021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

تفاوت بین فایل‌های Lossless Compressed و Compressed و Uncompressed

تفاوت بین فایل‌های Lossless Compressed و Compressed و Uncompressed

وقتی به گزینه‌های منوی دوربین می‌روید، ممکن است با گزینه‌های مختلفی که مربوط به نحوه ذخیره تصاویر RAW است برسید. یکی از این گزینه‌ها به طور معمول نوع فشرده سازی است که در فایل‌های RAW اعمال می‌شود. دلایل مختلفی وجود دارد که تولید کنندگان دوربین گزینه‌های فشرده سازی فایل RAW را ارائه می‌دهند، اما اساسی‌ترین مورد آن صرفه جویی در فضا است. بیایید به گزینه‌های فشرده سازی فایل نگاهی بیندازیم و تفاوت‌های بین فایل‌های Lossless Compressed , Uncompressed و Compressed را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

چرا فایل‌های فشرده شده RAW؟

دلیل اینکه نیاز به فشرده سازی فایل‌های RAW داریم چیست؟ چرا فایل‌های JPEG چنین چیزی احتیاج ندارند؟ خب هر فایلی امکان دارد که دارای اطلاعات تکراری باشد. از نظر پتانسیل فشرده سازی فرقی نمی‌کند یک فایل RAW باشد یا یک فایل JPEG.  به همین دلیل است که فشرده سازی فایل‌های RAW در هر دوربین فواید خودش را دارد، زیرا پتانسیل مستقیم در کاهش اندازه فایل وجود دارد و بسته به اینکه آیا شما می‌خواهید تمام اطلاعات(Lossless) و یا بخشی از اطلاعات (Lossy) حفظ کنید، این ذخیره فضا می‌تواند بسیار مهم باشد. در زیر دلایل اصلی تولید کنندگان برای گزینه‌های فشرده سازی RAW وجود دارد:

برای ذخیره فضا: این اصلی ترین دلیل است، زیرا مزیت اصلی هر نوع فشرده سازی قبل از هر دلیل دیگری صرفه جویی در فضای مصرفی است. از آنجا که فشرده سازی به تصاویر RAW اجازه می‌دهد که در اندازه‌های کوچک‌تر ذخیره شوند، می‌توانید تصاویر بیشتری در یک کارت حافظه قرار دهید.

در نظر داشته باشد که کاهش فضا بر کل کار عکاسی شما تاثیر می‌گذارد، زیرا شما در نهایت با فایل‌های کوچک‌تر روی کامپیوتر و فضای ذخیره تصاویر رو به رو می‌شوید. که به نوبه خود، باعث می‌شود گردش کار پشتیبان گیری شما نیز موثر باشد.

برای خواندن و انتقال سریع‌تر اطلاعات: زمانی که تصاویر RAW از نظر فیزیکی در طول فرآیند فشرده سازی کوچک‌تر می‌شوند، دوربین شما می‌تواند آن‌ها را سریعتر روی کارت حافظه قرار دهد. به علاوه، مدت زمان لازم برای انتقال همان تصاویر در کامپیوتر و فضای ذخیره سازی شما نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد

برای افزایش مدت زمان عکسبرداری متوالی: وقتی فایل‌ها کوچک‌تر هستند، فضای کمتری نیز در بافر دوربین شما به خود اختصاص می‌دهند، که به طور بالقوه می‌تواند مدت زمانی را که می‌تواندی به طور متوالی عکاسی کنید، افزایش دهد. اما همیشه هم اینطور نیست. به عنوان مثال، در دوربین‌های قدیمی با پردازنده‌های ضعیف‌تر، اعمال فشرده سازی RAw در واقع سرعت عکس برداری متوالی دوربین را کند می‌کند، به این دلیل که فشرده سازی RAw یک کار سخت برای پردازنده دوربین است.

 برای کاهش رزولوشن: برخی از دوربین‌ها گزینه‌ای برای کاهش واقعی رزولوشن تصاویر RAw یا از طریق برش سنسور، یا از طریق تغییر اندازه تصویر، DOWN sAMPLING (که به عنوان Small Raw یا Sraw نیز شناخته می‌شود) دارند. در حالی که اولی ربطی به فشرده سازی ندارد، حالت دوم با فشرده سازی RAw در ذهن انجام می‌شود. در حقیقت همچین سطوحی از فشرده سازی می‌تواند بسیار شدید باشد و منجر به تلفات قابل توجهی از اطلاعات با ارزش شود.

[relatedpost post=”128132″]

Compressed در مقابل  Lossless Compressed در مقابل  Uncompressed

بیایید نگاهی به تعدادی از تفاوت‌های گزینه‌های فشرده‌سازی فایل‌های RAw در جزئیات بیاندازیم.

بسته به نوع و مدل دوربین شما، شما ممکن است گزینه‌های مختلفی داشته باشید، اما اینها رایج ترین ‌گزینه‌های موچود هستند:

Compressed:

به طور پیش فرض «Compressed» به معنای این است که برخی از اطلاعات موجود در تصویر RAW دور انداخته می‌شوند، بنابراین می‌توانیم آن را Lossy Compressed نیز بخوانیم. بسته به نحوه عملکرد Lossy compressed توسط دوربین، ممکن است اطلاعات با ارزشی را از دست بدهید که قابلیت‌های ویرایش تصویر شما را محدود می‌کند. به عنوان مثال، دوربین‌های سونی به طور پیش فرض فشرده سازی ضعیفی را بر روی تصاویر RAw انجام می‌دهند، که می‌تواند منجر به نمایش آثار مصنوعی در اطراف اشیاء شود، همانطور که در زیر می‌بینید:

فایل‌های Lossless Compressed

اگر که می‌خواهید بعضی از اطلاعات موجود در تصاویر خود را از دست ندهید، اغلب اوقات بهتر است از lossy Compressed خودداری کنید.

lossless compressed: همانطور که از اسمش پیداست، به این معنی است که یک فایل Raw مثل یک فایل بایگانی فشرده شده و بدون از بین رفتن اطلاعات است. هنگامی که یک تصویر فایل‌های Lossless Compressed توسط نرم افزار ویرایش تصویر پردازش می‌شود، ابتدا اطلاعات فشرده می‌شوند، دقیقاً مانند همان چیزی که در اطلاعات بایگانی شده در یک فایل zip اتفاق می‌افتد. فشرده سازی بدون از دست دادن اطلاعات گزینه‌ای ایده‌آل است، چون‌ که تمام اطلاعات حفظ می‌شوند و در عین حال تصویر فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کند.

uncompressed: یک فایل uncompressed Raw تمام اطلاعات را حفظ می‌کند، اما بدون اعمال هیچگونه الگوریتم فشرده سازی روی آن. تا زمانی که گزینه فایل‌های Lossless Compressed را نداشته باشید، هیچوقت از گزینه uncompressed استفاده نکنید. زیرا این امر به اندازه بزرگ تصاویر منجر می‌شود.

روی هر دوربینی که با آن عکاسی می‌کنم، من همیشه به صورت پیش فرض از فایل‌های Lossless Compressed استفاده می‌کنم، زیرا این امر کارآمد ترین روش برای ذخیره تصاویر Raw است. هیچ فایده‌ای در عکاسی بدون فشرده سازی RAw و lossy compressed که منجر به از بین رفتن اطلاعات با ارزش می‌شود نیست، من ممکن است نیاز به بازیابی سایه‌ها و‌هایلایت‌ها در تصویر داشته باشم.

[relatedpost post=”86192″]

فایل raw 12 بیت در مقابل 14 بیت در مقابل 16 بیت

در کنار سطوح مختلف فشرده سازی، تصاویر Raw پتانسیل ذخیره سطوح مختلف تن بر کانال، در هر پیکسل را دارند که به عنوان «عمق بیت» شناخته می‌شود. به صورت پیش فرض، بیشتر دوربین‌ها با raw 12 بیتی عکس می‌گیرند که برای هر پیکسل 4096 تن در کانال(قرمز، سبز و آبی) ترجمه می‌شود. اگر به صورت ریاضی انجام بدهیم(4096X4096X4096)، این رقم برابر با 68.72 میلیارد تن در هر پیسکل است. وقتی عمق بیت به 14 بیتی افزایش یابد، تعداد تن‌های هر کانال به 16384 ضرب می‌شود، در کل 4.39 تریلیون تن در هر پیسکل. و گرچه بیشتر دوربین‌های دیجیتال امروزی حتی گزینه 16 بیتی را ندارند، اگر قابل دسترسی باشد، شما می‌توانید بیش از 281 تریلیون تن در هر پیکسل را به دست آورید. این عدد بسیاری بزرگی برای اطلاعات است، فقط می‌توانید تصور کنید که تصاویر raw بدون هیچ گونه فشرده سازی چقدر بزرگ خواهند شد؟

فشرده سازی raw: مقایسه اندازه فایل

در مورد اندازه فایل صحبت می‌کنیم، بگذارید نگاهی به تصویر مشترک raw با nikon d810 بیندازیم و ببینیم که چگونه فایل‌های بزرگ نسبت به عمق بیت و گزینه‌های فشرده سازی فایل‌ها مقایسه می‌شوند. در زیر جدولی وجود دارد که تفاوت در اندازه فایل‌ها را نشان می‌دهد:

فایل‌های Lossless Compressed

 

همانطور که می‌بینید هنگام انتخاب بین 12 بیتی و 14 بیتی و همچنین میزان فشرده سازی می‌توانید تفاوت بسیار چشمگیری در اندازه فایل‌ها داشته باشید. و هنگاخمی که ده‌ها هزار تصویر را در نظر بگیرید، این اختلافات به سرعت افزوده می‌شوند. با کاهش 60.9% در اندازه فایل‌ هنگام عکاسی Raw فشرده شده 12 بیتی، ممکن است فکر کنید که گزینه مناسبی برای انتخاب است. با این حال، همه این‌ها به تکنیک عکاسی شما بستگی دارد. آنچه ثبت می‌کنید و میزان اطلاعاتی که معمولا هنگام ویرایش تصویر از‌هایلایت‌ها و سایه‌ها بازیابی می‌کنید، بستگی دارد. برای مثال، اگر من عنگام عکاسی پرتره به خوبی نورپردازی کنم و کمترین کمک را از برنامه‌های ویرایش تصویر بگیرم، احتمالاً عکاسی با raw 12 بیتی برای من مناسب خواهد بود. با این حال، اگر می‌خواستم هنگام عکاسی از منظره و ستارگان‌هایلایت‌ها و سایه‌ها را بازیابی کنم، عکاسی با فایل‌های Lossless Compressed 14 بیتی را ترجیح می‌دادم، از آنجایی که به من اجازه می‌دهد از سنسور دوربین خودم نهایت استفاده را ببرم و هنوز فایل‌های تولید کنم که تقریباً از نظر اندازه نصف هستند. این 15% اضافی کاهش حجم فایل در این مورد ارزشی ندارد، به خصوص اگر در ویرایش هرکدام از گزینه‌های بازیابی من را محدود کند. این نکته را در نظر داشته باشید که عمق بیت و میزان فشرده‌سازی raw مختلف را در نظر بگیرید!

همچنین، ذکر این نکته حائز اهمیت است که بعضی از دوربین‌ها حتی امکان انتخاب بین عمق بیت مختلف و سطوح فشرده سازی را نیز به شما نمی‌دهند، به صورت پیش فرض به صورت lossy compressed 12 بیتی (در اکثر دوربین‌های سطح مبتدی) یا به صورت lossless compressed 14 بیتی (روی مدل‌های حرفه‌ای‌تر دوربین‌ها) قرار دارد.

[relatedpost post=”24838″]

بیایید هنگام عبور از مارک‌های‌های مختلف دوربین، برخی از گزینه‌ها را مرور کنیم.

گزینه‌های فایل raw دوربین‌های نیکون

اگر با یک Dslr نیکون عکاسی می‌کنید، عمق بیت و گزینه‌های فشرده سازی raw خیلی به مدل دوربین شما بستگی دارد. در اکثر دوربین‌های مبتدی، شما فقط می‌توانید بین عمق بیت 12 بیتی و 14 بیتی بدون گزینه فشرده سازی raw، گزینه‌ای را انتخاب کنید. این بدان معنی است که این دوربین‌ها همیشه به صورت پیش فرض روی Lossy compressed قرار دارند. روی دوربین‌های حرفه‌ای، نیکون معمولاً سه گزینه برای فشرده سازی ارائه می‌دهد:

compressed

Lossless compressed

uncompressed

همانطور که در زیر مشاهده می‌کنید:

گزینه‌های فایل Raw کانن

متاسفانه، کانن گزینه‌های موجود در فهرست دوربین برای انتخاب بین عمق بیت‌های مختلف یا سطح فشرده سازی فایل raw را ارائه نمی‌دهد. بنابراین شما نیاز به مراجهه به دفترچه راهنما دوربین دارید تا بفهمید که عمق بیت و میزان فشرده سازی دوربین شما در چه حد قرار دارد. بیشتر دوربین‌های مبتدی کانن به صورت فایل‌های Lossless Compressed 12 بیتی عکاسی می‌کنند، در حالی که بیشتر مدل‌های سطح بالا به صورت Lossless compressed  14 بیتی عکاس می‌کنند.

گزینه‌های فایل Raw فوجی

در حالی که نسل اول دوربین‌های سری X فوجی به 12 بیتی محدود بودند، تمام دوربین‌های مدرن X-trans به صورت پیش فرض به صورت 14 بیتی عکاسی می‌کنند. فوجی اجازه نمی‌دهد عمق بیت را از طریق منوی دوربین تغییر دهید، اما یک گزینه فایل‌های Lossless Compressed در برخی از مدل‌های دوربین ارائه شده است:

گزینه‌های فایل Raw سونی

متأسفانه، تمام دوربینهای دیجیتال فعلی سونی به طور پیش فرض محدود به فشرده سازی دلتا 11 + 7 بیتی هستند. سونی پس از شکایت بسیاری از مشتریان، گزینه‌ای برای Uncompressed RAW در برخی از دوربین‌های خود مانند Sony A7R II اضافه کرد، اما بدیهی است که همانطور که در بالا توضیح داده شد، به فایل‌های عظیم RAW منجر می‌شود. تا به امروز، سونی گزینه‌ای برای تصاویر Lossless Compression RAW در هیچ یک از دوربین‌های خود اضافه نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *