دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

میکروفون مناسب برای ضبط فیلم آموزشی

راهنمای انتخاب
میکروفون مناسب برای ضبط فیلم آموزشی

همه کسانی که تولید محتوا آموزشی صوتی و تصویری انجام می‌دهند اولین موضوعی که برای آن‌ها در اولویت قرار دارد و بسیار اهمیت می‌دهند سطح کیفی کار انجام شده توسط آن‌ها می‌باشد و تمام تلاش خود را می‌کنند تا حد امکان آن را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند تا بتوانند محتوای آموزشی مفید و باکیفیت به علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان خود تحویل دهند و توسط آن روز به روز دنبال‌کنندگان بیشتری پیدا کنند و معروف شوند.

اگر به دنبال این هستید تا محتوای فیلم آموزشی شما بیشترین دنبال کننده و مخاطب را داشته باشد باید به این نکته توجه کنید که از تجهیزات حرفه‌ای و میکروفن مناسب برای ضبط فیلم آموزشی برای کار خود استفاده کنید. در فیلم‌های آموزشی مختلف صدا همواره به عنوان یکی از قسمت‌های اصلی و مهم تولید محتوای آموزشی محسوب می‌شود پس اینکه شما از میکروفون مناسب، باکیفیت و مطابق با تکنولوژی روز استفاده کنید بسیار حائذ اهمیت است. به دلیل اهمیت بالای تجهیزات جانبی برای انجام امور آموزشی، شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات صوتی و تصویری زیادی روی کار آمدند و شما این امکان را داده‌اند میکروفون‌هایی با کارایی بالا برای ضبط محتوای صوتی باکیفیت خریداری کنید. تنوع محصولات موجود در بازار باعث شده همه به دنبال میکروفن مناسب برای ضبط فیلم‌های آموزشی خود باشند تا توسط آن بهترین و تمیزترین آموزش ممکن را در اختیار علاقه‌مندان در حوزه‌های آموزشی مختلف قرار دهند.

تاثیر میکروفون مناسب برای ضبط فیلم آموزشی

برای ضبط فیلم آموزشی باکیفیت و حرفه‌ای علاوه بر کیفیت تصویر و فن بیان قوی شخص ارائه دهنده لازم است میکروفون آن از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و قطعا در صورت داشتن کیفیت مناسب صدا ویدئو، شما متوجه تفاوت آشکاری در خروجی نهایی ویدئو آموزشی خواهید شد. در حقیقت از اصلی‌ترین مواردی که سبب می‌شود مخاطبان، از آموزش شما استقبال کافی نکنند کیفیت صدای نامناسب آن است و دلیل این مشکل قطعا مربوط به میکروفون مورد استفاده توسط شما می‌باشد. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از این مشکل داشتن برنامه‌ای قوی و حرفه‌ای و همچنین استفاده از راه‌کارهای بهبود کیفیت ضبط صدا است. ساخت فیلم آموزشی موفق از روی صفحه نمایش کامپیوتر راه‌حلی قدرتمند در اشتراک‌گذاری اطلاعات و آموزش ویدئویی می‌باشد اما قبل آن لازم است مواردی جهت داشتن ضبطی باکیفیت، تصاویر صفحه نمایش و صدای آن بررسی کنید.

  • میکروفون داخلی کامپیوتر

استفاده از میکروفون‌های داخلی کامپیوتر شاید اولین راه‌حلی باشد که به ذهن شما برای بهبود وضعیت صدایتان در ضبط فیلم آموزشی برسد. شاید استفاده از میکروفون‌های داخلی تا حدودی بتواند کیفیت صدای ضبط شده را بهبود ببخشد اما با اینکه این میکروفون می‌تواند برای شما گره‌گشا باشد در نهایت باید بدانید نتایج قابل قبولی در اختیار شما قرار نمی‌دهد و باز هم شما نمی‌توانید توسط آن ویدئویی کامل و بدون نقص درست کنید و به اشتراک بگذارید. اما اگر شما قصد انجام کاری خاص را ندارید که کیفیت آن از همه نظر برای شما بسیار زیاد مهم باشد مثلا از میکروفون برای مکالمه با بستگان و دوستان خود در نرم‌افزارهای ارتباطی مانند اسکایپ می‌خواهید استفاده کنید میکروفون داخلی کامپیوتر می‌تواند گزینه راحت و مناسبی باشد که کار شما را راه می‌اندازد. به طور کلی اگر به دنبال کیفیت بالا و بی‌نقص هستید استفاده از میکروفون‌های اکسترنال را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا کیفیت صدای ضبط شده را بتوانید به خوبی ارتقا دهید، حتی باید بدانید استفاده از میکروفون‌های ساده usb هم بهتر از میکروفون‌های داخلی می‌تواند برای شما عمل کند.

  • میکروفون خارجی(اکسترنال)

این مدل میکروفون‌ها قوی‌تر هستند و اکثریت برای ضبط فیلم‌های آموزشی باکیفیت از آن‌ها استفاده می‌کنند تا کیفیت کار آن‌ها بالا باشد و مخاطب از آن راضی باشد. شما باید حتما میکروفون خارجی را در جایی نصب کنید که به خوبی و رسا صدای شما را دریافت و ضبط کند. حواستان باشد از قرار دادن میکروفون کنار فن لپ‌تاپ و کامپیوتر خودداری کنید چون میکروفون چه مدل داخلی و چه مدل خارجی آن هرگونه نویزی که در محیط اطراف باشد را به خود جذب و ضبط می‌کند. البته این نکته را نیز باید بدانید حتی دستگاه‌هایی که در ظاهر بی‌صدا هستند نویز تولید می‌کنند. برای مثال لامپ‌های مهتابی و سیستم‌های تهویه مطبوع مانند کولرهای گازی و آبی، فن‌کوئل و چیلرها تا حدودی نویز تولید می‌کنند یا حتی در مواردی، صداهای بلندتر خارج از خانه از جمله صدای بازی بچه‌ها نیز توانایی ضبط شدن توسط میکروفون را دارد. در راستای حل مشکل نویز ایجاد شده شما می‌توانید از نرم‌افزارهای صوتی و تصویری که به کمک شما می‌آیند استفاده کنید تا به راحتی نویز محیطی را حذف کنید.

  • میکروفون یو اس بی(usb)

این مدل میکروفون‌ها از پیشرفت‌های جدید در فناوری میکروفون‌ها می‌باشند و تمام اجزای لازم میکروفون‌های سنتی را دارند و در واقع تنها تفاوت این میکروفون دارا بودن دو مدار اضافی داخل آن است که شامل یک پری آمپ داخلی و یک مبدل آنالوگ به دیجیتال می‌باشد. خروجی این میکروفون از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌شود تا شما امکان این را داشته باشید به طور مستقیم وارد رایانه شوید و توسط نرم افزار ضبط آن را بخوانید. این میکروفون ضبط دیجیتال پرتابل را بسیار آسان می‌کند و تنها کافیست آن را به کامپیوتر خود متصل کنید و به وسیله نرم افزار ضبط از آن استفاده کنید.

چند ابزار ضروری برای ساخت فیلم آموزشی باکیفیت

در این مقاله هدف اصلی ما معرفی میکروفونی مناسب برای ضبط فیلم آموزشی است اما در این پروسه مواردی دیگر نیز وجود دارد که داشتن آن تجهیزات نیز بسیار مهم است به همین دلیل چند نمونه از مهم‌ترین تجهیزات برای ضبط فیلم آموزشی را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. دوربین: برای ساخت فیلم آموزشی باکیفیت مطلوب باید از یک ضبط کننده دیجیتالی مانند دوربین فیلم‌برداری یا موبایل استفاده کنید و البته شما امکان ضبط توسط وب‌کم کامپیوتر حال چه داخلی باشد و چه خارجی را دارید اما توصیه ما به شما اینست که از دوربین‌های hd با قابلیت ضبط تصاویر با فرمت hd استفاده کنید. فرمت hd با دو سایز 720 و 1080 توصیه می‌شود.
  2. سه پایه: استفاده از سه پایه از مواردی مهم و ضروری است که شاید در نگاه اول برای کار شما واجب به نظر نرسد اما باید بدانید عدم استفاده از سه پایه در طول ضبط ویدیو آموزشی می‌تواند باعث شود نتیجه کار همراه با لرزش و بدون کیفیت و فوکوس مناسب باشد. البته وقتی که قصد استفاده از موبایل را برای ضبط ویدئو خود دارید عدم وجود سه پایه بیشتر به چشم می‌آید و در صورتی که از آن استفاده کنید تاثیر مثبت آن را حس خواهید کرد. در کل شما اول باید اول مشخص کنید که قصد دارید با چه وسیله‌ای فیلم مورد نظر خود را ضبط کنید و در صورتی که از دوربین یا موبایل استفاده می‌کنید حتما خرید سه پایه را جزو اولویت‌های خود قرار دهید.
  3. میکروفون: میکروفون در واقع دستگاهی مبدل است که امواج صوتی را به امواج الکتریکی تبدیل می‌کند. امواج الکتریکی بعد از گذشتن از یک سیستم الکترونیکی می‌تواند تقویت شود و سپس با استفاده از یک بلندگو شنیده شود یا توسط رایانه به عنوان ورودی استفاده شود یا حتی به عنوان یک فایل صوتی ذخیره شود و این بسته به انتخاب و کار شما می‌تواند متغیر باشد. میکروفون‌ها دارای کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند که کیفیت دریافت صدا در آن‌ها متفاوت است مثلا بعضی از آن‌ها فقط صداهای نزدیک خود را دریافت می‌کنند و به خروجی ارسال می‌کنند و بعضی دیگر مخصوص دریافت صداهای محیط می‌باشند. شما باید سعی کنید با توجه به کاری که می‌خواهید انجام دهید میکروفون مناسب برای ضبط را انتخاب کنید. دقت کنید که نداشتن توجه و دقت کافی در برداشت یک صدای باکیفیت در فیلم‌های آموزشی می‌تواند تمام تلاش شما را هدر دهد. توصیه می‌شود برای ضبط راحت و باکیفیت صدا از یک میکروفون یقه‌ای یا میکروفون بی‌سیم یقه‌ای استفاده کنید چون توسط این میکروفون‌ها صداها واضح‌تر برداشت می‌شوند.
  4. نور: وقتی قصد ضبط ویدئویی آموزشی موثر و مفید را دارید به نور محیطی که در آن ضبط می‌کنید بسیار دقت کنید چون بسیار ضروری است مثلا شما می‌توانید از چراغ مطالعه‌های رومیزی برای نماهای نزدیک یا لامپ‌های مهتابی سقفی استفاده کنید. به هر حال مهم است که در فضایی تاریک و کم نور هنگام ضبط نباشید.
  5. نرم افزار: اگر بعد ضبط ویدئو قصد ویرایش آن را داشتید اصلا نگران نباشید چون کار سختی پیش رو ندارید و نیازی به افکت‌های خاص یا ویرایش پیچیده ندارید پس اکثر نرم‌افزارهای تدوین برای شما مناسب است. نرم‌افزاری مانند Camtasia برای این کار بسیار توصیه می‌شود و غیر از آن نرم‌افزارهای تدوین حرفه‌ای دیگر نیز در ایران وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما قوی‌ترین آن نرم‌افزاری است که معرفی کردیم.

موارد مهمی که در انتخاب بهترین میکروفون باید به آن دقت کنید

  • طراحی

ظاهرکلی و طراحی میکروفون در نحوه کیفیت کار شما تاثیر خواهد داشت مثلا این موضوع مهم است که دلتان می‌خواهد میکروفون را روی میز قرار دهید یا آن را روی استند میکروفون قرار دهید. طراحی ایده‌آل میکروفون برای هرکسی متفاوت است و بسته به سلیقه هر شخص می‌تواند مدل میکروفون خریداری شده طرح متفاوتی داشته باشد.

  • جهت‌پذیری

میکروفون صدا را از یک یا چند جهت ضبط می‌کند و طبق الگویی خاص آن را دریافت می‌کند. مثلا میکروفون‌های کاردیوئید صدا را از جلو و کمی ضعیف از طرفین ضبط می‌کند، میکروفون چندوجهی صدا را از همه جهات و همچنین نویزهای محیط را ضبط می‌کند که نیاز است در صورت استفاده از این مدل از یک نویزگیر مناسب استفاده کنید و میکروفون‌های چند الگویی می‌توانند الگوهای دریافت متغیر داشته باشند و خودتان انتخاب کنید که کاردیوئید یا چندوجهی باشد.

  • عمق بیت

عمق بیت به تعداد بیت‌های موجود در یک نمونه صوتی اشاره می‌کند که در سی‌دی‌ها اصولا عمق بیت 16 است، در حالی که در دی‌وی‌دی‌ها عمق بیت 24 است و این موضوع روی بلندی، نرمی و اندازه فایل و میزان بیت تاثیر خواهد گذاشت. برای ضبط صدا میکروفونی انتخاب کنید که حداقل کیفیت 16بیتی داشته باشد.

  • قیمت

میکروفون‌ها با توجه به کیفیت و تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند و این موضوع چیزی است که تصمیم شما را نهایی خواهد کرد. قبل از سرمایه‌گذاری در میکروفون‌های پیشرفته یا نرم‌افزارهای تولید صدا با هزینه‌های کمتر شروع کنید چون شاید بعد مدت کوتاهی شما دیگر به آن احتیاج نداشته باشید و در صورتی که کار شما با یک میکروفون معمولی برای آن مدت کوتاه حل شود هزینه زیاد برای آن منطقی نمی‌باشد. پس حتما قبل خرید هدف خود و مدت زمانی که به میکروفون نیاز دارید را مشخص کنید و بعد برای آن هزینه کنید.

کد تخفیف نورنگار

سخن آخر

برای خرید میکروفن مناسب برای ضبط فیلم آموزشی و مناسب با کاری که می‌خواهید انجام دهید زمان کافی صرف کنید و درباره آن تحقیق کنید تا بتوانید بهترین نوع آن را بخرید و از کیفیت آن برای ضبط فیلم‌های آموزشی خود لذت ببرید. بسته به اینکه چه مدل ویدئو آموزشی می‌خواهید ضبط کنید میکروفون‌ به کار رفته متفاوت است مثلا اگر هنگام ضبط پشت سیستم نشسته هستید و همزمان ویدئو ضبط می‌کنید می‌توانید از میکروفون‌های خارجی سیمی یا میکروفن‌های معمولی دیگر استفاده کنید ولی اگر در حال راه رفتن و ضبط هستید از میکروفون بی‌سیم که به یقه‌ای لباس شما وصل می‌شود استفاده کنید تا بتوانید به راحتی راه بروید و ویدئو خود را ضبط کنید.

برای تولید محتوای آموزشی با کیفیت داشتن صدای حرفه‌ای و استفاده از میکروفن مناسب برای ضبط فیلم آموزشی قطعا موفقیت بیشتر و دستیابی بیشتری برای شما همراه خواهد داشت. اگر می‌خواهید راز فیلم‌های آموزشی که مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی دارند و بسیار کاربردی به حساب می‌آیند را بدانید قطعا باید به انتخاب میکروفون آن دقت کنید چون موردی مهم است که اگر مناسب نباشد می‌تواند حواس مخاطب را به طور کامل پرت کند و همچنین او را کلافه کند.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *