021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای جامع انتخاب برند دوربین

راهنمای جامع انتخاب برند دوربین

برای مثال خود من بیشتر اوقات با دوربین نیکون عکاسی می‌کنم. چرا از دوربین‌هایی مثل کانن یا سونی برای عکاسی استفاده نمی‌کنم؟ آیا نیکون از برندهای دیگر بهتر است؟ مطمئنا خیر. در ادامه با ما همراه باشید تا بهتر متوجه شوید که چرا چنین نظری درباره انتخاب برند دوربین دارم.

من قبلا با همسر خودم بحث‌های زیادی در مورد تجهیزات دوربین داشتم. او عاشق عکس‌های عروسی و پرتره‌ی عکاسی بود که با دوربین کانن عکاسی می‌کرد و به همین خاطر تصور می‌کرد که دوربین نیکون گزینه‌ی خیلی خوبی نیست. مدتی طول کشید تا من توانستم او را متقاعد کنم که اصلا اینطور نیست و تمامی چیزهایی که به او توضیح داده‌ام را هم در این مقاله جمع‌آوری کرده‌ام. امیدوارم که این مقاله بتواند به تمامی سوالات شما پاسخ دهد و به شما در درک بهتر این مبحث کمک کند.

دوربین فقط یک وسیله است

انتخاب برند دوربین

اگر بهترین ابزارهای نقاشی را به فردی بدهید که نقاشی بلد نیست و ابزارهای خیلی معمولی را در اختیار فردی بگذارید که یک نقاش خوب است چه اتفاقی می‌افتد؟ چه کسی نقاشی بهتری می‌کشد؟ همین سوال را می‌توانید در مورد عکاسی هم بپرسید. اگر یک دوربین بهتر داشته باشید آیا می‌توانید عکس‌های بهتری هم بگیرید؟

اجازه دهید این سوال را به شکل دیگری بپرسم؛ آیا نوع دوربین واقعا مهم است؟ هم بله و هم خیر. برای خیلی از مردم که از دوربین فقط برای ثبت عکس‌های خانوادگی استفاده می‌کنند، نوع دوربین مهم نیست. برای عکاس‌های آماتور و افرادی که برای سرگرمی عکاسی می‌کنند، نوع دوربین مهم است. برای افراد حرفه‌ای که از راه عکاسی امرار معاش می‌کنند، نوع دوربین به شدت مهم است. همانطور که یک نقاش می‌تواند با ابزارهای معمولی هم نقاشی خوبی بکشد، زمانی که یک دوربین بد را به یک عکاس خوب می‌دهید، او هم می‌تواند از آن استفاده کند و عکس‌های خوبی هم بگیرد. اما هیچ عکاسی دوست ندارد به استفاده از تجهیزات بی کیفیت ادامه دهد و هیچ نقاشی هم دوست ندارد بقیه عمر خودش را با تجهیزات بی کیفیت بگذراند. زیرا هر دو می‌دانند که ابزارهای با کیفیت چه نقش مهمی در رسیدن به بهترین نتایج و متمایز کردن آن‌ها از افراد دیگر دارند. اینکه آنسل آدامز از بهترین تجهیزات ممکن برای عکاسی استفاده می‌کرد دلیلی دارد. او دقیقا می‌دانست که چطور می‌توان از تمام توان این وسایل استفاده کرد و بهترین نتایج را با آن‌ها به دست آورد.

[relatedpost post=”71107″]

دقیقا یادم نیست که این داستان را از کجا شنیدم ولی مدتی است که ذهن من را مشغول کرده است. داستان به این شکل است: دو عکاس کنار هم ایستاده‌اند و در حال عکاسی هستند. یکی از آن‌ها یک عکاس حرفه‌ای است که با عکاسی امرار معاش می‌کند و دیگری هم یک عکاس آماتور است. عکاس حرفه‌ای مطمئنا با دوربین و لنزهای حرفه‌ای عکاسی می‌کند ولی عکاس آماتور از یک دوربین متوسط و یک لنز کیت برای عکاسی استفاده می‌کند. عکاس آماتور می‌داند فردی که کنار او ایستاده است عکاس معروفی است و عکس‌های خودش را به فروش می‌رساند. پس از مدتی او رو به عکاس حرفه‌ای می‌کند و می‌گوید: «با تجهیزاتی مثل این مشخص است که می‌توانی عکس‌های خوبی بگیری و آن‌ها را بفروشی.» عکاس حرفه‌ای سعی می‌کند فرد همراه خودش را متقاعد کند که دوربین فقط یک ابزار است ولی فرد مبتدی روی نظر خودش پافشاری می‌کند. پس از گذر مدتی عکاس حرفه‌ای به فردی که مبتدی است می‌گوید: «بیا وسایل خودمان را عوض کنیم. تو با دوربین من عکاسی کن و من با دوربین تو؛ هر کسی پس از چند ساعت توانست عکس‌های بهتری بگیرد می‌تواند تمامی تجهیزات دوربین را پیش خودش نگه دارد.» عکاس آماتور بدون هیچگونه فکری این پیشنهاد را رد می‌کند و از محل دور می‌شود.

انتخاب برند دوربین

بنابراین سوال اینجاست که دوربین چه زمانی مهم است؟ در صورتی که تازه وارد دنیای عکاسی شده‌اید، به نظر من که تجهیزات دوربین خیلی مهم نیست. در صورتی که یک فرد مبتدی هستید و یا برای سرگرمی عکاسی می‌کند و تا حدودی مهارت‌های عکاسی لازم را هم دارید، دوربین تا حدودی مهم است اما در صورتی که یک عکاس حرفه‌ای هستید و از طریق عکاسی امرار معاش می‌کنید، دوربین از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

ابعاد سنسور مهم است. صرف نظر از اینکه مردم چه می‌گویند، سایز حسگر یک موضوع خیلی مهم است. تفاوت خیلی زیادی بین سنسور کوچک موجود در دوربین‌های Point And Shoot و سنسور فول فریم دوربین‌های بدون آینه و DSLR وجود دارد. مواردی مثل محدوده داینامیک، عمق میدان، زوایای دید و نویز همگی روی کیفیت و درک کلی یک عکس تاثیرگذار هستند و تفاوت آن‌ها نیز کاملا قابل احساس است. این تفاوت‌ها بین دوربین‌های فول فریم و کراپ کمتر مشهود هستند اما باز هم به اندازه‌ای هستند که روی ظاهر کلی یک تصویر تاثیرگذار باشند.

لنز مهم است. نوع لنزی که شما از آن استفاده می‌کنید، فاصله کانونی، دیافراگم و بازگردانی رنگ آن نیز تاثیر خیلی زیادی روی عکس نهایی شما دارد. شما با استفاده از یک دوربین Point And Shoot هیچوقت نمی‌توانید سوژه را مثل یک لنز 50mm f/1.4 از پس زمینه جدا کنید. یا برای مثال هیچوقت نمی‌توانید عملکرد یک لنز آکاردئونی را با استفاده از لنز زوم بازسازی کنید.

چشم عکاس. در نهایت باید همیشه به یاد داشته باشید که دوربین فقط یکی از ابزارهایی است که در اختیار عکاس قرار دارد. بدون مهارت‌‌های عکاسی، صبر، دید، خلاقیت، برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، مهارت‌های نورپردازی و ادیت عکاس، حتی بهترین دوربین دنیا هم نمی‌تواند یک عکس خوب ایجاد کند.

سیستم‌های دوربین مختلف

انتخاب برند دوربین

اکنون اجازه دهید در مورد سیستم‌های دوربین مختلفی که امروزه در اختیار شما قرار دارد صحبت کنیم. از آنجایی که درخواست برای دوربین‌های بدون آینه و DSLR به شدت افزایش یافته است، کمپانی‌ها سرمایه‌گذاری خیلی بیشتری روی بخش تحقیق و توسعه‌ی خودشان انجام می‌دهند و کمپانی‌های بیشتری هم وارد بازار دوربین‌های رده بالا شده‌اند. در حال حاضر کمپانی‌های تولید کننده‌ی دوربین‌های DSLR و بدون آینه عبارتند از: کانن، نیکون، سونی، فوجی، پنتاکس، المپیوس و پاناسونیک. با وجود این همه برند و انواع دوربین مختلفی که می‌توانید امروزه انتخاب کنید، انتخاب یک برند دوربین موضوع خیلی سختی است.

[relatedpost post=”105689″]

بنابراین سوال اینجاست که روی چه برندی باید سرمایه‌گذاری کنید؟ درست شنیدید، سرمایه گذاری. در صورتی که قصد دارید عکاسی را به شکل جدی ادامه دهید، باید در طول زمان تجهیزات بیشتری تهیه کنید. این تجهیزات ممکن است دوربین، لنز، فیلتر، فلاش، کارت حافظه یا هر وسیله دیگری باشد. صرف نظر از نوع تجهیزات، سیستم دوربینی که انتخاب می‌کنید خیلی مهم است. در صورتی که یک تصمیم اشتباه بگیرید، فروش تمامی تجهیزاتی که دارید و جایگزین کردن آن‌ها با برند جدید خیلی برای شما هزینه‌بر خواهد بود. علاوه بر این مدتی هم طول می‌کشد تا کار کردن با سیستم جدید را یاد بگیرید و به آن عادت کنید. خود من در صورتی که به انتخاب برند دوربین نیاز داشته باشم از بین نیکون، کانن، فوجی و سونی انتخاب می‌کنم. نیکون و کانن مطمئنا بزرگترین مجموعه دوربین و لنز/تجهیزات را دارند و بیشترین سهم بازار را هم در اختیار دارند اما سونی به شدت روی دوربین‌های بدون آینه خودش سرمایه‌گذاری کرده است (در مقایسه با خط تولید اخیر نیکون Z و کانن R). دوربین سری X فوجی هم فوق‌العاده هستند. این دوربین‌ها کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای دارند و مجموعه لنزهای عرضه شده برای آن‌ها نیز روز به روز در حال گسترش است.

برخی برندها مانند المپیوس و پاناسونیک هم عملکرد خوبی در بازار داشته‌اند. این کمپانی‌ها با دوربین‌های سه چهارم و میکرو سه چهارم خودشان به خصوص در زمینه فیلمبرداری کاملا موفق بوده‌اند. مثل سونی و فوجی این برندها نیز در زمینه‌ی دوربین‌های بدون آینه تخصص دارند و در زمینه دوربین‌های DSLR فعالیت چشمگیری ندارند. دوربین‌های بدون آینه مطمئنا آینده‌ی دنیای عکاسی هستند، مخصوصا الان که نیکون و کانن نیز وارد این بازار شده‌اند. بنابراین در صورتی که مشکلی با تکنولوژی‌های جدید ندارید، مطمئنا بهتر است نگاهی به دنیای بدون آینه هم بیاندازید.

یکی دیگر از کارهایی هم که می‌توانید انجام دهید، این است که از افرادی که می‌شناسید و دوربین پیشرفته دارند، راهنمایی بگیرید. در صورتی که فرد مورد نظر یک عکاس خوب است، بهتر است همان تجهیزاتی را تهیه کنید که او در اختیار دارد. به این ترتیب می‌توانید تمامی سوالات خودتان را از او بپرسید و حتی در آینده تجهیزات جانبی او را قرض بگیرید. این موضوع به خصوص در صورتی که عکاس مورد نظر حرفه‌ای باشد خیلی به شما کمک می‌کند زیرا دیگر نیازی نیست که ساعت‌ها سطح اینترنت را برای تصمیم‌گیری بگردید.

وسایل فرد دیگر همیشه بهتر هستند

انتخاب برند دوربین

صرف نظر از اینکه چه برند و سیستم دوربینی را انتخاب می‌کنید، به احتمال زیاد توجه خیلی بیشتری به برندهای دیگر خواهید داشت. در صورتی که یک دوربین نیکون داشته باشید، همیشه به دنبال دوربین‌های کانن خواهید بود و آن‌ها را با دوربین خودتان مقایسه می‌کنید. در صورتی که از برندهای دیگر استفاده کنید، احتمالا همیشه به دنبال دوربین‌های کانن و نیکون خواهید بود. موضوع این است که در زمینه دوربین و لنز همیشه وسایل افراد دیگر بهتر به نظر می‌رسند. برای مثال همیشه بحث در مورد کانن و نیکون در بین عکاس‌ها وجود دارد. کاربران نیکون برخی دوربین‌های کانن را می‌بینند و رزولوشن بیشتر آن‌ها را می‌خواهند. در عین حال کاربران کانن نیز به دنبال دوربین‌های نیکون و نویز کمتر هستند. بحث‌های مربوط به لنز در بین این دو برند نیز هیچوقت تمام نمی‌شود. در نهایت، سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که اگر برند دیگر را انتخاب کنید کیفیت تصاویر شما تا چه اندازه بهتر خواهد شد. به احتمال زیاد میزان تغییر خیلی کم خواهد بود. شما چیزی را به دست میاورید و چیز دیگری را از دست می‌دهید. اگر یکی از برندها همین فردا یک محصول شگفت انگیز عرضه کند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا از تصمیم خودتان پشیمان خواهید شد؟

[relatedpost post=”171916″]

همه چیز به شما بستگی دارد

در مورد انتخاب برند دوربین دوباره باید به دوربین به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف فکر کنید. بدون داشتن مهارت‌های فنی و خلاقیت لازم، صرف نظر از سیستم دوربین مورد استفاده، هیچوقت قادر نخواهید بود عکس‌های خوبی بگیرید. مطالعه، یادگیری و تمرین خیلی مهم است و تنها راه موجود برای تبدیل شدن به یک عکاس بهتر همین است. نیازی نیست هر روز تجهیزات جدیدی بخرید که هیچوقت به آن‌ها نیاز ندارید. پس از اینکه به عکاس بهتری تبدیل شدید، دقیقا خواهید دانست که برای تبدیل شدن به یک عکاس بهتر به چه تجهیزاتی نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *