021-7356

میکروفون HF چیست؟

میکروفون HF چیست؟

 

 

گیرنده و فرستنده دو بخش اصلی هر میکروفون هاش اف هستند، در واقع فرستنده سیگنال های صوتی را به سیگنال رادیویی تبدیل کرده و به گیرنده ارسال می کند، گیرنده نیز این سیگنال های ارسالی را به سیگنال صوتی تبدیل کرده و در حافظه اش ذخیره می نماید، و یا به ورودی صدای دوربین یا رکوردر تحویل می‌دهد.

گیرنده و فرستنده میکروفون های بی سیم معمولا از طریق باتری های شارژی تغذیه می شوند و مزیت اصلی گیرنده های میکروفون های هاش اف این است که روی اکثر دوربین های فیلمبرداری و DSLR نصب می شوند. فرکانس های رادیویی استفاده شده در این میکروفون ها معمولا UHF یا VHF هستند و از بین این دو، سیستم های UHF کیفیت صدای بالاتری دارند.

 

انواع میکروفون HF

اولین کاری که پیش از خرید میکروفون های HF باید انجام دهید، مشخص کردن هدف است. با پاسخ به سوالات زیر بهتر می توانید مدل مناسب را انتخاب کنید:

  • می خواهید در فضایی باز از آن ها استفاده کنید با فضایی بسته؟
  • میکروفون قرار است دست یک نفر باشد یا جابجا شود؟
  • گیرنده در چه فاصله ای از فرستنده قرار می گیرد؟

پاسخ به این سوال ها به شما کمک می کند که از بین نمونه های موجود، بهترین گزینه را برای کار مورد نظرتان انتخاب کنید.

 

میکروفون بی سیم دستی

میکروفون دستی HF از سه جز اصلی گیرنده، فرستنده و میکروفون تشکیل شده است که البته عموما جزء فرستنده در انتهای میکروفون و متصل به آن است، و گیرنده این دستگاه تقریبا ابعادی به اندازه دستگاه گیرنده دیجیتال یا Setup Box تلویزیون دارد.

این مدل معمولا مواقعی کاربرد دارد که میکروفون بین چند نفر بصورت مشترک استفاده می شود؛ مانند مسابقات تلویزیونی یا هنگام ضبط گزارشات خبری یا در مواقعی که لازم است شدت صدا با تغییر فاصله میکروفون از دهان کنترل شود که معمولا خوانندگان از این تکنیک استفاده می کنند.

از نمونه های این میکروفون می توان به مدل SHURE BLX24/PG58 از شرکت شور اشاره کرد.

میکروفون دستی هاشف شور shure

میکروفون بی سیم یقه ای

پرطرفدارترین مدل میکروفون های بی سیم، میکروفون یقه ای است. این میکروفون ها هنگام ضبط برنامه های زنده، برگزاری کنفرانس و یا فیلمبرداری مستندهای حیات‌وحش استفاده می شوند. فرستنده این مدل میکروفون ها عموما دستگاهی به اندازه ی یک جعبه نوار کاست است که به وسیله گیره ای به پشت کمر شخص وصل می شود.

برای این دسته میکروفون ها می‌توان از مدل BOYA BY-WM8 Pro-K1 از شرکت بویا نام برد.

میکروفون هاشف هاش اف یقه ای HF

ویژگی های اصلی میکروفون هاش اف

کیفیت بالای ضبط صدا یکی از اصلی ترین ویژگی های این محصول است. علاوه بر آن استحکام بدنه فلزی گیرنده و فرستنده میکروفون هاش اف آن قدر بالاست که به مصرف کننده این اجازه را می دهد که در شرایط سخت نیز از آن استفاده کند. نمایشگرهایی که روی فرستنده و گیرنده این دستگاه طراحی شده اند، اجازه مشاهده و تغییر تنظیمات در هر لحظه را برای شما فراهم کرده اند.

در نهایت نیز می توان به سایز کوچک و قابلیت حمل آسان این دستگاه های ضبط صدا اشاره کرد.

 

خرید میکروفون هاشف

نکاتی که هنگام خرید میکروفون هاشف باید به آن ها توجه کنید را در زیر ارائه کرده ایم.

مدت نگهداری شارژ: از آنجایی که منبع تغذیه این میکروفون ها باتری است، متناسب با کارکردی که از میکروفون انتظار دارید میزان نگهداری شارژ باتری آن را مد نظر داشته باشید.

برد مفید دستگاه: به بیشترین فاصله ای که می‌تواند بین فرستنده و گیرنده وجود داشته باشد و شما کماکان صدا را بدون اختلال دریافت کنید برد مفید می گویند. البته ممکن است این فاصله متناسب با شرایط محیط (محیط پر فرکانس، آب و هوا و … ) کم یا زیاد شود.

سایز و ابعاد آن: چک کردن ابعاد ست میکروفون های HF  برای افرادی که زیاد جابجا می شوند و سفر می کنند بسیار مهم است.

کیفیت صدا: توجه به کیفیت صدا در مکان هایی مانند سالن های کنسرت، سخنرانی و کنفرانس بسیار مهم است و لازم است هزینه بیشتری برای آن صرف کنید.

 

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *