دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا دوربین Canon 6D Mark II ارزش خرید را دارد؟

چاپ
آیا دوربین Canon 6D Mark II ارزش خرید را دارد؟

-من دوربین Canon 6D دارم، آیا لازم است آن را به Canon 6D Mark II تغییر دهم؟

 

 

اگر پیش از این از دوربین Canon 6D استفاده می‌کردید، احتمالاً از نظر کیفیت عکس‌ها EOS 6D Mark II خیلی نسبت به مدل قبلی خودش متفاوت نیست و شاید خرید مدل جدیدتر تنها یک سرمایه‌گذاری برای آینده به نظر برسد. البته Mark II عملکرد سریع‌تری دارد و سیستم فوکوس خودکار آن نیز ارتقا یافته است. ضمناً نمایشگر بازشو آن که برای نخستین بار است روی یک دوربین فول‌فریم طراحی شده است، برای فیلم‌برداری و عکاسی در حالت LiveView بسیار کاربردی است.

 

خصوصاً اگر تا پیش از این با دوربین EOS 6D فیلم‌برداری می‌کردید، احتمالاً برای فیلم‌برداری با زوایای خیلی پایین یا خیلی بالا با مشکل مواجه می‌شدید. اما اکنون در مدل جدید Mark II می‌توانید با این نمایشگر پیشرفته و صفحه نمایش LCD تمام لمسی که به قابلیت فوکوس Dual Pixel AF مجهز شده است، در هر لحظه روی سوژه در نمایشگر فوکوس کرده و فوکوس را به صورت پیوسته حفظ کنید. این فوکوس خودکار در حالت فیلم‌برداری سریع‌ترین فوکوسی است که ما تابه‌حال روی یک دوربین فول‌فریم تجربه کرده‌ایم.

 

اما اگر به ندرت با دوربینتان فیلم‌برداری می‌کنید یا معمولاً از LiveView آن استفاده نمی‌کنید، بعید است افزایش 6 مگاپیکسل بیشتر در رزولوشن این دوربین برایتان چندان محسوس باشد. بنابراین شاید بهتر است با همان دوربین قبلی کار کنید و هزینه اضافی را برای یک لنز بهتر مانند لنز Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM صرف کنید.

 

 

-آیا این دوربین در مقابل دوربین فول‌فریم EOS 5D Mark III هم حرفی برای گفتن دارد؟

 

می‌شود گفت بله. اگر Canon 5D Mark III را با Canon 6D Mark II عوض کنید، می‌توانید از رزولوشن بالاتر، پردازش نویز بهتر، بدنه سبک‌تر و امکانات بیشتر فیلم‌برداری و عکاسی روی حالت LiveView بهره‌مند شوید. خصوصاً اینکه چون پردازشگر این دوربین سریع‌تر است، برای فیلم‌برداری با فرمت Full HD می‌توانید از سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه برای ویدئوهای اسلوموشن هم بهره‌مند شوید و صد البته فوکوس خودکار بهتری هم در اختیار خواهید داشت.

 

علاوه بر این اگر یک عکاس حرفه‌ای ورزشی و حیات‌وحش هستید نیز تعداد نقاط فوکوس زیادتر در دوربین Canon 6D Mark II و اینکه حداقل ۲۷ نقطه فوکوس آن، حتی در هنگام استفاده از مبدل‌های تله کانورتور، می‌تواند تا دیافراگم f/8 فعال باقی بماند، برایتان کاربرد زیادی دارد. در Canon 5D Mark III نقاط فعال در این حالت، تنها محدود به نقطه فوکوس مرکزی دوربین می‌شود.

 

علاوه بر این، هم اکنون وجود WiFi و GPS برای عکاسان طبیعت ، ماکرو و ورزشی اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است و وجود برنامه‌های کنترل دوربین از راه دور مانند Canon Camera Connect، بسیاری از عکاسان را به استفاده از این تکنولوژی‌های جدید علاقه‌مند شده‌اند.

 

اما همان‌طور که در بخش قبلی هم گفتیم متأسفانه در زمینه کیفیت عکس، بین این دو دوربین تغییر قابل توجهی مشاهده نخواهید کرد و علی‌رغم افزایش رزولوشن در Canon 6D Mark II، عملاً همان دامنه پویا (Dynamic Range) و شارپنس مدل قبلی را در این مدل نیز مشاهده می‌کنید.

 

در حالی که دوربین مدرن و پرچم‌دار Canon 5D Mark IV حسگر فوق‌العاده پیشرفته‌ای را با محدوده پویا، عمق رنگ و شارپنس فوق‌العاده بالاتری ارائه می‌دهد، اما بررسی فایل خام دوربین Canon 6D Mark II تغییر چندانی را نسبت به مدل قبلی EOS 5D نشان نمی‌دهد.

 

اگرچه دوربین Canon 6D Mark II را به دلیل عایق‌بندی خوبی که دارد، می‌توان به جای مدل Canon 5D Mark III در مناطق با آب و هوای نامطلوب، مرطوب یا خاک‌آلود نیز به راحتی استفاده کرد، اما پیشنهاد می‌کنیم با کمی هزینه بیشتر، به جای آن دوربین پیشرفته Canon 5D Mark IV را تهیه کنید و از رزولوشن و کیفیت بالاتر، فیلم‌برداری ۴K و دکمه جوئستیک انتخاب نقطه فوکوس آن لذت ببرید.

 

 

دوربین Canon 6D Mark II

 

-من به تازگی دوربین Canon 5D Mark IV را خریده‌ام، آیا Canon 6D Mark II هم به کارم می‌آید؟

 

شما یکی از بهترین دوربین‌های جهان را در اختیار دارید. شاید تنها و تنها دلیلی که ممکن است Canon 6D Mark II برایتان کارآمد باشد، نمایشگر بازشو و چرخان این دوربین باشد که برای فیلم‌برداری روی دست در زوایای پایین به کار می‌آید. بنابراین به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین دوربین Canon 5D Mark IV شود. اما Canon 6D Mark II به عنوان دوربین دوم برایتان بسیار کارآمد است.

 

این دوربین بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر از دوربین خودتان است و کیفیت عکس‌های آن هم واقعاً بالاست. ضمناً نمایشگر آن برای صحنه‌هایی که می‌خواهید دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید و فیلم بگیرید بسیار راحت است.

 

یکی دیگر از قسمت‌هایی که این دو دوربین با هم تفاوت آشکاری دارند سنسور آنهاست که جاییکه ۶دی مارک۲ حدود ۴ میلیون پیکسل کمتر از 5دی مارک 4 دارد. اما بدون شک تفاوت اصلی اضافه شدن ویژگی «Dual Pixel Raw»  به 5دی مارک 4 است.

 

به عنوان یک عکاس حرفه‌ای عروسی و پرتره، اگرچه نباید انتظار Dynamic Range و رزولوشن فوق‌العاده Canon 5D Mark IV را از آن داشته باشید، اما بعد از این دوربین پیشرفته، Canon 6D Mark II بهترین دامنه پویا را دارد و در جایی که دوربین اول شما درگیر است، می‌تواند تا حدودی شما را راضی کند.

 

دوربین Canon 6D Mark II

 

-من یک Canon 80D دارم، آیا خرید Canon 6D Mark II برای من مناسب است؟

 

در واقع پاسخ این سؤال بستگی به این دارد که برای Canon 80D خودتان چه لنز‌هایی تهیه کرده‌اید؟ یکی از مواردی که دوربین‌های Canon 70D و Canon 80D را معروف کرد، فوکوس بسیار پرسرعت آن‌ها همراه با لنز‌های STM است. متأسفانه تا همین چند سال پیش، اغلب لنز‌های STM از سری EF-S بودند.

 

یعنی فقط می‌شد از آن‌ها روی دوربین‌های غیر فول‌فریم استفاده کرد. اولین لنز STM که برای دوربین‌های فول‌فریم هم کاربرد داشت، Canon EF 40mm بود که اگرچه به موتور فوکوس بی‌صدای کانن یعنی STM مجهز بود، اما به دلیل فاصله کانونی کوتاه و پرایم 40 میلی‌متر، نمی‌توانست به اندازه یک لنز زوم با فاصله کانونی متغیر کاربرد داشته باشد.

 

به همین دلیل بسیاری از مشتریان نورنگار ترجیح می‌دادند، دوربین‌های Canon 70D و Canon 80D را با همان لنزهای کیت Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM یا Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM خریداری کنند.

 

البته دو سال پیش، شرکت کانن با معرفی Canon EF 24-105mm F3.5-5.6 IS STM، نخستین لنز STM زوم تله واید را معرفی کرده است که علاوه بر وجود موتور فوکوس STM، هم برای دوربین‌های فول‌فریم و هم غیر فول‌فریم قابل استفاده است. اما از آنجا که بسیاری از کاربران دوربین‌های 70D و 80D این‌ لنز جدید را خریداری نکرده‌اند، احتمالاً به روز کردن دوربین قدیمی‌شان به Canon 6D Mark II به معنی به روز کردن (و طبیعتاً هزینه بیشتر) برای یک لنز جدیدتر هم خواهد بود.

 

اما آیا این هزینه‌های اضافی برای تعویض این دو مدل ارزشمند است؟ در واقع می‌توان Canon 6D Mark II را نسخه فول‌فریم EOS 80D هم در نظر گرفت، با این تفاوت که این مدل، حسگر بزرگ‌تر و رزولوشن بالاتری دارد و طبیعتاً کیفیت عکس‌های آن بهتر است.

 

البته نکته جالب‌تر این است که علی‌رغم پردازشگر جدیدتر EOS 6D، فایل‌های خام 80D در حساسیت‌های پایین، Dynamic Range بهتری را ارائه می‌دهند. ضمناً فراموش نکنید براساس یک طراحی عجیب در سری تک‌رقمی کانن، این دوربین‌ها فاقد فلاش هستند و علاوه بر یک لنز EF، احتمالاً لازم است یک فلاش مانند Canon Speedlite 430EX III-RT هم برای دوربینتان تهیه کنید.

 

به عنوان یک عکاس پرتره و عروسی، استفاده از یک دوربین فول‌فریم می‌تواند عمق میدان بی‌نظیری را در عکس‌هایی که می‌گیرید ایجاد کند، اما سرعت سینک آن 1/180 است که در برابر 1/250 دوربین Canon 80D خیلی کند‌تر است و طبیعتاً هنگام استفاده از فلاش، کمی دست شما را می‌بندد.

 

ضمناً از آنجا که هم اکنون کانن، لنز‌های پرایم خوبی را با موتور STM و قیمت‌های مناسب معرفی کرده است، شاید اگر به جای شما بودم، ترجیح می‌دادم تا به جای خرید یک دوربین dslr با امکاناتی مشابه دوربین خودم، این عمق میدان را با استفاده از لنز‌های پرایم جبران کنم. در واقع شما می‌توانید هزینه‌ای که بابت جابجایی از EOS 80D به EOS  6D Mark II خواهید داد را صرف خرید لنز‌های پرایم با ارزش و ارزان‌قیمت مانند Canon EF 50mm f/1.8 II یا Canon EF-S 24mm f/2.8 STM کنید.

 

دوربین Canon 6D Mark II

 

بیشتر بخوانید: آیا بزرگی سنسورهای دوربین مهم است؟

 

 

-من دوربین Canon 7D Mark II را دارم، آیا Canon 6D Mark II برای من مناسب است؟

 

اصولاً این دو دوربین در دو رده کاملاً متفاوت هستند. Canon 7D Mark II یک دوربین APS-C پیشرفته در رده دوربین‌های پرسرعت برای کارهای خبری و ورزشی است. یک دوربین با بدنه‌ای پرقدرت و با دوام و بسیار پرسرعت که سیستم فوکوس خودکار آن 20 نقطه بیشتر از Canon 6D Mark II است و البته پوشش‌دهی این نقاط هم در سرتاسر کادر تصویر بیشتر و بهتر است.

 

ضمناً این دوربین، سیستم فوکوس اختصاصی iTR کانن برای دنبال کردن سوژه را نیز دارد که متأسفانه Canon 6D Mark II فاقد آن است. بنابراین برای کسی که دوربین پرسرعت Canon 7D Mark II را برای کار در شرایط دشوار خبری و ورزشی انتخاب کرده است، ممکن است عملکرد کند و بدنه ضعیف‌تر Canon 6D Mark IV چندان خوشایند نباشد.

 

اما اگر این دوربین را برای عکاسی پرتره، عروسی، منظره یا حتی فیلم‌برداری می‌خواهید، قطعاً کیفیت بالاتر، رزولوشن بیشتر، و امکانات پیشرفته برای عکاسی LiveView و فیلم‌برداری آن، شما را راضی خواهد کرد. البته همانند بخش قبلی فراموش نکنید که تنها هزینه جابجایی از دوربین APS-C به فول‌فریم، مربوط به خود دوربین نیست و احتمالاً باید هزینه‌ای را برای تعویض لنز‌ها نیز پرداخت کنید.

 

دوربین Canon 6D Mark II

 

-من در حال بررسی خرید یکی از دوربین‌های نیکون  D610 و D750 هم هستم، آیا می‌توانم Canon 6D Mark II را هم در نظر بگیرم؟

 

من این‌طور فرض می‌کنم که اگر می‌توانید بین خرید یکی از دوربین‌های کانن و نیکون تصمیم بگیرید، احتمالاً به این معنی است که به تجهیزات و لنز‌های هیچ‌کدام از این برند وابسته نیستید. زیرا طبیعتاً اگر از قبل تجهیزات یکی از این دو برند را دارید، بهتر است مجدداً از همان برند دوربین بخرید تا ضرر کمتری را متحمل شوید. اما اگر فرقی ندارد که از کدام برند خرید کنید، قطعاً بهترین انتخاب شما بین دو دوربین Canon 6D Mark II و Nikon D750 خواهد بود.

 

در اینجا باید Nikon D610 را کنار بگذارید. زیرا امکانات آن اصولاً به پای این دو دوربین نمی‌رسد، مگر اینکه یک Nikon D610 را با تخفیف و قیمتی خوب (یا به صورت یک دوربین کارکرده اما تمیز و مناسب) بیابید که در این صورت قطعاً پیشنهاد می‌کنم آن را خریداری کنید.

 

از سوی دیگر دوربین‌های Canon 6D Mark II و Nikon D750 خیلی به هم شبیه هستند و شاید بیشترین تفاوت آن‌ها در ویژگی نمایشگر بازشو و لمسی باشد که می‌تواند با لمس روی نمایشگر هم روی سوژه فوکوس کند. ویژگی‌های مهمی که Nikon D750 فاقد تمام آن‌هاست.

 

اما اگر نیازی به این امکانات ندارید یا اصولاً از LiveView دوربینتان استفاده نمی‌کنید، Nikon D750 قابلیت‌های فوکوس در منظره‌یاب قوی‌تری دارد. هم تعداد نقاط فوکوس بیشتری دارد و هم قابلیت Focus 3D Traking این دوربین، برای دنبال کردن سوژه‌های متحرک بسیار کارآمد است.

 

اما جدای از این تفاوت‌ها، هر دو دوربین، به عنوان یک دوربین فول‌فریم بدنه‌های کوچکی دارند، باتری آن‌ها تقریباً یکسان است و کیفیت فیلم‌برداری آن‌ها بسیار نزدیک به هم می‌باشد و این شما هستید که باید انتخاب کنید آیا به راحتی کار هنگام فوکوس اهمیت بیشتری می‌دهید یا با کمی اغماض در این مورد، راحتی کار با امکانات فیلم‌برداری دوربین را ترجیح می‌دهید.

 

 

دوربین Canon 6D Mark II

 

 

-من یک تصویربردار هستم، آیا خرید Canon 6D Mark II برای من انتخاب درستی است؟

 

همان‌طور که گفتم امکانات Canon 6D Mark II برای تصویربرداری فوق‌العاده است. نمایشگر بازشو و سیستم فوکوس لمسی با تکنولوژی Dual Pixel AF در این دوربین را هیچ دوربین فول‌فریم دیگری ندارد. خصوصاً اگر از یک لنز پرایم STM استفاده کنید تصاویر این دوربین دست کمی از تصاویر دوربین‌های فیلم‌برداری پیشرفته نخواهد داشت.

 

اما تصویربرداران احتمالاً از کمبود‌های این دوربین در این زمینه تعجب خواهند کرد. کانن با علم به اینکه هم اکنون بخشی از مشتریان دوربین‌های DSLR این شرکت را تصویربرداران حرفه‌ای تشکیل می‌دهند، متأسفانه از ارائه خروجی میکروفون (برای بررسی همزمان کیفیت خروجی صدا) خودداری کرده است.

 

ضمن اینکه قابلیت‌هایی مانند Focus Peaking و الگو‌های Zebra یا Log را نیز نمی‌بینیم و احتمالاً باید منتظر باشیم  تا در آینده با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، کدک‌های ویدئویی بهتری را روی این دوربین دریافت کنیم. ضمناً اگر به فیلم‌برداری 4K نیاز دارید، همچنان تنها گزینه‌های این شرکت، بین دوربین‌های DSLR، تنها مدل‌های گران‌قیمت Canon 5D Mark IV و Canon EOS 1D X Mark II هستند که هر دو تقریباً سال 2016 معرفی شدند!

 

بیشتر بخوانید: چگونه با یک دوربین DSLR حرفه‌ای فیلمبرداری کنیم؟

 

امیدوارم با خواندن این مطلب پاسخ سوالاتتان را گرفته باشید. آیا به نظر شما نکته‌ای را فراموش کرده‌ایم؟ نظر خودتان را در بخش نظرات بنویسید.

 

نویسنده : امیر یاری

4 دیدگاه

  • سالار گفت:

    سلام
    بین دو دوربین ۹۰دی و ۶ دی مارک ۲ موندم!!
    میخوام عکاسی پرتره و عروس و داماد انجام بدم،در کنارش ساخت تیزر های تبلیغاتی و موزیک ویدئو رو هم انجام بدم

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام. 6D Mark II فول فریم هست اما 90D هم امتیازاتی مثل سنسور 32 مگاپیکسل و جدیدتر بودن نسبت به 6D داره
      با توجه به نوع کاربری که فرمودید فکر می کنم برای شما 6D بهتر باشه اما برای اطمینان خاطر بیشتر لطفا تماس بگیرید تا کارشناسان ما به صورت تخصصی راهنمایی‌تون کنند. 0217356

  • مهدیه گفت:

    سلام،من به شدت بین انتخاب دو دوربین ۹۰ دی کانن و ۶ دی مارک۲ مردد هسم،۹۰ دی امکانات آپدیت شده تری مثل فیلم برداری ۴k و سرعت شاتر بالاتر و..داره ولی از طرفی ۶ دی مارک۲ فول فریم هست،ژانر مورد علاقه من معماری و منظره هست،بین این دو اتتخاب بهتر کدوم هست؟؟۹۰ دی با گرفتن لنز های خوب غیر فول فریم بودنش رو جبران میکنه؟یا بازهم ۶ دی بهتره

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام. برای عکاسی معماری و منظره دوربین های فول فریم مناسب تر هست اما در دوربین هایی مثل 90 دی که فول فریم نیستند هم می تونید با استفاده از لنزهای واید زاویه بازتری رو تحت پوشش قرار بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه