021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

چرا لنزهای سری L کانن انقدر با کیفیت است؟

چرا لنزهای سری L کانن  انقدر با کیفیت است؟

لنزهای سری L کانن

بازدید از کارخانه ی تولید لنزهای سری L کانن

طی تلاش‌های بسیار برای بازدید از نحوه‌ی ساخت لنز‌های دوربین‌های کانن، بالاخره موفق شدیم تا با همکارانم  دیو اچلز و ویلیام براولی  در بیست‌ و هفتم فوریه‌ی امسال، به یوکاهاما برای بازدید از Utsunomiya کارخانه‌ی تولید لنزهای سری L کانن در ژاپن رفته و عکس‌هایی از تور خود به این کارخانه ثبت کردیم. عکس‌های بازدید ما را در محتوای مقاله می‌توانید ببینید.

آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

لنزهای سری L کانن

کارخانه‌ی Utsunomiya از سال ۱۹۷۷ برای شرکت کانن، لنز و تجهیزات  دوربین می‌سازد و ما با افتخار، اولین خبرنگارانی هستیم که اجازه یافتیم از کارخانه و گروه سازندگان تجهیزات کانن در ژاپن بازدید کنیم.

مدیر کارخانه آقای کنیچی ایزوکی تیم خود را به ما معرفی کرد. این تیم شامل شش متخصص و طراح تجهیزات  دوربین می‌باشد که از این شش نفر، دو نفر در کارخانه کار می‌کنند.

لنزهای کانن یا لنزهای نیکون

آقای ایزوکی بخش‌های مختلف کارخانه را به کمک مجله‌ی روی برد، به ما نشان داد و کارهایی که در Utsunomiya انجام می‌شود را برایمان شرح داد. همانطور که در عکس می‌بینید، محصولات زیاد و متنوعی در کارخانه‌ی Utsunomiya ساخته می‌شوند. از دوربین‌های سطح بالا و لنزهای سری L کانن گرفته تا تجهیزات قابل استفاده در شرکت کانن.

در این کارخانه حدود ۱۷۰۰ کارگر مشغول به کار هستند و مسافت آن حدود ۸۰۰۰۰ مترمربع است.

فروش لنزهای کانن

این‌ها خطوط زرد رنگ راهنما می‌باشند که کف کارخانه‌ی Utsunomiya درج شده‌ است. ربات‌های حمل تجهیزات کانن می‌توانند این خطوط را بازخوانی کنند و مسیر خود را که از قبل تعیین شده، از طریق این لاین‌های زرد رنگ بیابند.

قیمت دوربین کانن

این یکی از همان ربات‌های حمل تجهیزات و محصولات کانن است که از آن‌ها در بالا یاد کردیم.

لنز دوربین عکاسی

یکی از دو سر مهندس کارخانه Utsunomiya  درباره دقت ساخت و پرداخت لنز‌های سینمایی که در اینجا تولید می‌شوند، توضیح می‌دهد.

این دقت در بیشترین حالت تنها در حد ۳۰ نانومتر است. برای درک بهتر این دقت، اگر یک عدسی پرداخت شده را در اندازه یک استادیوم فوتبال تصور کنید، تفاوت لایه‌ای به این ضخامت، تقریبا در حدود ضخامت یک لایه از یک کیسه پلاستیکی است.

بله، اشتباه متوجه نشدید. واقعا قدرت تحمل این لنزها این گونه است.

کانن یا نیکون

حین بازدید از کارخانه یاد گرفتیم که برای ساختن لنزهای سری L کانن ، باید حتما از قالب‌های مخصوصی برای شکل‌دهی و پیکربندی لنز‌ها استفاده کرد. در سمت چپ عکس شما یک شیء استیل می‌بینید که از آن به عنوان “نمونه‌ی اولیه” یاد می‌شود. لنز‌های سینمایی  را با این قالب پیکربندی می‌کنند اما تجهیزات  و لنز‌های دیگر، به قالب‌های متفاوتی نیاز دارند.

نمایندگی دوربین کانن

در سمت چپ عکس پایین، یک شیء محدب استیل و خال خالی  را مشاهده می‌کنید که از روی قالب‌های استاندارد پیکربندی و طراحی شده است. کپه‌های خمیری و شیشه‌ای را با استفاده از این وسیله به شیشه‌های براق لنز تبدیل می‌کنند. به این وسیله، دستگاه پولیش گفته می‌شود. خال‌خال‌های فلزی که مشاهده می‌کنید از جنس پلی‌اورتان می‌باشند که برای درست کردن لنز‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

بازدید از Utsunomiya کارخانه‌ی تولید لنز‌های کانن در ژاپن

صیقل دادن و سابیدن هر سطح، حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. از همه جالب‌تر، این کار اینجا کاملا به صورت دستی و بدون دستگاه انجام می‌شود.

مطلب درج‌ شده روی برد در این عکس، پروسه‌های دستگاه پولیش و ایجاد لنز‌های شیشه‌ای و براق را به دقت توضیح داده است.

نمایندگی کانن ایران

در عکس زیر یک قالب استاندارد و یک تایمر یا زمان سنج مشاهده می‌کنید. این دو وسیله واقعا دقیق هستند و لنز را چک می‌کنند و مشکلات باقی مانده‌‌ی موجود در سطح آن را تشخیص داده و اعلام می‌کنند. دقت تشخیص اشتباهات توسط این ابزار ۰.۱  میکرون (۱.۱۰۰۰۰ بار کمتر از یک میلیمتر)  می‌باشد.

لنز کانن با کیفیت

آقای سایتو به ما توضیح داد که چگونه سطح لنزهای سری L کانن را با یک صفحه‌ی سیلیسیوم کاربیدی بزرگ و سنگین،  پیکربندی می‌کنند.

خرید لنز کانن سری L

اقای تاکومی متخصص تیم، به خاطر تجربه ی زیادی که در این راه کسب کرده می تواند به صورت کاملا ادراکی، بفهمد که کجا فشار بیشتر یا کمتری لازم دارد. برخی  از مراحل تولید لنزهای سری L کانن ، آنقدر حساس و مهم هستند که باید حتما به صورت دستی و به کمک دقت و هوش انسانی انجام گیرند.

حدود ۲۵ الی ۳۰ سال طول می‌کشد تا تکنسین های سابیدن، پیکر بندی و ساخت لنز بتوانند به این مرحله از تخصص برسند و همانند آقای تاکومی، تجربه و اطلاعات زیادی برای خطوط تولیدی کسب کنند تا بتوانند، از مهارت دستی خود در ساخت و راه اندازی لنزها استفاده کنند.

بهترین لنز کانن

در این جا سطوح صیقل خورده و سابیده‌ شده‌ی لنز، نرم و صاف می‌شوند. هر روز، برای تولید یک لنز حدودا ۴۰۰ تون آب مصرف میشود . این حجم آب بیشتر برای تمیز کردن سیستم ها و استفاده‌ی دوباره از آن‌ها مصرف می‌شود.

چه لنزی بخرم؟

اما تمام مراحل نیز به صورت دستی انجام نمی‌شود. وقتی پای لنزهای سری L کانن  به میان می‌آید، سازندگان شرکت کانن از سیستم‌ها و دستگاه‌های اتوماتیک برای ساختن محصول استفاده می‌کنند. ما واقعا خبرنگاران خوش شانسی هستیم که اجازه یافتیم دستگاه پولیش لنز‌های این کارخانه را ببینیم. دستگاه‌های پولیش خودکار، به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست، کوچک‌ترین جزء لنز که شبیه کپه‌ای خمیری، شیشه‌ای و خام است را انقدر میسابند و صیقل می‌دهند که در آخر از آن یک لنز شیشه‌ای، براق و شفاف حاصل ‌آید.

وقتی من و همکارانم در حال بازدید از کارخانه‌ِ‌ی Utsunomiya بودیم، دستگاه پولیش یاد شده، لنز کانن  EF16-35 mm F2.8 L 3 USM را می‌ساخت. ساخت یک لنز، صیقل دادن و سابیدن آن خمیر شیشه‌ای مانند و تبدیل آن‌ها به یک لنز جامد شیشه‌ای و براق، در کل حدود سی دقیقه طول کشید. اگر قرار بود این لنزها به صورت دستی و بدون استفاده از دستگاه ساخته شوند؛ برای تولید هر جزء آن، حدود ۳ روز وقت لازم بود.

چرا می گویند لنزهای کانن بهتر هستند؟

این یکی از اجزای لنز کانن  EF 16-35mm F2.8 L 3 USM است. همانطور که مشاهده می‌کنید، شبیه یک خمیر شیشه‌ای و نرم است که قرار است به لنز مجهزی تبدیل شود. این شیئی که می‌بینید  قرار است در دستگاه‌های پولیش قرار گیرد، و روی آن پروسه‌های سابیدن و براق سازی اعمال شود. هر دو دقیقه یک بار، یکی از اجزای لنز مورد نظر ساخته شده و از دستگاه بیرون می‌آید. اعضای تیم سازنده به ما گفتند که تمام المنت‌ها  و اجزای لازم در لنز EF 16-35mm F2.8 L3 USM ، به این شکل ساخته می‌شوند.

لنزهای سری L کانن

عدسی‌های ناکروی موجود در این لنز (عدسی‌ای که لبه‌های آن تخت شده، به‌گونه‌ای که یک کُرۀ کامل نیست و تصویری عالی و بدون عیوبِ عدسی‌های معمولی ایجاد می‌کند ) در پروسه‌های بسیار سریع و آسان و با قالب‌های مجزا و مخصوص به خود تولید و پیکر‌بندی می‌شوند که البته به ما اجازه‌ی بازدید از پروسه‌های انجام ان داده نشد.

شرکت کانن همواره در پی طراحی دستگاهی است که بتواند به صورت کاملا اتوماتیک محصولات مورد نظرش را بسازد. هرچند دستگاه‌های موجود در کارخانه‌ی تولید محصولات کانن نیز توسط مهندسان فنی مخصوص این شرکت، ساخته شده‌اند.

اگرچه این کارخانه از سال ۱۹۷۷ میلادی در ژاپن برقرار است، اما شرکت کانن ساختمان کنونی که ما از آن بازدید کردیم را در سال ۲۰۰۵ ساخته و افتتاح کرد. طبق گفته‌ی ماساتو اوکادا نماینده ی انجمن تولید تجهیزات عکاسی، این ساختمان فرصتی برای تیم و مدیران کانن فراهم می‌کند تا روش لنز‌سازی و براق سازی لنزهای سری L کانن خود را آپدیت کرده و از راه‌های بهتری برای ساخت محصولات و تجهیزاتشان استفاده کنند.

عدسی های به کار رفته در لنزهای کانن

بعد از براق سازی لنز‌ها، نوبت به مرحله‌ی سوارکردن اجزای لنز رسید. قبل از اینکه به محل انجام این مرحله برویم، کاملا ضدعفونی شدیم تا مبادا فضای آن خط تولید را آلوده کنیم.  این مرد برنی است، که سعی می‌کند به دیوار ضدعفونی شده و تمیز برخورد نکند.

دیافراگم موجود در لنزهای سری L کانن

در این بخش لنزهای سری L کانن ساخته می‌شود. مثلا لنزهای برودکست یا سینمایی، این‌ها نیز با دست ساخته می‌شوند تا از دقت و کیفیت بالاتری برخوردار شوند.

شرکت لنزهای کانن

این هم یکی از متخصصان و همکاران ساخت لنزهای کانن است که در این مورد ۱۷ سال سابقه‌ی کاری دارد، و همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید، در حال کار روی یکی از لنز‌های پرایم تله‌فوتو می‌باشد.

لنزهای کانن ژاپنی

یک لنز EF 300mm f/2.8L IS II USM که مراحل ساختش به پایان رسیده، قبل از ارائه‌ی نهایی در سیستم‌های کامپیوتری چک می‌شود.

خرید اینترنتی لنزهای کانن

اوکی- خب این لنز برای ارائه‌ی نهایی تایید شد.

خرید لنز کانن ارزان

لنزی که تکمیل شده در یک صفحه‌ی  حلقه‌ای‌ برای تست شدن در کامپیوتر چک می‌شود. همانطور که می‌بینید، ویژگی‌های نوری  لنز از سه جهت و ۴۵ نقطه در طول جدول تست لنز ( که متاسفانه عکسی از آن در اختیار نداریم ) بررسی می شود.  دوربین مد نظر نسخه‌ی اصلاح شده‌ی EOS 5D Mark III می‌باشد. ما دقیقا نحوه‌ی اصلاح آن را نمی‌دانیم، اما راهنمای ما در کارخانه به کمک مدلی که در انبار موجود بود توضیح داد که چگونه به کمک نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌ها  نسخه‌ها را اصلاح می‌کنند.

قیمت لنزهای سری L‌کانن

نکته‌ی جالب اینجاست که ویژگی‌های نوری لنز روی خودش به اختصار ذخیره می‌شوند. اگر لنز مرجوع شود و در لیست بازبینی‌ قرارگیرد، این داده‌ها خوانده و به روز رسانی می‌شوند. این نکته باعث می‌شود اطلاعات همواره روی لنز موجود باشد و فرصتی در اختیار کارکنان شرکت کانن قرار دهد تا  از الگوهای پایدار و کارامد ساخت لنز نیز مطلع باشند و گهگاه از آن‌ها استفاده کنند.

با اینکه Projection Methods، خیلی به ندرت و کم استفاده می‌شود ولی برخی لنز‌ها هنوز به طور مجزا و با استفاده از روش سنتی ” Projection Methods” بررسی و چک می‌شوند. در این عکس مشاهده می‌کنید که در یک اتاق تاریک، یکی از متخصص‌ها  ویژگی‌های نوری بصری یک لنز تله‌فوتوی پرایم را بررسی می‌کند.

نحوه تولید لنزهای کانن

شرکت کانن اکثرا برای ساخت و بررسی لنزهای سری L کانن و زوم خود، از دستگاه‌های خودکار و بدون دخالت دست انسان استفاده می‌کند. این لنزها از لنز‌های تله‌فوتوی پرایم و سینمایی فروش بیشتری دارند.

لنز جدید EF 16-35mm F2.8L III USM ، یکی از مواردی است که به صورت اتوماتیک و دستگاهی ساخته می‌شود. حدود ۵۰ درصد پروسه‌های این لنز اتوماتیک بوده و به گفته‌ی تیم سازنده‌ی محصولات کانن ، قصد دارند این میزان را به ۸۰ درصد برسانند.

بازدید از Utsunomiya کارخانه‌ی تولید لنز‌های کانن در ژاپن

چون اجزا و تجهیزات لنز EF 16-35mm F2.8L III USM به صورت خودکار صیقل می‌خورند و سابیده می‌شوند و ۵۰ درصد پروسه‌های تشکیل این لنز با دستگاه است، تعداد نیروی انسانی که در  ساختن این لنز شرکت می‌کنند واقعا کم است. درصورت نیاز به هوش انسانی برای ساخت این لنز ، تقریبا فقط ده درصد نیرو می‌پذیرد.

فروشگاه کانن

در اینجا، یک دوربین کوچک در مانیتور دستگاه نمایش داده می‌شود که به تکنیسین، وضعیت موجود را گزارش می‌دهد.  یک دکمه‌ی تعیین فوکوس روی لنز EF 16-35mm F2.8L III USM نصب شده که با دقت بسیار زیادی موقعیت و نقاط فوکوسی را پیدا می‌کند.

فروشگاه اینترنتی دوربین

خب، لنز برای دوربین اصلاح شده‌ی EOS 5D Mark III  هم به سلامت از دستگاه‌های تست کامپیوتری عبور کرد و تایید شد. اکنون یک لنز بی نقص EF 16-35mm F2.8L III USM  به صورت آماده در دست داریم.

راهنمای خرید لنز

کلمه‌ی OK روی صفحه نشان می‌دهد که لنز تایید شده است. به لطف تیم سازندگان لنزهای شرکت کانن، من و همکارانم توانستیم پروسه‌های تولید لنزها را ببینیم  و فهمیدیم که تقریبا، برای ساخت هر لنز ۱۶-۳۵ میلی‌متری، تقریبا ۲۴ ساعت ( با در نظر گرفتن فاصله میان مراحل تولید) وقت سپری می‌شود.

بازدید از Utsunomiya کارخانه‌ی تولید لنز‌های کانن در ژاپن

2 دیدگاه

  • رضا گودرزی گفت:

    با سلام
    مقاله جذابی بود
    متاسفانه چندین مرتبه بجایی برند کانن نوشته بودید نیکون! :

    ” ربات‌های حمل تجهیزات نیکون می‌توانند این خطوط را بازخوانی کنند و مسیر خود را که از قبل تعیین شده، از طریق این لاین‌های زرد رنگ بیابند.”

    لطفا اصلاح فرمایید

    • فاطمه اصغری گفت:

      با تشکر از دقت شما، کانن تصحیح شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه