دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی فوجی XT-200 و مقایسه آن با رقبا

اخبار عکاسی
بررسی فوجی XT-200 و مقایسه آن با رقبا

دوربین XT-200 یکی مدل جذاب با قیمتی جذاب‌تر از فوجی است که نیاز به بررسی دقیق‌تر و نگاهی از نزدیک‌تر دارد. این مدل که نسخه‌ی به‌روزرسانی شده‌ی XT-100 است، از بسیاری جهات برتری‌های قابل توجهی نسبت به مدل پیشین دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. به‌طورکلی می‌توان گفت در ظاهر گرچه اکثر موارد به‌روز شده در این دوربین داخلی است اما گریپ و صفحه‌نمایش آن نیز بزرگ‌تر شده‌اند (که بزرگ شدن صفحه‌نمایش قابل‌توجه است) درنتیجه این مدل نسبت به مدل قبلی دوربینی کارآمدتر است که کار کردن با آن نیز راحت‌تر شده است. به‌روزرسانی‌های آن در عملکرد فوکوس و فیلم‌برداری نیز قابل‌توجه بوده است.

قیمت دوربین fiji X-T200

ویژگی‌های اصلی

در ابتدا نگاهی کلی به ویژگیهای اصلی این دوربین داشته باشیم که در آن خصوصاً به موارد به روز شده اشاره شده است و در ادامه این موارد بصورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

  • سنسور 24 مگاپیکسلی جدید با خوانش سریع‌تر
  • 425 نقطه فوکوس قابل انتخاب PDAF و الگوریتم جدید تشخیص چهره و چشم فوجی
  • یک صفحه‌نمایش لمسی عریض کارآمد 3.5 اینچی با رابط کاربری آسان
  • عکاسی پیاپی دارای فوکوس خودکار این دوربین معادل 8 فریم در ثانیه است که البته بافر آن نسبتاً سریع پر می‌شود
  • برخلاف مدل قبلی فیلم‌برداری 4K/30p بدون کراپ سنسور و با استفاده از کل سطح آن صورت می‌گیرد
  • این مدل در کنار مدل گران‌تر X-T30 تنها دوربینی است که بین رقبا جک هدفون هم ارائه می‌دهد (البته از طریق مبدل و درگاه USB-C )
  • طراحی خاص و بدنه نسبتاً باکیفیت

 

سنسور غیرفول‌فریم به‌روز شده

سنسور XT-200 متفاوت از سنسور X-T100 است و در آن برای برقراری اتصالات از مس (بجای آلومینیوم) استفاده شده است. این یعنی سنسوری مشابه آنچه برای اولین بار رو دوربین رده پایین‌تر X-A7 مورد استفاده قرار گرفت اما پس‌ازآن با اتصالات مسی روی دوربین رده‌بالای X-T2 بکار گرفته شد.

بزرگترین برتری این سنسور جدید نسبت به سنسور قبلی خوانش سریع‌تر اطلاعات در آن است که موجب می‌شود تا اثر رولینگ شاتر یا پدیده‌ی تصویر ژله‌ای در فیلم‌برداری و عکاسی با شاتر الکترونیکی کمتر شود.

 

فوکوس خودکار بهتر (حداقل روی کاغذ)

فوکوس خودکار XT-200 نیز مشابه آن چیزی است که در X-A7 دیدیم، با نقاط تشخیص فاز روی سنسور که از 91 به 425 افزایش یافته‌اند. طبق ادعای فوجی فیلم عملکرد این سیستم فوکوس با X-T3 و X-Pro3 آن‌هم پس از به‌روزرسانی نرم افزاری آن‌ها برابری می‌کند!

در بررسی اولیه دوربین مشخص شده که این سیستم فوکوس در صورت روشن بودن تشخیص چهره نقطه‌ای غیر از چهره‌های درون قاب را شناسایی نمی‌کند و در صورت نیاز به جابجایی بین چهره‌ها هم هیچ دکمه فیزیکی این کار را انجام نخواهد داد و فقط باید با لمس صفحه‌نمایش این کار را انجم دهید.

 

صفحه‌نمایش بزرگ و رابط کاربری جدید

یکی دیگر از ویژگی‌های وام گرفته‌شده از X-A7 صفحه‌نمایش عریض 3.5 اینچی این دوربین است که در بین محصولات هم‌رده از دیگر نمانام‌ها بی‌نظیر است. این صفحه‌نمایش 2.76 میلیون نقطه‌ای بسیار روشن و شفاف نیز هست. نسبت ابعاد این صفحه‌نمایش 16:9 است و در صورت انتخاب دیگر نسبت‌های ابعاد برای ثبت تصویر نوارهای سیاه در دو طرف تصویر دیده خواهد شد.

قیمت دوربین فوجی X-T200

در تصویر بالا رابط کاربری دوربین را می‌بینید که مشابه آنچیزی ست که در X-A7 و جود دارد. کار با این رابط کاربری برای کاربران در هر سطحی آسان خواهد بود.

 

عکاسی پیاپی سریع‌تر

مدل X-T100 قادر به ثبت 6 فریم در ثانیه با فوکوس خودکار برای هر فریم بود اما بافر آن زود پر می‌شد. خبر خوب در مورد X-T200 این است که این رقم به 8 فریم افزایش‌یافته است. اما خبر بد اینکه بافر همچنان کوچک است و پس از ثبت 16 عکس (یعنی دو ثانیه بعد از نگه‌داشتن دکمه شاتر) سرعت دوربین کاهش می‌یابد. پس از ثبت عکس‌ها نیز در زمان پاک‌سازی بافر منو و دیگر عملکردها از دسترس خارج می‌شوند که ناامیدکننده است، اما نباید فراموش کرد که این یک دوربین ارزان‌قیمت است.

 

بدنه

بدنه دوربین همان‌طور که از یک میرورلس فوجی انتظار می‌رود طراحی کلاسیک و چشم‌نوازی دارد. به دلیل استفاده از فلز در اکثر بخش‌ها و چرک مصنوعی باکیفیت روی گریپ حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. گرچه بخش‌های پلاستیکی خصوصاً در بخش پشت صفحه‌نمایش حس خوبی منتقل نمی‌کند. صفحه‌نمایش این دوربین واقعاً نسبت به اندازه بدنه بزرگ است و به همین دلیل بسیاری از دکمه‌ها از پشت دوربین ناپدید شده‌اند ، که در عوض یک جوی استیک واقعی در این قسمت قرار گرفته که نکته منفی آن کوچکی بیش‌ازحد است.

در بخش پشتی همچنین دو دکمه بدون علامت‌گذاری وجود دارند که امکان شخصی‌سازی وظیفه آن‌ها وجود دارد. نکته جالب در طراحی این دوربین دارا بودن دو دیال تنظیم است که معمولاً در دوربین‌های این رده قیمتی دیده نمی‌شود.

دوربین جدید X-T200

ایزوی خودکار

در X-T200 دو مورد مختلف و اختصاصی برای ایزوی خودکار عکس‌برداری و فیلم‌برداری وجود دارد. در این دوربین امکان تنظیم دقیق حالت خودکار ایزو با تعیین کردن حداقل و حداکثر ایزوی خودکار و همچنین مشخص نمودن دیگر موارد مرتبط با نوردهی در حالت خودکار وجود دارد.

فوجی X-T200

پیشرفت‌های مهم در تصویربرداری

مدل X-T100 روی کاغذ قادر به ثبت تصویر 4K بود اما این تصویر دارای فریم ریت 15fps و عملاً غیرکاربردی بود! این مشکل در X-T200 حل شده و این دوربین قادر به ثبت تصویر 4K با فریم ریت حداکثر 30fps آن‌هم بدون برش سنسور و با استفاده از بیشترین سطح ممکن آن است. همچنین فریم ریت های پایین‌تر نیز در دسترس هستند. مدت‌زمان ثبت فیلم با این رزولوشن حداکثر 15 دقیقه است تا از گرم شدن دوربین جلوگیری به عمل آید.

اگر رزولوشن را به FullHD کاهش دهید (که شرکت مدعی است در آن مورد هم دوربین جدید عملکرد بهتری نسبت به دوربین قبلی دارد) به حداکثر فریم ریت 60fps دست می‌یابید و برای ثبت تصویر آهسته فریم ریت 120fps نیز در دسترس است.

این مدل همانند X-T100 دارای ورودی 3.5 میلیمتری میکروفن است، اما می‌توان از خروجی هدفون به‌عنوان یک پیشرفت برای X-T200 یاد کرد. البته این ورودی دارای درگاه اختصاصی نیست و برای دسترسی به آن باید مبدل مربوطه را در درگاه USB Type-C نصب نمود.

علاوه بر همه این‌ها فوجی فیلم در بخش تنظیمات نیز امکانات خوبی برای ضبط صدا به دوربین اضافه کرده است که ازجمله آن می‌توان به تعیین سطح برای میکروفن داخلی و خارجی و همچنین فیلتر باد اشاره کرد. این دوربین قادر است Level صدا را هم روی صفحه‌نمایش و هم روی منظره یاب نمایش دهد.

دوربین X-T200 تنظیمات خوبی برای صدابرداری در مقایسه با رقبای خود دارد

سه ویژگی مهم دیگر در تصویربرداری این مدل فیلم‌برداری HDR ، لرزشگیر داخلی و امکان ویرایش فیلم در درون دوربین است.

لرزشگیر این دوربین از موارد معمول که با استفاده از سنسور ژیروسکوپ دوربین لرزش‌ها را تصحیح می‌نمایند متفاوت است و فقط برای فیلم‌برداری FullHD کاربرد دارد. این لرزشگیر فقط با برخی از لنزهای فوجی سازگاری دارد که در حال حاضر XC 15-45mm ، XC 16-50mm ، XF 16mm F2.8 و XF 18mm F2 هستند و در تست اولیه به‌خوبی جواب داد.

قابلیت HDR video این دوربین نیز نباید با آنچه در دوربین‌های رده‌بالا و حرفه‌ای به‌عنوان ویدئوی HDR ثبت می‌شود اشتباه گرفته شود. این فیلم دارای نقاط بسیار تیره و بسیار روشن واضح‌تر نسبت به فیلم معمولی است. در مورد امکان ویرایش تصاویر هم باید گفت که شما می‌توانید یک نقطه شروع و پاران در ویدئو انتخاب کنید که آن به‌عنوان یک فایل ویدئویی جدید ذخیره خواهد شد.

فیلتر وضوح

دوربین X-T200 دارای یک فیلتر clarity در بخش advanced filter خود است که پیش‌ازاین در مدل X-Pro3 ارائه شده بود. این عملکرد همانند آن چیزی است که در مرحله ویرایش در فتوشاپ به آن دست می‌یابید. البته این فیلتر برخلاف X-Pro3 در حالت RAW از دسترس خارج می‌شود.

در مقایسه با رقبا . . .

دوربین‌های نسبتاً زیادی می‌توانند مورد مقایسه با X-T200 قرار گیرند که در ادامه یک جدول از مقایسه مهم‌ترین آن‌ها که ملاک اصلی کنار هم قرار گرفتنشان قیمت بوده را می‌بینید:

 

Fujifilm X-T200 Fujifilm X-T30 Canon EOS M50 Olympus E-M10 III Panasonic G85 Sony a6100
$800 $1000 $900 $800 $1000 $850 قیمت فعلی با لنز کیت
24MP APS-C 26MP APS-C
(X-Trans)
24MP APS-C 16MP Four Thirds 16MP Four Thirds 24MP APS-C سنسور
روی لنز روی لنز روی لنز داخل بدنه داخل بدنه روی لنز لرزشگیر
3.5″ / 2.76M-dot 3″ / 1.04M-dot 3″ / 1.04M-dot 3″ / 1.04M-dot 3″ 1.04M-dot 3″ / 0.92M-dot سایز و رزولوشن صفحه‌نمایش
2.36M-dot OLED 2.36M-dot OLED 2.36M-dot OLED 2.36M-dot OLED 2.36M-dot OLED 1.44M-dot OLED منظره یاب
Hybrid Hybrid Hybrid Contrast detection Contrast detection Hybrid سیستم فوکوس
کاملاً چرخنده متحرک رو به بالا و پایین کاملاً چرخنده متحرک رو به بالا و پایین کاملاً چرخنده متحرک رو به بالا و پایین طراحی صفحه‌نمایش
0.62x 0.62x اعلام نشده 0.62x 0.74x 0.71x بزرگنمایی منظره‌یاب
8 fps 20 fps

با شاتر الکترونیکی

7.4 fps 4.8 fps 6 fps 11 fps  

عکاسی پیاپی

UHD 4K/30p DCI/UHD 4K/30p UHD 4K/30p UHD 4K/30p UHD 4K/30p UHD 4K/30p بالاترین رزولوشن فیلم‌برداری
270 shots 380 shots 235 shots 330 shots 330 shots 420 shots کارکرد باتری با صفحه‌نمایش روشن
ندارد ندارد 1.6x ندارد 1.1x 1.2x (30p)
1x (24p)
کراپ هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن نهایی
دارد/دارد دارد/دارد دارد/ندارد ندارد/ندارد دارد/ندارد دارد/ندارد ورودی میکروفن/هدفون
121 x 84 x 55mm 118 x 83 x 47mm 116 x 88 x 59mm 122 x 84 x 50mm 128 x 89 x 74mm 120 x 67 x 59mm ابعاد
370 گرم 383 گرم 390 گرم 410 گرم 505 گرم 396 گرم وزن

 

آنچه این جدول نشان می‌دهد این است که به‌هیچ‌عنوان و با هیچ معیاری نمی‌توان X-T200 را بازنده‌ی مقایسه با رقبا نامید.

دوربین x-200 فوجی

جمع‌بندی

فوجی XT-200 یک دوربین ارزان‌قیمت و باکیفیت مناسب است. دوربینی که به‌عنوان اولین دوربین عکاسی می‌توان راضی‌کننده باشد. خصوصاً کاربرانی که پیش‌ازاین فقط با گوشی تلفن همراه عکاسی کرده‌اند به‌واسطه رابط کاربری بسیار خوب و صفحه‌نمایش بزرگ آن، از کار کردن با این دوربین لذت خواهند برد. همچنین اگر پس از مدتی بخواهید کمی جدی‌تر با این دوربین عکاسی و فیلم‌برداری کنید و یا از ابتدا به دلیل قیمت پایین‌تر XT-200 را به مدل‌های حرفه‌ای ترجیح داده‌اید، این دوربین شما را ناامید نخواهد کرد.

این دوربین به نسبت قیمت امکانات فوق‌العاده‌ای هم در عکاسی و هم ازلحاظ ارتباطی فراهممی آورد و با وجود ظاهر کلاسیک خود از تمامی امکانات به‌روز مثل امکان اتصال از طریق وای فای و بلوتوث را فراهم می‌آورد. به‌طور خلاصه XT-200 آن چیزی است که کاربران XT-100 از مدل پیشین انتظار داشتند. در پایان باید گفت اگر به دنبال یک دوربین ارزان ، کوچک و سبک با کیفیت عکس راضی‌کننده با نیم‌نگاهی به عکاسی و تصویربرداری جدی هستید، فوجی  XT-200 می‌تواند گزینه مناسب شما باشد.

نویسنده : سجاد آینه چی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *