دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

فول‌فریم جدید بدون‌آینه کانن در برابر پرچمدار DSLR کانن

چاپ
فول‌فریم جدید بدون‌آینه کانن در برابر پرچمدار DSLR کانن

فول‌فریم جدید بدون‌آینه کانن یعنی دوربین Canon EOS R را در برابر پرچمدار DSLR کانن 5D Mark IV قرار دادیم:

 

1-طراحی و کنترل‌ها

 

حذف آینه بالارونده از دوربین، این فرصت را به کانن داد تا تغییرات زیادی را در طراحی این دوربین اعمال کرده و از تکنولوژی‌های جدیدی در ساخت آن بهره ببرد. این امر همچنین موجب کاهش سایز دوربین شد که این کاهش سایز، وزن کمتر دوربین را نیز در پی خواهد داشت.در عوض دوربین Canon EOS R از کنترل‌های متفاوت‌تری نسبت به 5D برخوردار است.

 

به‌ عنوان ‌مثال دکمه چرخشی بالایی دوربین که وظیفه تعیین حالت عکاسی را بر عهده دارد در این دوربین جای خود را به دکمه Dial and Mode داده است.

 

در پشت دوربین خبری از جویستیک AF نیست و حلقه سنتی کانن نیز به بالای دوربین منتقل شده است. در پشت دوربین Canon EOS R یک نوار لمسی تعبیه‌ شده که عملکردی مشابه تاچ بار کامپیوتر‌های مک‌بوک دارد. این نوار به کاربر اجاره می‌دهد تا به آسانی میان تنظیمات مختلف سوییچ کند.

 

مقایسه کانن EOS R و 5D Mark IV

 

مطالب مرتبط: بررسی تخصصی Canon R

 

2-منظره یاب

 

اساس کار منظره یاب اپتیکال، نمایش تصویر بازتاب شده از آینه موجود در داخل دوربین است. بنابراین با حذف آینه دیگر خبری از منظره یاب سنتی نخواهد بود. EOS R‌ از یک منظره یاب الکترونیکی استفاده می‌کند که تصاویر دریافتی توسط سنسور را به ‌صورت زنده برای کاربر نمایش می‌دهد. این منظره یاب دارای بزرگنمایی 0.76 برابر، رزولوشن ۳.۶۹ میلیون پیکسلی و فاصله eyepiont‌ برابر با ۲۳ میلی‌متر می‌باشد. از سوی دیگر در 5D Mark IV از ویوفایندر اپتیکال استفاده شده که دارای بزرگ‌نمایی 0.71 برابر و eyepoint ۲۱ میلی‌متری است.

 

برتری‌ای که منظره یاب اپتیکی نسبت به انواع الکترونیکی آن دارد عدم تأخیر در مشاهده سوژه است.

 

اما در منظره‌یاب‌های الکترونیکی به دلیل اینکه تصویر ابتدا باید توسط حسگر دوربین دریافت شده و سپس به شما نمایش داده شود، میزان کمی تأخیر یا لگ وجود خواهد داشت.

 

مقایسه کانن EOS R و 5D Mark IV

 

در هر دو این دوربین‌ها مشاهده زنده کادر از طریق نمایشگر دوربین امکان‌پذیر می‌باشد. البته برای فعال‌سازی آن در 5D ابتدا باید حالت Live View را فعال کنید تا آینه دوربین بالا رفته و سنسور قادر به دریافت نور ورودی و نمایش آن از LCD دوربین باشد.

 

بیشتر بخوانید: ۴ روش استفاده از Live View

 

3-مانت و سیستم لنز

 

حذف آینه موجب کاهش فاصله فلنج میان سنسور و مانت لنز می‌گردد. به همین دلیل دوربین Canon EOS R نیازمند مانت جدیدی بود. مانت جدید بکار رفته در این دوربین و لنزهای مربوط به آن RF نام داشته که از قطر ۵۴ و فاصله فلنج ۲۰ میلی‌متری برخوردار است. اعداد مربوط  به قطر و فاصله فلنج در مانت EF به ترتیب برابر با ۵۴ و ۴۴ میلی‌متر می‌باشند. همچنین در این مانت از ۱۲ پین الکترونیکی برای اتصال میان لنز و بدنه استفاده شده که این میزان در مانت EF برابر با ۸ پین می‌باشد. این امر موجب سرعت بالا در ارتباط دوربین و لنز می‌گردد که به گفته کانن سریع‌ترین در نوع خود است.

 

این سیستم لنز کاملاً جدید می‌باشد و از همین رو لنزهای زیادی برای آن موجود نیست. اما مدل‌های موجود از لنزهای خوب و پرکاربرد می‌باشند. این مدل‌ها عبارت‌اند از:

 

-35mm f/1.8

-zoom24-105mm f/4

-50mm f/1.8

-28-75mm f/2

 

از سوی دیگر در 5D Mark IV به علت استفاده از مانت EF می‌توانید از انواع بسیار زیادی از لنزهای این مانت استفاده نمایید. نکته مهم اینکه انتخاب‌های شما به لنزهای کانن محدود نمی‌شود و می‌توانید از لنزهای مختلفی از سازنده‌هایی مانند زایس، تامرون، سیگما و … نیز بهره ببرید. بنابراین لنزی وجود نخواهد داشت که برای شما در دسترس نباشد.

 

مقایسه کانن EOS R و 5D Mark IV

 

اما جای نگرانی نیست زیرا در دوربین Canon EOS R نیز می‌توانید با استفاده از ۳ مبدلی که برای آن معرفی شده است به‌ آسانی از لنزهای دلخواه خود استفاده نمایید. یک تبدیل عادی، یک آداپتور با رینگ قابل تنظیم و یک آداپتور با قابلیت قرارگیری فیلتر در داخل خود، تبدیل‌هایی هستند که از سوی کانن برای این مانت معرفی شده است.

 

با استفاده از این تبدیل‌ها تمامی کارهایی که به‌صورت خودکار صورت می‌گرفتند ازجمله نوردهی و فوکوس خودکار به قوت خود باقی خواهند ماند.

 

4-فوکوس خودکار و سرعت

 

هردو این دوربین‌ها از سیستم فوکوس تشخیص فازی خودکار Dual Pixel بهره می‌برند. هرچند که در دوربین dslr از سنسور اصلی برای فوکوس خودکار استفاده نمی‌شود. همانند تمامی دوربین‌های DSLR، کانن Mark IV نیز دارای یک سنسور مجزا برای فوکوس خودکار می‌‌باشد.

 

این حسگر در زیر دوربین قرارگرفته و نوری که از لنز می‌گذرد توسط آینه به آن تابانده می‌شود. در 5D Mark IV این سیستم از ۶۱ نقطه فوکوس بهره می‌برد که شامل ۵ عدد از نوع Dual cross-type و ۴۰ عدد از نوع cross-type می‌باشد. همچنین کمترین حساسیت برای فوکوس خودکار مرکزی تک نقطه‌ای: -3EV با گشودگی دیافراگم f/2.8، برای فوکوس مرکزی ۴ نقطه‌ای: -4EV و f/5.6 و برای سایر نقاط فوکوس پیرامونی -1EV یا -0.5EV با دیافراگم f/8 می‌باشد.

 

البته برای استفاده از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel در دوربین 5D نیاز دارید تا حالت Live View را فعال کنید. در این حالت آینه دوربین بالا رفته و نور به‌طور مستقیم به سنسور تابیده می‌شود. این حالت بیشتر برای فیلم‌برداری مورداستفاده قرار می‌گیرد اما در عکاسی نیز می‌توان از آن بهره برد. در این دوربین از ۶۳ نقطه فوکوس تشخیص فازی استفاده شده که کمترین حساسیت برای بهره بردن از آن‌ها -4EV‌ می‌باشد.

 

از سوی دیگر EOS R فوکوس خودکار دوگانه CMOS را به سطح جدیدی ارتقا داده است. در این دوربین از ۵۵۶۵ نقطه فوکوس استفاده می‌شود که حتی با استانداردهای امروزه نیز عدد بسیار بالایی است. حداقل حساسیت برای آن نیز -6EV با گشودگی دیافراگم f/1.2 می‌باشد.

 

مقایسه کانن EOS R و 5D Mark IV

 

این دوربین بدون آینه قادر به عکاسی پیاپی با سرعت۸ فریم بر ثانیه است. اما اگر مایل به استفاده از فوکوس خودکار پیوسته روی سوژه خود هستید این میزان به ۵ فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد. در حالت AF-C نیز این عدد ۳ فریم بر ثانیه خواهد بود.

 

در 5D اما اوضاع بهتر بوده و عکاسی پیاپی به همراه فوکوس خودکار پیوسته با سرعت ۷ فریم بر ثانیه انجام خواهد شد. در بحث ذخیره‌سازی در حالت عکاسی پیوسته EOS R می‌تواند تا ۱۰۰ عکس JPG یا ۴۷ عکس با فرمت RAW را روی کارت‌های حافظه UHS-II ذخیره نماید. 5D اما قادر به ذخیره‌سازی تا ۱۱۰ عکس JPG یا ۲۱ عکس با فرمت RAW بر روی کارت‌های حافظه CF است.

 

بیشتر بخوانید: زیروبم عکاسی با فرمتRAW

 

5-حسگر و پردازنده

 

هر دو دوربین مورد بحث از حسگرهایی با رزولوشن برابر برخوردارند. تعداد پیکسل مؤثر در دوربین Canon EOS R برابر ۳۰.۳ و در 5D به میزان ۳۰.۴ مگاپیکسل می‌باشد. البته سنسور R نسخه بروز شدهای از قبلی می‌باشد.

 

هر دو دستگاه از فیلتر اپتیکال Low Pass استفاده کرده اما پردازنده تصویر در این دو دوربین متفاوت است. مدل R‌ از پردازنده Digic 8 استفاده می‌کند درحالی‌که پروسسور 5D مدل Digic 6+‌ می‌باشد. حساسیت ISO نیز موردی است که در این دوربین‌ها کمی تفاوت دارد.

 

حساسیت EOS R از ۱۰۰ تا ۴۰۰۰ متغیر بوده که در حالت افزایش‌یافته به ۵۰ تا ۱۰۲۴۰۰ خواهد رسید. در 5D Mark IV این میزان تا ۳۲۰۰۰ بالا می‌رود و در حالت تقویت‌شده همانند برادر کوچک‌تر خود می‌باشد.

 

6-نمایشگر اصلی

 

نمایشگر موجود بر روی 5D Mark IV دارای پنل LCD، رزولوشن ۱.۶۲ میلیون نقطه‌ای، اندازه ۳.۲ اینچ و از نوع ثابت می‌باشد. اما صفحه‌نمایش EOS R قابلیت چرخش را داشته و دارای قطر 3.2 اینچی است. رزولوشن آن برابر با ۲.۱ میلیون نقطه است و از قابلیت لمسی پشتیبانی می‌نماید. از این ویژگی در بسیاری موارد همچون فوکوس و نیز اعمال تنظیمات می‌توان استفاده نمود.

 

مقایسه کانن EOS R و 5D Mark IV

 

7-فیلم‌برداری

 

هر دو مدل مورد بررسی قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه هستند. رزولوشن دقیق در دوربین Canon EOS R مقدار ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل بوده و قادر خواهید بود تا تصاویر را با حالت IPB و یا All-Intra Compression فشرده نمایید. در حالت دوم حجم هر ثانیه از ویدیو شما ۴۸۰ مگابایت خواهد بود.

 

در سوی دیگر 5D Mark IV ویدیوها را با رزولوشن ۲۱۶۹×۴۰۹۶ پیکسل ثبت می‌نماید. حجم هر ثانیه از فیلم در این حالت ۵۰۰ مگابایت می‌باشد و در کمال تعجب در رزولوشن 4K قادر به انتخاب نسبت تصویر ۱۶:۹ نیستید. هر دو دستگاه نیز کراپ نسبتاً سنگینی برابر با 1.74x را در حالت 4K بر روی تصاویر اعمال می‌کنند.

 

سرعت فیلم‌برداری هر دو دوربین در کیفیت فول‌اچ‌دی ۶۰ فریم‌برثانیه و در کیفیت اچ‌دی ۱۲۰ فریم می‌باشد. در صورت اتصال دوربین R به رکوردر قادر به خروجی گرفتن از درگاه HDMI‌ با عمق رنگ ۱۰ بیت 4:2:2 هستید درحالی‌که در 5D حداکثر کیفیت خروجی شما ۱۰۸۰ و با عمق رنگ ۸ بیتی 4:2:2 خواهد بود.

 

دوربین 5D Mark IV یک نسخه ویژه هم دارد که دارای پروفایل رنگی Canon Log بوده و ۱۰۰ دلار هزینه اضافی برای شما به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این پروفایل به‌صورت پیش‌فرض در EOS R قرار دارد.

 

مقایسه کانن EOS R و 5D Mark IV

 

8-کارت حافظه

 

دوربین Canon EOS R دارای یک درگاه کارت sd با پشتیبانی از استاندارد UHS-II است. در 5D اما آپشن‌های بیشتری وجود داشته و قادر به استفاده از یک کارت CF و یک کارت SD با استاندارد UHS-I خواهید بود.

 

9-عمر باتری

 

بین دوربین‌های DSLR و بدون آینه تفاوت بسیار زیادی ازلحاظ عمر باتری وجود دارد. به‌ این‌علت که در دوربین میرورلس همواره نیاز است تا نمایشگر دوربین (یا منظره یاب) روشن باشند. درحالی‌که در دوربین DSLR می‌توان برای مشاهده کادر از منظره یاب اپتیکی دوربین بهره برد.

 

عمر باتری دوربین Canon EOS R در حالت عادی ۳۷۰ و در حالت ECO ۵۴۰ فریم است. در طرف دیگر 5D Mark IV با عمر باتری ۹۰۰ فریمی خود جای هیچ بحثی را باقی نمی‌گذارد. محاسبه این اعداد بر اساس استاندارد CIPA صورت گرفته که اغلب اوقات کمتر از آن چیزی است که شما در استفاده روزمره به آن دست خواهید یافت. اما به‌هرحال یک ایده کلی از میزان عمر باتری این دوربین‌ها به دست خواهد داد.

 

10-قیمت

 

دوربین بدون آینه کانن قیمتی معادل ۲۳۰۰ دلار دارد، درحالی‌که برادر بزرگ‌تر آن دارای برچسب ۳۱۰۰ دلاری می‌باشد.

 

جمع‌بندی

 

دوربین Canon EOS R به‌عنوان اولین تجربه کانن در ساخت دوربین بدون آینه فول‌فریم محصول خوبی بوده که موجب رقابتی‌تر شدن بازار برای محصولاتی همچون Sony A7 می‌گردد. ضمن اینکه به افراد این امکان را می‌دهد تا یک دوربین بدون آینه پیشرفته را به ابزارهای خود اضافه نمایند. به‌ بیان ‌دیگر می‌توان گفت این محصول اولین تلاش جدی کانن برای جلوگیری از مهاجرت کاربرانش به سمت برندهای دیگر درزمینهٔ دوربین‌های بدون آینه است.

 

اما سؤال اینجاست که آیا اولین قدم کافی است؟

 

دوربین Canon EOS R چیز جدیدی ارائه نمی‌کند که در دوربین‌های دیگر ندیده باشیم. البته به‌جز سیستم فوکوس خودکار فوق‌العاده و سریع آن؛ هرچند که پیش از هرگونه نتیجه‌گیری در مورد آن هم نیاز به آزمایش و بررسی وجود دارد.

 

دوربین Canon EOS R

 

برتری‌های این دوربین نسبت به 5D Mark IV همان‌هایی است که در مقایسه هر دوربین بدون آینه و DSLR ای می‌توان ذکر کرد: صدای کم در زمان عکاسی، نقاط فوکوس بیشتر با حساسیت بالاتر و صد البته ابعاد کوچک‌تر آن. البته موارد ذکرشده توجیه مناسبی برای خرید این محصول و علاقه‌مندان به برند کانن است. نکته مهم دیگر در این‌باره لنزهایی است که کانن برای این دوربین در دست‌ ساخت دارد و برخی از آن‌ها اولین در نوع خود بوده و قادر به متمایز ساختن سیستم R نسبت به انواع مشابه موجود در بازار می‌باشند.

 

نویسنده: امیر یاری

 

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه