دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا کانن و نیکون، قید دوربین‌های غیر فول‌فریم را می‌زنند؟

چاپ
آیا کانن و نیکون، قید دوربین‌های غیر فول‌فریم را می‌زنند؟

در سال‌هایی که دوربین‌های DSLR در حال رسیدن به اوج خود هستند و با پیشرفت چشمگیری که صورت گرفته انتظار نسل پیشرفته تری از DSLR ها را در آینده این دوربین‌ها داشتیم که با روی آوردن کمپانی‌ها به سمت بدون‌آینه‌ها مواجه شدیم. البته دوربین های بدون آینه محدودیت هایی دارند که گستره نوآوری آنها بسیار محدود است، به همین خاطر نمی‌توانیم بگوییم که DSLRها در برنامه‌ ریزی‌های کمپانی‌ها برای آینده نقشی نخواهند داشت. اما شاید بتوان در مورد حسگر APS-C این حرف را زد. به گزارش وب سایت TechCrunch ، در آینده بزرگترین پیشرفت دوربین‌ها مربوط به بخش نرم افزاری آنها می‌شود نه آنچه که فکر می‌کنیم. به کمک قابلیت‌های نوآورانه نرم افزاری دوربین همان تصویری را به ثبت می‌رساند که افراد به دنبال آن هستند و قصد دارند با دوربین در دست خود آن را به ثبت برسانند. دوربین‌های بدون آینه در تصویربرداری مدل‌های کارآمدتری نسبت به DSLR‌ها هستند. زیرا به کمک آنها می‌تواند به نتایج بهتری در تصویربرداری یا عکسبرداری دست یافت.

 

گذشته از آن باید به فوکوس هوشمند اتوماتیک بهبودیافته نیز پرداخت. حتی پیشتر شاهد ظاهر شدن فناوری‌های جالبی بودیم که توسط فوجی فیلم به کار گرفته شد و موجب ضبط یک شات پیش از کشیده شدن شاتر خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: قبل از انتخاب دوربین‌های بدون‌آینه بخوانید!

 

DSLR در این وضعیت باقی می‌مانند و باید منتظر مرحله بعدی بود

 

باتوجه به تکامل دوربین‌های فول فریم، آوردن تمامی ویژگی‌های دوربین بدون آینه به حسگر APS-C موجب ایجاد دوربین‌های شگفت انگیز خواهد شد. برای مثال تصور کنید، جانشین EOS 7D Mark II کانن یک مدل بدون آینه توسعه یافته باشد. دوربینی با شاتر ورزشی، فوکوس اتوماتیک باور نکردنی، لرزشگیر داخلی بی نظیر ، ضبط ویدئوهای باکیفیت و در نتیجه مجموعه دیگری از ویژگی‌ها که موجب ایجاد دوربینی خارق العاده در بازار می‌شوند.

 

یکی از معایب بزرگ دوربین های کانن در واقع موفقیت این کنمپانی در عرضه انواع دوربین ها و بدنه‌های گوناگون بوده که هر یک ویژگی‌های منحصربفردی دارند،که از تمایل مشتریان را نسبت به دوربین‌های بدون آینه کانن می‌کاهد. با کمک دوربین‌های DSLR افراد قادرند به طیف وسیعی از ویژگی‌های لازم در بحث جنبه فیزیکی دوربین‌ها مانند سنسورهای فوکوس خودکار و نرخ فریم قابل کنترل دست یابند. در دوربین‌های DSLR، سنسورهای فوکوس خودکار از سنسور اصلی جدا هستند و موجب جمع شدن اطلاعات از آینه ثانویه خواهند شد، بنابراین از چند راه دور زده تا به عملکرد نهایی دست یابند و در نهایت با سنسورهای فوکوس خودکار و بدنه‌هایی ارزان تر، می‌تواند مدل‌های مقرون به صرفه عرضه کند.

 

مثال دیگری که باید زد، نرخ فریم توسط یک servo کوچک تنظیم می‌شود که آینه را در معرض سوژه موردنظر قرار می‌دهد در نتیجه کاربری راحتی را به دنبال دارد. در مقابل دوربین‌های بدون آینه فوکوس خودکار را توسط سنسور اصلی انجام می‌دهند و در نتیجه بخش جدایی برای فوکوس وجود ندارد و به همین دلیل فرصت بسیاری برای اصلاح وجود ندارد. در دوربین‌های Mirrorless دیگر خبری از آینه‌های بزرگ نیست و در نتیجه نرخ فریم بالاتر با تلاش کمتری می‌تواند صورت بگیرد. وقتی تصور کنیم که می‌توان پرده‌ی شاتر سنسور را حذف کرد خواهیم دید که می‌توان به نرخ فریم 30 فریم بر ثانیه هم برسیم.

 

دوربین DSLR یا بدون آینه

 

ظرفیت بالا کانن

 

برای کانن تغییر سرعت فریم ، اندازه سنسور و فوکوس خودکار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام این موارد در انتخاب افراد تاثیر بسزایی دارند. با حذف آینه، چنین تغییراتی به سادگی صورت نمی‌گیرند و باید دقیق بررسی کرد که هر دوربین به چه تعداد مگاپیکسل نیاز دارد. کانن اخیرا EOS RP را ارائه داده با توجه به تمام امکاناتی که دارد، می‌توان این مشکلات را در آن دید.

 

در میان دوربین‌های فول فریم اقتصادی کانن، دوربین 6D Mark II از پردازشگر  DIGIC 8 بهره می‌برد که پیشتر در 5D Mark IV و همچنین در دوربین جدید EOS R مشاهده کردیم. به نوعی اولین دوربین بدون آینه پرچمدار کانن نیز با همین پردازشگر همراه است.  که پیش بینی می‌شد اتفاق جدیدتری را در EOS RP یا EOS R مشاهده کنیم. بنابراین کانن باید با بررسی بیشتری انجام دهد و از تکنولوژی‌های به روز شده تری در دوربین‌های جدید نسبت به مدل‌های قبلی استفاده کند که با استقبال بیشتری از دوربین‌های بدون آینه جدیدش مواجه شود و هر اجزایی از دوربین حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

مطلب مرتبط: مقایسه کانن EOS R و 5D Mark IV

 

برای مثال در دوربین RP کانن هنگام تصویربرداری با کیفیت 1080 پیکسلی 24fps می‌توان در حالت فیلمبرداری 4K به فریم 30fps و قابلیت فوکوس خودکار پیکسل دوگانه نیز دست یافت. در تئوری شاید این جالب باشد اما در حقیقت با یکی از ویژگی‌های منفی این دوربین مواجه خواهید شد و آن عمر باتری این دوربین است که شما را خیلی یاری نخواهد کرد و  همچنین  بدنه نیز در حالت فیلمبرداری 4K به فریم 30fps به شدت گرم می‌شود. این در حالی است که پیشنهادات سونی در بخش دوربین‌های فول فریم و حسگر APS-C بسیار وسوسه برانگیز است.

دوربین EOS RP یک مدل مناسب و ارزنده است اما با توجه به معایبی که در ضبط ویدئو دارد کمی از امتیاز خود را از دست می‌دهد. گذشته از آن فناوری به کار گرفته نیز عاملی در تعیین قیمت دوربین محسوب می‌شود پس اگر دوربینی با قیمت پایین‌تری ارائه می‌شود حتما تعدادی از ویژگی‌های آن حذف شده‌است تا کاهش قیمت به وجود آید. البته انتخاب دوربین باید با توجه به عوامل مختلفی صورت بگیرد که با بررسی آن‌ها شاید ویژگی‌های حذف شده خیلی در عکاسی شما خللی وارد نکند.

 

به طور کلی انتقال به دوربین بدون آینه اگرچه برخی مزایا را دارد اما برای تولیدکنندگان اساسا دشواری‌هایی را به وجود خواهد آورد. سونی عامل فشاری برای کانن و نیکون محسوب می‌شد که با تولید دوربین‌های قوی بدون‌آینه خود آنها را به سمت تولید دوربین‌های بدون‌آینه سوق داده است.

 

دوربین فول فریم یا کراپ سنسور

 

مشکلات بزرگ دیگر: لنزها و مانت ها

 

یکی از مزایا اصلی محصولات سونی، نه تنها سرعت عملکرد بالا بوده، بلکه چابکی در کنار سایز مناسب سنسورها و تعدد لنزها موجب شده تا کاربر بتواند عکسبرداری خوبی در کنار محصول شرکت ژاپنی داشته باشد. دو شرکت کانن و نیکون در بخش دوربین‌های بدون آینه برنامه‌های بزرگی در سر دارند که ممکن است در 10 سال آینده شرکت سونی را با محدودیتی رو به رو سازند. به صورتی که شاید نتوان سونی را بزرگترین تولیدکننده دوربین‌های بدون آینه به شمار آورد. بدون شک این رقبا تمام تلاش خود را خواهند کرد تا علاوه بر دوربین، لنزهای متنوعی نیز تولید کنند.

 

تا آن زمان نیکون و کانن باید راهی برای تولید لنزهای متنوعی از جمله یک چهارم پیدا کنند زیرا در زمینه تولید دوربین‌های بدون آینه با اندازه حسگر APS-C بایستی در تولید لنز مهارت داشت. برای مثال دوربین a6400 سونی را در نظر بگیرید. در ظاهر یک دوربین مانت، LCD و دکمه مانند هر دوربین دیگری، این در حالی است که اگر بخواهیم لنز مانت را با دوربین EOS R و نیکون  Z 6  یا Z 7 مقایسه کنیم جالب خواهد بود. بعید به نظر می‌رسد کانن یا نیکون بخواهند لنز  Z یا RF را به بدنه کوچک متصل کنند.

 

افرادی که باهوش هستند، بدون شک توجه بیشتری دارند و بهتر می توانند با آمارها آینده را پیش بینی کنند. از آنجایی که دوربین های رده پایه Rebels کانن با لنزهای مناسبی عرضه می شوند، اگر لنزهای ایده آلی در نظر گرفته شود بدون شک می تواند آینده این غول ژاپنی را به طور چشمگیری شکل دهد.

 

مدل M و مطمئن نیستید چه کاری باید کرد

 

این نکته حائز اهمیت است که مانت دوربین های سری M مربوط به لنزهای EF/EF-S/RF کانن نمی‌شود. مانت کوچک EOS M و لنزهای  EF-M بسیار محدود هستند و به نظر می‌رسد کانن برنامه‌ای هم برای گسترش آن‌ها نداشته باشد. سنسور کراپ دوربین‌های بدون آینه کانن قبلا در مدل های EOS M50 وجود داشت. اما با تغییر استراتژی کانن و رفتن به سمت دوربین‌های سری R  نمی‌دانیم چه آینده‌ای پیش روی سری M خواد بود و همین دلیل در کنار منابع کم لنزی این سری از دوربین‌ها عوامل موثری بر فروش کم آن‌ها خواهد بود.

 

سازگاری لنزها برای کانن اهمیت دارد. این امر به کاربر اجازه می دهد از مانت EF-S به مانت EF ارتقا پیدا کند. همچنین کاربر هنگام انتقال از دوربین با حسگر حسگر APS-C به فول فریم نیز بسیار راحت است. اما با استفاده از محدوده لنزی EF-M ممکن است با انتخاب ای دوربین‌ها مسیر درستی نرفته باشید. آیا شما EF را به جای مدل M انتخاب می کنید؟ یا آنکه هر دو را ترکیب می کنید و یک مانت جدید با کمک آداپتور انتخاب می‌کنید که EOS R نام دارد؟ آیا مشتریان به دنبال دوربین هستند که اگر سیستم آن تغییر کرده خیلی ضرر متحمل نشوند یا قبول می‌کنند همراه باا تولیدکنندگان ه مسیری پرخطر وارد شوند؟ کانن و نیکون به طور کلی در زمینه‌های مختلفی مورد انتقاد است و برای پرسش‌های مورد اشاره پاسخ دقیقی وجود ندارد.

 

آیا شواهدی برای تولید دوربین‌های بدون آینه  APS-C وجود دارد؟

 

تاکنون یوتیوبرها شواهد مختلفی از حرکت بعدی نیکون و کانن آشکار کردند. ما مطمئن نیستیم برنامه دو شرکت مطرح تولیدکننده دوربین برای دوربین‌های بدون آینه APS-C چیست. آیا می‌توانند با تیم تحقیق و توسعه کوچک به یک دستاورد بزرگی دست یابند. انتظار داریم که برای حرکت آنها شگفت زده شویم. هر دو شرکت سابقه درخشانی در تولید دوربین دارند و تلاش می‌کنند دوربین‌هایی در خور توجه باشند و لنزهای مناسبی توسعه دهند.

 

در طول دو الی سه سال گذشته اخبار مختلفی پیرامون دوربین‌های بدون آینه منتشر شد. اما هنوز هم کانن و نیکون خبرهای بزرگی درباره دوربین dslr خود دارند. باتوجه به اینکه  7D Mark III در اواخر سال جاری عرضه می‌شود، طرفداران چه تصوری روی محصولات آینده خواهند داشت. بدون‌آینه بطور 100 درصدی جایگزین DSLR خواهد شد یا در کنار هم پیش رفت خواهند کرد و هر کدام طرفداران خود را خواهند داشت. بسیاری از طرفداران کانن انتظار دارند، جانشین شایسته‌ای برای 7D معرفی شود، اخیرا نیز فوجی فیلم با دوربین X-T3 و X-T30 به جمع تولیدکنندگان دوربین‌های بدون آینه اضافه شده‌است. سونی در بحث دوربین‌های بدون آینه که شامل فوکوس خودکار برجسته‌ای می‌شوند، محصولی چون a6400 دارد که با قیمت کمتر از 1000 دلار به فروش می رسد. باتوجه به فناوری‌های هوشمند 7D انتظارات برای محصولات آینده بالاست.

 

مطالعه بیشتر: آیا بدون‌آینه کانن توانسته با سونی رقابت کند؟

 

نقشه D

 

در میان نیکون و کانن، شرکت‌های دیگری هم هستند که در حال فاصله گرفتن از دوربین‌های DSLR هستند. یکی از آنها شرکت ژاپنی پاناسونیک است. با توجه به تئوری‌ها، دو شرکت کانن و نیکون ممکن است در آینده دوربین‌های  APS-C خود را با مدل های فول فریم ترکیب کنند. چنین عملی آثار قابل توجهی خواهد داشت زیرا سنسورهای کوچکتری به کار گرفته می‌شوند و این در نوع خود یک گام مثبت است. با کوچک شدن سنسور، بدنه کاهش حجمی داشته و در نتیجه گرمای کمتری تولید می‌شود. فوجی فیلم حرکت هوشمندانه‌ای انجام داده و تمامی پوینت‌های خود را در یک سبد نگه می‌دارد. این یعنی به مدل‌های با حسگر APS-C بسنده کرده و توجهی به مدل‌های فول فریم ندارد. اما کانن در هر مرحله آزمون خطا می‌کند و احتمالا در آخر روی یکی از مدل‌ها تمرکز خواهد کرد.

 

نتیجه گیری

 

در این مقاله سعی کردیم تنها پیش بینی و گمانه زنی‌هایی نسبت به آینده محصولات دو شرکت کانن و نیکون داشته باشیم. بدون شک اتفاقاتی خارج از پیش بینی‌های ما صورت خواهد گرفت و به قطع یقین نباید انتظار داشت، هر آنچه که مطرح شد به وقوع بپیوندد. واقعیت این است که مدل‌های  EF-M بزودی منسوخ می‌شوند و شرکت‌ها باید به فکر جایگزین معقول مناسب باشند تا آینده موفقی را برای خود تضمین کنند.

 

 

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه