021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مقایسه‌ی نیکون D3500 و کانن 2000D

مقایسه‌ی نیکون D3500 و کانن 2000D

کاملا منطقی است که بسیاری از عکاس‌هایی که تازه می‌خواهند شروع به کار کنند، دنبال یک دوربین dslr نه چندان گران از این دو برند بگردند. دو دوربین کانن 2000D و نیکون D3500 از ارزان‌ترین دوربین‌هایی هستند که قابلیت تعویض لنز دارند که در حال حاضر می‌توانید در بازار پیدا کنید. اما کدام یک از این دو دوربین برای یک عکاس تازه‌کار مناسب‌تر است؟

نیکون D3500 در برابر کانن D2000: کدام یک را بخرید؟

 

ما فکر می‌کنیم نیکون D3500 برای اکثر افراد مناسب‌تر است. لنز Nikon 18-55mm F3.5-5.6G VR که به همراه آن می‌آید، از کانن بهتر است، باتری قوی‌تری دارد. اما به این سادگی‌ها هم نیست. برای یک مقایسه‌ی تک‌به‌تک ویژگی‌ها و آگاهی از نحوه‌ی نتیجه‌گیری ما، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

1- کیفیت عکس آن‌ها درمقابل تلفن هوشمند

هر کدام از این دوربین‌ها را که انتخاب کرده باشید، احتمالا یک پرسش در پس ذهن شما وجود دارد؛ از تلفن همراه هوشمند من چقدر بهتر خواهد بود؟ پاسخ این سوال کمی پیچیده است. هر دو دوربین کانن 2000D و نیکون D3500 حسگرهای 24 مگاپیکسلِ APS-C دارند. و این حسگرها از هر چیزی که در موبایل‌های هوشمند امروزی پیدا کنید، بسیار بزرگ‌تر هستند.

حسگر‌های بزرگ‌تر مزیت‌هایی دارند: هنگام پردازش فایل‌های عکس انعطاف بیشتری دارند و در شرایط مشابه، در نور کم کارایی بالاتری از خود نشان می‌دهند.

مقایسه دوربین عکاسی با دوربین موبایل

تفاوت دوربین موبایل با دوربین عکاسی

اما امروزه دیگر شرایط «مشابه» نیستند. تلفن‌های هوشمند از تکنیک‌های محاسباتی برای جبران کمبودهای حسگرهای کوچک خود استفاده می‌کنند؛ مثلا دید در شب (Night Sight) در گوگل پیکسل یکی از این موارد است.

به‌طور خلاصه، ارزش‌های حسگرهای بزرگ تا حدی از بین رفته است؛ خصوصا اگر قرار است عکس‌های شما فقط در صفحه‌نمایش کامپیوتر یا دستگاه‌های موبایل دیده شوند.

اما اگر می‌خواهید عکس‌های خود را در اندازه‌های بزرگ چاپ کنید یا می‌خواهید در عکس‌های خود ویرایش‌های اساسی انجام دهید، رزولوشن 24 مگاپیکسل قطعا مفید خواهد بود. امکان زوم کردن نیز وجود دارد؛ لنز این دوربین‌ها از لنزهای تله فوتوی اکثر گوشی‌های هوشمند، بیشتر زوم می‌کند. البته همیشه می‌توانید لنزهای بیشتر و بلندتری نیز تهیه کنید.

و حالا نوبت به بوکه می‌رسد؛ آن پس‌زمینه‌ی تاری که در عکس‌های پرتره استفاده می‌کنیم. اگر نخواهیم زیاد عمیق شویم، اکثر موبایل‌های هوشمند یک بوکه‌ی مصنوعی که شبیه به چیز واقعی است، تولید می‌کنند و بیشتر کاربران را نیز راضی نگه می‌دارند. این بوکه در اغلب موارد از تمام افکت‌های تاری که لنزهای دوربین‌ها تولید می‌کنند نیز قوی‌تر است.

اما اگر بوکه‌ی متقاعدکننده یکی از اولویت‌های شماست، یک لنز 50mm F1.8 که چندان هم گران نیست، به هر کدام از این دوربین‌ها اضافه کنید و نتایجی بهتر از تلفن‌های هوشمند بگیرید. و اگر موبایل شما جدید نیست و حالت پرتره (portrait mode) ندارد، یک دوربین به همراه یک لنز اضافی از یک گوشی هوشمند خوب 1000 دلاری، هزینه‌ی کم‌تری دارد.

بله، درست است که حسگر 24MP در دوربین‌های کانن 2000D و نیکون D3500 بهتر از گوشی هوشمند است اما این ویژگی نباید باعث نشود از کیفیت عکس انتظار بالایی داشته باشید.

2- کیفیت عکس در دو دوربین کانن 2000D و نیکون D3500

اگر دو دوربین کانن 2000D و نیکون D3500 را با هم مقایسه کنید، تفاوت زیادی در کیفیت عکس آن‌ها نخواهید یافت. دوربین نیکون حساسیت ایزوی بالاتری دارد؛ که باعث می‌شود عکاسی بدون فلاش در شرایط تاریک راحت‌تر شود. برخی افراد رنگ‌های کانن را ترجیح می‌دهند؛ چرا که این دوربین رنگ های گرم تری دارد. اما این تفاوت چندان محسوس نیست.

فایل‌های Raw در دوربین نیکون قابلیت های بیشتری دارند و اگر بخواهید در مراحل پس از پردازش سایه اضافه کنید، بهتر است. اما کم پیش می‌آید عکاس‌های تازه‌کار بخواهند چنین کاری انجام دهند.

بهرین لنز دوربین

لنزهای کیت 18-55 میلیمتر

هر دو دوربین با لنزهای LENS 18-55mm F3.5-5.6 به‌فروش می‌رسند؛ این لنزها برای عکس گرفتن از منظره به اندازه‌ی کافی واید و برای عکس گرفتن از پرتره به اندازه‌ی کافی بلند هستند. با این که این لنزها هر دو لرزشگیر دارند و فاصله‌ی کانونی تقریبا مشابهی دارند، سن متفاوتی دارند: لنز 18-55 میلیمتر نیکون تقریبا سه ساله است و به‌طرز عجیبی دقت دارد.. لنز کانن در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و به‌اندازه‌ی لنز نیکون دقت ندارد.

[relatedpost post=”104001″]

3- منظره‌یاب و لایو ویو

کانن 2000D و نیکون D3500 هر دو از نمایشگرهای 921 هزار نقطه‌ای غیرلمسی برای مرور عکس‌ها و جهت‌یابی در منوها بهره می‌برند. می‌توانید از نمایشگرها برای ترکیب‌بندی و عکاسی از اشیای بی‌جان بهره ببرید. اما لایو ویو در هر دو دوربین کانن 2000D و نیکون D3500 فوکوس اتوماتیک بسیار کندتری دارد. با نگاه کردن به منظره‌یاب، پیش‌نمایش عکس خود را به صورت زنده نخواهید دید اما از سیستم فوکوس اتوماتیک سریع‌تری بهره خواهید برد.

ویزور دوربین

منظره یاب دوربین D3500 و 2000D

منظره‌یاب‌های این دو دوربین تقریبا کوچک هستند و نسبت به DSLRهای گران‌تر، استفاده از آن‌ها کمی سخت‌تر است. البته همین که منظره‌یاب دارند، خودش مزیت بزرگی است: استفاده از منظره‌یاب در روز روشن آسان‌تر از صفحه‌ی پشتی است و حس «بودن در آنجا» که بسیاری از عکاسان ترجیح می‌دهند را منتقل می‌کند.

در این دسته‌بندی، برنده‌ای وجود ندارد؛ هیچ‌کدام منظره‌یاب فوق‌العاده‌ای ندارند و اگر ترکیب‌بندی عکس را به‌صورت زنده روی ال‌سی‌دی می‌خواهید (یا اگر می‌خواهید با ضربه‌ی انگشت فوکوس کنید!)، بهتر است به دنبال گزینه‌های دیگری باشید.

4- ویدئو

قابلیت‌های ضبط ویدئو در کانن 2000D و نیکون D3500 چندان متفاوت نیستند؛ هر دو قابلیت فیلمبرداری 1080p‌ دارند. کانن D2000 تا 30 fps ضبط می‌کند. نیکون D3500 تا 60 fps ضبط می‌کند که باعث می‌شود حرکت‌های سریع را بهتر نمایش دهد. دقت کنید که برای ضبط ویدئو در این دوربین‌ها از لایو ویو یا نمایش زنده استفاده خواهید کرد و همانطور که قبلا گفتیم، فوکوس اتوماتیک هنگام استفاده از نمایشگر پشتی چندان خوب نیست.

کیفیت ویدئو دوربین عکاسی

فیلمبرداری در 2000D و D3500

هر دو ویدئوهای خوبی تولید می‌کنند اما اگر گوشی هوشمندی دارید که طی سال‌های اخیر منتشر شده است، احتمال آن که موبایل شما هم به همین خوبی فیلمبرداری کند (یا حتی بهتر از آن)، بسیار زیاد است.

5- اشتراک‌گذاری عکس به‌صورت بی‌سیم

همانطور که از یک دوربین دیجیتال در سال ۲۰۱۹ انتظار داریم، در هر دو دوربین کانن 2000D و نیکون D3500 امکان فرستادن عکس‌ها از دوربین به موبایل وجود دارد. البته روش انجام این کار در دو دوربین کمی متفاوت است. کانن قابلیت اتصال به WiFi دارد و از طریق برنامه‌ی این شرکت می‌توان با آن کار کرد. اگر گوشی اندرویدی با قابلیت NFC داشته باشید، اتصال حتی از این هم ساده‌تر می‌شود.

نیکون رویکرد متفاوتی دارد و به جای WiFi، فقط از بلوتوث بهره می‌برد. با این روش، اتصال بی‌سیم دوربین را حفظ می‌کند و هم‌زمان با عکس‌برداری می‌توانید عکس‌های 2MP خود را منتقل کنید؛ این کار را نمی‌توانید با WiFi انجام دهید. البته اشکالی که در اینجا وجود دارد آن است که فقط می‌توانید عکس‌هایی با اندازه‌ی 2MP را منتقل کنید. که عادلانه است؛ چرا که این اندازه برای شبکه‌های اجتماعی و چاپ 4×6 به اندازه‌ی کافی بزرگ است.

ارتباط بی سیم دوربین با گوشی

ارتباط بی سیم D3500 و 2000D

برای اغلب کاربران، کفه‌ی ترازو در سمت اتصال دائمی سنگین‌تر است و این گزینه را به عکس‌های با رزولوشن بالا ترجیح می‌دهند. و اگر انتقال آسان عکس و به‌اشتراک‌گذاری آن برای شما در اولویت است، ما نیکون را توصیه می‌کنیم.

6- باتری

بالاخره! به دسته‌بندی‌ای رسیدیم که دوربین‌ها برنده‌ی تمام و کمال آن هستند و هیچ تلفن هوشمندی در برابر آن‌ها قد علم نخواهد کرد. اگر برای عکاسی بیشتر به‌سراغ منظره‌یاب می‌روید، دوربین‌های کانن 2000D و نیکون D3500 روزها برای شما عکس خواهند گرفت بدون این که علامت اخطار کمبود شارژ بدهند.

دوربین کانن D2000 با هر بار شارژ ۵۰۰ عکس می‌گیرد (و البته مردم تعداد عکس‌های بالاتری را نیز گزارش داده‌اند) و این رقم بسیار خوب است؛ البته به پای نیکون D3500 که با هر بار شارژ ۱۵۵۰ عکس می‌گیرد، نمی‌رسد. این رقم فوق‌العاده است. استفاده‌ی زیاد از لایو ویو و ضبط ویدئو باعث می‌شود باتری سریع‌تر خالی شود اما همانطور که قبلا اشاره کردیم، این دو زمینه نقاط قوت این دوربین‌ها نیستند؛ بنابراین، چندان اهمیتی ندارند.

[relatedpost post=”11447″]

در این مقایسه دوربین D3500 به مقام اول دست یافت اما در واقع، هر دوی این دوربین‌ها برنده هستند.

نتیجه‌گیری

اگر تمام امتیازات D3500 را با هم جمع بزنید، متوجه می‌شوید که ما چطور بین این دو گزینه انتخاب کردیم. با این وجود، دو دوربین کانن 2000D و نیکون D3500 از بسیاری جهات کاملا مشابه هستند؛ و فقط جزئیاتی مانند لنز 18-55mm بهتر و باتری قدرتمند است که کمی کفه‌ی ترازو را به یک سمت متمایل کرده است.

به نسبت قیمت‌شان، هر دوی دوربین‌ کانن 2000D و نیکون D3500 فوق‌العاده هستند. اما توجه کنید که چه چیزهایی را ندارند؛ مانند صفحه‌ی لمسی، فوکوس اتوماتیک سریع‌تر در لایو ویو، فوکوس اتوماتیک پیوسته، دنبال کردن سوژه در عکاسی ورزشی و پرتحرک، کیفیت فیلم 4K و چیزهای دیگر.

دوربین ارزان کانن و نیکون

مقایسه دو دوربین ارزان قیمت کانن و نیکون

مشاهده مشخصات و قیمت دوربین عکاسی نیکون Nikon D3500

مشاهده مشخصات و قیمت دوربین عکاسی کانن Canon EOS 2000D

اگر هر کدام از این ویژگی‌ها به‌نظر شما مهم هستند و داشتن یک منظره‌یاب برای شما چندان اهمیت ندارد، بهتر است به گزینه‌های دیگری مانند کانن EOS M100 فکر کنید. به نظر ما این دوربین، یکی از بهترین دوربین های است که با قیمت کم‌تر از 500 دلار می‌توانید بخرید.

منظره‌یاب چیز جذابی است و ارگونومی یک دوربین DSLR و روش عکس گرفتن با دوربین‌های عکاسی چیزهایی هستند که یک تلفن هوشمند نمی‌تواند به ما بدهد. اگر تمام این ویژگی‌ها چیزهایی هستند که شما در کنار هزینه کم به دنبال آن هستید، ما کانن 2000D و نیکون D3500 را پیشنهاد می‌دهیم.

15 دیدگاه

  • ناهید یعقوبی گفت:

    سلام، ببخشید من کاملا مبتدی هستم و بین انتخاب این دوتا دوربین گیر کردم، کارم هم عکاسی از کودکان(برند لباس کودکانه شاید بشه اسمشو گذاشت عکاسی مد) هستش. ینی تازه میخوام شروع کنم، بودجه هم تا حدود ۲۰ تومن میتونم هزینه کنم، لطف میکنید راهنمایی کنید؟

  • Ghazal گفت:

    من مبتدی هستم و زیاد درمورد دوربین ها نمیدونم. میخواستم کمکم کنید تا ببینم چه دوربینی واسه یه مبتدی بهتره تا بتونم تهیه کنم.
    با تشکر

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام انتخاب دوربین بستگی به عوامل مختلفی داره مثل برند، ژانری که تمایل دارید در اون زمینه عکاسی کنید، بودجه شما و …
      لطفا هر کدام از این فاکتورها رو دقیق بفرمایید تا بتونم چند مدل معرفی کنم، و یا می تونید به صورت تلفنی از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.

  • مسعود گفت:

    من خودم دنبال یک نمونه مبتدی هستم و شاید همین مدل رو انتخاب کنم . ممنون میشم بیشتر راهنمایی کنید اگر تجربه و دانایی در این زمینه دارید دوستان . سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه