دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش ساخت و استفاده از رفلکتور در عکاسی

چاپ
آموزش ساخت و استفاده از رفلکتور در عکاسی

چند سال پیش من به همراه چند عکاس دیگر در حالی عکاسی از چند مدل بودیم. آن روز هوا ابری بود و من دعا می‌کردم که این هوای ابری با بارش باران همراه نباشد. یکی از عکاسانی که همراه ما بود یک رفلکتور بزرگ 52 اینچی و نیمه شفاف داشت. من با دیدن میزان تاثیرگذاری آن شگفت زده شده بودم. به خصوص اینکه باعث می‌شد در چشم سوژه کچ‌لایت هم دیده شود. به همین دلیل من تصمیم گرفتم در مورد ساخت رفلکتور یک مقاله بنویسم.

ساخت رفلکتور

به دلیل اینکه رفلکتور می‌تواند به خوبی به شما کمک کند تا در زمان عکاسی نور را هدایت کنید، داشتن آن در تجهیزاتتان یک امر ضروری است. اکثر رفلکتورها خیلی ارزان هستند و کاملا هم قابل حمل و سبک می‌باشند. یک رفلکتور در ابعاد و سایزهای مختلفی عرضه می‌شود اما متداول‌ترین رفلکتور موجود در بازار، پنج در یک 42 اینچی است.

آموزش ساخت رفلکتور

در یکی از مهمانی‌های خانوادگی که اخیرا داشتیم خواهرم از من خواست که از او چند عکس بگیرم. ما بیرون بودیم و ساعت حدود 6 عصر بود. خورشید در حال غروب نیز کاملا قرمز بود؛ به همین خاطر من او را در مقابل خورشید قرار دادم که باعث شد یک نور لبه‌ای خیلی زیبا روی موهای او بیافتد، اما من نور پرکننده کافی نداشتم و به همین خاطر صورت او کاملا تاریک دیده می‌شد.

اینجا بود که متوجه شدم من رفلکتور خودم را همراه ندارم و آن را در خانه جا گذاشته‌ام. من به یکباره این میز سفید و کوچک را دیدم؛ من آن را برداشتم و پایه‌های آن را جدا کردم و از دخترم خواستم که آن را در سمت راست خواهرم با زاویه رو به بالا نگه دارد.

[relatedpost post=”105915″]

ساخت رفلکتور عکاسی

اگر برای کار با نور به یک رفلکتور نیاز دارید اما نمی‌خواهید پول زیادی خرج کنید، می‌توانید خودتان با استفاده از فویل آلومینیومی نسبت به ساخت رفلکتور اقدام کنید. ساخت این نوع رفلکتور خیلی آسان است و هزینه زیادی هم ندارد. همچنین به خوبی می‌تواند سایه‌های خیلی سخت را هم از بین ببرد.

آموزش ساخت رفلکتور

شما برای ساخت رفلکتور به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک تخته مقوایی یا فومی بزرگ و صاف
  • چسب نواری یا اسپری
  • فویل آلومینیوم

پروسه ساخت رفلکتور خیلی ساده است. فقط باید تخته مقوایی را به شکل و یا ابعاد مورد نیاز خودتان برش دهید و سپس فویل آلومینیومی را روی آن بچسبانید. تنها چیزی که باید بدانید این است که فویل آلومینیومی دو سطح مختلف دارد:

آموزش ساخت رفلکتور

یکی از این سطوح نسبت به سطح دیگر بازتاب بیشتری دارد و اینکه شما از کدام یک از این دو سطح برای ساخت رفلکتور استفاده می‌کنید، به شما بستگی دارد. من هر دو طرف تخته مقوایی خودم را با فویل آلومینیومی پوشانده‌ام و از هر دو طرف فویل آلومینیومی استفاده کرده‌ام. این کار باعث می‌شود من کنترل بیشتری روی میزان نور بازتاب شده داشته باشم. همچنین برخی از مردم ترجیح می‌دهند قبل از چسباندن فویل آلومینیوم به تخته مقوایی یا فومی خودشان آن را مچاله کنند. این کار باعث می‌شود نور بازتاب داده شده نرم‌تر و غیرمستقیم‌تر باشد. همچنین می‌توانید فویل آلومینیوم را با اسپری رنگ کنید تا رنگ و کیفیت نور بازتاب شده را تغییر دهید.

استفاده از رفلکتور

این رفلکتور برای افزودن نور پرکننده به تصاویری که در بیرون می‌گیرید و نور سخت باعث می‌شود روی صورت سوژه سایه‌های غیرطبیعی بیافتد مناسب است. برای مثال به عکس زیر نگاه کنید:

ساخت رفلکتور در خانه

شما می‌توانید در این مورد از رفلکتور برای حذف سایه‌های اضافی استفاده کنید. در عکس زیر می‌توانید نتیجه استفاده از رفلکتور را به خوبی مشاهده کنید.

آموزش ساخت رفلکتور ارزان

همانطور که می‌بینید رفلکتور می‌تواند به شما کمک کند در شرایط نوری نامساعد به خوبی از نور استفاده کنید و یک کچ‌لایت به چشم‌های سوژه اضافه کنید تا عکس‌های خودتان را طبیعی‌تر جلوه دهید.

کد تخفیف نورنگار

استفاده از مقوای سفید برای عکاسی در فضای بسته

شما می‌توانید به جای ساخت یک رفلکتور از مقوای سفید هم به عنوان رفلکتور استفاده کنید. بدین منظور از مدل خودتان بخواهید به گونه‌ای که نصف صورت او رو به نور باشد، در کنار یک پنجره بایستد (یا بنشیند). سپس به همین صورت از او یک عکس بگیرید. در مرحله بعدی از یک نفر بخواهید که یک مقوای سفید را در مقابل قسمتی از صورت سوژه که سایه است بگیرد.

زاویه مقوای سفید باید به گونه‌ای باشد که تمام صورت سوژه به صورت یکدست نوردهی شود. از آنجایی که باید دستیار خودتان را نسبت به فاصله و زاویه عکس راهنمایی کنید، چند عکس مختلف بگیرید. به این صورت می‌توانید نور را خیلی بهتر روی سوژه خودتان بازتاب دهید. زمانی که عکس‌ها را به کامپیوتر خودتان انتقال دادید از عکس اول برای مقایسه استفاده کنید.

نکته: اگر سطح مقوای شما کثیف شد، می‌توانید از رنگ سفید مات برای پوشاندن آن استفاده کنید.

[relatedpost post=”111244″]

ساخت رفلکتور

می‌توانید روی مقوای سفید خودتان از فویل آلومینیومی برای ساخت رفلکتور نقره‌ای استفاده کنید. این نوع رفلکتور نور خیلی زیبایی را روی سوژه شما بازتاب می‌دهد. در صورتی که چسب اسپری ندارید می‌توانید از ترکیب چسب PVC و آب استفاده کنید. این ترکیب را به صورت یکدست روی تمام سطح مقوای سفید خودتان پخش کنید و فویل آلومینیومی را که قبلا مچاله کرده‌اید روی این چسب قرار دهید و آن را صاف کنید. این چسب برای خشک شدن به 24 ساعت زمان نیاز دارد. همچنین زمانی که نور را روی مدل خودتان بازتاب می‌دهید مراقب باشید، زیرا این نوع رفلکتور نور خیلی زیادی را از خودش بازتاب می‌دهد.

آموزش ساخت رفلکتور

من با کمک دخترم عکسی که با استفاده از میز سفید از خواهرم گرفته بودم را حیاط پشتی مادرم گرفته بودم را بازسازی کردم. متاسفانه من خورشید را در پس زمینه نداشتم اما همانطور که می‌توانید مشاهده کنید، این دو عکس تفاوت خیلی زیادی با هم دارند؛ خورشید به صورت کاملا یکدست روی صورت سوژه پخش شده است و کچ‌لایت را هم که کلید یک پرتره خوب است می‌توانید در چشم‌های سوژه ببینید. همچنین سایه‌های زیر چانه هم حذف شده‌اند.

یکی از روش‌هایی که کمتر برای ساخت رفلکتور استفاده می‌شود هم استفاده از روکش صندلی نقره‌ای است که من خیلی کم از آن استفاده می‌کنم اما تصمیم گرفتم برای این آن را هم تست کنم تا ببینم نتیجه کار به چه صورت است. من از یک بطری شیشه‌ای برای این تست استفاده کرده‌ام تا شما بتوانید تصویر روکش صندلی نقره‌ای را هم مشاهده کنید.

رفلکتور چیست

[relatedpost post=”114603″]

آیا شما تا به حال از رفلکتور استفاده کرده‌اید؟ درمورد ساخت رفلکتور چطور؟ در صورتی تجربه خاصی در این زمینه دارید، آن را با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید سوالات خودتان را نیز از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید؛ کارشناسان نورنگار در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

  • زبیر گفت:

    اطلاعات خوب و کاربردی هستند و نگارش خوبی دارند.سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه