دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

عکاسی صنایع دستی؛ ثبت هنر در یک قاب

عکاسی صنایع دستی؛ ثبت هنر در یک قاب

اقوام مختلف ایرانی از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور، با خلق هنرمندانه صنایع دستی، در نگاه اول توجه هر فردی را به خود جلب می‌کنند. آیا دوست دارید با عکاسی صنایع دستی، کسب درآمد کنید؟ به دنبال تجهیزات لازم برای ورود حرفه‌ای به عکاسی تبلیغاتی در حوزه صنایع دستی هستید؟

ما در این مقاله از نورنگار، در گام اول اهداف عکاسی از صنایع دستی را توضیح دادیم، تا با پیامدهای مثبت این نوع عکاسی آشنا شوید. سپس، با هدف ثبت تصاویر بهتر و کسب درآمد، نکات و تجهیزات لازم را شرح دادیم تا با دیدی باز فعالیت خود را در این عرصه آغاز کنید.

عکاسی از صنایع دستی با چه هدفی انجام می‌شود؟

عکس از محصولات حصیرباقی
عکاسی از صنایع دستی می‌تواند به افزایش آگاهی و جلب توجه به ارزش و اهمیت این هنرها در جامعه کمک کند.

در عصر حاضر، عکاسی حرفه‌ای به عنوان شیوه‌ای برای به‌نمایش گذاشتن طراحی منحصربه‌فرد، رنگ‌بندی زیبا و جزئیات کم‌نظیر صنایع دستی هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع محصول اصیلی که با نیروی دست افراد بومی طراحی می‌شود، نمایی کلی از تمدن و آداب و رسوم آن مرز و بوم را به نمایش می‌گذارد. در ادامه به بررسی اهداف عکاسی از صنایع دستی می‌پردازیم:

بازاریابی و فروش

معرفی و فروش محصول، هدف اصلی عکاسی صنایع دستی محسوب می‌شود. همانطورکه در فروش حضوری، مشاهده تمام جوانب محصول فیزیکی، کاربر را به خرید تشویق می‌کند؛ عکاسی حرفه‌ای در فروش اینترنتی صنایع دستی با نمایش ظرافت و رنگ‌بندی دقیق محصول، منجر به برانگیختن احساسات مخاطب و ترغیب به خرید می‌شود.

عکاسی از صنایع دستی ترمه
عکس‌های باکیفیت و جذاب می‌توانند به طور موثری زیبایی، ظرافت و هنر به کار رفته در صنایع دستی را به نمایش بگذارند و توجه مخاطبان را به آنها جلب کنند. این امر به ویژه برای هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی که به دنبال فروش محصولات خود هستند، بسیار حائز اهمیت است.

معرفی فرهنگ ملت

صنایع دستی، آینه‌ای تمام نما از فرهنگ و سلایق مردم هر منطقه است. عکاسی از این هنر بی‌مانند، روشی برای ثبت و نمایش مراحل تولید تا فروش صنایع دستی است که نسل‌ حاضر و آینده را به شناخت اقوام گوناگون وا می‌دارد. ضمنا این مستندسازی، جلب اعتماد مخاطبین را به‌همراه دارد.

به‌طورمثال، زمانی‌که عکاس در کنار مسگری باتجربه قرار می‌گیرد و از مرحله ذوب مس تا ساخت ظروف ارزشمند مانند قوری مسی، عکس‌برداری می‌کند؛ اعتماد مخاطبین نسبت به فرآیند تولید، اصالت کالا و کیفیت محصول افزایش می‌یابد؛ این موضوع در فروش و معرفی فرآیند تولید صنایع دستی تاثیر به سزایی دارد.

تصویری از فرش بافی
عکس‌های صنایع دستی می‌توانند به عنوان یادگاری از سفرها، رویدادها یا به عنوان بخشی از یک مجموعه هنری جمع‌آوری و نگهداری شوند.

نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی از صنایع دستی

درست کردن ظرف سفالی
تجهیزات از مهم‌ترین ابزار عکاسی هستند اما مهم‌تر از آنها زاویه دید و خلاقیت شما است.

عکاسی تبلیغاتی، یکی از انواع عکاسی است که با یادگیری تکنیک و فنون تخصصی این حوزه انجام می‌شود؛ در چنین شرایطی، عکاسی تبلیغاتی صنایع دستی علاوه بر تسلط به مفاهیم پایه، خلاقیت و نکاتی را در برمی‌گیرد که در ادامه شرح می‌دهیم:

انتخاب دوربین مناسب

برای تولید محتوا و عکاسی تبلیغاتی از صنایع دستی به گوشی موبایل خود اکتفا نکنید؛ بهتر است از ابتدای کار، دوربینی باکیفیت و متناسب با نیاز خود خریداری کنید؛ سپس با بررسی دقیق فاکتورهای دوربین، به خلق تصاویری یکتا خلق اقدام کنید.

راهنمای خرید دوربین عکاسی؛ کدام دوربین عکاسی بهتر است؟

مقاله مرتبط: راهنمای خرید دوربین عکاسی؛ کدام دوربین عکاسی بهتر است؟

ویرایش عکس

فرقی نمی‌کند که عکس‌های خود را با چه دوربینی می‌گیرید؛ مواردی نظیر تنظیم نور، رنگ و کنتراست از جمله کارهایی است که می‌توانید برای بهبود کیفیت عکس خود انجام دهید. البته، توجه داشته باشید که این عمل به نمایش ویژگی‌های اصلی صنایع دستی مانند رنگ و طرح، لطمه‌ای وارد نکند.

تنظیم نور

نورپردازی، از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عکاسی تبلیغاتی صنایع دستی محسوب می‌شود. بهترین شرایط نور برای عکاسی، انتخاب ساعت‌های طلایی عکس‌برداری در نور طبیعی است؛ در عین حال، می‌توانید از نور مصنوعی در مواقع لزوم استفاده کنید. تنظیم نور را به گونه‌ای انجام دهید که بیش‌ترین جزئیات به نمایش گذاشته شود.

نمایش کاربرد محصول

یکی از تکنیک‌های خلاقانه عکاسی تبلیغاتی از صنایع دستی، نشان دادن کاربرد محصول است. به طور مثال، گلیم یا کوزه سفالی چه نقشی در خانه هر فرد، ایفا می‌کنند. در برخی موارد، می‌توانیم از “مدل زنده” برای نمایش بهتر کاربرد محصول کمک بگیریم.

درست است که این روزها، ظروف سفالی، کاربرد ملموسی به جز دکور ندارند، اما تصویر یک کوزه سفال در کنار وسایلی مانند کاسه آب گوشت‌خوری تراشکاری شده و سماور ذغالی، حس شیرین و نوستالژیک صرف آب سرد در گرمای تابستان را به عنوان نقش اصلی کوزه در یادها زنده می‌کند.

50 ایده عکاسی از محصول برای آنلاین شاپ‌ها

مقاله مرتبط: 50 ایده عکاسی از محصول برای آنلاین شاپ‌ها

رعایت اصول عکاسی

اصول عکاسی را بشناسید و از آن‌ها برای ثبت تصاویر باکیفیت استفاده کنید. انتخاب زوایا مناسب، تنظیم نور، پس‌زمینه خیره‌کننده، ترکیب بندی اصولی و سایر تکنیک‌ها از جمله مواردی هستند که باید هنگام عکاسی تبلیغاتی، مورد توجه قرار بگیرند.

ظرف میناکاری
ترکیب‌بندی یک سوم از جمله ترکیب‌بندی‌هایی هست که عکس‌های شما را دلنشین‌تر می‌کند.

جشنواره عکس نورنگار

تجهیزات مناسب برای عکاسی صنایع دستی

تجهیزات مناسب برای عکاسی صنایع دستی
تجهیزات مناسب عکاسی می‌تواند کار شما را بسیار تسهیل ببخشد.

عکاسی، هنری متشکل از تکنیک، ذوق هنری و امکانات لازم است. در واقع، انتخاب درست تجهیزات عکاسی تبلیغاتی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت عکس، محسوب می‌شود؛ این تجهیزات در دو دسته “ضروری” و “مکمل” قرار می‌گیرند. اگر ابتدای راه هستید، خرید تجهیزات ضروری که در ادامه توضیح می‌دهیم را اولویت خرید خود قرار دهید:

  1. دوربین: انتخاب دوربینی متناسب با هدف و بودجه شخصی، اولین و مهم‌ترین گامی است که باید بردارید. دوربین‌های میان رده و SLR برای ابتدای کار و دوربین‌های فول فریم و بدون آینه در سطح حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. لنز: ازآنجایی‌که در عکاسی صنایع دستی، ثبت جزئیات اهمیت ویژه‌ای دارد، لنزهای ماکرو با فاصله کانونی متوسط، انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند. البته لنزهایی که هنگام خرید دوربین در اختیارتان قرار می‌گیرد، نیاز شما را در مراحل ابتدایی کار رفع می‌کنند.
  3. سه پایه: لرزش و تاری عکس، از جمله مسائلی است که با وجود سه پایه‌ای خوب رفع می‌شود. بهتر است هنگام خرید این محصول، به مواردی مانند ارتفاع و وزن سه پایه توجه کنید.
  4. وسایل نورپردازی: اهمیت نور مناسب در عکاسی، بر کسی پوشیده نیست. بنابراین، اگر به‌دنبال تصاویری شارپ و باکیفیت هستید، وسایلی مانند رفلکتور، سه پایه نور و فلاش استودیویی را در سبد خرید خود بگنجانید.
  5. اکسسوار مناسب: برای نمایش بهتر محصول ثبت عکسهایی تاثیرگذار، می‌توانید از اکسسوار متناسب با سوژه خود استفاده کنید. این اکسسوار برای محصولی مانند قالی دستباف، می‌تواند شامل وسایلی مانند کلاف کاموا، الگوی مصور فرش و حتی دار قالیبافی باشد.

تجهیزات نورپردازی در عکاسی صنایع دستی

تجهیزات نورپردازی در عکاسی صنایع دستی
فلاش‌های اکسترنال ابزاری سبک و کارامد برای عکاسی خارج از محیط استودیویی هستند.

اگر می‌خواهید عکس‌هایی با جزئیات حداکثری و نمای منحصر به فرد از ترکیب و رنگ صنایع دستی ثبت کنید، تهیه تجهیزات نورپردازی را جدی بگیرید. برخی از مهم‌ترین وسایل نورپردازی عبارت هستند از:

منبع نور مصنوعی

درست است که استفاده از نور طبیعی خورشید، جلوه‌ای نشاط آور و زیبا به عکس‌هایتان می‌بخشد، اما می‌توانید برای مواقع ضروری از نور مصنوعی کمک بگیرید. فلاش، نورهای پیوسته و پنل‌های LED از جمله ابزارهایی هستند که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزار اصلاح کننده نور

خوب است بدانید میزان نور، وضوح و جذابیت عکس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای نورپردازی ملایم و استاندارد، می‌توانید از ابزارهای اصلاح کننده نور مانند سافت باکس، چتر و دیفیوژر استفاده کنید. انتخاب اصلاح کننده مناسب به سوژه و بودجه شما بستگی دارد.

رفلکتور

سایه در عکس‌برداری از تصاویر، یکی از مسائل مهمی است که نمایش جزئیات صنایع دستی را کاهش می‌دهد. رفلکتور به عنوان ابزاری کاربردی، علاوه بر پخش یکنواخت و ملایم نور، سایه‌های ایجاد شده را روشن می‌کند تا بتوانید تصویری باکیفیت به نمایش بگذارید.

راهنمای انجام نورپردازی در عکاسی از محصول

مقاله مرتبط: راهنمای انجام نورپردازی در عکاسی از محصول

نکات مهم در عکاسی صنایع دستی

تا این بخش از مقاله به معرفی اصول حرفه‌ای عکاسی از صنایع دستی پرداختیم. متوجه شدیم که نور می‌تواند در جزئیات تصویر و نمایش رنگ‌بندی تاثیر به سزایی داشته باشد. توضیح دادیم که ویرایش عکس، گامی ضروری پس از عکس‌برداری است که به تنظیم و هماهنگی مواردی مانند کنتراست می‌پردازد و تجهیزات، در ثبت تصاویر باکیفیت، کمک شایانی به عکاسان حرفه‌ای می‌کنند.

در ادامه نکاتی ارائه می‌دهیم که در بهبود کیفیت عکاسی صنایع دستی تاثیرگذار هستند:

  • خلاقیت به خرج دهید: از عکس‌های تکراری دست بکشید! خارج از چهارچوب فکری خود، به دنبال خلق تصاویری متفاوت با داستان‌های گیرا باشید. در این مسیر از عناصر طبیعی استفاده کنید.
  • ترکیب بندی مناسب: سوژه اصلی را به گونه‌ای در کنار عناصر دیگر قرار دهید که توجه مخاطب را به خود جلب کند.
  • تنظیم فوکوس: فوکوس خودکار را کنار بگذارید و با تنظیم فوکوس دستی، تصاویری زیبا با جزئیات حداکثری ثبت کنید.
  • انتخاب پس زمینه: پس زمینه‌ای برای عکاسی صنایع دستی انتخاب کنید که توجه مخاطب را به سوژه اصلی جلب کند.

چالش های عکاسی تبلیغاتی از صنایع دستی قلمزنی

به طور کلی عکاسی تبلیغاتی از صنایع دستی در کنار زیبایی غیرقابل انکار خود، چالش‌هایی به همراه دارد؛ این چالش‌ها هنگام عکاسی از صنایع دستی قلمزنی، به دلیل پیچیدگی طراحی، ظرافت و جنس محصول، افزایش می‌یابد. البته با شناخت و رفع چالش‌هایی که در ادامه شرح می‌دهیم، می‌توانید عکسی بی‌مانند ثبت کنید.

عکاسی تبلیغاتی از صنایع دستی قلمزنی
بهتر است زاویه دوربین و کادر بندی باید به گونه‌ای باشد که تمام جزئیات و ظرافت‌های کار به طور کامل نمایش داده شوند.

انعکاس نور

از آنجایی‌که سطح فلز، نور را ساطع می‌کند؛ برای عکاسی از صنایع دستی قلمزنی، باید به دنبال زاویه‌ای مناسب برای کاهش نقاط تیره و روشن باشید. بنابراین، عکس‌برداری از این صنایع دستی به امتحان متعدد از زوایای گوناگون و استفاده از ابزارهای اصلاح کننده نور نیاز دارد.

نمایش جزئیات

قلمزنی، هنری ویژه و مملو از ظرافت‌های باور نکردنی است. نمایش جزئیات در این دسته از صنایع دستی، به دوربینی با عمق میدان بالا نیاز دارد. بنابراین برای نمایش جزئیات، بهتر است دوربین را روی حالت دیافراگم بسته و حساسیت به نور بالا تنظیم کنید.

نمایش جزئیات در عکس صنایع دستی قلم زنی
استفاده از تکنیک‌هایی مانند پرسپکتیو و عمق میدان می‌تواند به ایجاد حس عمق و بعد در عکس و برجسته شدن سوژه کمک کند.

صحت سنجی رنگ

نمایش رنگ اصلی محصول در عکس، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که توسط عکاس تبلیغاتی انجام می‌شود. از آنجایی‌که ممکن است رنگ فلز در عکس تغییراتی جزئی داشته باشد؛ باید به کمک نورپردازی و ویرایشگرهای مختلف، رنگ محصول را به طبیعی‌ترین حالت ممکن نزدیک کنید.

جشنواره عکس نورنگار

مزایای عکاسی صنایع دستی

تصویری از ترمیم گلیم فرش
عکس‌ها می‌توانند جزئیات تکنیک‌ها و مراحل ساخت را به وضوح نشان دهند و به عنوان راهنمایی برای هنرجویان و علاقه‌مندان به این رشته باشند.

عکاسی از صنایع دستی علاوه بر معرفی محصولات و افزایش فروش، فرهنگ اقوام مختلف ایرانی را به نمایش می‌گذارد. این شیوه عکاسی علاوه بر ثبت آثار هنری از بطن زندگی ملیت‌های مختلف به حفظ، نمایش صنایع دستی و بروز ایده‌های جدید در نسل‌های پیش‌رو کمک می‌کند. ضمنا عکاسی صنایع دستی، جوامع مختلف را با هنرمندان واقعی این مرز و بوم آشنا می‌کند و علاوه بر افزایش درآمد، به مرور تاثیرات به سزایی در جذب توریست می‌گذارد.

سخن پایانی

حالا که تا این بخش از مقاله همراه ما بوده‌اید؛ می‌دانید عکاسی صنایع دستی یکی از انواع عکاسی است که شناخت قواعد و خلاقیت در آن، حرف اول را می‌زند. ما در این مقاله ضمن بررسی اهداف عکاسی تبلیغاتی از صنایع دستی، به تجهیزات لازم و نکات تخصصی عکس‌برداری و چالش‌های این مسیر پرداختیم. شما می‌توانید سوالات خود را از بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *