دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین لنز برای عکاسی خبری

راهنمای انتخاب
بهترین لنز برای عکاسی خبری

ما در این مقاله لنز برای عکاسی خبری مناسب را معرفی می‌کنیم. دو دلیل مهم برای این انتخاب وجود دارد. اول اینکه این لنز‌ها معمولاً دیافراگم‌های خیلی بازتری نسبت به لنز‌های زوم دارند و در تمامی موارد این دیافراگم‌ها هم ثابت است. بنابراین وقتی از تنظیمات دستی استفاده می‌کنند، با زوم کردن لنز، دیافراگم بسته نمی‌شود.

نکته مهم بعدی هم کیفیت بسیار بالای این لنز‌هاست. شارپنس و کیفیت این لنز‌ها، هم در نور کم و دیافراگم باز و هم در دیافراگم‌های بسته، بسیار بالاتر از لنز‌های مشابه در بین خانواده زوم‌ها است. بنابراین اغلب خبرنگاران ترجیح می‌دهند با کیفیت بالا و بلافاصله از یک صحنه عکاسی کنند و بعداً تصویر را برش بزنند و کادر آن را تصحیح کنند.

در این مقاله چند سری از بهترین لنز‌های پرایم را به شما معرفی می‌کنیم که بسیاری از عکاسان خبری و فتوژورنالیسم، بسته به سوژه‌هایی که از آنها عکاسی می‌کنند، حداقل از یکی استفاده می‌کنند. در واقع این لنز‌ها پرکاربردترین لنز‌های پرایم در بین تمامی لنز‌های موجود در بازار هستند.

1-CANON 15MM F/2.8 FISHEYE  و  NIKON 16MM F/2.8 FISHEYE

در بین لنز‌های پرایم، معمولاً لنز‌های Fish Eye یا چشم ماهی، خاص‌ترین استفاده را دارند و نمی‌شود از آنها برای هر نوع شرایطی استفاده کرد. اما یک فرق مهم هم با لنز‌های دیگر دارند. تصویری که با این لنزها می‌توانید بگیرید، با هیچ لنز دیگری قابل ثبت نیست  اصولاً نمی‌توانید با “کمی جابجا شدن” به جلوه و کادر این لنز برسید.

یکی از بهترین موقعیت‌ها برای استفاده از این لنز‌ها، استادیوم‌ها و ورزشگاه‌های بزرگ است. حتماً تصاویری را دیده‌اید که در گوشه‌ای از استادیوم ایستاده‌اند و رو به زمین عکس بازی گرفته‌اند. در این تصاویر، استادیوم همانند یک کاسه بزرگ مملو از تماشاچی به نظر می‌رسد و زمین بازی مانند کف کاسه است.

مثال‌های این‌چنینی برای استفاده از لنز‌های Fish Eye متعدد است و تصویری که با آن می‌گیرید کاملاً برجسته و خاص به حساب می‌آید.
یکی از استفاده‌های عمومی برای این لنز برای عکاسی خبری ، زمانی است که می‌خواهید حجم زیادی از جمعیت را نشان دهید. راهپیمایی‌ها، کارناوال‌ها، مراسم مذهبی و ملی، کنسرت‌ها، مسابقات، و خلاصه هر کجا که جمعیت زیادی از مردم حضور دارند، این لنز‌ها می‌توانند حجم جمعیت را به تصویر بکشند.

مثلاً در یک راهپیمایی، به جای اینکه یک عکس از برج آزادی بگیرید، یک عکس از آسمان پشت و یک عکس هم از جمعیت جلوی آن، می‌توانید در یک عکس، تمام این محدوده را بگنجانید.

 لنز برای عکاسی خبری

 

توجه داشته باشید که در عکاسی خبری معمولاً نمی‌توانید از ترفند‌هایی مانند عکاسی پانوراما و ترکیبی استفاده کنید. چون هم اینکه به دلیل وجود جمعیت زیاد، ترکیب چنین عکس‌هایی بسیار مشکل و وقت‌گیر است و هم اینکه اصولاً مستند بودن یک عکس را از بین می‌برد و دیگر عکس شما یک عکس مستند و مخصوص عکاسی خبری محسوب نمی‌شود.

اگرچه تصاویر این لنزها بسیار خاص هستند، اما به ندرت هم در عکاسی خبری استفاده می‌شوند. دلیل این استفاده کم نیز به همین دلیل خاص بودن آن‌هاست. چون معمولاً یک یا دو عکس با فیش‌آی برای هر نوبت عکاسی کافیست و تعداد زیادی این عکس‌ها می‌تواند خسته کننده و تکراری باشد. شاید به همین دلیل هم هست که اغلب عکاسان حرفه‌ای معمولاً بعد از چند عکس با لنز Fish Eye، لنز خود را عوض می‌کنند و با لنز‌های دیگر ادامه می‌دهند.

2-CANON 24MM F/1.4  و  NIKON 24MM F/1.4  و  SIGMA 24MM F/1.4 ART

عکاسی در فضاهای بسته و کوچک، یکی از عمومی‌ترین کارهایی است که عکاسان خبری انجام می‌دهند. تقریباً همه عکس‌های خبری مربوط به ارگان‌ها و سازمان‌ها که در رسانه‌ها پوشش داده می‌شوند، شامل عکس‌هایی از جلسات اعضا و شرکت کنندگان در یک اتاق یا سالن هم می‌شود که در آنها، افراد مختلف دورتادور یک میز نشسته‌اند و درباره موضوعی گفتگو می‌کنند.

مطمئناً توقع ندارید که چنین اتاق‌هایی، بزرگ‌ترین اتاق‌ ساختمان باشند یا فضای کافی برای استفاده از یک لنز تله بلند داشته باشند. اصولاً در این اتاق‌ها، اندازه میز طوری انتخاب می‌شود که بیشترین تعداد افراد بتوانند دورتادور آن بنشینند و طبیعتاً جای کمی برای عکاسی وجود دارد. به همین دلیل است که لنز‌های واید و دوربین‌های فول‌فریم که پوشش بزرگتری از کادر تصویر را ثبت می‌کنند مورد توجه عکاسان قرار می گیرند.

هر دو برند مشهور کانن و نیکون، لنز‌های واید خوبی با دهانه دیافراگم باز در بازار دارند. به عنوان مثال سری لنز‌های 24mm هر دو برند کانن و نیکون، دارای دیافراگم باز و ثابت f/1.4 هستند که برای عکاسی در نور کم عالی عمل می‌کنند. هر دوی این لنز‌ها بسیار شارپ هستند و وجود دیافراگم f/1.4 باعث می‌شود تا بتوانید عمق میدان تصویر را به خوبی کنترل کنید.

 لنز برای عکاسی خبری

 

خصوصاً اینکه چون در اغلب این سمینارها و جلسات، افراد متعددی دورتادور میز می‌نشینند و بیشتر اوقات فیلم‌برداری نیز می‌شود، می‌توانید بدون فلاش زدن‌های پی‌درپی، از نور محیط به خوبی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: عکاسی از سمینار‌ها و کنفرانس‌ها

علاوه بر این دو برند، برند سیگما هم یک لنز بسیار شارپ و عالی 24mm با همین دیافراگم دارد که به جز کانن و نیکون، با مانت دوربین‌های دیگری هم وارد بازار شده است. فاصله کانونی 24mm اگرچه کمی در اطراف کادر دارای اعوجاج است، اما اعوجاج آن اصلاً در حد لنز‌های Fish Eye نیست.

یک لنز جانبی دیگر را هم در این میان معرفی کنیم. لنز Sigma 16-35mm Art با F/1.8 با اینکه دیافراگم بسته‌تری نسبت به مدل پرایم خودش دارد، اما یکی از شارپ‌ترین لنز‌های واید محسوب می‌شود.

کیفیت این لنز به قدری بالاست که وب‌سایت DPreview در گزارش خودش عبارت جالبی را درباره آن به کار برد. این وب‌سایت در بررسی خودش درباره این لنز نوشت که اصلاً Sigma 18-35mm f/1.8 را یک لنز زوم نمی‌داند، بلکه از نظر او، این لنز ترکیبی از چندین لنز پرایم کنار هم است! فقط یک اشکال مهم دارد: اینکه این لنز مخصوص دوربین‌های غیر فول‌فریم یا APS-C کانن و نیکون است و روی دوربین‌های فول‌فریم قابل نصب نیست.

3-CANON 35MM F/1.4 II  و  NIKON 35MM F/1.4G  و  SIGMA 35MM F/1.4 ART

در بین تمامی لنز‌های پرایم، فاصله کانونی 35mm به عنوان پرکاربردترین لنز برای عکاسی خبری محسوب می‌شود. این فاصله کانونی به قدری پرکاربرد است که برخی از عکاسان مشهور جهان آن را به عنوان لنز همیشگی خودشان استفاده می‌کرده‌اند.

عکاسان بزرگی مانند بیل کانینگهام، تری ریچاردسون، آن لیبوویتز، استیو مک‌کوری و  بسیاری دیگر از عکاسان خبری دنیا، معتقد بودند که اگر بخواهند تنها یک لنز را به عنوان لنز همیشگی روی دوربینشان داشته باشند، همین لنز 35mm خواهد بود. عکاسی پرتره، عکاسی ورزشی، عکاسی خیابانی، عکاسی مستند، در تمام این‌ها، بهترین و نزدیک‌ترین نما به چیزی که در ذهن بیننده تأثیرگذار باشد، با فاصله کانونی 35mm قابل ثبت است و طبیعتاً بهترین و بازترین دیافراگم برای چنین لنزی f/1.4 است.

 لنز برای عکاسی خبری

اگرچه مشهور است که نمای فاصله کانونی 50 میلی‌متر، نزدیک‌ترین نما به چیزی است که چشم واقعاً می‌بیند، اما تصاویر لنز 35mm به شکلی عجیب، شباهت زیادی به آنچه که چشم می‌بیند دارد.

لنز‌های 35mm زیادی در بازار وجود دارند. اما اگر می‌خواهید یکی از آنها را بگیرید، بدون شک، فقط بهترین آنها را بخرید. این لنز‌ چیزی نیست که بخواهید بعداً آن را تعویض کنید. به همین دلیل می‌بایست از همین ابتدا، بهترین مدل موجود در بازار را بگیرید تا سال‌های سال همراهتان باشد. لنزی که قرار است لنز روزمره‌تان باشد، نباید یک مدل میان رده و ارزان قیمت باشد. برای کانن مدل Mark II با f/1.4، برای نیکون مدل سری G و برای سیگما هم مدل Art با این فاصله و دیافراگم، بهترین هستند.

4-CANON 85MM F/1.2  و  NIKON 85MM F/1.4

این فاصله کانونی، یعنی 85 میلی‌متر را فاصله کانونی پرتره می‌نامند. این بهترین فاصله کانونی برای عکاسی چهره و بهترین لنز برای ثبت عکس‌های خبری از افراد است. اگر معمولاً در پروژه‌های عکاسی‌تان، از افراد زیاد عکس می‌گیرید، (مثلاً لازم است از تک تک اعضای یک تیم فوتبال عکاسی کنید)، لنز 85mm بهترین لنزی است که می‌توانید داشته باشید. خیلی از عکاسان، دو لنز 35mm و 85mm را دو لنز مکمل، برای خبرنگاران می‌دانند و معتقدند این دو می‌توانند در تمامی شرایط کاری، بهترین گزینه و جایگزین یکدیگر باشند.

تله‌فتو بودن این لنز، بیشترین استفاده را در کنفرانس‌های خبری دارد که معمولاً اجازه نزدیک شدن خبرنگاران به تریبون را نمی‌دهند، اما شما به چندین تصویر پرتره خوب از شخص یا سخنگویی که در حال صحبت است نیاز دارید. در چنین شرایطی معمولاً نزدیک‌ترین جایی که می‌توانید باشید، بیشتر از 3 یا 4 متری سوژه است و وجود یک لنز 85mm به شما امکان می‌دهد عکس‌های پرتره و نیم‌تنه خوبی از سوژه‌تان بگیرید.

 لنز برای عکاسی خبری

این لنز‌ها، از آنجا که یک لنز دو منظوره هستند (برای عکاسی پرتره هم استفاده می‌شوند) معمولاً با دیافراگم‌های خیلی باز طراحی می‌شوند تا بتوانند کمترین عمق میدان را برای ثبت عکس‌های پرتره با پس زمینه بسیار کم، ممکن سازند. دیافراگم‌های معمولاً برای این لنز‌ها f/1.2 و f/1.4 است. اما این دیافراگم‌ها، جدای از محوسازی شدید پس زمینه، برای محیط‌های کم‌نور هم مزیت فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند و معمولاً در نور طبیعی اتاق یا محل سمینار، نیازی به نور فلاش ندارید.

یکی دیگر از کاربرد‌های خوب این لنز‌ها، عکاسی از ورزش‌های جمعی با زمین‌های کوچک مانند والیبال، بسکتبال و فوتسال است که معمولاً در سالن‌های سرپوشیده برگزار می‌شوند. این لنزها در کنار نور فلاش اکسترنال، به شما امکان می‌دهند تا از سرعت‌های شاتر سریع در کنار دیافراگم‌های باز استفاده کنید و به این ترتیب می‌توانید سوژه یا ورزشکار مورد نظرتان را به خوبی از پس زمینه جدا کنید.

5-CANON 300MM F/2.8  و  NIKON 300MM F/2.8

حتماً دیده‌اید که عکاسان خبری و ورزشی در کنار زمین‌های فوتبال، با لنز‌های بسیار بزرگ و بلندی ایستاده‌اند و از داخل زمین عکاسی می‌کنند. اغلب لنز‌هایی که آنها دارند، لنز‌های 300 میلی‌متر (و در برخی موارد معدود، 400 میلی‌متری) هستند. تصویری که یک لنز 300mm روی یک دوربین فول‌فریم ثبت می‌کند، بسیار زیباتر از چیزیست که بتوان آن را وصف کرد. تصویری کاملاً شارپ، با بوکه فوق‌العاده و رنگ‌هایی زنده و براق، دقیقاً همان چیزیست که یک مجله یا وب‌سایت خبری به آن نیاز دارد و بابت آن پول خرج می‌کند.

البته این لنز‌ها، معمولاً بسیار گران‌تر از چیزی هستند که یک عکاس بتواند صرفاً برای تجربه کردن، آن را خریداری کند. به همین علت اگر این لنز را در دست یک عکاس خبری دیدید، احتمالاً یا بسیار معروف و مشهور است، که توانسته برای کار خودش آن را خریداری کند، یا آن را از موسسه‌ای که برایش کار می‌کند قرض گرفته یا اجاره کرده است.

 لنز برای عکاسی خبری

اصولاً این لنز چیزی نیست که بخواهید آن را هم در کنار لنز‌های دیگرتان در کیف دوربینتان بگذارید و موارد استفاده از آن هم آن‌قدر محدود هستند که استفاده دیگری به جز عکاسی خبری (و در برخی موارد هم حیات وحش) ندارد.

کادر بسیار بسته این لنز‌ها، برای عکاسی کردن در شرایط خطرناک (مانند عکاسی از پشت نیرو‌های نظامی و پلیس) هم کاربرد زیادی دارد. عکاسی در خط مقدم جبهه‌ها و درگیری‌های شهری، با این لنز، به خبرنگار اجازه می‌دهد تا بدون نزدیک شدن به صحنه، از راه دور، از آنجا عکاسی کند. البته معمولاً وزن سنگین این لنزها، باعث می‌شود تا کار کردن با آنها برای همگان راحت نباشد و کسی که از آن استفاده می‌کند، باید از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشد.

خلاصه

لنز‌هایی که گفته شد، معمول‌ترین و پرکاربرد‌ترین لنز برای عکاسی خبری هستند. اما این اصلاً به این معنی نیست که لنز‌های غیر پرایم یا زوم، یا حتی لنز‌های محبوب و مشهور 50mm نمی‌توانند به عنوان لنز برای عکاسی خبری استفاده شوند. بدیهی است که این لیست تنها صرفاً براساس میزان کاربرد و فروش این لنز‌ها تهیه شده است و همواره آنچه که باعث ثبت یک عکس خبری خوب می‌شود، تلاش و زحمت یک خبرنگار متعهد برای ثبت بهترین کادر و زاویه و همچنین بودن در موقعیت صحیح است که باعث می‌شود تا یک لنز، کاربرد صحیح خود را داشته باشد.

اگر تجربه کار با هر کدام از این لنز‌ها را دارید یا فکر می‌کنید که لنز‌ خاصی در این لیست از قلم افتاده است، می‌توانید در بخش نظرات درباره آن توضیح دهید. ما همواره منتظر نظرات شما هستیم.

 

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *