021-7356

راهنمای خرید تجهیزات ضروری برای عکاسی از محصول

راهنمای خرید تجهیزات ضروری برای عکاسی از محصول

انتخاب دوربین برای عکاسی از محصول

اولین وسیله‌ای که از بین تجهیزات ضروری برای عکاسی از محصول باید انتخاب کنید، دوربین است. خیلی از افراد از دوربین‌های رزولوشن بالا برای عکاسی از محصولاتی که قرار است روی پوستر و بیلبوردها بروند استفاده می‌کنند. در اکثر مواقع باید از رزولوشنی بین 50 تا 100 مگاپیکسل و حتی بیشتر استفاده کنید.

خوشبختانه برای شروع عکاسی از محصول به یک دوربین گران قیمت نیاز نخواهید داشت. چرا؟ چون به احتمال زیاد کار خود را با عکاسی از محصولاتی که قرار است به صورت آنلاین به نمایش گذاشته شوند شروع خواهید کرد. در صورتی که از فایل‌های رزولوشن بالا استفاده کنید، آپلود آن‌ها روی اینترنت مدتی زمان خواهد برد. به همین خاطر بهتر است به جای فایل‌های رزولوشن بالا، از تصاویری با حجم کم استفاده کنید.

برای عکاسی از محصولاتی که قرار است به صورت آنلاین به نمایش گذاشته شوند، یک دوربین dslr یا بدون آینه 24 مگاپیکسلی برای انجام کارهای شما کافی است. این دوربین رزولوشن کافی را برای شما تامین خواهد کرد و نیازی هم به سر و کله زدن با فایل‌های حجیم نخواهید داشت.

این بدین معنی است که حتی با یک دوربین مبتدی مثل نیکون D3500 و یا کانن 800D هم می‌توانید کار خودتان را در زمینه عکاسی از محصول آغاز کنید.

عکاسی از محصول

مطمئنا پس از اینکه کمی حرفه‌ای‌تر شدید و کسب و کار خودتان را گسترش دادید، لازم خواهد بود یک دوربین فول‌فریم یا حتی قطع متوسط (Medium-Format) تهیه کنید. در پروژه‌های بزرگی که به تصاویر رزولوشن بالا نیاز داشته باشید، مطمئنا دوربین کراپ سنسور کافی نخواهد بود.

در این صورت کانن 5D Mark IV ارزش بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. این دوربین به عنوان یک دوربین حرفه‌ای نسبتا قیمت مناسبی دارد و لنزهای بسیار زیادی هم برای آن موجود است.

عکاسی از محصول

انتخاب لنز مناسب

زمانی که تازه عکاسی از محصولات را آغاز کرده‌اید، استفاده از لنز کیت که همراه با دوربین عرضه می‌شود برای شما کافی خواهد بود. با وجود اینکه این لنز شارپ ترین لنز موجود در بازار نیست اما کیفیت تصاویر آن برای استفاده آنلاین کافی خواهد بود. همچنین این لنز معمولا اجازه‌ی زوم کردن را هم به شما می‌دهد و به همین خاطر راحت‌تر می‌توانید عکس‌ها را کادربندی کنید.

در صورتی که آماده‌ی ارتقاء هستید، توصیه می‌کنیم لنزی تهیه کنید که با دوربین‌های فول فریم هم سازگار است. به این ترتیب، پس از ارتقاء دوربین خودتان هم می‌توانید از لنز فعلی خودتان استفاده کنید و نیازی به ارتقاء لنز نخواهید داشت.

اولین لنزی که باید تهیه کنید، لنزی است که توانایی عکاسی ماکرو را داشته باشد. به این ترتیب به راحتی قادر خواهید بود جزئیات ریز تمامی محصولات را به راحتی ثبت کنید.

انواع مختلفی از لنزهای ماکرو در بازار موجود است ولی ما توصیه می‌کنیم یکی از لنزهای 85 میلیمتر و 100 میلیمتر را انتخاب کنید. این دو لنز علاوه بر اینکه وضوح بالایی دارند، برخلاف لنزهای دیگر، باعث اعوجاج تصویر هم نمی‌شوند.

در صورتی که می‌خواهید با هزینه کمتر، یک لنز با کاربرد بیشتر تهیه کنید بهتر است یک لنز زوم با توانایی ماکرو تهیه کنید. از آنجایی که این لنزها توانایی‌های یک لنز زوم معمولی را با توانایی‌های لنزهای ماکرو تلفیق می‌کنند، شما قادر خواهید بود از مزایای هر دو استفاده کنید.

تمامی برندهای دوربین امکان استفاده از لنزهای زوم با قابلیت ماکرو را به شما نمی‌دهند اما در صورتی که کاربر کانن هستید، خوش‌شانس هستید زیرا می‌توانید از لنز کانن EF 24-70mm f/4L IS USM استفاده کنید. در صورتی هم که کاربر نیکون هستید لنز Nikkor AF FX Nikkor 24-85mm f/2.8-4D در اختیار شما قرار دارد.

عکاسی از محصول

سه پایه مناسب برای عکاسی از محصول

تجهیزات ضروری برای عکاسی از محصول

یکی از تجهیزات ضروری دیگر برای عکاسی از محصول سه پایه است. زمانی که عکاسی از محصول را آغاز کنید، باید برای افزایش ثبات تصاویر از سه پایه استفاده کنید. با استفاده از این وسیله مطمئن خواهید بود که زاویه و ترکیب‌بندی تمامی تصاویر شما یکسان بوده و تغییری نمی‌کند.

علاوه بر زاویه همراستا با چشم، عکاسی از چیدمان تخت هم در عکاسی از محصول خیلی متداول است. این بدین معنی است که باید سه‌پایه‌ای تهیه کنید که امکان ثبت تصاویر از بالا را داشته باشد.

متاسفانه سه‌پایه‌های مبتدی امکان عکاسی از بالا را به شما نمی‌دهند ولی در عین حال گزینه‌های خیلی خوبی مثل ونگارد AltaPro را هم در اختیار دارید. این سه پایه یک ستون مرکزی قابل کنترل دارد و شما می‌توانید برای عکاسی از بالا، آن را به شکل افقی حرکت دهید. در صورتی که بودجه بیشتری دارید هم خرید Manfrotto 055 3-section tripod را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با خرید این سه پایه، علاوه بر ستون افقی، شما یک هد سه طرفه هم در اختیار خواهید داشت و با استفاده از آن می‌توانید تغییرات ریز را به صورت دقیق اعمال کنید.

استفاده از فلاش اکسترنال برای نورپردازی ارزان

در صورتی که به دنبال تجهیزات ضروری برای عکاسی از محصول هستید و نمی‌خواهید خیلی هزینه کنید، اسپیدلایت‌ها یا فلاش های اکسترنال بهترین گزینه برای شما هستند. این وسیله به اندازه‌ی فلاش‌های استودیویی گران نیست و نور بیشتری هم نسبت به نور‌های LED دارند.

تجهیزات ضروری عکاسی از محصول

در زمان انتخاب اسپیدلایت هم گزینه‌های خیلی زیادی در اختیار شما قرار دارد. برندهای مشهور مثل نیکون، کانن و سونی همگی خط تولید فلاش اکسترنال اختصاصی خودشان را دارند ولی محصولات آن‌ها معمولا کمی گران‌تر هستند. در صورتی که یک اسپیدلایت ارزان قیمت می‌خواهید اسپیدلایت‌های Neewer گزینه خوبی برای شما هستند. این اسپیدلایت یک ریموت تریگر دارد که به شما اجازه می‌دهد از راه دور آن را کنترل کنید. در صورتی هم که بودجه کافی را در اختیار دارید، می‌توایند کیت Yongnuo YN-560IV 3-flash را تهیه کنید.

این کیت علاوه بر اینکه یک تریگر دارد، شامل سه عدد فلاش اکسترنال هم می باشد و با استفاده از آن قادر خواهید بود از نورپردازی سه نقطه‌ای که در عکاسی محصول متداول است استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که فلاش اکسترنال شما لزوما نباید کانن یا نیکون باشد و می‌توانید از هر فلاشی که قابلیت نصب روی کفشک دوربین را داشته باشد، استفاده کنید.

تجهیزات ضروری برای عکاسی از محصول: پایه نور

پایه نور یکی از مهم‌ترین تجهیزات عکاسی از محصول است. بسیاری از افراد از پایه نور برای نگه داشتن نورها استفاده می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که می‌توانید از این وسیله برای نگه داشتن انواع وسایل مختلف و رفلکتورها استفاده کنید؟

قیمت پایه‌های نور متفاوت است اما این موضوع تا حدود زیادی به برند و کیفیت ساخت آن‌ها بستگی دارد. می‌توانید پایه نور را با قیمت خیلی کمی تهیه کنید ولی توصیه می‌کنیم یک محصول با کیفیت تهیه کنید. از آنجایی که شما از پایه نور برای نگه‌داری تجهیزات گران قیمت خود استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که کیفیت لازم را دارد و به سادگی آسیب نمی‌بیند.

ما خرید پایه نور Neewer heavy-duty light stand را به شما توصیه می‌کنیم. این محصول علاوه بر قیمت کم، توانایی تحمل وزن تا 8 کیلوگرم را هم دارد. این وزن برای نگه داشتن یک فلاش و یک شکل دهنده‌ی نور کافی است.

براکت فلاش اکسترنال

وسایل مهم برای عکاسی از محصول

این وسیله ضروری به شما اجازه می‌دهد که فلاش اکسترنال را روی پایه نور نصب کنید. همچنین یک پایه نصب هم دارد که با استفاده از آن می‌توانید انواع شکل دهنده‌ی نور مثل چتر و سافت باکس را روی فلاش نصب کنید.

انواع مختلفی از براکت فلاش در بازار موجود است ولی ما توصیه می‌کنیم مدلی را تهیه کنید که دارای مانت Bowens است. به این ترتیب می‌توانید انواع مختلفی از شکل‌دهنده‌های نور سازگار با مانت Bowens را روی آن نصب کنید.

قابل اتکاترین براکت اسپیدلایتی که تا به حال دیده‌ایم، براکت Godox S-Type است. این وسیله کیفیت ساخت بالایی دارد و می‌تواند فلاش را به صورت محکم در جای خود نگه دارد. علاوه بر این، یک مانت اختصاصی برای تجهیزات Bowens و همچنین چترهای استودیویی دارد.

انتخاب سافت باکس مناسب برای عکاسی از محصول

انواع مختلفی از سافت باکس در بازار موجود است. این وسایل بسته به نوع عکاسی از محصولی که شما انجام می‌دهید کاربردهای مختلفی دارند.

برای مثال سافت‌باکس‌های نواری معمولا برای عکاسی از بطری‌ها بهتر هستند. در عین حال سافت‌باکس‌های مستطیلی برای عکاسی از محصول عمومی مناسب‌تر هستند. توصیه می‌کنیم برای شروع عکاسی از محصول سافت‌باکس Godox 60 x 60را تهیه کنید. این سافت باکس به دلیل شکل خاصی که دارد تقریبا شبیه پنجره‌ی معمولی عمل می‌کند.

عکاسی از محصول

همچنین به دلیل بزرگ بودن این سافت‌باکس، می‌توانید از محصولات بزرگ‌تر هم عکاسی کنید. گرید یا زنبوری عرضه شده به همراه آن هم به شما اجازه می‌دهد که از نشت نور و پخش شدن آن جلوگیری کنید. البته مدل‌های دیگری هم در سطح بازار موجود است که بزرگتر یا کوچک‌تر از مدلی هستند که ما معرفی کردیم. شما می‌توانید از هر سافت‌باکسی که مانت Bowens داشته باشد استفاده کنید.

استفاده از رفلکتور برای دستیابی به نور بهتر

نور یکی از مهم‌ترین اجزای عکاسی از محصول است. برای دستیابی به بهترین چیدمان نور، شما باید از یک رفلکتور V شکل (V-Flat) در کنار منبع نور استفاده کنید. وظیفه اصلی این وسیله، بازتاب نور روی سوژه برای ایجاد نورپردازی یکدست است.

تجهیزات ضروری عکاسی از محصول

V-Flat یک تکه مقوای تاشو با دو یا سه سطح مختلف است. سطح اول سفید رنگ است که با استفاده از آن می‌توانید نور را دوباره به سوژه بتابانید و سایه‌های ایجاد شده را از بین ببرید. سطح دوم مشکی رنگ است که نور را جذب می‌کند و باعث افزایش سایه‌ها خواهد شد. برخی اوقات یک سطح نقره‌ای رنگ هم وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز به بازتاب نور بیشتر از آن استفاده کنید.

در صورتی به یک رفلکتور بزرگتر نیاز دارید، می‌توانید یک رفلکتور 5 کاره تهیه کنید. این نوع رفلکتور 5 سطح مختلف دارد که هر کدام افکت‌های نوری مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در کنار رفلکتور سنتی سفید رنگ، شما امکان استفاده از رفلکتورهای طلائی و نقره‌ای را هم خواهید داشت. همچنین می‌توانید از رفلکتور مشکی رنگ هم به عنوان کاهنده نور استفاده کرده تا از بازتاب نور جلوگیری کنید و میزان سایه‌ها را افزایش دهید. آخرین مورد هم یک دیفیوزر است که نور را قبل از رسیدن به محصول موردنظر شما نرم‌تر می‌کند و از ایجاد سایه‌های خشن جلوگیری می‌کند.

عکاسی از محصول

البته همیشه نیاز نیست که برای عکاسی از محصول یک رفلکتور 5 کاره یا V-Flat تهیه کنید بلکه می‌توانید با استفاده از فوم‌های سیاه و سفید همان نتایج را شبیه‌سازی کنید. استفاده از فوم علاوه بر اینکه هزینه کمتری برای شما دارد بلکه می‌توانید از آن برای محصولات بزرگتر هم استفاده کنید.

استفاده از دمنده برای حذف ذرات غبار

دمنده یکی از محصولاتی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود ولی به نظر ما یکی از تجهیزات ضروری برای عکاسی از محصول است. ممکن است بپرسید که دمنده چیست؟ دمنده یک لاستیک حبابی شکل است که با فشار دادن یک جریان سریع هوا از آن خارج می‌شود. شما می‌توانید از این وسیله برای پاک کردن محصولات بدون لمس آن‌ها استفاده کنید.

تجهیزات ضروری عکاسی از محصول

این وسیله از آنجایی که هیچگونه اثری از خود باقی نمی‌گذارد برای پاک کردن محصولات خیلی کاربرد دارد. اما در صورت استفاده از پارچه میکروفایبر ممکن است روی سطح محصول پرز یا حتی لکه باقی بماند.

سخن نهایی

خیلی به این فکر نکنید که حتما باید جدیدترین و بهترین تجهیزات را برای عکاسی از محصول داشته باشید. در ابتدای کار با کمترین تجهیزات شروع کنید و فقط وسایل ضروری را انتخاب کنید. تنها چیزی که به آن نیاز دارید، فقط وسایلی است که در این مقاله به شما معرفی کردیم. حتی با داشتن این وسایل هم می‌توانید کسب و کار عکاسی از محصول را آغاز کنید و عکس‌های خیلی خوبی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *