دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

هفته گذشته در دنیای عکاسی چه گذشت؟

هفته گذشته در دنیای عکاسی چه گذشت؟

ما معمولا در وب‌سایت نورنگار ، اخبار مهم دنیای عکاسی را پوشش می‌دهیم و به اطلاع شما می‌رسانیم. اگر فرصت نکردید تا همه اخبار را دنبال کنید، در این مطلب، خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار دنیای عکاسی در هفته گذشته میلادی را مطالعه کنید تا در جریان مهم‌ترین اتفاق‌های جهان عکاسی قرار گیرید. با ما باشید.

 

پرینتر‌های جدید کانن برای چاپ سریع عکس

 

کانن در هفته پیش دو چاپگر عکس جدید از سری چاپگر‌های PIXMA سری G خودش را معرفی کرد که یکی از آن‌ها صرفاً یک چاپگر عکس و یکی دیگر، از نوع دستگاه‌های چندکاره است. مدل PIXMA G5020 MegaTank Single-Function Printer و مدل PIXMA G6020 All-In-One Printer هر دو از نوع چاپگر‌های خطی جوهری هستند و می‌توانند به صورت همزمان روی دو سمت کاغذ چاپ کنند.

 

پرینتر کانن

 

این پرینتر‌های کانن می‌توانند 350 کاغذ را در محفظه کاغذ خودشان جای دهند و سرعت چاپ آن‌ها بسیار بالاست. به طوری که اگر بخواهید عکس های سیاه و سفید با آن‌ها چاپ کنید، در هر دقیقه 13 عکس چاپ می‌کنند (یعنی تقریباً هر 5 ثانیه یک عکس چاپ می‌شود!) و در صورتی که عکس‌های چاپ شده رنگی باشند، سرعت آن به 6.8 عکس در دقیقه (هر عکس کمتر از 10 ثانیه) می‌رسد. این چاپگر‌ها برای کسانی که می‌خواهند عکس‌های سر مراسم عروسی را چاپ کنند بسیار به صرفه و مناسب هستند. هر تانک سیاه و سفید آن‌ها می‌تواند برای چاپ 6000 عکس استفاده شود و تانک‌های رنگی هم می‌توانند تا 7000 عکس چاپ کنند و نکته مهم اینکه از آنجایی که هر دوی این چاپگر‌ها مجهز به Wi-Fi هستند، می‌توانید بدون نیاز به اتصال مستقیم به کامپیوتر، مستقیماً از روی دوربین‌هایی که Wi-Fi دارند یا از روی تلفن‌های همراه هوشمند، عکس‌ها را برای چاپ ارسال کنید.

 

هر دوی این پرینتر‌های کانن به زودی وارد بازار ایران هم می‌شوند. قیمت این دو چاپگر (به ترتیب PIXMA G5020 و G6020 ) برابر 250 و 300 دلار هستند.

 

[relatedpost post=”103700″]

 

فلاش جدید B10 از پروفوتو با دو برابر قدرت بیشتر

 

در هفته پیش شرکت پروفوتو نسخه جدیدی از فلاش محبوب و گران‌ قیمت B10 خودش را معرفی کرد. این نسخه، قدرت نوردهی دو برابر مدل قبلی‌اش را دارد و البته کمی هم سنگین‌تر از قبل شده است. وزن این مدل نسبت به فلاش B10 پروفوتوی قبلی، حدود 450 گرم بیشتر شده و البته حدود 2 اینچ هم بلند‌تر از قبل شده است. البته این افزایش حجم و وزن، چندان هم بی‌دلیل نبوده. قدرت فلاش B10 جدید پروفوتو، 500 ژول است که نسبت به 250 ژول در مدل قبلی، بسیار قوی‌تر و کارآمد‌تر است.

 

فلاش پروفتو

این فلاش هم مانند مدل قبلی از باطری لیتیوم یون استفاده می‌کند. یعنی می‌توانید مانند مدل قبلی، آن را به فضای خارجی ببرید و برای نوردهی در فضای خارجی از آن استفاده کنید. خصوصاً اینکه لامپ مدلینگ این فلاش روشنایی برابر با 2500 لومن دارد و می‌دانیم که این نور آن‌قدر قوی است که می‌توانید با کم و زیاد کردن آن، از این فلاش به عنوان نور پرتابل برای فیلم‌برداری هم استفاده کنید.

 

ضمناً این فلاش می‌تواند از تمامی لوازم جانبی که برای مدل‌های قبلی قابل استفاده بود هم بهره ببرد،  بنابراین مشکلی برای استفاده با ریموت کنترل مدل‌های قبلی این شرکت ندارد.

 

امکانات نوردهی حرفه‌ای مانند قابلیت نورسنجی TTL، نوردهی High Speed و سرعت سینک تا 1/8000 ثانیه هم در این فلاش وجود دارد. اما این افزایش قدرت، یک نقطه منفی هم دارد. از آنجا که باطری که روی این فلاش استفاده شده است، همانند همان مدل قبلی است، تعداد تابش نور آن، از 400 تابش در مدل قبلی به 200 تابش در این مدل رسیده است. این فلاش 2100 دلار قیمت دارد! برای اطلاعات بیشتر درباره عرضه و سفارش اختصاصی آن می‌توانید به وب‌سایت Profoto سر بزنید.

 

 

عکاسی جامع

نسخه جدید برنامه Nik Collection با پشتیبانی از فایل خام

 

شرکت DxO در هفته پیش، نسخه جدیدی از نرم‌افزار Nik Collection را معرفی کرد. یک قابلیت فوق‌العاده که به این برنامه اضافه شده است، این است که هم اکنون می‌تواند با فایل‌های RAW هم کار کند. این یکی از نقطه ضعف‌های مهم در این برنامه بود. قابلیت‌های ویرایشی این برنامه تاکنون تنها با فرمت‌های تبدیل شده قابل استفاده بود، اما اکنون کاربران می‌توانند فایل‌های خام خودشان را بدون نیاز به لایتروم یا فتوشاپ، مستقیماً در این برنامه باز کرده و ویرایش و فیلتر کنند. از آنجا که شرکت DxO تولید کننده نرم‌افزار اختصاصی ویرایش عکس خودش یعنی PhotoLab هم هست، یک ارتباط مستقیم بین این دو برنامه هم ایجاد کرده که کاربران بتوانند در صورت تمایل، فایل‌های خام را بین این دو برنامه (در صورت نصب هر دو) منتقل کرده و از امکانات یکدیگر استفاده کنند.

 

ویرایش فایل خام

این آپدیت، اهمیت بسیار زیادی برای DxO دارد. پلاگین‌های Nik Collection تا امروز تنها برای محصولات شرکت ادوبی در دسترس بود. یعنی تنها از برنامه‌هایی مانند لایتروم، فتوشاپ یا Bridge می‌شد به عنوان نرم‌افزار هاست یا مادر برای استفاده از این پلاگین‌ها استفاده کرد. اما حالا دیگر کاربران این پلاگین‌های مشهور می‌توانند بدون نیاز به محیط ادوبی، در اکوسیستم DxO باقی بمانند و امکانات پیشرفته Nik Collection 2 را استفاده کنند.

 

اما استقلال از ادوبی، تنها قابلیت در Nik Collection 2 جدید نیست. حالا نزدیک به 40 پریست جدید در این برنامه اضافه شده است که یک سری جلوه‌های رنگی جدید و مدرن را می‌توان با آن‌ها ایجاد کرد. این سری پریست‌های جدید در Nik Collection 2 با نام En Vogue مشخص شده‌اند تا ارتباط آن‌ها به عکس‌های فشن را نمایش دهند. در کنار این تغییرات، قابلیت پردازش فایل‌های خام چند دوربین جدید از جمله Canon EOS RP، Olympus OM-D E-M1 X و حدود 500 لنز جدید به این برنامه افزوده شده است که به این ترتیب، الان نزدیک به 47500 ترکیب لنز و دوربین جدید را می‌توانیم در این برنامه ببینیم. اگر بخواهید این برنامه را از نسخه های قبلی به جدید آپدیت کنید، قیمت آن 100 دلار خواهد بود، اما اگر بخواهید آن را از ابتدا خریداری کنید، 150 دلار باید بپردازید. این یکی از برنامه‌های فوق العاده برای دستیابی به رنگ‌ها و نورهای خاص در فتوشاپ است و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید وب‌سایت DxO را دنبال کنید.

 

SP 35mm F1.4، بهترین لنزی که تامرون ساخته است

 

اغلب ما لنز‌های سری SP تامرون را با قیمت مناسب آن‌ها می‌شناسیم. اما تامرون به افتخار 40 سالگی تولید این لنز‌ها، خبر از لنز جدیدی می‌دهد که به گفته این شرکت، دقیق‌ترین و باکیفیت‌ترین لنزی هست که تا به حال ساخته شده. لنز تامرون  SP 35mm F1.4 Di USD شامل همه تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌هایی که تامرون تا امروز به آن‌ها دست یافته است می‌شود. این دقیقاً جمله‌ای است که این شرکت درباره بهترین لنز تاریخ خودش توصیف می‌کند.

 

می‌دانیم که این لنز واید، یک لنز پرایم است که طبیعتاً ساختار ساده‌ای دارد. اما تامرون در این لنز از 14 عدسی در 10 گروه اپتیکال استفاده کرده که شامل 4 عدسی LD یا Low Dispersion و سه عدسی GM یا Glass Molded Aspherical می‌شود. این تعداد عدسی با کیفیت در داخل یک لنز پرایم، نشان‌دهنده کیفیت بالایی است که می‌توانیم از آن انتظار داشته باشیم. خود تامرون درباره این لنز می‌گوید که کیفیت و رزولوشن قابل پشتیبانی آن در سرتاسر کادر تصویر کاملاً ثابت و یکسان است و ضمناً وجود دهانه باز f/1.4 در این لنز، می‌تواند بوکه‌ای بسیار نرم و زیبا را در پس زمینه خارج از فوکوس عکس‌ها ایجاد کند.

 

تامرون

همچنین تامرون، پوشش اختصاصی لنز‌های خودش یعنی Broad-Band Anti-Reflection  را در این لنز ارتقا داده و برای اولین بار از مدل پیشرفته‌ تری از این پوشش با نام BBAR-G2 استفاده کرده که می‌تواند کاهش پراکندگی و بازتاب نور روی سطوح عدسی های لنز را بیشتر از قبل کاهش دهد. موتور فوکوس Ultrasonic Silent Drive این لنز هم اکنون از یک تکنولوژی جدید به نام Dynamic Rolling-cam استفاده می‌کند تا با سرعت و سکوت بیشتری بتواند عدسی‌های داخل لنز را جابجا کند. تمرکز اصلی این پیشرفت بر روی دوربین‌های بدون آینه جدید نیکون و کانن و سونی است تا بتوانند از امکانات بی‌نظیر آن برای ضبط ویدئو‌ همراه با فوکوس خودکار استفاده کنند.

 

جالب اینجاست که این لنز فعلاً برای مانت Nikon F یعنی برای دوربین‌هایی مانند Nikon Z6 و Nikon Z7 تولید می‌شود و تا دو ماه دیگر مدل کاننی آن هم وارد بازار خواهد شد. قیمت این لنز در بازارهای جهانی 900 دلار است و به زودی می‌توانید آن را از فروشگاه نورنگار تهیه کنید.

 

مشاهده انواع لنزهای تا مرون

 

فایل‌های خام را در ویندوز ببینید

 

یکی از مشکلاتی که کاربران ویندوز با فایل خام داشتند این بود که نمی‌توانستند پیش نمایش این فایل‌ها (Thumbnails) را در محیط Windows File Explorer یا حتی برنامه‌های نمایش عکس خود ویندوز مانند Photos ببینند. طبیعتاً وقتی نتوانند این فایل‌ها را ببینند، امکان دیدن Exif عکس‌ها هم در ویندوز ممکن نیست. اما حالا مایکروسافت یک پلاگین جدید و البته رایگان برای سیستم عامل محبوب ویندوز 10 منتشر کرده که به ما امکان می‌دهد تا فایل‌های خام دوربین‌های دیجیتال و تلفن‌های همراه هوشمند جدید را بدون نیاز به Bridge، Lightroom یا فتوشاپ  در محیط خود ویندوز ببینیم و ویرایش کنیم.

 

فایل خام

این پلاگین که Raw Image Extension نام دارد، تنها روی ویندوز‌های 10 که دارای آپدیت 10 May 2019  به بعد (Update version 1903) هستند قابل نصب است. بنابراین اگر آن را روی کامپیوتر خودتان نصب کردید و متوجه شدید که غیر فعال است و درست عمل نمی‌کند، شاید نیاز باشد که ویندوز خودتان را آپدیت کنید. همچنین می‌توانید پیش از آپدیت کردن، لیست دوربین‌هایی که فایل خام آن‌ها با این پلاگین نمایش داده می‌شوند را در این آدرس ببینید و بررسی کنید که آیا برایتان مناسب هست یا خیر. البته مایکروسافت از یک روش توسعه رایگان برای این پلاگین استفاده می‌کند تا افرادی که در زمینه تولید نرم‌افزار فعال هستند بتوانند به سرعت، دوربین‌های جدید را به این پلاگین اضافه کنند. بنابراین حتی اگر فعلاً دوربین شما در این لیست قرار ندارد، بد نیست آن را روی کامپیوتر خودتان نصب کنید تا به زودی آپدیت‌های جدید برای دوربینتان را دریافت کند.

 

[relatedpost post=”88694″]

 

لنز‌های آنامورفیک برای دوربین‌های میکرو چهار سوم

 

دوربین‌های میکرو چهار سوم معمولا برای پروژه‌های سینمایی استفاده نمی‌شوند. اما دلیل این محدودیت، معمولا به خاطر کیفیت آن‌ها نیست. این دوربین‌ها امکانات بسیار پیشرفته‌ای دارند و برخی از آن‌ها مانند Panasonic GH5 یا Blackmagic Pocket Cinema Camera با کیفیت فوق العاده و Dynamic Range عالی خودشان توانسته‌اند نظر فیلم‌برداران را به امکانات و قابلیت‌های خودشان تغییر دهند. اما تا امروز امکان استفاده از لنز‌های آنامورفیک روی این دوربین‌ها وجود نداشت. در هفته گذشته، یک شرکت چینی سازنده لنز، همزمان سه لنز مختلف آنامورفیک را برای این دوربین‌ها ارائه کرد. این لنز‌ها که ساخت شرکت Vazen هستند فاصله‌های کانونی 28mm، 40mm، و 65mm را با جلوه 1.8x انامورفیک پوشش می‌دهند. البته این شرکت، تنها مدل 40mm آن را در نمایشگاه Cine Gear در معرض دید گذاشته بود. این لنز می‌تواند تصاویری با نسبت تصویر 2.39:1 را ثبت کند و حداقل فاصله فوکوس آن هم82 سانتی‌متر است.

 

البته این لنز یا وزن 1.8 کیلوگرم و ابعاد 110mmx175mm طبیعتاً خود به عنوان یک پایه برای  دوربین‌های کوچک میکرو چهار سوم استفاده می‌شوند. مدل 40mm این لنز‌ها 3250 دلار قیمت دارد، اما قیمت و زمان عرضه مدل‌های 20mm و 65mm را می‌توانید از وب‌سایت Vazen بررسی کنید.

 

جشنواره عکس نورنگار

کامپیوتر‌های مک 2019

 

شرکت اپل در کنفرانس WWDC 2019  هفته پیش خودش، علاوه بر رونمایی از امکانات جدید در گوشی‌های تلفن همراه و امکانات عکاسی و فیلم‌برداری آن‌ها، محصولات جدیدی را هم معرفی کرد که احتمالاً برای عکاسان و گرافیست‌ها و ویرایشگر‌های ویدئویی بسیار جذاب هستند. کامپیوتر مک بوک پرو جدید این شرکت، طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به مدل‌های پیشین خودش دارد و به گونه‌ای طراحی شده که کاربران راحت‌تر بتوانند به بخش‌های مختلف سخت‌افزاری آن دسترسی داشته باشند. این کامپیوتر به پردازنده مرکزی اینتل Xeon مجهز شده که دارای 28 هسته پردازشی است و سیستم خنک کننده قدرتمندی با توان حرارتی 300 وات دارد. توجه داشته باشید که پاور این سیستم 1.4 کیلو واتی بوده که با توجه به مشخصات فنی آن کاملاً منطقی به نظر می رسد.

 

لپ تاپ اپل

 

دلیل این سیستم خنک کننده این است که کاربران می‌توانند از حداکثر 1.5 ترابایت! حافظه رم روی این دستگاه استفاده کنند. این مقدار رم برای کامپیوتر‌های پرسرعتی که اصولاً به دلیل سرعت بالای سیستم عامل خودشان، می‌توانند عملکردی بهتر از ویندوز داشته باشند، فوق العاده است. ضمناً مک پرو جدید می تواند به صورت همزمان تصویر را در 3 نمایشگر 8K و یا 12 نمایشگر 4K پخش کند. البته مانیتوری که به صورت پیش فرض با مک پرو به فروش می رسد، 32 اینچی بوده و دارای رزولوشن 6K است. این نمایشگر دارای زاویه دید بسیار بالایی است و میزان روشنایی آن برابر با 1000 نیت می‌باشد که در صورت نیاز حداکثر به 1600 نیت هم می رسد. البته مانیتور در نظر گرفته شده برای این کامپیوتر، 4999 دلار قیمت دارد.

 

نسخه استاندارد مک پرو جدید اپل با قیمت 5999 دلار به فروش می رسد. این نسخه پایه این محصول به پردازنده 8 هسته ای اینتل  Xeon، کارت گرافیک Radeon Pro 580X، حافظه SSD با ظرفیت 256 گیگا بایت و 32 گیگابایت حافظه رم مجهز شده است که البته برای خرید آن‌ها هم باید تا پاییز امسال صبر کنید.

 

اما کامپیوتر پیشرفته مک پرو، تنها محصول معرفی شده توسط اپل در این نمایشگاه نبود. اپل در این کنفرانس، مک بوک پرو جدید 16 اینچی خودش را هم معرفی کرد. این مک بوک در نخستین نگاه، ما را به یاد مک بوک های ۱۷ اینچی این شرکت می اندازد که اولین بار در سال 2012 میلادی رونمایی شدند، اما بعداً تولید آن‌ها این مدل متوقف شد و دیگر ادامه پیدا نکردند. بنابراین با عرضه مک بوک پرو 16 اینچی، احتمالاً این مدل تنها یکه تاز لپ تاپ های مک بوک پرو اپل با صفحه نمایش بزرگ محسوب خواهد شد و ضمناً با 32 گیگابایت رم، قوی‌ترین مک بوک این شرکت نیز هست.

 

این‌ها اخبار جالب و شنیدنی بودند که ممکن است در هفته گذشته آن‌ها را نادیده گرفته باشید و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

نویسنده: امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط