دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

صدای dolby atmos چیست؟

چاپ
صدای dolby atmos چیست؟

صدای Dolby atmos چیست؟

Dolby atmos یک فرمت صوتی است که صداهای ضبط شده در یک فیلم، آهنگ یا بازی ویدیویی را از هم جدا کرده و هر بخش از صدا را به صورت فراگیر و سه‌بعدی عرضه می‌کند. برای درک بهتر این موضوع، صدای یک هلیکوپتر را تصور کنید.

اگر دستگاه شما فاقد صدای Dolby atmos باشد، صدای هلیکوپتر با حرکت آن از سمت چپ به سمت راست فرقی نکرده و تنها با دیدن تصویرش متوجه این حرکت خواهید شد؛ اما با وجود این فناوری مسیر حرکت هلیکوپتر از طریق صدا نیز تشخیص داده می‌شود. به این ترتیب که فناوری Dolby atmos صدای هلیکوپتر را به عنوان یک شی مجزا در نظر گرفته و آن را از بقیه صداها جدا می‌کند. سپس آن را به کانال صوتی مشخصی در بلندگو انتقال داده و پخش می‌شود.

توجه داشته باشید که هر چه تعداد اسپیکر بیشتر باشد، عملکرد Dolby atmos بسیار بهتر است. به همین خاطر است که لذت تماشای فیلم در سینما برای شما دوچندان می‌شود؛ چرا که Dolby atmos تا 400 اسپیکر را پشتیبانی کرده و با انتقال هر صدای جزئی به کانال صوتی مستقل در سینما کیفیت آن را افزایش می‌دهد.

تاریخچه Dolby Atmos

اولین نصب صدای Dolby Atmos در تئاتر El Capitan واقع در لس‌آنجلس برای نمایش Brave در ژوئن 2012 بود. در طول سال 2012، این فناوری در سراسر جهان شناخته شد و در سینماها و تئاتر‌ها به کار گرفته شد؛ به‌طوری که در سال 2013 تقریباً 300 مکان در کشورهای مختلف به این فناوری مجهز شده بود. امروزه بیشتر از 6000 مکان برای ارائه صدای مطلوب و سه‌بعدی از Dolby Atmos بهره می‌برند.

از سال 2016 پای این فناوری به دستگاه‌های الکترونیکی باز شده و در سال 2017 شاهد این فناوری در گوشی‌های هوشمند شدیم.

روش ایجاد صدای Dolby Atmos در خانه

در سینماها معمولاً برای فراگیرتر شدن صدا در همه جای سالن حتی بر روی سقف آن هم بلندگوهایی نصب می‌کنند. با این کار صدای حرکت هلیکوپتر در آسمان از طریق این بلندگوها به گوش رسیده و احساس واقعی‌تری به مخاطبان القا می‌شود؛ انگار که مخاطب به صورت فیزیکی در سکانس فیلم حضور دارد.

در خانه نیز می‌توانید با نصب اسپیکرهای مختلف در نقاط متفاوت اتاق، سیستم Dolby Atmos فضای سینما را در خانه شبیه‌سازی کنید. البته شما می‌توانید از راه‌های مقرون‌به‌صرفه و راحت‌تر نیز برای این کار بهره گیرید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

ابتدا شما را با نحوه ایجاد Dolby Atmos به کمک اسپیکرها آشنا می‌کنیم.

خرید اسپیکر برای بهره‌مندی از Dolby Atmos

در حالت کلی اسپیکر‌ها به دو دسته اسپیکرهای سراند و اسپیکرهایی که صدا را به سمت بالا هدایت می‌کنند، تقسیم می‌شود. اسپیکرهای سراند صدا را از سمت جلو، عقب، راست و چپ پخش می‌کند. وظیفه پخش صداهای سمت بالا را نیز اسپیکرهای سقفی و دیواری بر عهده دارند. اسپیکرهای دیواری اغلب در میان چهار جهت اصلی بر روی دیوار نصب می‌شوند.

یک نوع اسپیکر با عنوان اسپیکر میانی نیز وجود دارد که معمولاً درست روبروی بیننده قرار می‌گیرد. تمامی این اسپیکرها دست به دست هم می‌دهند تا تجربه لذت‌بخش شنیدن صدای فراگیر Dolby Atmos را به شما بچشانند.

چیدمان اسپیکرها

پس از تهیه تمامی این اسپیکرها نوبت به چیدمان آن‌ها می‌رسد. توجه داشته باشید که اسپیکرها در خانه باید به صورت دایره‌ای در کنار هم قرار گیرند. به عبارت دیگر، فاصله تمامی اسپیکرها از بیننده باید برابر باشد.

اسپیکر میانی درست مقابل بیننده و روی میز تلویزیون قرار می‌گیرد. اسپیکرهای سراند هم باید به صورت زاویه‌دار و ضربدری دورتادور بیننده جای‌سازی شوند. به عنوان مثال، اسپیکر سمت راست جلو باید دقیقاً مقابل اسپیکر سمت چپ عقب گذاشته شود. ‌این حالت ضربدری و دایره‌وار باعث می‌شود تا فراگیری صدا بیشتر شده و احساس واقعی‌تری به مخاطب القا کند.

برای این‌که تجربه واقعی و لذت‌بخشی از صداهای پخش شده از سمت بالا داشته باشید، توصیه می‌کنیم از 2 تا 6 اسپیکر سقفی استفاده کنید. این نوع اسپیکرها باید در سمت چپ و راست درست روی سر بیننده بر روی سقف نصب شوند.

تهیه دستگاه‌های مجهز به Dolby Atmos

نصب بلندگو در سقف خانه بسیار هزینه‌بر است. بنابراین می‌توان به جای این کار از دستگاه‌هایی که مجهز به صدای Dolby Atmos هستند، استفاده کرد.

در سال‌های اخیر اکثر گیرنده‌های عرضه شده مثل تلویزیون و بهترین مدل‌های ساندبار از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. در بلندگوهای این نوع دستگاه‌ها، درایورهایی تعبیه شده‌اند تا صدا را ابتدا به سمت موردنظر هدایت و سپس از آنجا به سمت گوش شما منعکس کنند. پس اگر به دنبال ایجاد صداهای سه‌بعدی در فضای منزل خود هستید، به هنگام خرید تلویزیون یا ساندبار از وجود این فناوری در محصولات مطمئن شوید.

[relatedpost post=”303086″]

استفاده از ماژول‌های بلندگو

اگر قصد تعویض تلویزیون یا بلندگوهای خود را ندارید، می‌توانید از ماژول‌های بلندگوی مجهز به فناوری Dolby Atmos بهره گیرید. این ماژول‌ها در بالای بلندگوی موردنظرتان قرار گرفته و اجازه پخش صدای Dolby Atmos را به آن می‌دهد.

توجه داشته باشید که بهره‌مندی از صدای Dolby Atmos فقط بستگی به دستگاه پخش فیلم شما ندارد! برای پخش چنین صدایی عوامل متعددی مثل نحوه فیلم‌برداری فیلم، سخت‌افزار مورد استفاده و برنامه پخش فیلم دخیل هستند؛ تمامی این عوامل باید از فناوری Dolby Atmos پشتیبانی کنند.

Dolby atmos در گوشی

صدای Dolby Atmos فقط در صدای تلویزیون و ساندبار خلاصه نمی‌شود. این فناوری به گوشی‌های هوشمند امروزی نیز راه پیدا کرده و صدای بسیار واضح و شفاف‌تری را ارائه می‌دهد.‌ صداهای سه‌بعدی برای بلندگوی برخی گوشی‌ها مدل‌سازی شده و براساس تعدادی نشانه‌های صوتی و توابع انتقال گرما بدون نیاز به هدفون، به گوش شنونده می‌رسد.

این مدل‌سازی با استفاده از یک مهندسی معکوس از عملکرد شنیداری انسان صورت گرفته است؛ مثلا ما انسان‌ها یک شی مثل ماشین را که در سمت راست ما قرار گرفته می‌بینیم و صدای بوق آن را در گوش راست خود بیشتر از گوش چپ می‌شنویم. در گوشی‌های هوشمند این موضوع به صورت برعکس اتفاق می‌افتد.

بلندگوی گوشی با استفاده از این فناوری جدید، ابتدا صدای بوق را به سمت گوش راست شما هدایت کرده و سپس گوش چپتان در حد کم آن را می‌شنود. با این کار شما تشخیص می‌دهید که یک ماشین در سمت راستتان قرار گرفته است. این صدا به صورت سه‌بعدی شنیده شده و مغز شما به صورت ناخودآگاه صدای Dolby Atmos در گوشی را واقعی تلقی می‌کند.

شرکت‌های سامسونگ و اپل به صدای Dolby Atmos در گوشی توجه ویژه‌ای کردند  و در بسیاری از سری‌های اخیر، این فناوری را به کار برده‌اند. Dolby Atmos در گوشی سامسونگ مانند گلکسی S21، S20، S10+، S10 و Note 9 وجود دارد و فرصت تجربه صدای فراگیر و شفافی را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

آیفون 11، 11 پرو، 11 پرو مکس و 12 از جمله دستگاه‌های iOS هستند که از فناوری جذاب Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند.

البته در برخی از مدل‌های پرچم‌دار شرکت‌هایی مثل سونی، هواوی و ریلمی نیز می‌توان شاهد این فناوری بود. هرچند هنوز صدای Dolby Atmos به صورت جهانی پشتیبانی نمی‌شود اما انتظار می‌رود که در چند سال آینده تمامی گوشی‌های هوشمند به این فناوری جالب مجهز شوند.

کد تخفیف نورنگار

تجربه هیجان‌انگیزی از صدا

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با ریز و درشت صدای Dolby Atmos در گوشی، تلویزیون و ساندبار آشنا کنیم. با این فناوری جدید تجربه جالب و هیجان‌انگیزی از شنیدن صدای سه‌بعدی خواهید داشت.

به نظر شما آینده Dolby Atmos چگونه خواهد بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : الهه سرباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه