دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

معرفی و بررسی آداپتور Canon PZ-E1 Power Zoom Adapter

اخبار عکاسی
معرفی و بررسی آداپتور Canon PZ-E1 Power Zoom Adapter

هنگامی که دوربین 80D کانن همراه با لنز پیشرفته EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM معرفی شد، یک وسیله عجیب و غریب به نام آداپتور Canon PZ-E1 Power Zoom Adapter هم همراه این محصولات معرفی شد که به‌عنوان نقطه قوت و برگ برنده این دوربین جدید کانن شناخته می‌شود. مدت زیادی است که بسیاری از فیلم‌برداران از دوربین‌های کانن برای انجام پروژه‌های فیلم‌برداری مختلف استفاده می‌کنند و دوربین‌هایی مانند Canon 70D یا Canon 5D Mark III پرفروش‌ترین دوربین‌های DSLR برای فیلم‌برداری هستند. به همین دلیل کانن برای پاسخگویی به انتظارات این دسته از کاربران خود، محصولی را معرفی کرده که برای یک عملکرد دقیق و کاملا سینمایی استفاده می‌شود. محصولی که به گفته خود کانن ” نخستین آداپتور زوم جانبی با امکان جدا کردن از لنز‌های DSLR” است و برای زوم کردن لنز یک دوربین dslr مانند یک دوربین فیلم‌برداری به کار می‌رود.

آداپتور Canon PZ-E1 Power Zoom Adapter یک قطعه الکترونیکی است که مستقیما روی لنز EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM نصب می‌گردد. روی این آداپتور چند کنتاکت می‌بینید که وقتی روی لنز قرار می‌گیرد با کنتاکت‌های مشابه خودش روی لنز اتصال برقرار می‌کنند. همچنین دو کلیپس قوی برای محکم کردن این پایه آداپتور به لنز وجود دارد که با آن روی لنز قرار می‌گیرد. در داخل آداپتور یک چرخ‌دنده کوچک می‌بینید که روی چرخ‌دنده‌های رینگ زوم لنز قرار می‌گیرند و با چرخش خود، لنز را به جلو و عقب زوم می‌کند.

آداپتور Canon PZ-E1 Power Zoom Adapter با یک دکمه Lock که باید قبل از اتصال به پایین فشرده شود آزاد می‌شود و تقریبا غیرممکن است که آن را بدون این دکمه Lock از لنز جدا کنید و ایمنی فوق‌العاده‌ای دارد.

canon-pz-e1-power-zoom-adapter-3وقتی آداپتور را به لنز وصل می‌کنید، باز هم مانند یک لنز عادی می‌توانید از رینگ زوم آن استفاده کنید و این رینگ قفل نمی‌شود. اما احتمالا تنها باید از بالای لنز برای زوم دستی استفاده کنید که چندان راحت نیست. البته برای کنترل دستی باید سوییچ نوع زوم را روی MZ به‌عنوان Manual Zoom قرار دهید تا چرخ‌دنده‌های آداپتور PZ-E1 آزاد شوند و بتوان زوم را به صورت دستی کنترل کرد. در صورتی که می‌خواهید از Power Zoom استفاده کنید باید مجددا لنز را روی مد PZ قرار دهید. البته یک دکمه به نام TW روی این آداپتور وجود دارد که از آن برای تله و واید کردن لنز استفاده می‌کنید و دقیقا همانند همین دکمه روی دوربین‌های کامپکت یا فیلم‌برداری عمل می‌کند.

معرفی و بررسی آداپتور Canon PZ-E1 Power Zoom Adapter

یک چراغ کوچک هم روی بدنه آداپتور Canon PZ-E1 Power Zoom Adapter وجود دارد. وقتی آداپتور روی لنز قرار گرفته و دوربین روشن است، آداپتور آماده به کار است و این چراغ سبز می‌شود. با گرم شدن محیط این چراغ آرام آرام چشمک می‌زند و اعلام می‌کند که به‌زودی از کار خواهد افتاد و وقتی سرعت چشمک زدن این چراغ زیاد می‌شود، Power Zoom دیگر عمل نمی‌کند. انرژی آداپتور PZ-E1 توسط چهار باطری AAA (نیم‌قلمی) در داخل خود آداپتور تامین می‌شود و تاثیری روی باطری دوربین ندارد. با هر دست باطری آلکالاین، می‌توان تقریبا یک ساعت از این آداپتور استفاده کرد و احتمالا برای استفاده طولانی مدت به چند دست باطری یدکی نیاز خواهید داشت.

[porto_blog post_layout=”medium” columns=”3″ post_in=”11162″ number=”1″]

یکی از دلایل استفاده از این آداپتور، امکان زوم کردن نرم و آرام با این دستگاه است. اما یک مد زوم Fast یا سریع هم روی آن قرار دارد که وقتی آداپتور را روی آن قرار می‌دهید، سرعت زوم کردن با آن خیلی زیاد می‌شود. این سرعت بالا بیشتر از استفاده برای فیلم‌برداری، برای زوم کردن در هنگام عکس‌برداری از راه دور کاربرد دارد.

در صورتی که از این آداپتور روی دوربین EOS 80D استفاده می‌کنید می‌توانید توسط برنامه رایگان Canon Camera Connect، آن را به یک گوشی هوشمند متصل کرده و از طریق WiFi زوم روی لنز را کنترل کنید. این گزینه خصوصا برای زمانی که می‌خواهید همراه با اعضای خانواده عکس دسته‌جمعی یا سلفی بگیرید خیلی مناسب است، زیرا می‌توانید به راحتی از راه دور با دوربینتان کادربندی کنید و عکس بگیرید.

آداپتور Canon PZ-E1 Power Zoom Adapter یکی از بهترین وسایل جانبی مخصوص لنز‌ها است و می‌تواند تغییر زیادی در روش کاری شما ایجاد کنند. برای دیدن روش کار این دوربین به صورت ویدئویی، این ویدئو را نیز ببینید:

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *