهند شد. حداکثر بیت‌ریت ویدیوهای این دوربین به 100 مگابیت بر ثانیه می‌رسد، ضمن اینکه می‌توانید ویدیوهای فوق آهسته را با نرخ 960 فریم بر ثانیه هم ضبط کنید.

خروجی HDMI با کیفیت، الگوی گورخر، جک‌های هدفون و میکروفون، پروفایل گاما S-Log2 در کنار پروفایل‌های تصویری مختلف و راهنمای اختصاصی سونی برای آگاهی از وضعیت خروجی نهایی روی نمایشگر، همگی از ویژگی‌های برتر سونی RX10 IV هستند. البته قیمت بالای این دوربین را هم باید در نظر بگیرید.

10-سونی سایبرشات RX100 VI

قابلیت‌های برتر در بدنه‌ای جمع و جور

نوع: کامپکت پیشرفته/ اندازه سنسور: 1 اینچی / رزولوشن: 20.1 مگاپیکسل / لنز: 200-24 میلیمتری 4.5-2.8/f / منظره‌یاب: الکترونیکی / نمایشگر: 3 اینچی 0.9 مگاپیکسلی لمسی با زاویه متغیر / حداکثر سرعت عکاسی پیاپی: 24 فریم بر ثانیه / رزولوشن فیلم: 4K / نوع کاربری: سطح میانی

بهترین دوربین‌های 4K

ویدیوی 4K عالی

ثبت 24 عکس در ثانیه با AF و AE

فقدان ورودی میکروفون

قیمت بالا

برای آخرین مدل در بین بهترین دوربین‌های 4K دوربین جدید سونی را قرار دادیم. سری RX100 موفقیت زیادی را برای سونی به همراه داشت و حالا RX100 VI (بررسی RX100 VI را در اینجا بخوانید) راه نسل قبل را ادامه می‌دهد. ویدیوها با 1.7 برابر جزئیات بیشتر ضبط شده و سپس به 4K تبدیل می‌شوند. در زمان ضبط ویدیوی 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه می‌توانید از حلقه دقیق کنترل زوم روی لنز استفاده کنید.

امکانات متعدد تصویربرداری مثل پروفایل گاما S-Log2 و ویدیوی فوق آهسته هم وجود دارد. طبیعتاً در بدنه‌ی کوچک RX100 VI نمی‌توان انتظار تعبیه جک هدفون و میکروفون داشت.

سیستم عالی فوکوس خودکار هیبریدی سونی در کنار منظره‌یاب الکترونیکی با کیفیت، لنز 200-24 میلیمتری کاربردی، نمایشگر قابل تنظیم و عکاسی پیاپی با سرعت 24 فریم بر ثانیه هم به جذابیت‌های این دوربین می‌افزایند، دوربینی که به راحتی توی جیب شما جای می‌گیرد. البته قیمت سونی RX100 VI کمی بالاست و به همین دلیل، مدل RX100 IV را هم مد نظر داشته باشید که بسیاری از امکانات مدل جدید را در خود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *