021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بالاخره بدون‌آینه‌های نیکون معرفی شدند!

بالاخره بدون‌آینه‌های نیکون معرفی شدند!

مانت جدید Z نیکون

“ما بیش از 100 سال است که در حال بهبود تکنولوژی‌های اپتیک خودمان هستیم”، این جمله‌ای بود که نیکون، مراسم رونمایی از این دوربین‌های سری Z و لنز‌ها را با آن شروع کرد. “بازتعریف امکانات” عبارتی بود که نیکون برای معرفی سیستم اپتیک جدید در این لنز‌ها به کار برد و نشان از رویکرد جدید این شرکت برای هماهنگی با تغییر ذائقه کاربران در یک دهه اخیر دارد.

به همین دلیل هم با تاکید فراوان اعلام کرد که این سیستم به نوعی چراغ راه آینده نیکون خواهد بود و تعریف نوینی از قابلیت‌های دوربین‌های بدون آینه را ارائه خواهد داد.

مانت Z نیکون دارای قطری برابر 55 سانتی‌متر و فاصله فوکال 16 میلی‌متر است. این ابعاد، به لحاظ تئوری به لنز‌ها اجازه می‌دهند تا بتوانند دیافراگمی برابر f/0.95 (یعنی بازتر از دیافراگم f/1.0) نیز داشته باشند. این قابلیت دری را پیش روی لنز‌های نیکون باز خواهد کرد که پیش از آن، عبور از آن محدوده برای لنز‌های سری F این شرکت میسر نبود. به معنای دیگر هیچیک از لنز‌های سری F نمی‌توانستند دیافراگمی به این بزرگی (به لحاظ تئوری) داشته باشند و اکنون می‌توانیم شاهد ساخت لنز‌های تله بلند، با اندازه کوچک‌تر و دیافراگم بازتر باشیم.

نکته دیگر اینکه با معرفی آداپتور جدیدی که نیکون برای لنز‌های سری F خودش معرفی کرده است، می‌توانیم به راحتی از تمامی لنز‌های سری F که مخصوص دوربین‌های فول ‌فریم عادی نیکون ساخته شده‌اند، روی این دوربین‌های سری Z نیز استفاده کنیم.

این خبر خوشی است که می‌تواند خیال کاربران نیکون را بابت لنز‌های قدیمی‌شان راحت کند. نیکون در مراسم رونمایی خودش اعلام کرد که مانت جدید Z تمامی قابلیت‌هایی که در آینده ممکن است برای دوربین‌های سری Z معرفی شوند را پشتیبانی می‌کند و از بابت پشتیبانی از دوربین‌های بدون آینه با رزولوشن بالاتر و کیفیت دقیق‌تر هم یک مانت آینده‌نگر محسوب می‌شود.

نیکون Z7 یک دوربین بدون آینه رزولوشن بالا از نیکون

نیکون Z7 یک دوربین پرچم‌دار و قدرتمند بدون آینه از این شرکت است که نه تنها به واسطه رزولوشن بسیار بالا، بلکه به دلیل سیستم فوکوس “انقلابی” خودش حائز اهمیت است.

بررسی تخصصی این دوربین را در اینجا بخوانید.

دوربین‌های سری Z

این دوربین با رزولوشن 45.7MP با حسگر CMOS و تکنولوژی BSI (backside-illuminated) دارای حساسیت طبیعی ISO 64 تا 25,600 است و می‌تواند با این رزولوشن بالا، با سرعت 9 فریم بر ثانیه عکاسی کند. این دوربین با سیستم فوکوس فوق پیشرفته 493 نقطه‌ای که نزدیک به 90 درصد کادر تصویر را پوشانده‌اند (همگی از نوع تشخیص فاز) یکی از دقیق‌تری دوربین‌های حال حاضر جهان در رده دوربین‌های بدون آینه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:آیا واقعا به دوربین با رزولوشن بالا نیاز دارید؟

نیکون Z6 یک دوربین بدون آینه پرسرعت، مخصوص محیط‌های کم‌ نور

اندازه حسگر دوربین نیکون Z6 هم مانند Z7 است. یعنی باز هم همان حسگر فول ‌فریم بدون آینه CMOS با تکنولوژی BSI روی این دوربین نیز به کار گرفته شده، با این تفاوت که رزولوشن این دوربین تقریباً 60 درصد قبلی است. کاهش رزولوشن دوربین Z6 به 24.5MP امکان افزایش حساسیت حسگر به ISO 100 تا 51200 را فراهم کرده و به این ترتیب این دوربین می‌تواند با کمی چشم‌پوشی از رزولوشن بالا، در نور کمتر، عملکرد بهتری نسبت به Z7 داشته باشد.

دوربین‌های سری Z

ضمن اینکه با توجه به استفاده از پردازشگر قدرتمند EXPEED 6، دوربین Z6 می‌تواند با سرعت 12 فریم بر ثانیه (با رزولوشن کامل 24.5 مگاپیکسل) عکاسی کند. البته تعداد نقاط فوکوس در این دوربین کمتر از دوربین پرچم‌دار Z7 و برابر 273 نقطه تشخیص فاز است که البته همین تعداد نقاط هم چندان کم محسوب نمی‌شود. یادمان باشد که این تعداد نقاط فوکوس، تقریباً 100 نقطه بیشتر از دوربین پرچم‌دار سونی a7S II است.

دوربین‌های سری Z

امکانات مشابه در دوربین Z7 و Z6 نیکون

جدای از کاربری متفاوت برای این دوربین، دوربین‌های Z7 و Z6 نیکون، چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ مشخصات ظاهری کاملاً مشابه یکدیگر هستند. هر دو دوربین‌های سری Z دارای بدنه‌ای کوچک، محکم و فوق‌العاده عایق‌بندی شده و همچنین دستگیره‌ای بسیار بزرگ هستند که به راحتی می‌توانند وزن لنز‌های سنگین وزن نیکون را همراه با آداپتور تحمل کنند.

دوربین‌های سری Z

در بالای دوربین یک نمایشگر نسبتاً بزرگ دیده می‌شود. همچنین دو دکمه چرخان، یک دکمه مخصوص فیلم‌برداری، یک دکمه انتخاب ISO و یک دکمه جبران نوردهی هم نزدیک دکمه شاتر قرار گرفته‌اند که تقریباً شبیه به همین چیدمان در دوربین‌های DSLR این شرکت هم هستند.

منظره‌یاب الکترونیکی این دوربین‌های سری Z دارای رزولوشن 3.69 میلیون نقطه هستند و تصویری بسیار شفاف و دقیق و نزدیک به منظره‌یاب اپتیکال دارند. پوشش دهی کادر این منظره‌یاب‌ها برابر 100% و بزرگنمایی آن‌ها 0.8x است و ضمناً می‌توانند زاویه دیدی برابر 37 درجه را پوشش دهند.

برای اینکه سطح آن‌ها هم کمتر لک شود، پوشش ضد آلودگی فلورین هم روی آن قرار گرفته است. منوی i یا همان منوی دسترسی سریع به امکانات دوربین هم روی این منظره‌یاب دیده می‌شود. یعنی اگر دکمه i را روی دوربین فشار دهید، تمام قابلیت‌های نوردهی مانند ISO، سرعت شاتر، دیافراگم، تنظیمات فوکوس و Picture Control… روی منظره‌یاب نشان داده می‌شوند.

دوربین‌های سری Z

در زیر منظره‌یاب هم یک نمایشگر LCD بسیار باکیفیت 3.2 اینچی می‌بینیم که رزولوشن آن 3.2 میلیون نقطه است. این نمایشگر لمسی و تاشو طراحی شده و می‌توانید آن را باز کنید و رو به بالا و پایین خم کنید.

دوربین‌های سری Z

 

هر دوی این دوربین‌ها از سیستم فوکوس هیبریدی استفاده می‌کنند. یعنی از الگوریتمی استفاده می‌کنند که می‌تواند هنگام فوکوس، به صورت خودکار، بین دو حالت تشخیص فاز و تشخیص کنتراست جابجا شود.

برای نخستین بار هم در این دوربین‌ها، لرزشگیر یک دوربین نیکون، به جای لنز روی حسگر قرار گرفته است. نیکون که تا به امروز، در دوربین‌های DSLR خودش، همواره لرزشگیر را روی لنز قرار داده بود، همانند دوربین‌های بدون آینه سونی، لرزشگیر را روی حسگر قرار داده است تا از این به بعد، فارغ از لنزی که از آن استفاده می‌کنید، بتوانید همواره از لرزشگیر 5 استاپ قدرتمند نیکون، حتی روی لنز‌های ارزان قیمت هم بهره‌مند شوید. نکته مهم در اینجا، لنز‌های نیکون سری F است که خود آن‌ها لرزشگیر دارند.

هنوز توضیحی درباره هماهنگی و همپوشانی لرزشگیر این لنز‌ها که می‌توانند با آداپتور روی Z6 و Z7 قرار بگیرند نشده است و نیکون در این رابطه تنها به توضیح اینکه “با هم هماهنگی دارند” اکتفا کرده است.

 

دوربین‌های سری Z

دوربین‌هایی با این امکانات، طبیعتاً بخش ویدئو را هم دست کم نمی‌گیرند. هر دوی این دوربین‌ها می‌توانند با رزولوشن 4K فیلم‌برداری کنند. اما امکانات حرفه‌ای دیگری مانند خروجی 10-bit N-Log روی HDMI این دوربین‌ها، قابلیت نرم‌افزاری بهبود نور Active D-Lighting، لرزشگیر نرم‌افزاری یا همان الکترونیکی، قابلیت Focus Peaking یا نمایش نقطه فوکوس روی حالت دستی، قابلیت همزمان‌سازی Timecode و فیلم‌برداری اسلوموشن 120 فریم بر ثانیه در حالت Full HD 1080p را در این دوربین‌های سری Z می‌بینیم.

اگر قصد فیلم‌برداری با این دوربین‌ها را دارید، نیکون یک پک باطری حرفه‌ای هم برای این دوربین‌های سری Z معرفی کرده که MB-N10 نام دارد و جدای از اینکه قابلیت‌های عکس‌برداری دوربین را افزایش می‌دهد، می‌تواند زمان ضبط با دوربین را هم تا 1.8 برابر افزایش دهد. باطری خود این دوربین‌ها همان باطری‌های استاندارد نیکون EN-EL15/a/b است که قبلاً هم تقریباً در اغلب دوربین‌های رده بالای نیکون از D7500 و D500 گرفته تا دوربین‌های فول فریم D810 ، D750 یا D610 هم دیده بودیم.

از دیگر امکانات مشابه در دوربین Z7 و Z6 نیکون می‌توان به ارتباط WiFi، امکان عکاسی TimeLapse، قابلیت عکاسی بی‌صدا (بدون کمترین صدا یا نویز برای شرایط خاص مانند عکاسی‌ تئاتر یا عکاسی از حشرات) و تعداد 20 تنظیم آماده Pictue Control که می‌توانید تأثیر آن‌ها را بین 0 تا 100 تغییر دهید، اشاره کرد.

لنز‌های سری Z نیکون

نیکون سه لنز سری Z را هم همراه با این دوربین‌های سری Z معرفی کرده است. لنز‌های 24-70mm f/4 ، 35mm f/1.8 S و 50mm f/1.8 S . عبارت S در انتهای نام دو لنز آخری به پوشش Nano Crystal Coating روی این لنز‌ها ربط دارد  و ظاهراً استانداردی بسیار دقیقی را ارائه می‌کنند که تابه‌حال در لنز‌های قبلی نیکون دیده نشده بود. این لنز‌ها به طور کامل عایق‌بندی شده‌اند (حتی قسمت‌های متحرک آن‌ها) و برای کار در شرایط آب و هوایی نامساعد، هیچ نگرانی بابت نفوذ رطوبت و خاک در آن نخواهید داشت.

هم فوکوس و زو و هم تغییر دیافراگم هنگام فیلم‌برداری در این لنز‌ها فوق‌العاده نرم‌تر و سریع‌تر از لنز‌های قبلی نیکون است که این قابلیت برای کسانی که با دوربین‌هایشان تصویربرداری می‌کنند اهمیت زیادی دارد. “موتور فوکوس بی‌صدا و سریع” تعریف نیکون درباره این لنز‌ها است و از آنجا که این موتور فوکوس از نوع Stepping Motor است، حدس می‌زنیم چیزی شبیه به قابلیت سری STM لنز‌های کانن باشد.

لنز Nikkor Z 24-70mm f/4 S

دوربین‌های سری Z

نیکون درباره لنز Nikkor Z 24-70mm f/4 S Lens این توضیح را داده است: “لنز که قرار است انتظار شما از آنچه که یک لنز زوم با دیافراگم f/4 می‌تواند انجام دهد تغییر دهد”
به زودی بررسی‌های دقیق‌تر این محصولات را منتشر خواهیم کرد. اما از مشخصات مهم آن‌ها می‌توان به حداقل فاصله فوکوس 30 سانتی‌متر، رینگ کنترلی قابل برنامه‌ریزی ، پوشش فلورین و استفاده از موتور فوکوس با تکنولوژی Stepping اشاره کرد.

لنز Nikkor Z 35mm f/1.8 S

 

دوربین‌های سری Z

این لنز پرایم، زاویه دید باز 35mm را دارد و سیستم فوکوس آن یک سیستم پیشرفته با دو موتور فوکوس است تا بالاترین سرعت و بیشترین دقت را برای فوکوس در شرایط سخت فراهم کنند. این لنز هم مانند لنز زوم قبلی دارای موتور بی‌صدا است. ضمناً دو عدسی ED و دو عدسی Aspherical هم در آن کار شده و پوشش نانو کریستال و عایق‌بندی دقیق هم دارد و ضمناً برای اینکه بوکه آن بسیار عالی شود، دیافراگم آن دارای 9 پره مدور است.

لنز Nikkor Z 50mm f/1.8 S

 

دوربین‌های سری Z

لنز پرایم نرمال Nikkor Z 50mm f/1.8 S تقریباً همه مشخصات لنز پرایم 35mm را دارد. با این تفاوت که چون ساختار اپتیک ساده‌تری دارد، قیمت آن نیز پایین‌تر از مدل واید است و طبیعتاً اگر به زاویه خیلی باز احتیاج ندارید، گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

لنز Nikkor Z 58mm f/0.95 S NOCT

 

دوربین‌های سری Z

اگرچه این لنز هنوز به صورت رسمی معرفی نشده است، اما نیکون اعلام کرده که در حال کار روی لنز Nikkor Z 58mm f/0.95 S NOCT است. یک لنز با فاصله کانونی 58mm ، که با دیافراگم f/0.95 برای دوربین‌های سری Z ، به عنوان بازترین دیافراگم در تاریخ لنز‌های نیکون محسوب می‌شود. البته این لنز دارای فوکوس خودکار نیست و ظاهراً فوکوس آن‌ها تنها به صورت دستی تنظیم می‌شود.

نیکون درباره این لنز این‌طور توضیح می‌دهد “لنزی که به عنوان نماد کیفیت در سری Z نیکون شناخته خواهد شد”.

ایده ساخت این لنز از لنز AI Noct-NIKKOR 58mm f/1.2 گرفته شده که نیکون آن را در سال 1977 ساخت و نام ” Nocturne” را بر آن گذاشت. این عبارت اشاره به نوعی موسیقی یا سبک نقاشی با حال و هوای شبانه دارد. اگرچه نیکون هنوز این لنز را به صورت رسمی معرفی نکرده است، اما همان‌طور که گفتیم، ساختار بدنه دوربین‌های سری Z امکان تولید چنین لنزی با این دیافراگم را فراهم کرده‌اند و این لنز به عنوان نماد لنز‌های سری Z در دست تولید است.

دوربین‌های سری Z

نیکون در حال تولید لنز‌های سری Z دیگری است و به همین چند لنز بسنده نکرده است. این شرکت اعلام کرده که تا سال 2019 شش لنز سری Z دیگر نیز معرفی خواهند شد و در حال حاضر در حال کار روی آن‌هاست. به جز لنز 58mm f/0.95 ، لنز‌های 20mm f/1.8 ، 85mm f/1.8 ، یک 24-70mm f/2.8 که دهانه‌ای بازتر و امکاناتی بیشتر از لنز 24-70mm فعلی دارد، یک 70-200mm f/2.8 و یک لنز سوپرواید زوم 14-30m f/4 هم قرار است به زودی معرفی شوند. ضمناً به جز این لنز‌ها، سه لنز 50mm f/1.2 ، 24mm f/1.8 و یک سوپر واید دیگر با فاصله کانونی 14-24mm f/2.8 هم تا 2020 معرفی می‌شوند.

آداپتور  FTZ

 

دوربین‌های سری Z

آداپتور FTZ که می‌توانیم آن را F to Z (به معنای مبدل مانت F به مانت Z) هم بنامیم، یک مبدل پیشرفته از خود نیکون است که می‌تواند تمامی لنز‌های مانت F که چیزی حدود 360 لنز می‌شوند را به مانت Z تبدیل کند. این مبدل هم مانند باقی سیستم Z (یعنی دوربین و لنز‌های سری Z) دارای عایق‌بندی کامل است.

دوربین‌های سری Z

 

لنز‌های بدون لرزشگیر نیکون با این مبدل می‌توانند از لرزشگیر دوربین بهره‌مند شوند. درباره لنز‌های لرزشگیر‌دار هم فقط گفته شده با لرزشگیر دوربین هماهنگ است، اما هنوز مشخص نشده تا چه میزان این هماهنگی وجود دارد.

قیمت‌ها

دوربین‌های سری Z ، یعنی Nikon Z7 و Nikon Z6، امکاناتی بسیار پیشرفته و در حد بهترین دوربین‌های نیکون (و شاید بالاتر) دارند. قیمت آن‌ها نیز این امکانات را اثبات می‌کند. دوربین Z7 از ماه آینده با قیمت 3400 دلار و کمی بعد‌تر، حدود 1 ماه بعد از آن هم Z6 با قیمت 1996 دلار وارد بازار خواهند شد. یک پک کیت همراه با لنز 24-70mm f/4 هم از این دوربین‌ها هم به ترتیب با قیمت‌های 4000 و 2600 دلار وارد بازار خواهد شد.

لنز‌های Nikkor Z 24-70mm f/4 S و Nikkor Z 35mm f/1.8 S، هر دو هم‌زمان با Z7 با قیمت‌های جداگانه 1000 و 850 دلار هم به فروش می‌رسند و لنز Nikkor Z 50mm f/1.8 S هم هم‌زمان با Z6 به صورت جداگانه با قیمت 600 دلار وارد بازار خواهد شد. قیمت مانت FTZ هم 250 دلار خواهد بود.

مترجم: امیر یاری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *