021-7356

جدیدترین اخبار عکاسی در هفته‌ای که گذشت

جدیدترین اخبار عکاسی در هفته‌ای که گذشت

هفته پیش همچنان در کشور‌های غربی، همه چیز تحت‌الشعاع کریسمس و تعطیلی‌های این مراسم قرار گرفته بود. هفته پیش در دنیای دیجیتال، هفته نسبتاً خلوتی بود. در این هفته از عرضه محصولات جدید و رونمایی از کالا‌های روز خبری نبود. در عوض با آغاز سال نوی مسیحی، تقریباً همه برند‌ها به تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه محصولاتشان پرداختند و سعی می‌کردند مشتریان بیشتری را به سمت محصولات خودشان جلب کنند. حتی وب‌سایت‌های خبری و بررسی محصولات هم این هفته با خلاقیت‌های خودشان سعی داشتند تا کاربران را بیشتر سرگرم کنند. از آپدیت عجیب برنامه اینستاگرام گرفته تا هدیه کوچک نرم افزاری سیگما به دوستداران دوربین‌های این شرکت و عکس گیگاپیکسلی از شانگ‌های، همه در هفته پیش رونمایی شدند. با ما همراه باشید تا خبر‌های جالب دنیای عکاسی در هفته قبل را با هم مرور کنیم.

 

مهمانی دوربین‌های فول‌فریم در DPreview

 

یکی از وب‌سایت‌هایی که روش خلاقانه‌ای را برای تبریک گفتن به بازدید کنندگانش به کار برد، DPreview بود. بخش تولید محتوای ویدئویی این وب‌سایت که DPreview TV نام دارد، یک ویدئوی استاپ موشن 3 دقیقه‌ای از مهمانی دوربین‌های فول فریم بدون آینه منتشر کرد که می‌بینیم چطور این مهمانی نهایتاً با ورود مهمانان جدید در سال 2018 نهایتاً به هم خورد! در این ویدئو دوربین‌های سونی و لایکا که چند سالی برای خودشان مهمانی داشتند و جشن گرفته بودند با ورود دوربین‌های Canon EOS R و Nikon Z6 و Z7 و همچنین دوربین Panasonic S1 و S1R حسابی با مشکل روبرو شدند که نه تنها ایده جالبی دارد، بلکه به ما یادآوری می‌کند که دوربین‌های بدون آینه، سال 2018 را به یک سال ماندگار در صنعت عکاسی تبدیل کردند. لحظه ورود دو دوربین کانن و نیکون از لای در و همچنین خاطرات کانن از سفرهایش خیلی با مزه است! شما را به دیدن این ویدئو دعوت می کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید: چرا تب فول‌فریم بدون‌آینه بین سازندگان بالا گرفته است؟

 

دوربین فول فریم بدون آینه سونی لگو

 

یک شرکت تایوانی به نام LIFE+GUARD هم یک سری برچسب یا پوسته شکل دار برای دوربین‌های بدون آینه سونی a7 III و a7R III ارائه کرده است که ظاهر این دوربین‌ها را تبدیل به یک اسباب‌بازی لگویی می‌کند. اینکه آیا کسی دوست دارد دوربین چند هزار دلاری اش را با این برچسب‌های 50 دلاری شبیه به لگو کند خیلی عجیب است. از آن عجیب‌تر نحوه سفارش این برچسب‌ها است که می‌توانید آن‌ها را با ایمیل سفارش دهید و ضمناً 10 دلار هم هزینه ارسال به آن‌ها اضافه می‌شود. این فروشگاه، فعلاً هیچ وب‌سایتی ندارد و احتمالاً امیدوار است با پولی که بابت این برچسب‌ها دریافت می‌کند، وب‌سایت خودش را برای سال 2019 افتتاح کند. اینکه یک فروشگاهی چنین ابتکارهای بی‌نظیری! از خود عرضه کند جای تعجب نیست. اما عجیب این است که SonyAlphaRumors و پس از آن DPreview و سایت‌های مهم دیگر هم این خبر را پوشش داده و آن را مهم دانسته اند.

 

لگو دوربین

 

پلاگین مبدل فایل‌های خام برای دوربین سیگما

 

شاید خیلی از کاربران لنز‌های معروف سیگما مانند 70-200mm Sport این شرکت حتی خبر نداشته باشند که سیگما دوربین‌های فوق‌العاده‌ای را هم تولید می‌کند. حسگر‌های این دوربین‌ها، تفاوت بسیار مهمی با حسگر‌های عادی دوربین‌های دیجیتال دارد و برای تبدیل فایل‌های خام و پردازش عکس‌های آن می‌توانید از برنامه مخصوص دوربین‌های سیگما استفاده کنید. این شرکت اکنون برای تبدیل مستقیم فایل‌های خام این دوربین‌ها که Foveon Merrill  و  Quattro نام دارند پلاگینی به نام Sigma X3F را منتشر کرده است که همان‌طور که از نام آن مشخص است، صرفاً برای تبدیل فایل‌های خام X3F این دوربین‌ها به کار می‌رود.

 

سیگما

 

این پلاگین نیاز به وارد کردن فایل‌های خام این دوربین‌ها به برنامه Sigma Photo Pro اختصاصی خود سیگما را برطرف می‌کند و ضمناً دوربین‌های SD1 و SD1 Merrill را هم پشتیبانی می‌کند. مدیر سیگما، این پلاگین را یک هدیه کریسمسی کوچک به کاربرانش نامیده است. اگرچه کاربران این دوربین‌ها در سطح جهان بسیار کم تعداد هستند و شاید بهتر بود به همه عکاسان یکی از لنز‌های سری Art را به عنوان هدیه کریسمسی تقدیم کنند. قطعاً خود ما هم با کمال میل حاضر بودیم این هدیه را بپذیریم!

 

تصویر 195 گیگاپیکسلی از شانگهای

 

وقتی می‌گوییم جنگ بر سر رزولوشن در دوربین‌های دیجیتال متوقف شده است، منظورمان در حر چند 10 مگاپیکسل است. اما همه ما از دیدن عکس‌هایی با رزولوشن‌های گیگاپیکسلی لذت می‌بریم. یک وب‌سایت به نام BigPixel هفته پیش عکسی از شانگهای را منتشر کرد که دقیقاً 195 گیگاپیکسل رزولوشن دارد. این عکس که ترکیب پانوراما از این شهر 20 میلیون نفری در چین است، از فاصله‌ای دور و از نوک یک برج گردان به ارتفاع 230 متر گرفته شده است. ساخت این عکس ماه‌ها به طول انجامیده و کیفیت آن عقل از سر بیننده می‌برد. برای مقایسه اندازه کیفیت این عکس باید این‌طور تصور کنید که اگر یک دوربین موبایل هوشمند معمولی کیفیتی حدود 20 مگاپیکسل داشته باشد، کیفیت این عکس ترکیبی از حدود 10 هزار عکس با همان گوشی است. هر چند که هنوز این وب‌سایت مشخصات تجهیزات به کار رفته برای این عکس را منتشر نکرده، اما اصولاً این تصاویر با دوربین‌ها و لنز‌های حرفه‌ای گرفته می‌شود.

 

رزولوشن بالا

برای دیدن این تصویر می‌توانید به اینجا بروید و اینکه حتماً تصویر گیگاپیکسلی از کره شمالی را هم ببینید.

 

یک اینستاگرام کاملاً جدید

 

اگر طی چند روز پیش، یکبار اینستاگرام خودتان را باز کردید و متوجه یک صفحه کاملاً عجیب و غریب در این برنامه شدید، احتمالاً تنها نیستید. خیلی زا کاربران، دیدن این صفحه که به صورت اتفاقی روی برنامه اینستاگرام لود شد را گزارش کرده‌اند. ظاهراً این برنامه در حال بررسی قابلیتی است که به کاربران اجازه می‌دهد به جای جابجایی عمودی بین عکس های کانال های مختلف، با زدن روی کناره‌های تصویر، به صورت افقی بین عکس ها جابجا شوند. جالب اینجاست که دقیقاً در این صفحه نوشته شده “معرفی یک روش جدید برای حرکت بین پست‌ها، مانند استوری‌ها، بین عکس‌ها جابجا شوید.

 

اینستاگرام جدید

خبر خوش اینکه این تغییر قطعی نیست و ظاهراً این پیغام به صورت اتفاقی روی برنامه اینستاگرام ظاهر شده و بعد از چند دقیقه هم ناپدید شده است. امیدواریم مدیران فیس‌بوک، این روش دیدن پست‌ها که به آن عادت کرده‌ایم را تغییر ندهند و بگذارند این برنامه به همین خوبی که هست باقی بماند. یکبار برنامه‌تان را ریستارت کنید و همان اینستاگرام قدیمی را ببینید.

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

نویسنده: امیر یاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *