دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه فیلم‌بردار عروسی شویم ؟ (برای‌ تازه‌کار )

تکنیک و ترفند
چگونه فیلم‌بردار عروسی شویم  ؟ (برای‌ تازه‌کار )

 

آموزش فیلمبرداریآیا در فیلم‌‌برداری عروسی برای ثبت هر صحنه به نورپردازی نیاز است؟ سوژه‌‌های عکس و فیلم خود را چگونه راهنمایی و اداره میکنید؟ برای اینکه هنگام “بله” گفتن عروس، همه چیز سرجای خود باشد و بتوانید تمام لحظه‌ها و کلمات را به درستی ثبت کنید، چگونه وضعیت را مدیریت میکنید؟ در این مقاله موضوعاتی چون تجهیزات مورد نیاز برای فیلم‌برداری، سوژه‌هایی که برای فیلم‌برداری در اولویت قرار دارند، و انتظارات عروس و داماد و خانواده‌‌ی آن‌ها را از فیلم‌بردار را مورد بحث قرار می‌دهیم.

 

نکاتی که باید در نظر گرفته شوند

به یاد داشته باشید که هر مراسمی نکات منحصر به فرد خودش را دارد، هر سالن عروسی با سالن دیگر فرق دارد، و هیچ‌وقت اتفاقات پیش‌بینی نشده در مراسم عروسی، یکسان نیست. علاوه بر همه‌ی این‌ها، از ساقدوش‌های داماد گرفته تا کسی که نقل و سکه میپاشد و حتی شاید پدرعروس ، همگی اخلاق خاص خودشان را دارند، نوع خاصی از فیلم‌برداری را برای خود میخواهند و ممکن است لحظات آخر از شما بخواهند که ازآنها فیلم بگیرید. اولین توصیه‌ی کوچک من برای فیلم‌برداران تازه‌کار مراسم عروسی، در نظر داشتن نقل قولی از متخصص فیلم‌برداری و نویسنده ی معروف، دنیس ویتلی است: “انتظار بهترین چیزها را داشته باشید، برای بدترین وضعیت برنامه ریزی کنید، و خودتان را برای غافلگیر شدن آماده کنید!”

 

فیلمبرداری عروسیمعمولا خانواده‌ی داماد هزینه‌ی فیلم‌‌برداری عروسی را می‌پردازند. هرچند سال‌هاست که مسئله‌ی “کی پول چی را میدهد” کمرنگ‌تر شده است، اما به خاطر داشته باشید، آن کسی که به شما پول داده است، مشتری شماست. پس باید بدانید که حین فیلم‌برداری، از شما چه انتظاراتی میرود و از چه چیزهایی باید فیلم‌ بگیرید،‌ همچنین تصمیم بگیرید که کار شما در مرحله‌ی آخر، چطور از آب درمیاید. اگر طراح عروسی نیز در مراسم حضور دارد،‌ پس احتمالا بیش از یک رئیس دارید. ممکن است تصمیم بگیرید که طرحی را برای فیلم‌برداری خود در حین مراسم اجرا کنید، اما همین نیز بستگی به خواسته‌ی صاحبان جشن دارد. آنها ممکن است بخواهند که شما از چیزهای عجیبی مثل لحظه‌ی رسیدن مهمانان خارجی در فرودگاه یا حتی از مراسم عروسی که با لباس غواصی در زیر آب برگزار میشود، فیلم‌برداری کنید. توجه داشته باشید پذیرفتن یا نپذیرفتن درخواست‌های غافلگیر کننده و غیر معمول کاری، زندگی حرفه ای شما را تا آخر عمرتان، رقم میزند.

 

البته، در فیلم‌‌برداری از اکثر عروسی‌ها، عواملی چون زمان، نقشه‌ها، تجهیزات و دستیاران نیز، تاثیر دارند. آیا شما در فیلم خود، ناهار خوردن عروس و داماد را ثبت میکنید؟ آیا میخواهند که شما از لحظات داخل آرایشگاه و آماده شدن آنها برای همچین روز پرشگونی فیلم بگیرید؟ آیا می‌خواهند که در تمام مراسم حضور داشته باشید و فیلم بگیرید یا فقط از صحنه های خاص، مثل فیلم برداری از خود سالن، لحظه ی برش کیک و اولین رقص تصویر برداری کنید؟ مدت زمان مراسم، و لوکیشن لحظه ها، عوامل مهمی هستند که باید در نظر داشته باشید تا بتوانید چک لیستی از تجهیزات مورد نیازتان برای  فیلم برداری تهیه کرده و با همکارانتان، هماهنگ کنید. اگر بودجه‌ی کمی دارید ممکن است نتوانید تمام نقشه‌هایتان راعملی کنید. پس با قاطعیت با مشتری خود صحبت کنید و دقیقا به او توضیح دهید که از چه چیزهایی میخواهید فیلم بگیرید و چقدر برای این کار، هزینه میکنید. پس ازاینکه درباره ی تمام جزئیات و مسائل صحبت کردید، یک قرارداد تنظیم کنید و امضای هر دو طرف قرارداد را پای آن ثبت کنید، تا بر اساس همان، نقشه‌هایتان را عملی کنید.

 

فیلمبرداری عروسیمیتوانید فیلم‌‌برداری عروسی را تنهایی انجام دهید، اما داشتن یک همکار ماهر، شرایط بهتری برای فیلم‌برداری شما ایجاد کند. همچنین او میتواند علاوه بر شما در صورت لزوم، با دوربین دیگری از صحنه ها فیلم بگیرد، نکته مهم دیگر این است که باتری‌ها را شارژ شده و آماده همراه خود داشته باشد، فیلم‌های ثبت شده را با دقت بازبینی کنید تا در صورت مشاهده‌ی اشکال، اطلاع دهید. به همراه داشتن دستیاران بیشتر، میتواند به شما کمک کند تا در صورت لزوم، از سه یا چهار دوربین حین فیلم‌برداری استفاده کنید. مورد مهمی که حتما باید در نظر داشته باشید این است که کسی را در کنارتان داشته باشید تا فیلم‌ها را بازبینی و بررسی کند. دستیاران ماهر، میتوانند  حین ذخیره‌ی فیلم، موضوع و زمان مربوط به لحظه‌ی ثبت شده را ابتدای فیلم بگویند یا بنویسند تا تدوین گر بتواند راحت تر دوربین ها و تصاویر را بهم وصل کند. استخدام مسئولان ماهر و مسئول، به شما کمک میکند تا فیلم‌برداری بی نظیری انجام دهید و بدانید که تمام لحظه هایی که ثبت کرده‌اید، با زاویه ی دیگری نیز ثبت شده است این خود باعث آرامش و تمرکز شما در حین فیلم‌برداری میشود.

 

لیست تجهیزات

علاوه بر به همراه داشتن دستیار، شما به تجهیزاتی برای فیلم‌برداری نیاز دارید. با وجود اینکه هیچ دوربینی بهترین و کامل ترین نیست، پس توصیه ی من به شما این است که حداقل دو دوربین فیلم‌برداری داشته باشید که وزن آنها تقریبا یکی باشد، و همچنین سه پایه‌های محکمی تهیه کنید.

یک دوربین فیلم‌برداری دستی، ابزار فوق العاده ای است که میتواند در صورت وجود دستیار برای کاهش بودجه و هزینه های اضافی ، موثر باشد. چون شما در پردازش ثانویه و ادیت نهایی کار، از تمام فیلم‌هایی که ثبت کرده‌اید استفاده میکنید، پس بهتر است فیلم‌های خود را با یک فرمت ثبت کنید، که به راحتی بتوانید آنها را در کنار هم قرار داده و تدوین کنید.

نورپردازی یکی از سخت‌ترین بخش های فیلم‌‌برداری عروسی است. کیت جمع‌ وجوری مثل فلاش پرتابل فلاش پرتابل گودکس Godox AD600BM  در اکثر شرایط کارامد هستند. توجه داشته باشید نوری که میخواهید استفاده کنید را به درستی منعکس کنید تا نورپردازی به خوبی انجام شود. تا جایی که ممکن است، نور دوربینتان را از روی دیوار و سقف منعکس کنید تا نور بیشتری به دست آورید، و زمانی که نوردهی مستقیم لازم است، از سافت باکس یا یک لوازم جانبی منتشر کننده ی نوری استفاده کنید. انجام این تکنیک ها، نور زیادی را در اختیار شما قرار میدهد.

 

نور ال ای دیاکثر اوقات، شما اصلا نوردهی نمیکنید، چون مراسمی مثل مراسم عروسی، در مکان روشنی برگزار میشود. گزینه‌ی بعدی استفاده از نورهای ال ای دی پیوسته مثل ویدئو لایت گودکس Godox SL-150II Bi LED Video Light است که معمولا برای فیلمیرداری از آن استفاده می کنند . ولی این چیزی است که باید قبل از روز عروسی، با مشتری هماهنگ شود. بررسی لوکیشن ها تا قبل از موعد مقرر، اطلاعات فوق العاده ارزشمندی برای نحوه ی نورپردازی و به کارگیری تجهیزات دیگر، در اختیار قرار میدهد.

 

طراحی برنامه‌ی کامل از تصویر برداری میتواند کمک زیادی به یک فیلم برداری هیجان انگیزو در در عین حال صحیح را داشته باشد. ممکن است بخواهید صدای تحسین میهمانان درباره ی عروس را ضبط کنید. یا بخواهید صدای کل کشیدن میهمانان را در فیلم خود داشته باشید.اگر میکروفون استودیویی گان داشته باشید، میتوانید صداها را کاملا بی نقص ضبط کنید. اما یک رکوردر دیجیتالی خوش دست مثل Zoom H6 داشته باشید هم موفق عمل خواهید کرد. در حقیقت، یک رکوردر دیجیتالی در موقعیت های زیادی، به کار می‌آید. شما میتوانید آن را کنار میز عاقد برای ضبط خطبه‌ی عقد قراردهید، یا حین مراسم، آنرا در میز عروس و داماد جای دهید تا بتوانید اصوات را با کیفیت تر ضبط کنید.

[relatedpost post=”72185″]

 

در طول مراسم، جملات مرسوم زیادی هستند که شاید بخواهید ضبطشان کنید. برای مثال ضبط سخنان مهمی که به افتخار عروس وداماد گفته میشود، پس برای اینکار، یک میکروفون بی سیم ، مثل Sennheiser ew 135-p G3 به همراه یک ۸۳۵ Handheld Mic واقعا تجهیزات مفیدی میباشند، و خروجی برای کابل استریویی ۱/۸ دارد که با آن بتوانید، از طریق ورودی میکرو، به دوربین خود، وصل شوید.

 


به همراه داشتن اسپیکر با سیستم PA شاید تمیزترین و بی دردسرترین راه ضبط صدا در فیلم‌‌برداری عروسی میباشد، اما حتی اگر از میکروفون استدویویی گان در دوربینتان استفاده میکنید، به یک سیستم برای پشتیبانی نیاز دارید. پس حتما با خود چند کابل اتصال صدا، با طول سیم‌های مختلف و چند آداپتور به همراه داشته باشید. مثل متصل کننده‌های مینی XLR ،۱/۴،RCA، و ۱/۸ . صدایی که ضبط میکنید را با هدفون مناسبی کنترل کنید.

 

زمانی که تمام تجهیزات مورد نیازتان مشخص شد، چک لیستی از وسایل مورد نیاز مربوط به فیلم‌برداری های شب عروسی، تهیه کنید. علاوه بر دوربین‌ها، چراغ‌ها، لوازم ضبط صدا، و سخت افزار‌ها، مطمئن شوید که حتما مجهز به کابل، اداپتور، باتری، شارژر، چندراهی برق، سیم، و رکوردر هستید. لوازم جانبی دیگر، شامل کیت ابزار و لیبل میباشد که حتما باید به همراه داشته باشید.

تماس حرفه ای برقرار کنید

علاوه بر گروه دستیاران، هنگام فیلم‌‌برداری عروسی شما باید فیلمی که ثبت کرده‌اید را به متخصصان طراحی یا عکاسی مراسم عروسی نشان دهید. اگر فقط یک نفر طراح عروسی باشد میتواند به شما کمک کند. در هر عروسی حتما یک عکاس نیز وجود دارد که وضعیتش شبیه وضعیت شماست. سریع با آن عکاس تماس بگیرید، اگر ممکن هست، اول صبح و قبل از برگزاری عروسی، با عکاس صحبت کنید و از او درباره ی لیست نماهایی که در نظر دارد بپرسید و با او درباره ی اینکه چطور کارتان را بهتر پیش ببرید، مشورت کنید.

دی جی نیز کسی است که شما باید قبل از عروسی دیدار مختصری با او داشته باشید. علاوه بر فیلم‌برداری از بریدن کیک یا شام عروسی، باید بتوانید در موقعیتی بایستید تا از لحظه‌ی پرتاب گل توسط عروس، نیز فیلم بگیرید.

حداقل دو دوربین را آماده با خود داشته باشید تا از اولین رقص عروس و داماد نیز فیلم بگیرید و درصورتی که با دی جی هماهنگ کرده اید، بتوانید به راحتی آن را تنظیم نمایید.

ارتباط با گروه موسیقی مراسم نیز ایده ی خوبی است. هرچند ممکن است که شما در طول فیلم‌‌برداری عروسی با گروه موسیقی فعال یا تک نواز خاصی به طور جداگانه آشنایی داشته باشید، اما ارتباط با  گروه موسیقی مربوط به مراسمی که برای فیلم برداری اش میروید، جای دوری نمیرود. و میتوانید از آنان بخواهید که وقتی میخواهند شروع به پخش کنند، به شما اشاره ای کنند تا از آنها فیلم بگیرید.

[relatedpost post=”123580″]

کد تخفیف نورنگار

کارتان را تمام و کمال انجام دهید

غالبا سوژه‌های زیادی هستند که میتوانید قبل از رسیدن میهمانان از آنها عکس‌برداری و فیلم‌برداری کنید. با دوربینی از لحظه ی رسیدن گل ها و گل‌آرایی میز عروس و داماد، فیلم بگیرید. کتاب‌ها و وسایل پذیرایی‌ای برای میهمانان فراهم است که میتوانید از آنها فیلم‌برداری کنید، همچنین عکس‌برداری از جام‌های نوشیدنی یا دیس غذا نیز موردی است که نباید فراموش شود. تا میتوانید، عکس‌های زیبا برای مونتاژ و درج آنها وسط فیلم، ثبت کنید.

اگر قرار است لحظه ی آماده شدن عروس و داماد را فیلم بگیرید، یک دوربین فیلم‌برداری دستی در این مواقع، واقعا کارآمد میباشد. پس تا جایی که میتوانید، جزئیات لحظه‌ها را ثبت کنید.  مثلا از آرایش مو و صورت فیلم بگیرید، و کفشهای پاشنه دار عروس و فیلم دوستانش را نیز فراموش نکنید. همچنین از پاپیون و داماد مضطرب که جلوی در آرایشگاه منتظر است، و همچنین ساقدوش‌هایش، فیلم بگیرید. که تمامی این‌ها به شما کمک میکند لحظه‌های آنی و تکرارنشدنی‌ای را در فیلمتان ثبت کنید. پس از آن فقط به صدای پس‌زمینه نیاز دارید، پس در این مورد نیز همراه داشتن میکروفون استدیویی گان، بسنده میکند.

 

 

با سررسیدن میهمانان ،کم کم اتفاقات پیشبینی نشده شروع به رخ دادن میکنند. پس آماده‌ی فیلم‌برداری از موارد “خاص” یا غیرعادی شوید. لحظه‌ی رسیدن ماشین عروس (شاید یک لیموزین دوازده در) و یا ورود ارتشی، یونیفرم پوش ، نظیر اتفاقات غافلگیرکننده ای میباشند که یک فیلم‌ عروسی را بی نظیر میسازد.

نتیجه ی کار

با گذر زمان شما میتوانید روش‌ و سبکتان را برای فیلم‌‌برداری عروسی توسعه دهید. قاعده هایی نیز وجود دارند که با رعایت آنها میتوانید اولین کارتان را، به عنوان کاری بی نظیر، ثبت کنید. قبل از شروع مراسم، هر چراغی را که قصد استفاده دارید، سرجایش به درستی تنظیم نمایید. بعد از بررسی چراغ‌ها، سیم‌ و کابل‌ها را متصل کنید. دوشاخه‌ها را برای امنیت از برق خارج نموده و برای دسترسی سریع و آسان به آنها در مواقع نیاز، نزدیک خود نگه دارید. سه‌پایه دوربینتان را به درستی برای ثبت لحظه های مراسم، تنظیم نمایید. مطمئن شوید که وسعت و ارتفاع کافی برای ثبت عکس، و فیلم‌برداری از میهمانانی که طی مراسم می‌ایستند، دارید. حتما مطمئن شوید که دست کم در یکی از دوربین‌هایتان، از چهره‌‌ی عروس ، از لحظه‌‌ی ورودش به سالن، تا زمانی که آن‌را ترک کند، فیلم بگیرد. حتما از پدر و مادر عروس، و نزدیکان درجه یک و اشخاص مهم و بزرگ فامیل، عکس بگیرید و فیلمشان را ثبت کنید. حتما فضایی را برای صحبت کردن با پدر و مادر عروس و داماد، ساقدوش‌ها و حضار مهم اختصاص دهید، که یکی از مهم ترین نکات میباشد!

اگر برای فیلم‌‌برداری عروسی یا پروژه‌های دیگر، به کمک بیشتر نیاز دارید، به وب‌سایت ما در نورنگار، سر بزنید، و به طور آنلاین با متخصص‌های ما در این زمینه صحبت کنید. اما اگر قصد دارید تا به عنوان یک فیلمبردار حرفه‌ای در این زمینه فعالیت کنید، باید به سراغ آموزش فیلمبرداری بروید. آموزشگاه عکاسی و فیلمبرداری نورنگار به کمک اساتید برجسته توانسته هنرجویان زیادی را همراهی و وارد بازار کار کند. در دوره‌ی آموزش فیلمبرداری شما نه تنها با تکنیک‌های فیلمبرداری و اصول مهم آشنا خواهید شد؛ بلکه با مبانی تدوین نیز آشنا خواهید شد. در صورتی که با توجه به میزان دانش فعلی خود تنها به آموزش تدوین نیاز دارید، نگران نباشید. دوره‌های تدوین نورنگار نیز به صورت تخصصی به صورت حضوری، آنلاین و دانلودی برگزار می‌شوند و می‌توانید به صورت تخصصی تنها آموزش عکاسی در  یک شاخه را بگذرانید.

 

s,

نویسنده : مهتاب حسینی

20 دیدگاه

  • ایمان گفت:

    فیلمبرداری بسیار مهم است و باید کاملا اصولی صورت گیرد به طوری که باید از تمامی قسمت های مهم هر مراسم فیلمی وجود داشته باشد ,فیلم با کیفیت بالا گرفته شود, استفاده از دیاگرام هنگام تصویربرداری ,استفاده از ژست های مناسب و زیبا, استفاده ی درست از نور پردازی و خلق تصاویر خلاقانه ,توجه کردن به محیط و جزئیات اطراف فیلمبرداری این نکات و ترفند ها در هر فیلمبرداری لازم است تا تصاویر به دست آمده در انتهای کار مفید و کارآمد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *