021-7356

آیا بحث دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون جدی است؟

آیا بحث دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون جدی است؟

این روز‌ها در بازار ایران وقتی کسی می‌خواهد یک دوربین نیمه‌حرفه‌ای تا حرفه‌ای انتخاب کند، معمولا اولین انتخاب‌‌ها بین مدل‌های یکی از دو برند کانن یا نیکون انجام می‌شود و به ندرت سراغ برند‌های دیگر می‌روند. این دو برند ژاپنی تقریبا تمام سهم بازار دوربین‌های DSLR را در ایران (و همچنین بازار جهان) را به خود اختصاص داده‌اند و درصد کوچکی از این بازار را برای برند‌های دیگر باقی گذاشته‌اند. اما با نگاهی به بازار دوربین‌های عکاسی می‌بینیم که روند تولید و فروش دوربین‌های عکاسی در حال جابجایی است. در این مقاله می‌توانید بحث دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون را مشاهده کنید.


کانن و نیکون توانسته‌اند با بستن بازار دوربین‌های DSLR برای خودشان، مشتریان این گروه از دوربین‌ها را برای خود حفظ کنند. اما این تمرکز بیش از حد روی این دسته از دوربین‌ها، برند‌های دیگر را وادار کرد تا نوآوری‌های خود را به شاخه‌های دیگری از دوربین‌های عکاسی مانند دوربین‌های بدون آیینه (Mirrorless) و همچنین میکرو چهارسوم ها (Micro Four Thirds) ببرند. ابداعات جدید، بدنه‌های کوچک‌تر و سبک‌تر و هماهنگی بیشتر با روند جدید کاربرد دوربین‌های عکاسی، یعنی فیلم‌برداری با این دوربین‌ها، باعث شده شرکت‌هایی مانند الیمپوس، فوجی، پاناسونیک و صد البته سونی، در این زمینه از دو برند کانن و نیکون پیشی بگیرند.
اگرچه نمی‌توان با اطمینان درباره آینده دنیای عکاسی اظهارنظر کرد، اما آنچه که به‌وضوح مشخص است این است که غیبت دو غول بزرگ دنیای عکاسی، یعنی کانن و نیکون در بازار دوربین‌های بدون آیینه، این دو برند معتبر را در این زمینه به‌شدت عقب انداخته است. اگرچه هر دوی این برند‌ها چند سال پیش، و البته دیرتر از دیگران، وارد بازار دوربین‌های بدون آیینه شدند، اما در هر حال این روز‌ها اگر کسی بخواهد یک دوربین بدون آیینه خریداری کند، دقیقا برخلاف دوربین‌های DSLR، دوربین‌های نیکون و کانن جزو آخرین انتخاب‌های خریداران خواهد بود.

دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون
به عنوان مثال شرکت Fujifilm به‌سرعت متوجه شد که کاربرانی که علاقه‌مند به دوربین‌های سری G کانن هستند بسیار پرتعدادند. دوربین‌هایی کوچک، با بدنه‌ای نه‌چندان مدرن و البته بسیار بادوام و قوی که بیشتر به سمت ظاهر دوربین‌های قدیمی و کلاسیک تمایل دارند، در کنار حسگری پیشرفته و باکیفیت که ساخت خود فوجی است، توانستند با اپتیک پیشرفته این شرکت ترکیب شوند و بازاری را برای خود بسازند که تا چند سال پیش بازیگران کم تعدادی داشت.
الیمپوس که از چند سال قبل و به عنوان اولین بازیگران دنیای دوربین‌های DSLR، با اندازه حسگر میکرو چهارسوم وارد بازار شده بود نیز، به‌جای رقابت سطح پایین با کانن و نیکون، پای خودش را عقب کشید و همان حسگر را روی بدنه‌های شیک و کلاسیک سری Pen خودش پیاده کرد و بعداً با دوربین‌های سری OM-D خودش، کاربران تازه‌کاری را هدف قرار داد که به دنبال جدیدترین امکانات روز هستند تا بتوانند لنز‌های قدیمی این شرکت را روی آن‌ها استفاده کنند.

دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون
پاناسونیک هم مانند الیمپوس، با حسگر‌های میکرو چهارسوم وارد بازی شد، اما خیلی زود فهمید که بدون خلاقیت، جایی در بازار کوچک باقیمانده برای دوربین‌های عکاسی ندارد. به همین دلیل تجربه خودش در زمینه دوربین‌های فیلم‌برداری را به کار گرفت و قابلیت فیلم‌برداری 4K را روی دوربین‌هایی آورد که کانن و نیکون تا همین مدتی قبل آن‌ها را به عنوان دوربین‌های رده پایین‌تر از DSLRهای خودشان معرفی می‌کردند. به این ترتیب این روزها دوربین‌هایی از پاناسونیک می‌بینیم که برای کاربران خانگی عرضه شده‌اند، اما قابلیت فیلم‌برداری 4K دارند. توجه داشته باشید که تا به امروز تنها دوربین‌های DSLR کانن مجهز به 4K شده‌اند، که تنها شامل مدل‌های پرچم‌دار این نیز شرکت می‌شود.

در این میان سونی جایگاهی کاملا متفاوت دارد. این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تصویرگری دیجیتال در جهان، توانست با خرید شرکت رو به ورشکستگی Minolta، به‌جای اینکه از ساختن چرخ آغاز کند، مستقیما سراغ ساخت DSLR رفت و به عنوان نخستین سازنده دوربین Full Frame بعد از کانن و نیکون جایگاه خودش را اثبات کرد. اما بزرگ‌ترین موفقیت سونی، به دوربین‌های بدون آیینه و خصوصا سری a7 این شرکت برمی‌گردد. این دوربین‌ها توانستند با اتکا به ابعاد بزرگ حسگر Full Frame و استفاده از ترکیب تکنولوژی‌های پیشرفته حسگر و پردازشگر Bionz سونی، نه تنها ریزش بازار DSLRها را از آن خود کنند، بلکه با جذب بخش بزرگی از کاربران فول‌فریم‌های کانن و نیکون (که دوربین‌هایی بزرگ و سنگین هستند) بازار جدیدی به نام “فول‌فریم‌های بدون آیینه” را برای خود دست‌وپا کنند.

دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون

کانن و نیکون که در ابتدا بازار دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون را دست‌کم گرفته بودند، خیلی دیر و با تعلل وارد این بازار شدند. در سال 2012 کانن با Canon EOS M و نیکون با Nikon 1 J1 به عنوان اولین دوربین‌های بدون آیینه این دو برند، وارد این عرضه شدند. تا به امروز، هیچ یک از این دو برند سراغ رده حرفه‌ای این محصولات نرفته‌اند و هر دوی این مدل‌ها در واقع برای کاربران رده متوسط عرضه شده‌اند.
یک نظر درباره دوربین‌های بدون آیینه نیکون و کانن این است که این دو شرکت چندان هم تمایل ندارند به دست خودشان، بازار پرفروش DSLR‌ها را خراب کنند. به همین دلیل می‌خواهند که این بازار را حداقل از جانب خودشان، کوچک و رده پایین نگاه دارند. با ارائه گزینه‌های بدون‌آیینه مختلف به کاربران، به آن‌ها اجازه می‌دهند تا بدون ترک کردن اکوسیستم کانن یا نیکون، از بازار DSLRها دور شوند. در واقع بسیاری از کاربران که تنها به خاطر ترس از تغییر برند، حاضر به ترک این دو برند معتبر نیستند، با دوربین‌های بدون آیینه خوب، این امکان را پیدا می‌کنند که با کمترین هزینه، بدنه‌های خود را تعویض کنند و لنز‌ها و فلاش‌ها و تجهیزات جانبی خود را برای یک بدنه کوچک نگه دارند. به این ترتیب کانن و نیکون با دست خود، بازار پرسود DSLRها را از دست می‌دهند و مجبورند کاربران خود را در برابر برند‌های بزرگ دنیای بدون آیینه‌ها مانند سونی و پاناسونیک، حفظ کنند. بر کسی پوشیده نیست که این کار چقدر می‌تواند برای این دو شرکت دشوار باشد.

دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون
برند‌هایی مانند الیمپوس و فوجی، هم اکنون با دوربین‌های بدون آیینه خود که ابعاد حسگر کوچکی دارند، در بازار دوربین‌های عکاسی با لنز‌های تله‌فتو پرسرعت حسابی پیشرفت کرده‌اند. لنزهای بلند و قوی، بدنه‌هایی پرسرعت و تله بلندی که مدیون کوچکی حسگر این دوربین‌ها است، نگرانی زیادی را برای کانن و نیکون ایجاد می‌کند و احتمال اینکه نتوانند بازار را از این دو برند بگیرند و شکست بخورند زیاد است.
بحث لنز‌ها را نیز نباید نادیده گرفت. کانن و نیکون در زمینه لنز‌های دوربین‌های DSLR از پیشینه خوبی برخوردارند، اما هر دوی این دو برند‌ها در زمینه لنز‌های دوربین‌های بدون آیینه ‌چندان حرفی برای گفتن ندارند. اگرچه هر دوی این برند‌ها سعی کرده‌اند با ارائه مبدل‌های لنز به کاربران دوربین‌های بدون آیینه، امکان استفاده از لنز‌های پرتعداد قدیمی‌تر خودشان را بدهند، اما تنها نیاز این دوربین‌ها “داشتن” لنز نیست. بلکه لنز‌ها باید بتوانند از تکنولوژی‌های لنز‌های جدید نیز بهره‌مند شوند. به همین دلیل است که کانن سری لنز‌های جدیدی به نام STM را راه میندازد یا مثلا سونی، به‌جای ارائه مبدل‌های مختلف آلفا به سری E، مستقیمت خود لنز‌های سری E را تولید می‌کند. متاسفانه در این زمینه نیز فوجی، الیمپوس، پاناسونیک و سونی در وضعیت بهتری قرار دارند.

فراموش نکنید ریسک وارد شدن و باقی ماندن در این بازار، به‌هیچ‌وجه کم و کوچک نیست. با یادآوری سامسونگ و دوربین‌های جالبی که می‌ساخت می‌فهمیم که این بازار چقدر بی‌رحم است و ممکن است برند‌های بزرگی مانند دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون را نیز قربانی کند.

دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون
چه راه‌حلی برای خروج از این بحران وجود دارد؟

خیلی از کارشناسان معتقدند تنها راه‌حل برای این دو شرکت این است که به کاربران بقبولانند بحث دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون برایشان جدی است. احتمالا عرضه یک دوربین بدون آیینه با حسگر فول‌فریم می‌تواند نقطه شروع خوبی بعد از این توقف چندساله باشد. شایعات زیادی پیرامون تحقیقات و کار این دو شرکت، حول‌وحوش حسگر‌های فول‌فریم است و یکی از سؤالات معمول در نمایشگاه‌های تخصصی عکاسی از این دو شرکت همین سوال است.
نیکون اخیراً تائید کرد که در حال کار روی این پروژه است. اما اینجا یک مشکل مهم وجود دارد. اگر این دو شرکت بخواهند اندازه دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون خود را به کوچکی دوربین‌های سری a7 سونی تولید کنند، دیگر نمی‌توانند از لنز‌های سری EF یا F خود که برای بدنه‌های بزرگی مانند EOS 5D Mark IV یا D750 تولید کرده‌اند روی این بدنه‌ها نیز استفاده کنند و دوباره بحث طراحی یک سیستم لنز جدید و محدودیت‌های عرضه این لنز‌ها پیش می‌آید. اگر هم بخواهند از لنز‌های قبلی استفاده کنند طبیعتا نمی‌توانند دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون را با معیار‌هایی که ما از آن می‌شناسیم تولید کنند و همان اتفاقی برای دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون جدید پیش می‌آید که برای پنتاکس K-1 هم پیش آمده است. زیرا پنتاکس هم با قصد حفظ خط تولید لنز‌های قبلی‌اش، دوربینی را تولید کرده که تنها میراثش از دوربین‌های بدون آیینه، حذف آیینه است و تفاوت چندانی با دوربین‌های بزرگ و زمخت DSLR ندارد.

اینکه چقدر طول می‌کشد تا یک سیستم لنز جدید به بلوغ برسد و بازار خود را پیدا کند، دقیقا ربط به اعتبار یک برند و میزان وفاداری کاربران قدیمی آن دارد. اما بهرحال، تا این سیستم لنز جدید بخواهد جا بیفتد، برند‌های دیگر هم در جا نمی‌مانند و آن‌ها نیز با سرعت در حال پیشرفت هستند.
شما چه فکر می‌کنید؟ آیا این دو شرکت می‌توانند موقعیت تجاری دوربین‌های DSLR را در مورد دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون نیز به دست آورند یا به‌طورکلی وارد این بازار نمی‌شوند و برای همیشه در بازار دوربین‌های DSLR موقعیت خود را حفظ می‌کنند؟آیا بحث دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون جدی است؟

دوربین‌های بدون آیینه کانن و نیکون

فروش کلیه تجهیزات عکاسی و تصویربرداری پیشرفته در شمال تهران

آلودگی هوا باعث شده تا ورود به منطقه مرکزی شهر برای بسیاری از عزیزان و مشتریان همیشگی نورنگار به سختی امکان‌پذیر باشد و در این میان بسیاری از مشتریان نورنگار که ساکن مناطق خارج از محدوده هستند ترجیح می‌دهند تا تجهیزات موردنیازشان را به صورت آنلاین از وب‌سایت نورنگار تهیه کنند.

بااین‌حال هنوز هم شمار پرتعدادی از کاربران هستند که دوست دارند ما را مفتخر کرده و برای خرید، مستقیما به فروشگاه نورنگار مراجعه کنند. به همین دلیل “نورنگار” برای رفاه حال مشتریان همیشگی خود و جلوگیری از اتلاف وقت عزیزانی که ساکن منطقه شمال تهران هستند، شعبه جدید خود را در “بلوار اندرزگو” به آدرس بلوار اندرزگو، نبش خیابان علوی، پاساژ سانا، طبقه اول اداری، واحد 303 افتتاح کرده است. در این شعبه نیز همانند دو شعبه دیگر نورنگار، فروش تجهیزات مدرن عکاسی و تصویربرداری انجام می‌شود.
لازم به ذکر است مجموعه بزرگ نورنگار در نظر دارد پیشنهادهای شگفت‌انگیز و منحصربه‌فردی را که در این سال‌ها در دنیای عکاسی کمتر به آن پرداخته شده است در این شعبه به مرحله اجرا درآورد و همچنین امیدوار است بتواند با برنامه‌ریزی دقیق کالاهایی را که تهیه آن‌ها برای همه عزیزان میسر نمی‌باشد با شرایط عالی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

امید است بتوانیم طبق روال این 14 سال همراهی با شما عزیزان، بار دیگر رضایت خاطرتان را جلب کرده و تمامی نیازهای شما را به بهترین شکل برآورده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *