دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

بهترین انواع هارد SSD در بازار ایران [به‌ روز‌ رسانی 1400]

چاپ
بهترین انواع هارد SSD در بازار ایران [به‌ روز‌ رسانی 1400]
آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

هارد SSD چیست؟

اگر بخواهیم مفهوم هارد را به‌صورت خیلی ساده بررسی کنیم، باید بگوییم که هارد یک تخته مدار است که از تعدادی تراشه حافظه تشکیل شده است و اطلاعات شما در آن ذخیره می‌شود. هاردها یک رابط in/out دارند که انواع مختلفی دارد و می‌تواند از نوع SATA یا PCLe باشد. وظیفه این رابط انتقال اطلاعات است، از روی دستگاه به هارد یا برعکس.

هارد SSD چیست؟

هاردهای قدیمی یک بازوی حامل اطلاعات داشتند که اطلاعات به کمک آن منتقل می‌شد اما در هارد نسل جدید هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد. در هارد SSD به‌جای استفاده از قطعات متحرک، از تراشه‌های فلش معموری (NAND) استفاده می‌شود که ثابت هستند و باعث افزایش عمر هارد می‌شود.

اگر برای ارسال و دریافت اطلاعات به‌سرعت بالایی نیاز دارید، باید به‌جای هاردهای معمولی از هاردهای SSD استفاده کنید. طراحی هاردهای SSD معمولاً به‌گونه‌ای انجام می‌شود که نسبت به ضربه خوردن مقاوم باشند؛ همین مسئله موجب بهبود کاربری آنها می‌شود. اگر از هارد اکسترنال استفاده می‌کنید، با همراه داشتن کابل مربوط به آن می‌توانید اطلاعات را از هر دستگاهی روی هارد بریزید و برعکس.

هنگام خرید هارد SDD به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر قصد خرید بهترین هارد SSD دارید، نکات زیر را هنگام انتخاب و خرید هارد در نظر داشته باشید:

·       سرعت خواندن و نوشتن

اولین نکته‌ای که هنگام خرید هارد SSD باید به آن توجه کنید، سرعت خواندن و نوشتن است! یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از هارد SSD ، دسترسی سریع به اطلاعات است.

توجه داشته باشید که منظور از سرعت خواندن و نوشتن، سرعت اسمی روی بسته‌بندی هارد نیست؛ بلکه سرعتی است که هنگام انتقال فایل دریافت می‌کنید؛ زیرا معمولاً سرعت واقعی کمتر از سرعت اسمی است و باید حتماً سرعت واقعی آن را تست کنید.

·       طول عمر هارد

واحد طول عمر تخمینی هارد SSD بر اساس ساعت است و هرچقدر بیشتر باشد، به معنای طول عمر بیشتر آن است. این فاکتور با نام M.T.B.F روی بسته‌بندی یا خود هارد هک می‌شود که هنگام خرید باید به آن دقت کنید! معمولاً بعد از مدت‌زمان نوشته شده، سلول‌های حافظه از بین می‌روند و عملاً هارد قابل‌استفاده نخواهد بود.

·       عدم تمرکز روی مشخصات اسمی

یکی از اشتباهاتی که کاربران دچار می‌شوند، این است که تنها به مشخصات روی بسته‌بندی یا هارد توجه می‌کنند! درحالی‌که در اکثر مواقع مشخصات اسمی با مشخصات واقعی آن کمی تفاوت دارد. پیشنهاد ما این است که نظر استفاده‌کنندگان از هارد در مورد آن مطلع شوید و ببینید که از انتخاب خود راضی هستند یا خیر!

·       عملکرد سرعت و خواندن تصادفی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام انتقال چند فایل به‌صورت هم‌زمان به هارد یا حتی فلش مموری متوجه کاهش سرعت شده باشید! یکی از مسائلی که هنگام خرید بهترین هارد SSD باید در نظر بگیرید، این است عملکرد خواندن و نوشتن تصادفی هارد چگونه است. در واقع باید ببینید که هنگام انتقال چند فایل به‌صورت هم‌زمان آیا عملکرد رضایت‌بخشی دارد یا خیر.

البته این موضوع را هم باید در نظر بگیرید که این نکته برای افرادی که کارهای پیچیده و سنگین نظیر نگه‌داری دیتابیس (DataBase) انجام می‌دهند، مهم است. در غیر این صورت نیازی نیست خیلی روی این نکته حساسیت نشان دهید و بهتر است نکات قبلی را مهم‌تر بدانید.

با رعایت این چند نکته و مطالعه مطلب راهنمای خرید هارد SSD به‌راحتی می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید و خرید مناسبی انجام دهید.

بهترین مدل‌های هارد SSD در بازار ایران کدام هستند؟

اگر قصد خرید بهترین مدل SSD در ایران را دارید و می‌خواهید باتوجه‌به بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشید، ابتدا باید راهنمای خرید SSD را بدانید. در بخش قبلی به بررسی کامل نکاتی که هنگام خرید بهترین SSD باید در نظر بگیرید پرداختیم. در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی چند مورد از بهترین مدل‌های هارد SSD موجود در بازار ایران بپردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید:

1.     هارد Western Digital WD Green 120GB SATA III

اگر به دنبال یک هارد اس اس دی اقتصادی در بازار ایران هستید، یکی از بهترین انتخاب‌ها، سری وسترن دیجیتال خواهد بود. این سری دارای 120 گیگ حافظه است که می‌توانید هر نوع اطلاعاتی را روی آن بریزید. سری WD Green از نوع TLC است و همین مسئله دلیل اصلی اقتصادی بودن قیمت آن است.

با وجود آن که این سری دارای قیمت مناسبی است، اما سرعت آن نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی بسیار بهتر است. از سری SATA  از رابط 6BV استفاده شده و وجود تراشه‌های TLC NAND سرعت آن را بهبود بخشیده است. سرعت خواندن این هارد 545 مگابایت بر ثانیه است که باتوجه‌به قیمت مناسب آن، قابل‌قبول است.

هارد Western Digital WD Green 120GB SATA III

2.     حافظه SSD پی ان وای CS900 ظرفیت 120 گیگابایت

یکی دیگر از مدل‌های اقتصادی هارد اس اس دی در بازار ایران، مدل CS900 از برند PNY است! این مدل با ظرفیت 120 گیگابایتی و قیمت بسیار مناسبی که دارد، رضایت بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. CS900 از رابط SATAIII پشتیبانی می‌کند و همین مسئله باعث شده تا سرعت قابل‌قبولی داشته باشد.

وجود فرم فاکتور 2.5 اینچ در این هارد، باعث شده تا سرعت خواندن آن تا 515 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن تا 490 مگابایت بر ثانیه افزایش پیدا کند. این نوع هارد در برابر ضربه و شوک مقاومت خوبی دارد. در این هارد از حافظه‌های TLC NAND استفاده شده تا حداکثر سرعت را ارائه کند.

حافظه SSD پی ان وای CS900 ظرفیت 120 گیگابایت

3.     هارد Crucial BX500 240GB SATA III

اگر حافظه 120 گیگابایتی برای شما کافی نیست و با کمی هزینه بیشتر، به دنبال خرید هارد اس اس دی با حافظه بیشتری هستید، Crucial BX500 240GB SATA III گزینه مناسبی است. این هارد دارای 240 گیگابایت حافظه است و باتوجه‌به قیمت کمی که دارد، خرید آن به‌صرفه خواهد بود.

همچنین این هارد از تراشه‌های حافظه چندلایه TLC NAND تولید شده تا بتواند سرعت قابل‌قبولی را در اختیار شما قرار دهد.

هارد Crucial BX500 240GB SATA III

4.     هارد Western Digital WD Green 240GB SATA III

اگر به دنبال یک هارد قابل‌اعتماد و اقتصادی هستید، احتمالاً سری WD Green یکی از انتخاب‌های شما خواهد بود! این نوع هارد دارای حافظه 240 گیگابایتی است و برای نصب انواع سیستم‌عامل و برنامه‌های مختلف بر روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی مناسب است.

این هارد از تراشه حافظه TLC NAND ساخت SanDisk طراحی شده تا بتواند نیاز کاربران را پاسخ دهد. سرعت خواندن این هارد به لطف طراحی مناسب آن، 545 مگابایت بر ثانیه است که نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی سرعت بسیار مناسبی است.

هارد Western Digital WD Green 240GB SATA III

5.     اس اس دی اینترنال لکسار مدل NS100 ظرفیت 128 گیگابایت

اگر قیمت از ظرفیت از اهمیت بیشتری برایتان برخوردار است، این هارد مناسب است! هارد اس اس دی اینترنال لکسار مدل NS100 یکی از هاردهای اقتصادی است و دارای رابط SATAIII است. این هارد برای افرادی که حجم اطلاعات زیادی ندارند و سرعت متوسطی برایشان کافی است، گزینه مناسبی است! شما می‌توانید این هارد را با رابط SATA3.0 به کامپیوتر خود متصل کنید.

اس اس دی اینترنال لکسار مدل NS100 ظرفیت 128 گیگابایت

6.     هارد Samsung 870 EVO 250GB SATA III

همیشه کیفیت محصولات برند سامسونگ زبانزد کاربران است! در بخش هارد اس اس دی، سامسونگ دست به طراحی خارق‌العاده‌ای زده که بسیار از کاربران را شگفت‌زده می‌کند. سامسونگ با طراحی 870 EVO که نسخه ارتقاء یافته اس اس دی‌های محبوب 860 EVO است، توانسته نیاز کاربران را رفع کند.

این هارد اس اس دی از تراشه‌های حافظه TLC تشکیل شده است و از کنترلر اختصاصی MKX بهره‌مند است. همچنین به لطف حافظه کش DDR4، سرعت انتقال داده‌ها بیشتر شده است و پیشنهاد می‌کنیم اگر محدودیت بودجه ندارید، به سراغ این هارد بروید.

هارد Samsung 870 EVO 250GB SATA III

7.     هارد Western Digital WD Blue 500GB SATA III

با وجود آن که این هارد اس اس دی قیمت حدودی برابر با برند سامسونگ دارد، اما به دلایل مختلفی نظیر گارانتی رسمی، در بین خریداران محبوب‌تر است. این محصول از تراشه‌های حافظه NAND، کنترلر Marvell 88SS1074 و حافظه کش مجزا بهره می‌برد که محبوبیت آن را دوچندان کرده است.

این محصول از رابط SATA 6GB بهره می‌برد و با داشتن 500 گیگابایت حافظه اختصاصی، نیاز بسیاری از کاربران را برطرف می‌کند. سرعت خواندن آن حداکثر 545 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن حداکثر 526 مگابایت بر ثانیه است.

هارد Western Digital WD Blue 500GB SATA III

8.     هارد Samsung 870 EVO 500GB SATA III

اگر به دنبال یک هارد اس اس دی پرسرعت و بادوام بالا هستید، قطعاً Samsung 870 EVO 500GB SATA III یکی از گزینه‌ها خواهد بود. این محصول با بهره‌گیری از کنترلر پرسرعت، تراشه‌های حافظه بادوام و همچنین حافظه کش مجزا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که به دنبال حافظه 500 گیگابایتی هستند.

در این هارد اس اس دی هم سرعت خواندن متوالی حداکثر 560 مگابایت و سرعت نوشتن متوالی حداکثر 523 مگابایت است. متوسط زمان خرابی آن 1.5 میلیون ساعت بوده که رقم بسیار خوبی است.

هارد Samsung 870 EVO 500GB SATA III

9.     هارد Samsung 980 Pro 500GB NVMe

اگر به دنبال بهترین و کارآمدترین حافظه اس اس دی هستید، شاید چیزی بهتر از تکنولوژی PCIe 4.0 NVMe وجود نداشته باشد! سری Samsung 980 Pro 500GB NVMe از این تکنولوژی بهره‌مند است و شما می‌توانید با کمک کنترلر پرقدرت Elpis و تراشه‌های TLC حداکثر سرعت را تجربه کنید.

نوع رابط این محصول M.2 PCIe Gen 4 x4 -NVM Express و حداکثر سرعت خواندن 6900 مگابایت بر ثانیه و حداکثر سرعت نوشتن 5000 مگابایت بر ثانیه را است! اگر گزینه‌های قبلی را بررسی کرده باشید، متوجه خواهید شد که این سرعت‌ها بسیار بالا و قابل‌توجه هستند.

هارد Samsung 980 Pro 500GB NVMe

10.  هارد SAMSUNG 980 PRO ظرفیت 1 ترابایت

اگر با محدودیت بودجه روبرو نباشید، سامسونگ یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید هارد اس اس دی است! SAMSUNG 980 PRO یکی از محصولات بسیار پرطرف‌دار سامسونگ اما کمی گران است که دلیل آن هم تکنولوژی بسیار پیشرفته و همچنین حافظه 1 ترابایتی آن است.

این محصول برای افرادی که سرعت برای آن‌ها مهم است و اطلاعات حجیم منتقل می‌کنند، بسیار کاربردی است. به لطف تراشه‌های حافظه این محصول و رابط قدرتمند آن، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی آن به ترتیب 7000 و 5000 مگابایت بر ثانیه است.

هارد SAMSUNG 980 PRO ظرفیت 1 ترابایت

11.  هارد Crucial BX500 960GB SATA III

اگر به دنبال یک هارد اقتصادی هستید که دوام قابل‌قبول و پایداری بالا داشته باشد، Crucial BX500 960GB SATA III گزینه مناسبی است. این هارد با حافظه اسمی 1 ترابایت شناخته می‌شود اما مقدار دقیق حافظه آن 960 گیگابایت است.

این محصول برای لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و گزینه مناسبی برای افرادی است که بودجه زیادی ندارند؛ در واقع افرادی که با هزینه کمتر می‌خواهند حافظه بیشتری داشته باشند، این محصول گزینه مناسبی است. حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 540 و 500 مگابایت بر ثانیه است.

هارد Crucial BX500 960GB SATA III

12.  هارد Samsung 870 EVO 1TB SATA III

این محصول قیمت مناسبی نسبت به ظرفیتی که در اختیار شما قرار می‌دهد دارد و سرعت آن قابل‌قبول است. در این محصول از رابط SATA 6GB استفاده می‌شود تا سرعت انتقال افزایش پیدا کند.

در این هارد از تراشه‌های حافظه TLC V-NAND استفاده شده تا نیاز کاربران را پوشش دهد. از طرف دیگر، سرعت خواندن و نوشتن متوالی این محصول حداکثر 560 و 530 مگابایت بر ثانیه است.

هارد Samsung 870 EVO 1TB SATA III

13.  هارد PNY CS900 SSD-240GB

این محصول را در بالاتر هم معرفی کردیم اما حافظه آن 120 گیگابایت بود! اگر حافظه 120 گیگابایتی برای شما کافی نیست، PNY CS900 با حافظه 240 گیگابایتی مناسب شما خواهد بود. این هارد اس اس دی در دسته هارد اقتصادی قرار می‌گیرد اما می‌تواند بخش بزرگی از نیاز شما را برطرف کند.

در این هارد اقتصادی، سرعت خواندن تا 515 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی در آن به 490 مگابایت بر ثانیه می‌رسد. در ساخت این هارد از تکنولوژی TLC 3D NAND در بخش تراشه‌های حافظه بهره استفاده شده تا کارایی لازم را برای کاربران داشته باشد.

هارد PNY CS900 SSD-240GB

14.  هارد  Samsung 980 PCIe® 3.0 NVMe® SSD 1TB

اگر به دنبال حافظه اس اس دی با ظرفیت بالا هستید، این محصول گزینه مناسبی است! این محصول از رابط PCIe NVMe 3.0 x4 با سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالا بهره می‌برد. در واقع به لطف تراشه حافظه این محصول و همچنین رابط آن، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات ترتیبی به ترتیب تا 3500 و 3000 مگابایت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

این محصول در مقابل شوک و ضربه مقاوم است و میانگین عمر آن تا 1.5 میلیون ساعت هم افزایش پیدا می‌کند. این محصول یکی یک محصول با کیفیت ساخت و ماندگاری بالا است و یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما برای افرادی است که نیاز به حافظه بالا دارند.

هارد  Samsung 980 PCIe® 3.0 NVMe® SSD 1TB

15.  هارد Samsung 860 Evo SATAIII ssd Drive 500GB

آخرین محصولی که قصد معرفی آن را داریم، Samsung 860 Evo SATAIII ssd Drive 500GB است. این محصول جزء محصولات با قیمت مناسب سامسونگ است که حافظه 500 گیگابایتی در اختیار شما قرار می‌دهد به لطف کنترل‌کننده MJX سامسونگ و همچنین رابط SATA 6 Gb/s سرعت این محصول بسیار مناسب است.

در واقع شما با استفاده از این محصول می‌توانید سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات ترتیبی به ترتیب 550 و 520 مگابایت را تجربه کنید. میانگین عمر این محصول 1.5 میلیون ساعت است که رقم قابل‌قبولی در میان انواع هارد اس اس دی است.

هارد Samsung 860 Evo SATAIII ssd Drive 500GB

کد تخفیف نورنگار

سؤالات پرتکرار قبل از خرید هارد SSD

هنگام خرید هر وسیله یا دستگاهی سؤالاتی برای کاربران پیش می‌آید که بهتر است پیش از خرید، پاسخ آن را پیدا کنند. در این قسمت از مقاله راهنمای خرید SSD می‌خواهیم به پاسخ چند مورد از سؤالات تخصصی در مورد خرید هارد SSD که برای هر فردی پیش می‌آید بپردازیم:

·       از هارد SSD نوع TLC NAND استفاده کنیم؟

اگر کمی در مورد هارد SSD تحقیق کنید، شاید مفهومی به نام TLC به گوشتان خورده باشد! با وجود آن که نوع MLC NAND کارایی و دوام بیشتری دارند، اما نوع TLC هم بد نیستند و به اندازه کافی دوام دارند.

بسیاری از SSDهای نوع TLC برای حدود 70 ترابایت نوشتن اطلاعات دوام دارند و باتوجه‌به این محدودیت، قیمت کمتری هم نسبت به نوع دیگر آن دارند. البته هنگام خرید این نوع هارد، باید دقت داشته باشید که به سراغ مدل‌های جدید آن بروید تا از جدیدترین تکنولوژی‌های آن بهره‌مند شوید.

·       از هارد SDD با حافظه بیشتر استفاده کنیم یا کمتر؟

یکی از مسائلی که هنگام خرید هارد SSD وجود دارد، این است که هزینه آن نسبت به هارد معمولی گران‌تر است و همین مسئله باعث می‌شود تا افراد به سراغ هاردهای 120 یا 128 گیگابایتی آن بروند. استفاده از حافظه پایین به معنای استفاده از تعداد کمتری تراشه حافظه است که هزینه تمام شده را برای سازنده و افراد کاهش می‌دهد اما این مسئله معایبی هم دارد!

از هارد SDD با حافظه بیشتر استفاده کنیم یا کمتر؟

هرچقدر تعداد تراشه‌های حافظه کمتر باشد، تعداد کانال‌های ارتباطی کنترلر هم کمتر می‌شود و این مسئله باعث کم‌شدن عرض تراشه می‌شود. در نتیجه کارایی آن کمتر شده و طول عمر آن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر مشکل بودجه ندارید، بهتر است به سراغ حافظه بالاتر بروید تا عمر بیشتری داشته باشد.

·       از هارد SSD دارای رم استفاده کنیم یا بدون رم (DRAM Less)؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین هارد SSD این است که حافظه رم مجزا داشته باشد که طبیعتاً روی هزینه آن هم تأثیر بیشتری دارد. در برخی برندها، سازنده با استفاده از تکنیک جایگزین SLC Caching دیگر از حافظه مجزای رم استفاده نمی‌کند و این مسئله باعث می‌شود تا عملکرد ضعیف‌تری نشان دهد. پیشنهاد می‌کنیم باتوجه‌به عملکرد ضعیف‌تر نوع فاقد رم، از هارد دارای رم استفاده کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد.

·       استفاده از برندهای نامعتبر به‌صرفه است؟

هنگام خرید بهترین SSD ممکن است با برندهای متفرقه زیادی روبرو شوید که قیمت آنها بسیار کمتر از برندهای معتبر است! این برندها ممکن است قیمت کمتری داشته باشند، اما قطعاً کارایی و دوام آن‌ها هم بسیار کمتر از برندهای معتبر است.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌گاه به سراغ برندهای نامعتبر نروید و همیشه از برندهای معتبری که امتحان خود را پس داده‌اند، استفاده کنید. گاهی اوقات برندهای قدیمی وجود دارند اما به‌تازگی در زمینه تولید هارد SSD شروع به کار کرده‌اند که بهتر است به‌جای آن‌ها، به سراغ برندهای قدیمی در زمینه تولید هارد SSD بروید.

نتیجه‌گیری

اگر قصد خرید بهترین هارد SSD را داشته باشید، ابتدا باید با راهنمای خرید SSD آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مقاله بهترین مدل‌های هارد SSD موجود در ایران را بررسی کردیم تا بتوانید بهترین آن را خریداری کنید. در نهایت، مهم‌ترین سؤالاتی که هنگام خرید هارد SSD برای شما پیش می‌آید را کاملاً پاسخ دادیم تا انتخاب نهایی عالی داشته باشید. اگر سؤالی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به‌صورت کامل در مورد آن راهنمایی کنیم.

نویسنده : نگار پورجواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه