دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

تفاوت اکتاباکس و سافت باکس چیست؟

چاپ
تفاوت اکتاباکس و سافت باکس چیست؟

سافت باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

سافت باکس یک محفظه پلاستیکی یا از جنس پارچه است که این محفظه باعث می‌شود تا نور را نرم و کنترل شده به سوژه بتاباند. انواع سافت باکس در اشکال مستطیل، مربع یا گرد و کره ای طراحی می‌شوند و محفظه آنها روی منبع نور قرار گرفته و نور را احاطه می‌کند تا نور نرم و ملایم بتابد. سافت باکس‌ها وزن سبکی دارند و به‌آسانی قابل حمل هستند؛ لازم به توضیح است که این دستگاه‌ها معمولا دارای منبع نور نیستند و اطراف منبع نور قرار می گیرند.

تقریبا می‌توان گفت امکان استفاده از سافت باکس در هر نوع عکاسی و فیلمبرداری وجود دارد؛ از تبلیغاتی و پرتره گرفته تا عکاسی محصول و تولید ویدیوهای بلاگری.

در واقع سافت باکس با پخش کردن نور منبع که بیشتر وقت‌ها لامپ است و تبدیل آن به یک نور نرم و یک‌دست، کمک می‌کند تا سایه‌های سوژه عکاسی را از بین ببرید. این مسئله در عکاسی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین خرید سافت باکس به افرادی که عکاسی حرفه‌ای یا تولید ویدیو در خانه یا استودیو انجام می‌دهند، توصیه می‌شود.

نکته مهم: سافت باکس در کل به مجموعه‌ای از ابزارهایی گفته می‌شود که روی منابع نوری نصب می‌شود و در کل باعث جهت‌دهی یا شکل‌دهی به نور و همزمان باعث نرم شدن نور می‌شود.

سافت باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، سافت باکس در شکل‌های مختلفی تولید شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مستطیل، هشت ضلعی، مربع و نواری اشاره کرد. جنس سافت‌باکس‌ها معمولا پارچه‌ای یا بافت‌های مشابهه پارچه است.

پارچه در این وسیله نورپردازی رنگ‌های مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رنگ‌های سفید، نقره‌ای اشاره کرد که معمولاً بیرونشان برای جلوگیری از نفوذ نور به بیرون و بازتاب آن روی تجهیزات، مشکی است. این پارچه روی یک سازه یا فریم فلزی نصب می‌شود. سافت باکس یکی از کاربردی ترین ابزار نورپردازی در عکاسی پرتره، تبلیغاتی، مدلینگ، عکاسی از غذا و محصول و جشن عروسی است که استفاده از سافت باکس برای نورپردازی حرفه ای و تسخیر تصاویر خیره کننده توصیه می‌شود.

اکتاباکس چیست و چه کاربردی دارد؟

اکتاباکس‌ها هم نوعی سافت باکس حساب می‌شوند اما به واسطه شکل خاصی که دارند در یک دسته‌بندی جدا قرار می‌گیرند؛ اما می‌توانند تفاوت‌های جزئی داشته باشند که تولید کننده‌ها با توجه به نیاز عکاسان در عکاسی پرتره، تبلیغاتی، مراسم عروسی، عکاسی فشن، غذا و غیره در محصولاتشان اعمال می‌کنند.

سافت باکس انواع مختلفی نظیر مربعی، چند ضلعی و مستطیلی دارد درحالی‌ که اکتاباکس همانطور که از نامش مشخص است به شکل هشت ضلعی طراحی شده است.

اکتاباکس چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا برخی عکاسان استفاده از اکتاباکس را نسبت به سایر انواع سافت باکس ترجیح دهند، این است حجم نور بیشتری دارد، زاویه بزرگتری را پوشش می‌دهد و بخاطر ابعاد بزرگتری که دارد، تابش وسیع‌تری داشته و معمولا استفاده از یک اکتاباکس می‌تواند نیاز عکاس را برطرف کند؛ به همین دلیل خرید اکتاباکس از محبوبیت بالایی در بین عکاسان و فیلمبرداران برخوردار است؛ چون می‌توانند با هزینه یک وسیله نورپردازی اندازه چند تجهیزات کارآیی از محصول دریافت کنند. نورنگار بهترین برند با کیفیت مطلوب را در فروشگاه خود موجود کرده است؛ شما می توانید با خرید اکتاباکس میتروتک 80cm از قسمت محصولات، بهترین نوع این محصول را در لحظات حساس عکاسی با خود همراه کنید.

تفاوت اکتاباکس و سافت باکس

تفاوت اکتاباکس و سافت باکس آنقدری نیست که بتوان گفت یکی بر دیگری ارجحیت دارد. همانطور که توضیح دادیم، هر دو این تجهیزات نورپردازی کاربردی بوده و نور را نرم و ملایم پخش می‌کنند؛ تفاوت این دو تجهیزات در شکل ظاهری و ابعادشان خلاصه می‌شود که این نیز در مقدار وسعت نوردهی و هزینه آنها تأثیر دارد.

اگر خلاصه کنیم، در کل اکتاباکس انتخاب بهتری است اما هزینه بیشتری هم دارد. سافت باکس باتوجه به ابعاد کمتر کاربردی‌تر است و شاید شما راحت‌تر باشید تا سافت باکس را در تجهیزات نورپردازی خود داشته باشید؛ باید گفت که این بستگی به نیاز شما دارد. اکتاباکس نور یکنواخت‌تری به سوژه می‌تاباند و برای عکاسی مدلینگ و پرتره مناسب‌تر است اما سافت باکس ممکن است بسته به اندازه و طرح وسعت نور کمتری داشته باشد که البته این تجهیزات هم برای عکاسی تبلیغاتی، محصول، پرتره و حتی بلاگری و ولاگری نیز مناسب است.

تفاوت در شکل ظاهری

اکتاباکس‌ها هشت‌ضلعی هستند در حالی که سافت باکس‌ها می‌توانند هر شکلی داشته باشند اما در عرف نوع مربعی و مستطیلی بیشتر به عنوان سافت باکس شناخته می‌شود.

تفاوت اکتاباکس و سافت باکس

هر دوی این تجهیزات نورپردازی در ابعاد مختلفی به فروش می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم بزرگ‌ترین سایزی که می‌توانید خریداری کنید را تهیه کنید؛ زیرا از سافت باکس و اکتاباکس بزرگ می‌توانید برای عکاسی سوژه کوچک هم استفاده کنید، اما برعکس این مسئله امکان‌پذیر نیست.

تفاوت در نوع نور

با استفاده از اکتاباکس شما می‌توانید نور بهتر و گسترده‌تری را روی سوژه بتابانید. البته هر دوی آن‌ها با تنظیم درست موقعیت، امکان عکاسی با کیفیت بالا را برای شما فراهم می‌کنند اما در حالت کلی، نور اکتاباکس برای عکاسی بهتر است. از طرف دیگر، کنترل نور منتشر شده توسط سافت باکس از اکتاباکس راحت‌تر است.

تفاوت در قیمت

قیمت تجهیزات هر برند متفاوت است و امکاناتی که آن وسیله عکاسی دارد، قطعاً روی قیمت آن تأثیرگذار است. در حالت کلی سافت باکس‌های مستطیلی ارزان‌ترین وسیله مناسب نورپردازی است و قیمت اکتاباکس نسبت به آنها بیشتر است.

اکتاباکس یا سافت باکس؛ از کدام یک استفاده کنیم؟

با وجود آن که نکات مهم برای خرید اکتاباکس یا سافت باکس را بررسی کردیم، اما هنوز هم ممکن است کاربرانی این سؤال را بپرسند که بالاخره کدام را بخریم؟ بهتر است برای پاسخ به این سؤال، نتیجه عکاسی با استفاده از این دو ابزار را باهم مقایسه کنیم:

اکتاباکس بخریم یا سافت باکس

در تصویر سمت راست، از یک سافت باکس با ابعاد 48 در 36 اینچ استفاده شده است تا نور به سوژه بتابد. در این عکس غیر از سافت باکس یاد شده، هیچ ابزار نورپردازی دیگری نظیر رفلکتور استفاده نشده است.

در تصویر سمت چپ از یک اکتاباکس استفاده شده است و شرایط عکاسی دقیقاً مانند عکس قبلی است! در این عکس نورپردازی گسترده و بهتر است و همچنین نور پس‌زمینه هم تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. البته یک نکته را باید در نظر بگیرید؛ سوژه انسان است و ابعاد آن نسبت به محصولات فیزیکی کوچک‌تر است.

شاید برای عکاسی از محصولات کوچک یک سافت باکس مستطیلی هم نیاز شما را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
1 سال پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
1 سال پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
چاپ عکس پولاروید چیست و چه کاربردی دارد ؟
چاپ عکس پولاروید چیست و چه کاربردی دارد ؟
1 سال پیش - زمان مطالعه : 4 دقیقه