021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مقایسه دوربین کانن SX740 HS در برابر SX730 HS

مقایسه دوربین کانن SX740 HS در برابر SX730 HS

این سری دوربین‌ها جزو دوربین‌های کامپکت و سوپر زوم کانن هستند که برای عکاسی خانوادگی و سفری مناسب‌اند و علی‌رغم بدنه کوچک خودشان، امکانات عکاسی نسبتاً زیادی دارند. اما دوربین کانن SX740 HS یک شگفتی فوق‌العاده هم به همراه داشت. اگرچه خیلی دیرتر از برند‌هایی مانند Panasonic و Sony، اما بالاخره کانن هم وارد بازار دوربین‌های 4K شد تا SX740 اولین دوربین کامپکت این شرکت باشد که می‌تواند با رزولوشن 4K نیز فیلم‌برداری کند.

 

بیشتر بخوانید:بهترین دوربین کامپکت در تابستان ۹۷

 

 جالب‌تر اینکه هیچ‌کدام از این شرکت‌ها، تابه‌حال فیلم‌برداری 4K را روی دوربینی با زوم بیشتر از 30X قرار نداده‌اند و اکنون ما این قابلیت را روی دوربین کانن SX740 HS می‌بینیم.

 

بنابراین می‌توان این تأخیر کانن را با این مزیت، تا حدودی نادیده گرفت. اما با ورود یک دوربین جدید، همه دوست دارند بدانند که امکانات آن نسبت به مدل قبلی چقدر متفاوت است و آیا این امکانات ارزش انتظار برای خرید را دارد یا بهتر است تا هنوز فرصت باقیست به سراغ مدل قدیمی‌تر بروند. به همین دلیل در این مطلب به مقایسه رو در روی این دو مدل می‌پردازم. مقایسه دوربین کانن SX740 HS در برابر کانن SX730 HS.

 

چرا یکی از این دوربین‌ها را بخریم؟

 

اینکه هر دوی این دوربین‌ها کامپکت هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را در جیب بگذارید، صرفاً نمی‌تواند شما را به خرید یک دوربین کوچک ترغیب کند. نکته مهم درباره این سری دوربین‌ها این است که هر دوی آن‌ها دارای لنز‌های زوم بسیار بلند هستند. فاصله کانونی این دوربین‌ها از 24 تا 960 میلی‌متر است، یعنی یک بزرگ‌نمایی بی‌نظیر 40 برابر که تقریباً نزدیک به دوربین‌های شکاری دو چشمی است!

 

 نگران فوکوس هم نباشید، خوشبختانه هر دوی این دوربین‌ها می‌توانند با MF هم فوکوس کنند. یعنی اگر در زوم زیاد، فوکوس خودکار نتواند به سرعت عمل کند، می‌توانید با فوکوس دستی روی سوژه فوکوس کنید.

هر دوی این دوربین‌ها دارای نمایشگر تاشو هستند. یعنی می‌توانید LCD آن را رو به بالا برگردانید و از روبروی دوربین، آن را ببینید. این امکان برای عکاسی سلفی و عکس‌هایی که با زمان‌سنج دوربین می‌گیرید عالی است و ضمناً اگر vLogger هستید (یعنی برای پروژه‌های آموزشی یا خبری از خودتان فیلم‌برداری می‌کنید) با این نمایشگر دیگر کارگردان لازم ندارید و کار برایتان خیلی راحت‌تر خواهد بود.

 

خصوصاً اینکه هر دوی این دوربین‌ها از امکان ارتباط بلوتوثی برخوردار هستند و می‌توانید بدون نگرانی بابت مصرف باطری، با برنامه مخصوص کانن که برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قابل دریافت است، آن‌ها را از راه دور کنترل کنید.

البته به جز بلوتوث، هر دوی این دوربین‌ها، WiFi هم دارند و با همین برنامه هم می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید و هم می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌هایی که می‌گیرید را بلافاصله به گوشی یا کامپیوتر منتقل کنید یا روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. طبیعتاً مصرف باطری WiFi بسیار بیشتر از بلوتوث است و اگر فقط قرار است دوربین را کنترل کنید، ارتباط بلوتوث مزیت خیلی مهمی محسوب می‌شود.

 

دوربین کانن SX740 HS

 

دو نکته جالب هم در طراحی این دوربین‌ها به چشم می‌خورد: اول اینکه هر دوی آن‌ها دارای پورت HDMI هستند و اگر آن‌ها را با یک کابل HDMI به تلویزیون یا پروجکتور‌های خانگی یا هر وسیله‌ دیگری که ورودی HDMI دارد وصل کنید، می‌توانید عکس‌ها و ویدئو‌هایی که با آن گرفتید را مستقیماً و با کیفیت بسیار خوب، روی نمایشگر بزرگ تماشا کنید. نکته دیگر وجود فلاش باز شو است.

 

فلاش این دوربین‌ها طوری طراحی شده که در داخل بدنه فرو می‌رود و هر زمان به آن نیاز دارید، باز می‌شود و بیرون می‌آید. اینکه فلاش در بدنه قرار می‌گیرد، چندان مزیت نیست. نکته مهم اینست که وقتی بیرون می‌آید، چون از بدنه فاصله می‌گیرد و کمی از لنز دورتر است، کمتر در عکس‌ها باعث قرمزی چشم می‌شود که در عکس‌های خانوادگی یا عکس‌هایی که از حیوانات می‌گیریم اهمیت زیادی دارد.

 

این‌ها مزایای مهم این دوربین‌ها بودند. حالا به سراغ معایب آن‌ها می‌رویم:

 

طبیعتاً وقتی درباره معایب این دوربین‌ها می‌گوییم، آن‌ها را با دوربین‌هایی که تقریباً هم رده آن‌ها هستند مقایسه می‌کنم، نه با دوربین‌های گران‌قیمت چند ده میلیون تومانی. اولین اشکالی که می‌توان به هر دوی این دوربین‌ها گرفت، صفحه نمایش غیر لمسی آن‌هاست.

 

این روز‌ها تقریباً همه موبایل‌ها، صفحه نمایش لمسی دارند و کار کردن با دوربین‌های کامپکت غیر حرفه‌ای که صفحه نمایش لمسی ندارند کمی سخت است. عجیب است که کانن نه در مدل قدیمی SX730 و نه در همین مدل جدید دوربین کانن SX740 HS که تازه معرفی کرده، صفحه نمایش لمسی طراحی نکرده است.

 

فوکوس در هر دوی این دوربین‌ها هم به صورت تشخیص کنتراست است. این روش، کندترین روش فوکوس در دوربین‌هاست. البته هنوز مطمئن نیستیم عملکرد فوکوس دوربین جدید SX740 HS کانن چگونه است، اما تجربه نشان داده که دوربین‌هایی که دارای فوکوس تشخیص فاز یا Phase Detection نیستند، معمولاً در زوم زیاد با سوژه‌های متحرک دقیق عمل نمی‌کنند و گاهی اوقات فوکوس را گم می‌کنند. احتمالاً در اینجا اهمیت فوکوس دستی در این دوربین‌ها را بیشتر درک می‌کنید.

 

دوربین کانن SX740 HS

 

نکته عجیب درباره این دوربین‌ها، عدم امکان ثبت فایل با فرمت خام است. این مسئله هم خیلی عجیب است. چون هر دوی این دوربین‌ها دارای مد عکاسی دستی یا M و مد‌های عکاسی نیمه خودکار و خودکار P/Av/Tv هستند، ولی با این مد‌ها هم باز با فرمت JPEG عکس می‌گیرند.

 

 فرمت خام یا RAW به شما امکان می‌دهد تا عکس‌هایی با اطلاعات بیشتر نسبت به عکس‌های معمولی JPEG ثبت کنید و اگر بخواهید بعداً آن‌ها را در فتوشاپ ویرایش کنید، کیفیت رنگ و نورشان بسیار بهتر می‌شود.

 

البته احتمالاً مجبورید زیاد سراغ فتوشاپ بروید، این روز‌ها دیگر هر موبایلی می‌تواند عکس‌های پانوراما بگیرد. اما جالب اینجاست که کانن در هیچ کدام از این دوربین‌ها مد عکاسی پانوراما نگذاشته است و احتمالاً اگر علاقه‌مند به عکاسی منظره پانوراما هستید باید کم‌کم یاد بگیرید با فتوشاپ کار کنید.

 

راستی اگر با این دوربین‌ها به سفر می‌روید یادتان باشد که هیچ‌کدام از آن‌ها GPS ندارند. بنابراین موقعیت مکانی عکس‌ها، روی آن‌ها ثبت نمی‌شوند.

 

نقاط ضعف مهمی هم در بدنه این دوربین‌ها می‌بینیم که از آن جمله عدم وجود منظره‌یاب یا چشمی است. نه منظره‌یاب نوری و نه الکترونیکی در این دوربین‌ها وجود ندارد و فقط می‌توانید با نمایشگر LCD پشت دوربین، کادربندی و عکاسی کنید.

 

این منظره‌یاب برای عکاسی عمومی مشکلی ندارد، اما در زیر نور آفتاب، معمولاً کادربندی با آن چندان راحت نیست. درباره صدایی که روی ویدئو‌ها ضبط می‌کنید هم یک اشکال عمده وجود دارد. این دوربین‌ها هیچ‌کدام دارای ورودی میکروفون نیستند.

 

بنابراین اگر می‌خواهید با آن‌ها فیلم‌برداری کنید (خصوصاً vLogging)، باید با وسیله دیگری صدابرداری کنید و بعداً فیلم‌ و صدای جداگانه را با هم سینک کنید.

 

یک اشکال کوچک هم درباره فیلم‌برداری با این دو دوربین است. کندترین سرعت اسلوموشن در هر دوی آن‌ها، 60 فریم بر ثانیه است که در هر دو نیز روی رزولوشن Full HD 1080p انجام می‌شود. این مورد درباره SX730 HS چندان عجیب نیست، اما اینکه چرا دوربین SX740 SX که می‌تواند با فرمت 4K فیلم بگیرد، حتی در رزولوشن‌های HD عادی یا همان HD 720p هم نمی‌تواند با سرعت بالاتری اسلوموشن بگیرد کمی عجیب است.

 

دوربین کانن SX740 HS

 

مزیت‌های دوربین کانن SX740 HS نسبت به SX730 HS

 

از آنجا که این دو دوربین، دو مدل پی‌درپی هستند، در واقع امکانات این دو دوربین خیلی شبیه به هم است. مهم‌ترین مزیت دوربین کانن SX740 HS نسبت به مدل قبلی خودش، فیلم‌برداری 4K است.

 

البته فیلم‌برداری با رزولوشن 4K بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که یا تلویزیون‌های 4K دارند و می‌خواهند ویدئو‌هایشان را با بالاترین استاندارد و کیفیت ممکن روی آن تماشا کنند، یا قصد دارند فیلم‌هایشان را بعداً در کامپیوتر ویرایش کنند. فراموش نکنیم که همین امروز هم خیلی از کامپیوتر‌های موجود، امکان پخش ویدئو‌های 4K را ندارند و اغلب ویدئو‌هایی که با این رزولوشن ضبط می‌شوند، می‌بایست بعداً مجدداً کاهش کیفیت دهند تا بتوانید آن‌ها را تماشا کنید.

 

اما پردازشگر DIGIC 8 در دوربین کانن SX740 HS که دو نسل سریع‌تر از پردازشگر DIGIC 6 در مدل قدیمی‌تر است، فقط فیلم‌برداری این دوربین را بهبود نداده است. مدل جدیدتر می‌تواند با سرعت 10  فریم بر ثانیه عکس بگیرد که خیلی سریع‌تر از 5.9 فریم بر ثانیه در مدل قبلی و در واقع یکی از سریع‌ترین دوربین‌ها در بین کامپکت‌های کانن است.

 

این قابلیت، برای عکاسی از مهمانی‌ها و تولد‌ها و مسابقات ورزشی و جشن‌ها و مراسم مدرسه کودکان عالی است تا مطمئن باشید که بهترین لحظه از آن صحنه از دستتان نمی‌رود.

 

مزیت‌های کانن SX730 HS نسبت به کانن SX740 HS

 

معمولاً وقتی دو مدل پشت سر هم را بررسی می‌کنیم، مهم‌ترین مزیت مدل قبلی، قیمت پایین‌تر آن است. اما در این مورد، مدل جدیدتر به طرز عجیبی ارزان تمام شده است و تنها 20 دلار با مدل قبلی فاصله دارد.

 

بنابراین خیلی منطقی است اگر این فاصله را اصلاً به عنوان مزیت مدل قدیمی‌تر در نظر نگیریم. به جز این مورد، تنها مزیت مدل قبلی، قابلیت NFC در SX730 است که با آن می‌توانید گوشی‌های اندرویدی را خیلی سریع‌تر به دوربین معرفی کنید. هرچند که این قابلیت آن‌قدرها مهم نیست که مزیت باشد و ضمناً به درد گوشی‌های iPhone هم نمی‌خورد.

 

نکته پایانی

 

برنده این مقایسه بدون شک و با فاصله زیاد، دوربین کانن SX740 HS است. سرعت بالا و فیلم‌برداری 4K و مصرف کمتر باطری‌ در این دوربین، با توجه به قیمت نزدیک به SX730، این دوربین را به گزینه بسیار بهتری تبدیل می‌کنند. اگر سؤال یا تجربه استفاده از هر کدام از این دوربین‌ها را دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

 

نویسنده: امیر یاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه