دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مهمترین اخبار عکاسی در هفته گذشته میلادی

اخبار عکاسی
مهمترین اخبار عکاسی در هفته گذشته میلادی

هفته گذشته، هفته پررونقی در دنیای عکاسی بود. پس از چند هفته آرامش نسبی و تعطیلات سال نوی میلادی، دوباره همه شرکت‌ها به روند معمول خود بازگشتند و در این میان، شروع نمایشگاه CES 2019 هم مزید بر علت شد تا کلی اخبار جدید در دنیای عکاسی و فیلم‌ برداری منتشر شود.

 

مطلب مرتبط: گزارش اختصاصی محسن جلالی از نمایشگاه CES

 

ترکیب دوربین و پرینتر توسط کداک

 

شرکت کداک از یک سری تجهیزات جدید خودش رونمایی کرد که ترکیبی از دوربین و پرینتر محسوب می‌شود. این تجهیزات Smile نام دارد که معنی فارسی آن لبخند می‌شود. اصولاً دوربین‌های instant (دوربین‌هایی که می‌توانند عکس فوری چاپ کنند) در کشور‌های غربی طرفداران زیادی دارند. دوربین قدیمی Smile از کداک، ابعاد بزرگ‌تری داشتند و تقریبا شبیه به دوربین‌های پولاروید بودند. این دوربین‌ها می‌توانستند عکس‌هایی که می‌گیرند را بلافاصله روی کاغذ‌هایی با ابعاد 3.5×4.5 اینچ (تقریبا شبیه به اندازه عکس‌های قدیمی 9 در 12) چاپ کنند و همچنین آن‌ها را از طریق بلوتوث، به گوشی‌های موبایل هم ارسال کنند.

 

اما مدل جدید دوربین‌های Kodak Smile طراحی بسیار زیباتری دارد و خیلی بیشتر شبیه به دوربین‌های دیجیتال عادی است. این دوربین علاوه بر اینکه یک حسگر 10 مگاپیکسلی دارد و می‌تواند عکس‌ها را روی کارت micro SD ذخیره کند، یک منظره‌یاب LCD و یک فلاش خودکار هم دارد و ضمناً می‌تواند عکس‌ها را بلافاصله هم چاپ کند.

 

ضمناً، کداک یک چاپگر فوری هم ارائه کرده که نه تنها می‌تواند عکس‌های این دوربین را چاپ کند، بلکه می‌تواند قبل از چاپ، آن‌ها را توسط نرم‌افزار مخصوص اندروید و iOS ویرایش کنید و ضمناً عکس‌های دیگر را هم می‌توانید برای چاپ به آن بفرستید. به همین دلیل اگر علاقه‌مند هستید مثل قدیم، هر جای می‌روید عکسی از خود به یادگار بگذارید، این وسایل احتمالاً می‌تواند مانند یک دوست خوب همراه شما باشند. این دوربین و پرینتر، هر کدام 100 دلار قیمت دارند.

 

اولین کارت حافظه 1 ترابایتی معرفی شد

 

بالاخره حجم کارت‌های حافظه SD به رقم باور نکردنی 1 ترابایت رسید. این نخستین کارت SDXC (کارت‌های پر سرعت SD) است که توانسته به صورت تجاری به این عدد برسد. اگرچه حدود دو سال پیش شرکت SanDisk اعلام کرد که توانسته یک کارت حافظه با این حجم تولید کند، اما آن کارت حافظه هیچ‌وقت نتوانست به صورت تجاری وارد بازار شود. در حالی که کارت حافظه Lexar 1TB 633x SDXC UHS-I تولید شرکت لکسار را همین امروز می‌توانید سفارش دهید. این کارت که دارای کلاس سرعت V30 است، می‌تواند با سرعت 95 مگابایت بر ثانیه، انتقال اطلاعات داشته باشد.

 

 

می‌دانیم که خیلی از دوربین‌های مدرن امروزی مانند دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه، به دلیل داشتن بدنه‌های کوچک، از کارت‌های SD استفاده می‌کنند و نیاز این دوربین‌ها به ضبط ویدئو‌های 4K ایجاب می‌کند تا کارت‌های SD با ابعاد فیزیکی کمی که دارند، چنین حجم‌های بالایی را برای فیلم‌ برداری داشته باشند. حدود 15 سال پیش، همین شرکت لکسار نخستین کارت حافظه 1 گیگابایتی را وارد بازار کرد و امروز می‌بینیم که این حجم 1000 برابر شده است. دو سال پیش شرکت لکسار، توسط شرکت مادر آن یعنی Micron به یک کمپانی چینی به نام Longsys فروخته شد، اما Longsys اعلام کرد که لکسار همچنان با همان نام تجاری قبلی به کار ادامه می‌دهد و امروز می‌بینیم که لکسار نخستین کارت 1 ترابایتی را معرفی کرده است. این کارت 500 دلار قیمت دارد که تقریبا هم قیمت یک دوربین dslr رده پایین محسوب می‌شود.

 

مطلب مرتبط: چگونه کارت‌حافظه تقلبی را تشخیص دهیم؟

 

نخستین دوربین بدون آینه با رزولوشن فیلم‌ برداری 8K

 

در حالی که هیچ‌کس انتشار نداشت تا اولین دوربین فیلم‌ برداری با حسگر میکرو چهار سوم که می‌تواند با رزولوشن 8K فیلم‌ برداری کند را شرکت Sharp معرفی کند، این شرکت ژاپنی، تیزر تبلیغاتی این دوربین 5000 دلاری خودش را منتشر کرد. در این ویدئوی 3.5 دقیقه‌ای، که در نمایشگاه CES 2019 به نمایش گذاشته شد می‌بینیم که این دوربین نه تنها ارزان‌ترین دوربین 8K با این قیمت است، بلکه امکانات بی‌نظیری مانند نمایشگر باز شو (به طور کامل 180 درجه و چرخان) هم روی آن قرار دارد.

 

همچنین یک خروجی HDMI فول سایز هم روی این دوربین می‌بینیم که برای انتقال ویدئو‌ها روی رکوردر‌های جانبی بسیار کاربردی است. این دوربین از کارت sd پشتیبانی می‌کند و احتمالاً یکی مدل از همان کارت‌هایی که در بالا معرفی کردیم می‌تواند برای آن مناسب باشد. درگاه USB Type-C، ورودی و خروجی میکروفون و هدفون و همچنین ورودی میکروفون‌های XLR حرفه‌ای هم روی این دوربین دیده می‌شود. با این اوصاف می‌بینیم که یک رقیب جدی برای دوربین‌های BlackMagic به زودی وارد بازار خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه کارت‌حافظه تقلبی را تشخیص دهیم؟

 

دسته کنترلی جدید DJI همراه با LCD

 

شرکت DJI هم یک دسته کنترلی جدید برای پهپاد‌های خودش معرفی کرد که دیگر نیازی به کار با گوشی‌های تلفن هوشمند یا تبلت‌ها ندارد. چون خود این دسته کنترلی دارای یک نمایشگر بزرگ 5.5 اینچی است و می‌تواند تصاویر دریافت شده را مستقیماً روی آن نمایش دهد. این دسته کنترلی می‌تواند با هلی‌شات‌های جدید این شرکت مانند Mavic 2 Zoom  و  Mavic 2 Pro سینک شود. کیفیت این نمایشگر Full HD است و می‌تواند تصاویر بسیار باکیفیتی را از طریق تکنولوژی OcuSync 2.0 خود DJI منتقل کند.

 

 

از نظر کیفیت روشنایی این نمایشگر در زیر نور مستقیم خورشید هم اصلاً نباید نگران باشید. خروجی نور با شدت 1000 cd/m2 تقریبا دو برابر خروجی نور استاندارد در گوشی‌های هوشمند موجود در بازار روشنایی دارد. نهایتاً اینکه این صفحه نمایش به سیستم عامل Android هم مجهز است تا بتوانید به راحتی نرم‌افزارهای اختصاصی DJI مانند DJI GO 4, DJI Pilot و همچنین نرم‌افزارهای ویرایش فیلم که معمولاً استفاده می‌کنید را روی آن نصب کنید.

این دسته کنترلی جدید با باطری 5000 میلی‌ آمپری خودش می‌تواند نزدیک به 2.5 ساعت کارکرد در دمای معمول را داشته باشد. قیمت این دسته 650 دلار است و به زودی در پکیج پهپاد‌های جدید DJI هم قرار می‌گیرد.

 

نخستین دوربین 8K کانن در راه است

 

با اینکه کانن در زمینه دوربین‌های فیلم‌ برداری DSLR خودش در طی این سال‌ها بسیار فعال بود، اما دست کم در دنیای دوربین‌های بدون آینه، حداقل تا سال 2018 که با EOS M50 برای نخستین بار فیلم‌ برداری 4K را ارائه داد، هرگز به رزولوشن‌های بالاتر از Full HD نرفته بود. این در حالی است که خیلی از شرکت‌های دیگر در دوربین‌های بدون آینه خودشان، از چند سال پیش رزولوشن 4K را ارائه می‌کردند.

 

حالا خبر رسیده که کانن قصد دارد به زودی اولین دوربین سری EOS R (دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه) با رزولوشن 8K را معرفی کند. وب‌سایت Imaging Resource مصاحبه‌ای با Yoshiyuki Mizoguchi، یکی از مدیران رده بالای کانن ژاپن انجام داده که در آن گفته شده، کانن در حال کار روی لنز‌های بسیار باکیفیتی برای سری R است تا بتواند از رزولوشن‌های فیلم‌ برداری 8K برای دوربین‌های میرورلس فول فریم آینده این شرکت پشتیبانی کند. به عنوان مثال همین لنز RF 24-105mm F4L اولین لنز سری L کانن است که از تکنولوژی Nano USM پشتیبانی می‌کند و برای فیلم‌ برداری ، کوچک‌ترین صدایی ندارد و بسیار پرسرعت است.

 

مطلب مرتبط: در سال ۲۰۱۹ دوربین‌های بدون‌آینه به چه سمتی می‌روند؟

 

نخستین لنز زوم اولترا واید نیکون برای سری Z

 

می‌دانیم که بحث تولید لنز برای لنز‌های فول‌فریم بدون آینه کانن و نیکون بسیار مهم است. نیکون در هفته پیش اولین لنز اولترا زوم واید خودش برای سری Z را معرفی کرد. لنز NIKKOR Z 14-30mm f/4 S که از سری لنز‌های S این شرکت است، قطعاً یکی از محبوب‌ترین لنز‌های برای عکاسی از منظره یا عکاسی معماری با این دوربین‌ها خواهد بود. این لنز با دیافراگم ثابت f/4 می‌تواند در کنار لرزشگیر فوق‌العاده در دوربین‌های سری Z نیکون، یک لنز عالی برای عکاسی عمومی و سفری هم باشد.

نکته جالب درباره این لنز این است که با اینکه وایدترین حالت آن دارای فاصله کانونی بسیار واید 14mm است، اما عدسی خارجی آن تقریبا تخت و صاف است. بنابراین اولین لنز اولترا واید زوم نیکون با چنین فاصله کانونی است که می‌توانید روی آن از فیلتر‌ استفاده کنید. این لنز فیلتر‌هایی با دهانه 82mm را می‌پذیرد.

این لنز فوق العاده با وزن حدود 485 گرم و بلندی تقریبا 9 سانتی‌متر، یکی از سبک‌ترین و کوچک‌ترین لنز‌های اولترا واید زوم است و اینجاست که می‌بینیم دهانه مانت جدید دوربین‌های نیکون چقدر می‌تواند برای تولید لنز‌های سبک کارآمد باشد. چون نزدیک 30 درصد کوچک‌تر و سبک‌تر از لنز Nikon 16-35mm f/4G ED VR و تقریبا 50 درصد سبک‌تر از لنز مشهور Nikon 14-24mm f/2.8G ED است و جالب اینجاست که محدوده فاصله کانونی که پوشش می‌دهد از هر دوی این لنز‌ها هم بیشتر و بهتر است. این لنز از بهار آینده با قیمت 1400 دلار وارد بازار می‌شود.

 

فیلم‌برداری با رزولوشن 11K

 

دوربین Insta360 Titan که در نمایشگاه CES  امسال معرفی شد را هم می‌توان پدیده امسال دنیای واقعیت مجازی در دنیای عکاسی و فیلم‌ برداری در نظر گرفت. شرکت Insta360 در دوربین واقعیت مجازی خودش از 8 لنز و حسگر میکرو چهار سوم استفاده کرده که می‌توانند ویدئو‌های 360 درجه با رزولوشن 11K از محیط پیرامون خودشان را ضبط کنند. این اولین دوربین جهان با چنین رزولوشنی است که می‌تواند ویدئو‌های فراگیر ضبط کند. می‌دانیم که حسگر‌های Micro Four Third دارای کیفیت و محدوده پویا (Dynamic Range) فوق‌العاده‌ای هستند. این همان اندازه حسگری است که اتفاقاً در دوربین 5000 دلاری Sharp که در بالاتر معرفی کردیم هم استفاده شده است.

 

بنابراین احتمالاً ویدئویی که از این دوربین خارج می‌شود را می‌توان به شکل‌های مختلف برش زد و در فیلم‌های عادی Full HD به راحتی به کار گرفت. زیرا سرعت فیلم‌ برداری این دوربین با این رزولوشن بی‌نظیر، برابر 30 فریم بر ثانیه است که تقریبا معادل همان ویدئو‌های عادی است که با دوربین‌های معمول می‌گیریم.

علاوه بر فیلم‌ برداری ، این دوربین می‌تواند به صورت 3D هم عکاسی کند. عکس‌های با رزولوشن 8K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و عکس‌های 5.3 می‌توانند با سرعت 120 فریم بر ثانیه ثبت شوند! این دوربین خیلی هم ارزان نیست و البته به دلیل امکانات خاص و استفاده تخصصی که دارد، 15 هزار دلار هم قیمت دارد.

 

کیبورد اختصاصی برای فتوشاپ کارها

 

یادگیری میان‌برها و استفاده از حروف به جای آیکن‌های برنامه‌ها برایتان سخت است؟ می‌دانیم که برنامه‌های مختلف، هر کدام دارای کلید‌های میان‌بر خاص خودشان هستند و صد البته به جز برنامه‌هایی که در آن‌ها کلماتی را تایپ می‌کنیم (مانند برنامه‌های آفیس) در برنامه‌های دیگر، بیشتر ترجیح می‌دهیم به جای حفظ کردن حروف و فرمان‌ها و ابزارهای مربوط به آن‌ها، تمرکز خودمان را روی کارهای ویرایشی بگذاریم. تصور بکنید حروف کیبورد برای ابزارهای نرم افزارهای ویرایشی فتوشاپ، لایتروم، پریمیر، افترافکتز و ایلاستریتور که همگی آن‌ها ساخت یک شرکت نرم‌افزاری هستند چقدر متفاوت است. چه برسد به اینکه بخواهیم از برنامه‌های دیگر هم استفاده کنیم!

 

 

حالا یک کیبورد جدید وارد بازار شده است که می‌تواند به صورت بی‌سیم به هر کامپیوتری متصل شود و براساس برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، ابزارها و فرمان‌های خاص آن نرم‌افزار را روی دکمه‌های کیبورد به شما نمایش دهد. مثلاً آیکن دکمه برش در فتوشاپ را روی حرف C می‌بینید و آیکن برش در لایتروم روی دکمه R قرار می‌گیرد. در واقع در هر برنامه‌های که هستید، آیکن‌های همان برنامه روی صفحه کلید نشان داده می‌شوند. جالب‌تر اینکه وقتی دکمه‌های ترکیبی را نگه می‌دارید، بلافاصله دکمه‌های ترکیبی با فرمان‌های جدید ظاهر می‌شوند تا فراموش نکنید که کدام فرمان با چه ترکیبی ساخته می‌شد!

 

شرکت نرم‌افزاری فرانسوی Nemeio یک برنامه هم برای این کیبورد ارائه داده که با آن می‌توانید دکمه‌ها و آیکن‌های سفارشی خودتان را هم بسازید و در هر برنامه، روی کیبوردتان بگذارید. کار کردن با این کیبورد مانند کیبورد‌های عادی است و همان دکمه‌های مکانیکی را دارد که فقط تصویر آن تغییر می‌کند. دقیقاً همان حالتی که با کیبورد‌های عادی تایپ می‌کنید و با همان چیدمان. جالب اینجاست که کسانی که از کیبورد‌هایی با زبان غیر استاندارد جهانی (مانند فارسی، عربی یا زبان‌های آسیای شرقی) استفاده می‌کنند هم می‌توانند حروف خودشان با فونت‌هایی که دوست دارند را روی این کیبورد قرار دهند از آن برای تایپ کردن عادی استفاده کنند.

 

نهایتاً اینکه این کیبورد تنها برای کامپیوتر هم طراحی نشده است. بلکه می‌توانید آن را به هر وسیله‌ای که بلوتوث دارد و می‌تواند از کیبورد استفاده کند وصل کنید. بنابراین تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و … هم می‌توانند از آن استفاده کنند. قیمت این کیبورد هنوز اعلام نشده، اما گفته می‌شود چیزی بین 300 تا 500 دلار قیمت خواهد داشت.

 

هارد دیسک SSD جدید وسترن دیجیتال

 

می‌دانیم که حافظه و درایو‌های ذخیره‌سازی اطلاعات برای عکاسان و فیلم‌برداران، اهمیتی هم اندازه دوربینی که با آن کار می‌کنند دارند. به همین دلیل نیاز به هارد‌های پرسرعت‌تر و ایمن‌تر همواره احساس می‌شود و به همین دلیل هم شرکت مشهور Western Digital جدید‌ترین حافظه اکسترنال SSD خودش را با نام MyPassport Go SSD دقیقاً در نمایشگاه CES و برای عکاسی و فیلم‌ برداری رونمایی کرد. این حافظه جانبی، از یک قاب قوی و الاستیک بهره می‌برد تا در صورت سقوط از ارتفاع 2 متری هم آسیبی به اطلاعات داخل آن نرسد.

 

 

سرعت خواندن اطلاعات از روی این هارد، برابر 400 مگابایت بر ثانیه است که این سرعت تقریبا 2.5 برابر سرعت هارد درایو‌ها در کامپیوتر‌های استاندارد است. بنابراین می‌توانید به راحتی با یک درگاه USB 3.0 از آن به عنوان هارد اصلی کامپیوترتان هم استفاده کنید. این حافظه در دو حجم 500 گیگ و 1 ترابایت به ترتیب با قیمت 90 و 170 دلار عرضه می‌شود.

 

دوربین گوشی‌دار شیائومی هم معرفی شد!

 

در ماه‌های اخیر، حسگر فوق‌العاده Sony’s IMX586 1/2-inch 48MP را در چند گوشی هوشمند جدید دیدیم، اما گوشی Redmi Note 7 از شیائومی اقتصادی‌ترین گوشی هوشمند است که از این حسگر پیشرفته برای عکاسی استفاده می‌کند. این حسگر که اندازه آن دقیقاً 6.4 x 4.8 mm و بزرگ‌تر از حسگر‌های معمول در گوشی‌های هوشمند است، به دلیل استفاده از نوعی تکنولوژی پیشرفته به نام Quad Bayer (که هر پیکسل از چیدمان بایرن در حسگر را به چهار پیکسل تقسیم می‌کند) علاوه بر رزولوشن بی‌نظیر 48 مگاپیکسل، کیفیت و پردازش نویز فوق‌العاده‌ای هم دارد.

 

فیلم‌ برداری

 

برای جلوگیری از ایجاد نویز در نور کم، این پیکسل‌ها با هم ترکیب شده و هر 4 پیکسل، به جای 1 پیکسل عمل می‌کنند و رزولوشن دوربین به 12 مگاپیکسل اما با نویز بسیار کم می‌رسد. این تکنولوژی فوق‌العاده در گوشی Redmi Note 7 قرار گرفته و یک دوربین 5 مگاپیکسلی هم برای ایجاد بوکه، به عنوان دوربین دوم در کنار آن عمل می‌کند.

دوربین سلفی این گوشی هم 13 مگاپیکسلی است و از دیگر امکانات این گوشی می‌توان به صفحه نمایش 6.3 اینچی Full HD+، پردازشگر Snapdragon 660 و باطری فوق‌العاده 4000 میلی آمپری اشاره کرد که از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند. بالاترین حجم حافظه داخلی در این گوشی 64 گیگابایت و امکان پشتیبانی از کارت حافظه Micro SD تنها 210 دلار قیمت دارد! باید ببینیم گوشی‌های هوشمند از برند‌های دیگر، تا چه حد توان رقابت با این محصول فوق‌العاده را دارند.

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

نویسنده: امیر یاری

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *