021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

جدیدترین اخبار دنیای عکاسی در هفته گذشته

جدیدترین اخبار دنیای عکاسی در هفته گذشته

دوربین نیکون جدیدی جایگزین D5 خواهد شد

مدیر کمپانی نیکون، آقای  Toshikazu Umatateدر مصاحبه‌ای که هفته پیش با یک نشریه ژاپنی انجام داد، یک خبر فوق‌العاده را اعلام کرد. او گفت که نیکون به زودی دوربین D5 خود را جایگزین خواهد کرد. اما این دوربین، DSLR نخواهد بود، بلکه یک دوربین بدون آینه فول فریم است.

این خبر برای عکاسان حرفه‌ای و کسانی که از سال‌ها پیش به دوربین‌های پرچم‌دار و رده بالای این شرکت وابسته شده‌اند، خبر عجیبی محسوب می‌شود.

دوربین بدون آینه نیکون

جایگزینی برای D5

دوربین‌های سری تک رقمی D4/D5 این شرکت، یکی از محبوب‌ترین دوربین‌ها نزد کاربران عکاسی حرفه‌ای و خبری، مانند عکاسان جنگی، عکاسان ورزشی و عکاسان عروسی محسوب می‌شود و اینکه این شرکت بخواهد یک دوربین بدون آینه را جایگزین این بدنه‌های قدرتمند و پرسرعت کند، بسیار عجیب است. طی هفته‌های آینده اخبار نورنگار را دنبال کنید تا شما را در جریان جدیدترین خبر‌های مرتبط با این حوزه قرار دهیم.

[relatedpost post=”85615″]

الیمپوس یک مبدل جدید برای لنز‌های جدید خودش معرفی کرد

در هفته گذشته، الیمپوس یک مبدل تله با بزرگنمایی 2 برابر را برای لنز‌های 40-150 F2.8  و 300mm F4 IS Pro خودش معرفی کرد. این مبدل تله که MC-20 نام دارد از این جهت بسیار قابل توجه است که لنز  300mm F4 را تقریبا به یک لنز ماکرو تبدیل می‌کند.

این لنز، می‌تواند با مبدل جدید پاناسونیک، با بزرگنمایی 0.96x عکس بگیرد که برای یک لنز تله بلند، فوق‌العاده است و احتمالا برای عکاسان حیات وحش، فوق العاده کارآمد خواهد بود.

عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو

عکاسان منظره و حیات وحش می‌توانند با این لنز و مبدل تله، عکس‌های فوق العاده‌ای از فاصله خیلی دور، از حیوانات بگیرند که اصولاً ثبت چنین تصاویری برای برند‌ها و لنز‌های دیگر، بسیار مشکل است.

این مبدل تله که خود از 9 عدسی تشکیل شده است، برای عکاسی در آب و هوای نامساعد، کاملاً عایق‌بندی شده است. ضمناً برای اینکه تاثیر منفی پراکندگی‌های رنگی را خنثی کند، یکی از  عدسی‌های آن از نوع HR می‌باشد.

پاناسونیک، روی سطوح این عدسی‌ها، از پوشش اختصاصی خودش به نام ZERO استفاده کرده تا بازتاب‌های داخلی روی سطح این عدسی‌ها را به حداقل برساند و به گفته پاناسونیک، استفاده از این مبدل تله، هیچ تأثیری روی سرعت و دقت فوکوس (خصوصاً در فواصل دور و با استفاده از لنز بلند 300mm خودش) ندارد. البته این مبدل، چندان هم ارزان نیست و با قیمت 429 دلار عرضه خواهد شد. تصویری که در بالا می‌بینید، با همین مبدل گرفته شده است.

[relatedpost post=”91372″]

هفته هاسلبلاد

هفته پیش، بدون شک هفته هسلبلاد بود. این شرکت در هفته گذشته چندین محصول بی‌نظیر را به بازار روانه کرد که مهم‌ترین آن، جدید‌ترین مدل از دوربین‌های بدون آینه سری X خودش بود.

این شرکت، مدل جدیدی از دوربین X1D را معرفی کرد که هم امکانات بیشتری دارد و هم سریع‌تر از مدل قبلی شده است.

دوربین هسلبلاد

دوربین هسلبلاد

شرکت هاسلبلاد که پیش از این، مدل اولیه این دوربین را وارد بازار کرده بود، بازخورد‌های کاربران را دریافت کرده و هم اکنون، نمایشگر بزرگ‌تر، منظره‌یاب با کیفیت‌تر، پردازنده سریع‌تر و البته قیمت پایین‌تری هم برای این مدل جدید‌تر انتخاب کرده است! بنابراین، این مدل جدید، می‌تواند در رقابت با دوربین بی‌نظیر فوجی GFX 50R شانس بیشتری پیدا کند.

علاوه بر قابلیت‌های مربوط به کیفیت و کارآیی، اکنون دوربین جدید Hasselblad X1D II 50C دارای باطری قوی‌تری هم شده که می‌توانید آن را از طریق کابل USB و یک پاور بانک در داخل خود دوربین شارژ کنید.

همچنین مدل جدید‌تر به GPS داخلی هم مجهز شده است و نیازی به خرید GPS جداگانه و نصب آن روی دوربین ندارید.  البته این دوربین گران‌قیمت، حدود 5800 دلار قیمت خواهد داشت و احتمالا تنها برای عکاسان تجاری، مانند عکاسی تبلیغاتی، عروسی و مدلینگ مقرون به صرفه خواهد بود.

اما این شرکت، همزمان با دوربین Hasselblad X1D II 50C یک بک دیجیتال هم برای دوربین‌های سری V خودش معرفی کرد که جدیدترین تکنولوژی‌های ثبت تصویر را برای این سری دوربین‌های قدیمی فراهم می‌کند. این بک دیجیتال جدید که CFV II 50C نام دارد، یک نمایشگر باز شو لمسی دارد که وقتی آن را رو به بالا باز می‌کنید، دقیقاً حس و حال، منظره‌یاب‌های قدیمی این شرکت را که از بالا به داخل آن‌ها نگاه می‌کردیم، شبیه‌سازی می‌کند.

این بک دیجیتال، دارای یک حسگر با رزولوشن 50 مگا پیکسل CMOS می‌باشد.

لنز هسلبلاد

لنز هسلبلاد

اما در کنار این محصولات محبوب و گران‌قیمت، هسلبلاد در هفته پیش از نخستین لنز زوم برای دوربین‌های سری X خودش هم رونمایی کرد. این دوربین‌ها که تابه‌حال تنها می‌توانستند از لنز های پرایم استفاده کنند، برای اولین بار می‌توانند یک لنز زوم با فاصله کانونی پر کاربرد 35-75mm را به کار گیرند.

هسلبلاد می‌گوید که لنز XCD 35-75mm F3.5-4.5 بهترین لنزی است که این شرکت تابه‌حال ساخته و می‌توان آن را مجموعه‌ای از لنز‌های پرایم در کنار یکدیگر به شمار آورد! این لنز با اندازه 145×85 میلیمتر و وزن 1115 گرم طراحی شده و حداقل فاصله فوکوس آن 60 سانتی‌متر است. طبیعتاً مانند دیگر لنز‌ها و دوربین‌های هسلبلاد، این لنز نیز چندان ارزان نیست و قیمت آن 5175 دلار می‌باشد.

نخستین آداپتور تبدیل لنز سونی به نیکون با فوکوس

شرکت چینی Techart برای اولین بار توانسته یک آداپتور تبدیل لنز‌های سونی به نیکون را طراحی کند که به طرز باور نکردنی، از فوکوس خودکار این لنز‌ها هم پشتیبانی می‌کند.

می‌دانیم که اکوسیستم سونی، سال‌هاست که در صنعت عکاسی فعال و در دسترس است و این آداپتور جدید، می‌تواند امکان استفاده از لنز‌های پر تعداد سونی را برای اکوسیستم نیکون Z که در این بازار، بسیار تازه‌وارد و جوان است، فراهم کند.

مبدل لنز سونی به نیکون

مبدل لنز سونی به نیکون

به همین دلیل، این آداپتور، برای کاربران نیکون فوق العاده است. دلیل اینکه چنین سیستمی تا به امروز برای این دوربین‌ها ارائه نشده بود، پیچیدگی طراحی فیزیکی مبدل برای این دو دوربین یا بهتر بگوییم برای این مانت لنز بوده است. مانت Z در دوربین‌های نیکون، دهانه‌ای بسیار بزرگ‌تر از مانت E دوربین‌های سونی دارد و تبدیل لنز سونی به نیکون، از این جهت بسیار مشکل است که باعث تنگ شدن دهانه ورودی دوربین می‌شود.

خوشبختانه از آنجا که هر دوی این دوربین‌ها فول‌فریم هستند، این مانت جلوی تابش نور به لبه‌های حسگر را نمی‌گیرد و ضمناً از تمامی امکانات فوکوس در لنز‌های پرقدرت سونی روی دوربین‌های Z نیکون هم پشتیبانی می‌کند.

این شرکت می‌گوید که آداپتور جدید لنز‌های سونی به نیکون، آن‌قدر فوکوس دقیقی را فراهم می‌کند که سرعت فوکوس با لنز‌های سونی E اگر از لنز‌های اصلی خود نیکون، بالاتر نباشد، بدون شک پایین‌تر هم نخواهد بود. به این ترتیب، کاربران دوربین‌های نیکون، می‌توانند از جدیدترین و بهترین لنز‌های سونی، روی بدنه‌های خودشان استفاده کنند و ضمناً لنز‌های شرکت‌های دیگر مانند Sigma، Tamron و Zeiss هم که برای سونی ساخته شده‌اند هم در دسترس شان خواهد بود. مبدل TZE-01 تنها 250 دلار قیمت دارد و به زودی در بازار‌های جهانی در دسترس خواهد بود.

[relatedpost post=”104326″]

سه‌پایه کربنی جدید Slik

اغلب ما سه‌پایه‌های Slik را با محصولات ارزان‌قیمت و ساده‌ای که پیشتر در بازارهای ایران در دسترس بودند می‌شناسیم. اما این شرکت، محصولات حرفه‌ای خوبی را نیز تولید می‌کند که دست کمی از سه‌پایه‌های قدرتمند Benro یا Manfrotto ندارند.

شرکت Slik در هفته گذشته خبر از عرضه سری جدیدی از سه‌پایه‌های کربنی خودش همراه با دو بال هد جدید داد که Pro CF نام دارند و از 8 لایه فیبر کربنی ساخته شده‌اند.

این شرکت می‌گوید که سه‌پایه‌های جدیدش، برای عکاسان حرفه‌ای که از DSLR های سنگین یا دوربین‌های قطع متوسط بدون آینه مانند فوجی یا هسلبلاد استفاده می‌کنند مناسب است. به عنوان مثال سه پایه PRO CF-635 که 159 سانتی متر طول دارد و در حالت جمع شده به 37 سانتی‌متر می‌رسد، می‌تواند تا 3 کیلوگرم وزن را تحمل کند و مدل CF-635 با طول 165 سانتی‌متر  (جمع شده 48 سانتی‌متر) می‌تواند زیر بار 7 کیلوگرمی هم مقاومت کند!

بال هد‌های PBH-535AS و PBH 635AS نیز به ترتیب می‌توانند 5 و 6 کیلوگرم وزن را تحمل کنند و هر دوی آن‌ها از استاندارد کفشک Arca Swiss پشتیبانی می‌کنند. این سه‌پایه‌ها به ترتیب، 280 و 380 دلار و بال هد‌ها نیز به ترتیب 108 و 114 دلار قیمت دارند.

لنز‌ سینمایی برای آیفون

هفته گذشته، شرکت SANDMARC  یک لنز آنامورفیک برای گوشی‌های آیفون معرفی کرد که اختصاصا برای ضبط ویدئو‌های بسیار عریض، مخصوص پرده سینما طراحی شده است.

این لنز‌ها به گونه‌ای طراحی می شوند که در راستای افقی، اطلاعات بیشتری را به حسگر منتقل می‌کنند و وقتی آن‌ها را در نرم افزارهای ویرایشگر فیلم، پردازش می‌کنند، تصاویری بسیار عریض همانند آنچه در ویدئو‌های سینمایی می‌بینیم حاصل می‌شود.

لنز موبایل

لنز موبایل

این روش فیلم‌برداری یکی از مشخصه‌های فیلمسازان مشهوری مانند JJ Abrams (سازنده سریال Lost) یا Steven Soderbergh (سازنده مردان اوشن) است.

کاری به قیمت 160 دلاری این لنز نداریم. موضوع اینجاست که چگونه استفاده از دوربین‌های موبایل آن‌قدر پرطرفدار شده است که لنز‌هایی برای شبیه‌سازی ویدئو‌های این دوربین‌ها به تصاویر دوربین‌های سینمایی هم ارائه می‌شود و آرام آرام شاهد به کار گیری این تجهیزات ارزان قیمت در دنیای حرفه‌ای هم خواهیم بود.

لایتروم، برای نخستین بار در فروشگاه آنلاین مک قرار گرفت

در هفته پیش برنامه Adobe Lightroom برای نخستین بار در فروشگاه آنلاین Macc App Store و مخصوص کامپیوتر‌های مک منتشر شد.

این نخستین محصول شرکت Adobe است که روی فروشگاه آنلاین مک و برای سیستم عامل macOS Mojave منتشر می‌شود.این برنامه، در واقع نسخه آنلاین برنامه لایتروم است که بر اساس کلود کار می‌کند و نباید آن را با برنامه لایتروم کلاسیک که نسخه آفلاین یا کامپیوتری این برنامه است اشتباه بگیرید.

این برنامه، تنها به مدت 1 هفته رایگان است و امکان خریداری کامل آن وجود ندارد. تنها می‌توانید هزینه ماهانه استفاده از آن را به قیمت 10 دلار در ماه بپردازید. هر چند با پرداخت این هزینه ماهانه، یک فضای 1 ترا بایتی آنلاین هم از سوی ادوبی به شما اختصاص داده می‌شود تا عکس هایتان را روی آن بارگذاری کنید، اما به‌هرحال، بلافاصله پس از قطع آبونمان، این فضا نیز برایتان خارج از دسترس خواهد شد.

ثبت نام برای این برنامه هم تنها از طریق اکانت iTunes روی کامپیوتر شما انجام می‌شود و طبیعتاً امکان دور زدن آن وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، از نسخه آفلاین آن استفاده کنید. زیرا حتی اگر بخواهید واقعا به صورت قانونی نیز آن را خریداری کنید، امکان استفاده از آن برای کاربران داخل ایران محدود شده است و بلافاصله اکانت شما بسته خواهد شد!

این‌ها اخبار جالب و شنیدنی بودند که ممکن است در هفته گذشته آن‌ها را نادیده گرفته باشید و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *