021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

روش های تشخیص کارت حافظه یا رم تقلبی از اصلی

روش های تشخیص کارت حافظه یا رم تقلبی از اصلی

کارت حافظه اصلی با تقلبی چه تفاوتی دارد؟

گاهی اوقات کاربران پس از خرید کارت حافظه تقلبی متوجه می‌شوند که این کارت حافظه اصلاً کار نمی‌کند؛ به‌عنوان‌مثال، ممکن است برای بار اول کار کند و شما یک فایل بر روی آن کپی کنید. اما هنگامی که برای بار دوم آن را به کامپیوتر خود وصل می‌کنید، متوجه می‌شوید که آن فایل وجود ندارد و پاک شده است.

حال فرض کنید که کارت حافظه کار می‌کند اما در بسیاری از شرایط، این کارت حافظه با مشکلات زیادی همراه است! به‌عنوان‌مثال حافظه واقعی آن بسیار کمتر از مقداری است که روی جعبه کارت حافظه نوشته شده است. یا مثلاً مشخصات سرعت بالا روی کارت حافظه حک شده اما در حقیقت یک کارت حافظه با سرعت پایین باشد.

مشکلات استفاده از کارت حافظه تقلبی چیست؟

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی 3 مورد از مهم‌ترین مشکلاتی که خرید کارت حافظه تقلبی برای شما ایجاد می‌کند، بپردازیم:

سرعت پایین خواندن و نوشتن کارت حافظه

اولین مشکلی که هنگام استفاده از رم تقلبی متوجه آن می‌شوید، این است که سرعت خواندن و نوشتن آن پایین است! در واقع هنگامی که شما مموری فیک خود را به کامپیوتر متصل می‌کنید، به‌جای چند ثانیه ممکن است چند ده ثانیه یا حتی چند دقیقه خواندن آن زمان نیاز داشته باشد. درحالی‌که کارت حافظه برندهای معتبر در کمتر از چند ثانیه فراخوانی می‌شوند و شما می‌توانید آن را استفاده کنید.

ظرفیت حافظه کمتر

یکی از مشکلاتی که رم فیک دارد، این است که ظرفیت حافظه آن کاملاً با چیزی که روی جعبه آن نوشته شده، متفاوت است! البته کارت حافظه اصلی هم کمی کمتر از حافظه درج شده است اما در کارت حافظه تقلبی این تفاوت بسیار زیاد است.

امکان آسیب‌زدن به سخت‌افزار

گاهی اوقات استفاده از کارت حافظه تقلبی شاید در ظاهر مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند به سخت‌افزار شما آسیب بزند. به‌عنوان‌مثال ممکن است از کارت حافظه برای سیستم پخش خودروی خود استفاده کنید و بگویید که برای گوش‌دادن به موسیقی ایرادی ندارد! درحالی‌که ممکن است خواندن آن برای دستگاه پخش مشکل باشد و پس از مدتی با مشکل جدی روبرو شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کارت حافظه و رم دوربین

روش‌های تشخیص کارت حافظه تقلبی

روش‌های تشخیص کارت حافظه تقلبی

اکنون که با اهمیت استفاده از کارت حافظه اصلی آشنا شدید، زمان آن رسیده است که با روش‌های تشخیص کارت حافظه تقلبی و اصلی آشنا شوید! تشخیص کارت حافظه تقلبی به دو مرحله پیش از خرید و پس از خرید تقسیم‌بندی می‌شود که در این بخش به بررسی هر دوی آن‌ها می‌پردازیم:

تشخیص تقلبی بودن کارت حافظه پیش از خرید

اگر شما محصول موردنظر خود را به‌صورت حضوری خریداری می‌کنید، فروشنده تا زمان پرداخت هزینه به شما اجازه بازکردن بسته‌بندی کارت حافظه را نمی‌دهد. اگر هم آن را باز کنید، دیگر از شما پس نخواهد گرفت؛ مگر آن که گارانتی اصالت یا تعویض داشته باشد که در این صورت آن محصول قطعاً اصلی است. پیش از خرید و بازکردن بسته‌بندی کارت حافظه، شما می‌توانید با دقت به 7 راهکاری که در این بخش بررسی می‌کنیم، به تشخیص کارت حافظه تقبلی و اصلی بپردازید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

یک) بسته‌بندی کارت حافظه

اولین چیزی که پیش از خرید کارت حافظه باید به آن دقت کنید، بسته‌بندی کارت حافظه است! با وجود آن که بسته‌بندی بسیاری از کارت‌های حافظه فیک هم کاملاً مشابه با کارت حافظه اصلی طراحی و ساخته می‌شوند، اما تفاوت‌هایی هم دارند.

اولین چیزی که باید به آن دقت کنید، این است که بسته‌بندی کاملاً پلمب باشد تا فروشنده آن را عوض نکرده باشد. پس از آن باید به چاپ حروف و رنگ بسته‌بندی توجه کنید. معمولاً در بسته‌بندی رم فیک از رنگ‌های متفاوت‌تری استفاده می‌شود و کیفیت چاپ هم خیلی بالا نیست. همچنین اطلاعات درج شده در پشت جعبه را هم دقت کنید؛ گاهی اوقات این اطلاعات درست نیستند و مشخص می‌شود که کارت حافظه تقلبی است.

دو) رنگ و چاپ روی کارت حافظه

با بررسی کارت حافظه و نوشته‌های روی آن هم تا حدودی می‌توانید به اصلی یا تقلبی بودن کارت حافظه پی ببرید! برای این کار، ابتدا به رنگ کارت حافظه دقت کنید تا مشابه رنگ محصول اصلی باشد؛ محصول اصلی از طریق سایت به‌راحتی قابل‌مشاهده است. سپس به نوشته‌های روی کارت حافظه دقت کنید تا ببینید رنگ آن کم‌رنگ نباشد!

در پشت کارت حافظه معمولاً اطلاعاتی نظیر شماره سریال به‌صورت خوانا چاپ شده است و این مسئله هم کمک زیادی در تشخیص رم فیک به شما می‌کند.

سه) قیمت کارت حافظه

قیمت کارت حافظه از دیگر راه‌های تشخیص کارت حافظه فیک و اصلی است! گاهی اوقات با دقت به برند و ظرفیت کارت حافظه به‌راحتی می‌توانید قیمت آن را در اینترنت مشاهده کنید و اگر کسی قیمت بسیار پایین‌تر از آن گفت، مشخص است که کارت حافظه تقلبی است.

همچنین برخی قیمت‌ها تا حدودی مشخص هستند؛ مثلاً با وضعیت فعلی خرید کارت حافظه میکرو اس دی 128 گیگابایتی با قیمت 100 هزار تومان اصلاً منطقی نیست و اگر یک فروشگاه به شما چنین قیمتی می‌دهد، نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است.

چهار) مشخصات فنی کارت حافظه

اگر کمی با انواع کارت حافظه آشنا باشید، خیلی راحت می‌توانید مچ فروشنده را بگیرید! به‌عنوان‌مثال کارت‌های حافظه میکرو SDHC حداکثر تا حافظه 32 گیگابایتی وجود دارند و اگر فروشنده به شما پیشنهاد خرید ظرفیت 64 گیگابایتی را داد، مطمئن باشید که آن یک کارت حافظه تقلبی است.

مشخصات فنی کارت حافظه

پنج) برند کارت حافظه

گاهی اوقات کارت‌های حافظه برای آن تقلبی بودن آن‌ها لو نرود، از برند و نام سازندگان معتبر استفاده می‌شوند و حتی روی کارت حافظه هم لوگوی آن وجود دارد. درحالی‌که این لوگو و نام برند با فونت و سایز متفاوتی نسبت به آن لوگو و نام آن برند روی محصولات درج می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است.

همچنین گاهی اوقات با غلط املایی روبرو هستند که در نهایت باعث شناسایی راحت‌تر برای کاربران می‌شود. برخی کارت‌های حافظه هم با برندهای نامعتبر وارد بازار می‌شوند که اصلاً وجود خارجی ندارند؛ این مسئله باعث می‌شود تا کاربران ناآگاه چنین محصولاتی را خریداری کنند.

در آسیا شرکت‌های زیادی وجود دارند که فلش‌های مشکل‌دار و ردشده برندهای اصلی را به‌رایگان یا قیمت ناچیز پیدا می‌کنند و آن را به‌عنوان یک محصول اصلی به فروش می‌رسانند! از طرف دیگر، در کشورهایی نظیر چین فلش‌های بی‌کیفیت و تقلبی تولید می‌شود و تحت عنوان برندهای معتبر و اصلی وارد کشورهای دیگر نظیر ایران می‌شود.

تشخیص این مسئله تنها با استفاده از چک کردن بارکد و شماره سریال محصول از طریق سایت برند مربوطه قابل تشخیص است که حتی گاهی از این طریق هم تشخیص آن سخت خواهد بود.

شش) بررسی بارکد کارت حافظه از طریق سایت مربوط به آن برند

محصولات معتبر در حوزه دیجیتال همگی دارای شماره سریال هستند و بسیاری از برندها بخشی را در سایت در نظر گرفته‌اند که با استفاده از آن به‌راحتی می‌توانید اصالت محصول را چک کنید. پس از چک کردن شماره سریال در سایت، اگر صحت اصلی بودن آن ثابت شد که محصول اصلی است اما در غیر این صورت، بهتر است از فروشگاه دیگری اقدام به خرید محصول موردنظر خود کنید.

البته گاهی اوقات شماره سریال مربوط به محصول اصلی است اما کارت حافظه داخل بسته‌بندی، شماره سریال دیگری دارد که در این صورت باید بسته‌بندی را باز کرده و آن عدد را با شماره سریال روی بسته‌بندی تطبیق دهید. اگر یکی نیست، محصول تقلبی است و نباید آن را خریداری کنید.

هفت) کارت حافظه با ظرفیت‌های بسیار بالا

تا کنون هیچ شرکت معتبری پیدا نشده است که حافظه‌های یک ترابایت یا بیشتر را در قالب کارت حافظه و مموری کارت تولید کند! زیرا چنین چیزی عملاً غیرممکن است و نمی‌توان با تکنولوژی کنونی چنین حافظه را در یک کارت حافظه کوچک ذخیره کرد.

درحالی‌که برخی از افراد سودجو مموری کارت‌هایی با ظرفیت 2 ترابایت یا بیشتر به فروش می‌رسانند. هنگامی که افراد آن را به کامپیوتر خود وصل می‌کنند، متوجه می‌شوند که چنین حافظه‌ای واقعاً وجود ندارد و پول خود را دور ریخته‌اند.

کارت حافظه با ظرفیت‌های بسیار بالا

تشخیص تقلبی بودن پس از خرید

اکنون که با روش‌های تشخیص کارت حافظه فیک پیش از خرید آشنا شدید، زمان آن رسیده که با روش‌های پس از خرید کارت حافظه برای تشخیص اصالت آن هم آشنا شوید. در این بخش به بررسی 3 روش مختلف برای تشخیص اصالت کارت حافظه می‌پردازیم:

یک) بررسی ظرفیت واقعی کارت حافظه

پس از آن که کارت حافظه را خریداری کردید، اولین چیزی که باید چک کنید ظرفیت واقعی آن است! یکی از مشکلاتی که کارت حافظه تقلبی دارد، این است که حافظه‌ای که روی بسته‌بندی نوشته است با حافظه واقعی آن متفاوت است.

برای بررسی آن کافی است کارت حافظه را وارد دستگاه یا کامپیوتر خود کنید و ببینید که چقدر فضا در اختیار شما قرار می‌گیرد! بخشی از فضای کارت حافظه کمتر از میزان نوشته شده است اما این مقدار زیاد نیست؛ به‌عنوان‌مثال در کارت حافظه 32 گیگ بستگی به برند آن، ممکن است کمتر از 30 گیگ حافظه در دسترس باشد. اما اگر در یک کارت حافظه 32 گیگ تنها 8 گیگ فضا در اختیار شما باشد، کاملاً واضح است که کارت حافظه موردنظر تقلبی است.

دو) تست سرعت انتقال فایل

پس از اتصال کارت حافظه به دستگاه یا کامپیوتر خود، باید سرعت آن را تست کنید. برای تست سرعت کارت حافظه کافی است یک فایل را داخل آن کپی کنید و ببینید که سرعت انتقال آن به‌اندازه کافی است یا خیر! اگر سرعت آن خیلی پایین باشد و فایل شما یک فایل معمولی نظیر فیلم باشد، نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است. برای آن که سرعت را دقیق‌تر اندازه‌گیری کنید، می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی نظیر Disk Speed Test استفاده کنید تا سرعت واقعی آن را بسنجید.

سه) تست سرعت خواندن از کارت حافظه

اگر سرعت باز کردن فایلها در کارت حافظه بسیار بالا باشد، نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است! زیرا برندهای معتبر کارت حافظه را به نحوی طراحی می‌کنند که در کم‌ترین زمان اطلاعات فراخوانی شود.

چگونه با خیالی آسوده کارت حافظه اورجینال بخریم؟

اکنون که با روش‌های شناخت کارت حافظه تقلبی آشنا شدید، ممکن است بپرسید که چگونه کارت حافظه اورجینال خریداری کنیم؟ واقعیت این است که هر روز کارت حافظه تقلبی به کارت حافظه اصلی نزدیک‌تر می‌شود و تشخیص آن سخت‌تر است. به همین دلیل بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و حرفه‌ای خرید خود را انجام دهید تا بتوانید یک خرید مطمئن و ایمن را تجربه کنید. برای خرید کارت حافظه میتوانید به فروشگاه نورنگار مراجعه کرده و با مقایسه محصولات با یکدیگر، یکی را انتخاب و خریداری کنید.

کارت حافظه یکی از لوازم دیجیتالی است که کاربرد زیادی در بخش‌های مختلف دارد! از عکاسان گرفته تا افرادی که موبایل استفاده می‌کنند، همگی به کارت حافظه نیاز دارند. حتی افرادی که با استفاده از MP4 پلیر موسیقی گوش می‌دهند، بازهم معمولاً به کارت حافظه نیاز دارند تا بتوانند موزیک دلخواه خود را بر روی آن بریزند. در این مقاله به بررسی راه‌های تشخیص کارت حافظه تقلبی و کارت حافظه اصلی پرداختیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، اقدام به خرید کارت حافظه اصلی کنید. اگر شما هم تجربه خرید کارت حافظه تقلبی را داشته‌اید یا راهکار دیگری برای تشخیص آن می‌شناسید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا ما و سایر کاربران از آن استفاده کنیم.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه