دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه با نورهای LED عکس‌های بهتری بگیریم؟

تکنیک و ترفند
چگونه با نورهای LED عکس‌های بهتری بگیریم؟

یکی از پیچیده‌ترین موضوعات در نورپردازی عکاسی که آن را نسبت به عکاسی عادی با نور طبیعی متمایز می‌کند، این است که در این نوع از عکاسی مجبورید با منابع نوری‌ای کار کنید که اصولاً چشم شما نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. یک تابش ناگهانی و شدید نور، چیزی نیست که چشم انسان بتواند آن را ببیند و تحلیل کند. اما بخواهید یا نه، این روش عادی به‌کارگیری و بررسی نور در دنیای عکاسی با نورهای استودیویی است و طبیعتاً آن‌قدرها که فکر می‌کنیم هم ساده نیست.

چون اگر ساده بود، با وجود این‌همه کلاس‌ها و دوره‌ها و آموزش‌های مختلف که در طی این 100 سال گذشته که از عکاسی با فلاش می‌گذرد کمی شرایط کار با این فلاش‌ها را ساده‌تر می‌کرد. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین پیشرفتی که در طی این سال‌ها در زمینه نور‌های استودیویی افتاده است، همین دوربین‌های دیجیتال است که به ما امکان می‌دهد تا پس از ثبت عکس با نور‌های استودیویی، بتوانیم “تاثیر آن” را به صورت بلافاصله، بعد از گرفتن عکس ببینیم.

اما در هر حال، همچنان تشخیص شدت و میزان و جهت و زاویه باز‌تاب و … همچنان در هاله‌ای از ابهام و پیچیدگی است و کار با آن‌ها نیازمند تجربه زیادی می‌باشد. هنوز هم نور فلاش را می‌توانیم به سطلی از آب تشبیه کنیم که به نا‌گهان بر روی سوژه می‌پاشد. اینکه این حجم نور کجا می‌رود و چه تأثیری می‌گذارد، اگرچه ممکن است در چند ساعت آموزش داده شود، اما مهارت در به کارگیری آن احتمالاً سال‌ها طول می‌کشد و طبیعتاً کسانی که می‌توانند با آن کار کنند، این افتخار را همواره دارند که می‌توانند با فلاش “نورپردازی” کنند.

نورهای LED پر قدرتی که از سوی برند‌های مختلف و با قیمت‌هایی بسیار مناسب و قابل رقابت با فلاش‌های استودیویی وارد بازار شده‌اند، این امکان را به ما داده تا بتوانیم بدون نورسنج‌های اختصاصی یا نورسنج دوربین و بدون نیاز به تکرار عکس‌های آزمایشی پی‌درپی، آنچه که می‌بینیم را عکاسی کنیم. در ادامه به مزیت‌های نور‌های استودیویی پیوسته برای عکاسی تبلیغاتی می‌پردازیم.

کنترل دقیق نوردهی

لذت کار با نورهایی که می‌توانید ببینید، زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که بخواهید از طبیعت بی‌جان یا همان Still Life عکاسی کنید. در اینجا منظور ما از Still Life هر نوع عکاسی است که سوژه (و احتمالاً دوربین) در آن ثابت است و شما می‌توانید به میزان مورد نیاز، شدت نور را کم یا زیاد کنید. اغلب نورهای LED پیوسته می‌توانند شدت نور را به صورت درجات دیجیتالی نمایش دهند. به عنوان مثال شدت نور در این نور‌ها، به صورت اعداد 1 تا 100 نمایش داده می‌شود و برخلاف نور‌های فلاش استودیویی که به صورت گام به گام مقدار آن‌ها کم و زیاد می‌شود می‌توانید شدت نور را به صورت بسیار جزئی تغییر دهید.

نورهای led

نکته مهم هم همین‌جاست که اگرچه برخی از فلاش‌های پیشرفته، امکان تغییر شدت با گام‌های ناچیز و جزئی را به ما می‌دهند، اما در اینجا می‌توانیم این تغییرات را پیش از ثبت عکس ببینیم.

همچنین از آنجا که افزایش شدت نور ممکن است برای برخی از انواع عکس‌برداری دردسرساز باشد (مانند عکاسی پرتره) برخی از نورهای استودیویی این امکان را دارند که صورت فلاش نیز عمل کنند. یعنی نیروی تابشی در آن‌ها ذخیره شده و در لحظه زدن شاتر، همانند فلاش، به مدت زمان کوتاهی روشن شده و می‌تابند و دوباره خاموش می‌شوند. به این ترتیب نور شدید دیگر برای چشم بیننده آزاردهنده نخواهد بود. حسن استفاده از این روش این است که در برخی از نور‌های استودیویی، شدت نور در این حالت، دو یا چند برابر شدت نور در حالت پیوسته است و می‌توان برای دستیابی به نور بیشتر (برای استفاده از دیافراگم‌های بسته) از آن استفاده کرد.

آزادی عمل هنگام نوردهی

کسانی که از قدیم با نورهای فلاش کار کرده‌اند معتقدند که شدت نورهای LED پیوسته هرگز به پای نور‌ فلاش نمی‌رسد. اگرچه این گفته تا حدودی درست است، اما واقعیت این است که دوربین‌های امروزی هم مانند دوربین‌های قدیمی، به شدن نور زیاد نیازی ندارند. می‌دانیم که در گذشته هم نورهای LED پیوسته‌ای وجود داشت که اگرچه ته مایه‌های رنگی در آن‌ها باعث می‌شد تا نتوانند به عنوان نور عکاسی به راحتی استفاده شوند، اما به‌هرحال آنچه که باعث می‌شد تا عکاسان علاقه‌ای به استفاده از آن‌ها نداشته باشند، میزان کم نور آن‌ها برای روشن کردن صحنه بود.

تغییری که در این سال‌ها اتفاق افتاده است این است که دوربین‌های جدید، با پیشرفت حسگر‌هایشان، نیاز کمتری به نور شدید دارند و می‌توانند با افزایش حساسیت (و طبیعتاً نویز کمتر) با نور‌هایی که شدت کمتری هم دارند عکس‌های خوبی بگیرند.

همچنین می‌دانیم که در عکاسی طبیعت بی‌جان یا همان Still Life که شامل عکاسی تبلیغاتی هم می‌شود، این امکان را به ما می‌دهد که با انتخاب سرعت‌های شاتر پایین‌تر، بتوانیم حساسیت دوربین را کم کرده و دیافراگم لنز دوربین را ببندیم و همچنان نور کافی را به داخل دوربین هدایت کنیم. بنابراین در چنین شرایطی دیگر نیازی به نور شدید و ناگهانی نداریم و آنچه که اهمیت پیدا می‌کند کیفیت نور است.

[relatedpost post=”70697″]

کیفیت نور

نورهای LED پیوسته معمولاً سطح بزرگ‌تری نسبت به نورهای فلاش دارند. منظور ما از سطح نور، دقیقاً ابعاد فیزیکی سطحی است که منبع نور در آن‌ها پراکنده شده است. نور فلاش معمولاً حاصل یک لامپ رشته‌ای کوچک است که در اغلب فلاش‌ها اندازه آن به 10 سانتی‌متر هم نمی‌رسد. به همین دلیل عکاسانی که با فلاش کار می‌کنند از انواع تجهیزات شکل‌دهنده نور مانند سافت باکس، چتر یا رفلکتور‌های مختلف استفاده می‌کنند تا بتوانند از شدت سایه‌های حاصل از این منبع نوری کوچک کم کنند.

استفاده از منابع نوری کوچک، حتی زمانی که به سوژه نزدیک هستند هم موجب ایجاد سایه‌های تند می‌شوند. اما نور‌های پیوسته LED، خصوصاً مدل‌هایی که دارای نور زیاد و طبیعتاً سطح فیزیکی بزرگی هستند، نور بسیار ملایم‌تری را ساطع می‌کنند.

ضمن اینکه برخی از این نور‌ها، امکان استفاده از سافت‌باکس یا چتر‌های انعکاسی را نیز دارند و می‌توانید کیفیت نور آن‌ها را ملایم‌تر کنید. اگر هم از آن‌ها برای عکاسی تبلیغاتی استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از لایه دیفیوزر، که در رفلکتور‌های چند لایه وجود دارد، حتی در مورد نور‌های LED که امکان نصب شکل‌دهنده‌های نور را ندارند نیز ، نور آن‌ها را ملایم‌تر کنید.

نکته دیگری که درباره این نورها وجود دارد، گرمای بسیار کم آن‌هاست. برخی از نور‌های استودیویی می‌توانند از ژل‌های شفاف رنگی روی سطح نورهای LED استفاده کنند. یعنی می‌توانید پوسته‌های رنگی مختلف (که در بازار به شکل‌های مختلفی وجود دارند) را روی آن‌ها نگه دارید تا رنگ‌های مختلفی بتابانند. این کار معمولاً درباره فلاش‌ها امکان‌پذیر نیست. زیرا گرمای زیاد آن‌ها می‌تواند برگه‌های ژل شفافی را که روی نور‌ها وجود دارند ذوب کنند.

ضمناً نورهای LED به دلیل همین گرمای کم، نیازی به فن‌های خنک کننده ندارند و طبیعتاً وقتی در محیط ساکت و آرام استودیو با آن‌ها کار می‌کنید، مانند صدای فن‌های فلاش‌ها آزار دهنده نیستند. نیازی به توضیح نیست که کار کردن با نور‌هایی که تا این اندازه خنک هستند در استودیو‌های کوچک، چقدر ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

بازخورد سریع

بازخورد سریع در اینجا به این معنی است که می‌توانید نتیجه تمامی تغییرات را بلافاصله ببینید. اگرچه ما درباره تغییر جهت و شدت نور و درک دقیق‌تر آن‌ها هنگام کار با نورهای LED توضیح دادیم، اما در نکته مهمی که اغلب نادیده گرفته می‌شود شدت و جهت و عمق سایه‌ها است.

وقتی با نور فلاش کار می‌کنید، دیدن سایه‌ها و تاثیر آن‌ها روی یکدیگر و روی خود سوژه‌ها، معمولاً نادیده گرفته می‌شود و تنها افراد حرفه‌ای هستند که می‌توانند با یک نگاه به عکس، به خوبی متوجه تاثیر سایه‌ها شوند.

اما وقتی این امکان را دارید که منابع نوری را آرام آرام تغییر داده و شدت و جهت نور را با چشم ببینید، به همین خوبی هم می‌توانید شدت و عمق سایه‌ها را نیز بررسی کنید. خصوصاً زمانی که به جای یک منبع نور، با دو یا چند منبع کار می‌کنید، این امکان به شما اجازه می‌دهد تاثیر جانبی نور‌ها بر یکدیگر را به خوبی تشخیص داده و در کمترین زمان، به نورسنجی دقیقی برسید.

ترکیب نور‌ با نور محیط

یکی از نکات مهم برای عکاسی با نورهای LED این است که از آنجا که شدت نور این منابع نوری به مانند نور‌های فلاش زیاد نیست، همواره این خطر وجود دارد که سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیرید، تحت تاثیر نور محیط نیز قرار گیرد. به‌هرحال وقتی منبع نور اصلی شما آن‌قدر زیاد نباشد که بتواند همه نور محیط را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین همیشه این خطر وجود دارد که نور محیط، نورپردازی شما را با مخاطره روبرو کند.

در چین حالتی شاید امکان تاریک کردن مکان وجود نداشته باشد یا حتی در شرایط بدتر اینکه تغییر نور در حین کار (مثلاً تغییر شدت نور آفتاب در طول روز یا تغییر نور محیط یک کارگاه با تاریک شدن هوا) بتواند روی برنامه‌ریزی‌ و عکس‌های شما در طی این مدت تاثیر بگذارد. به همین دلیل گاهی اوقات بهتر است عکاسی را در بسته و از نظر نوری عایق، انجام دهید.

نور ثابت

نور led پیوسته

روش دیگر این است که بتوانید تا حدی نور led خودتان را با نور‌های بیرون هماهنگ کنید. گاهی اوقات این روش، به راه‌حل‌هایی خلاقانه برای گرفتن عکس‌های بهتر می‌انجامد. به عنوان مثال می‌توانید سوژه را طوری قرار دهید که نور پنجره از یک سو و نور LED از سوی دیگر باعث ایجاد سایه‌هایی زنده و تمیز در سوژه شود. در تصاویری که در بالا می‌بینید، با ترکیب نور پنجره با نور LED توانستیم نوری بسیار زیبا و یکنواخت را روی سطح میوه‌هایی که روی میز هستند ایجاد کنیم.

در زیر می‌توانید نحوه چیدمان این نور‌ها و مکان قرارگیری دوربین را ببینید. نکته مهم در اینجا، هماهنگی میان دمای نور‌ها در تصویر است. همان‌طور که می‌دانیم، کلوین یا همان دمای نور روز، در ساعات مختلف تغییر می‌کند و در صورتیکه نتوانید رنگ منبع نور را با نور محیط هماهنگ کنید، به احتمال زیاد نمی‌توانید در نرم‌افزار، وایت‌بالانس نور را تصحیح کنید.

نور پیوسته

زیرا دو نور مختلف با دو ترکیب رنگ کلوین متفاوت روی سوژه می‌تابند و تغییر ته رنگ یکی از آن‌ها بدون تاثیر روی دیگری بسیار مشکل خواهد بود.

در اینجا استفاده از LEDهایی که دارای کلوین متغیر و قابل تنظیم هستند پیشنهاد می‌شود. برخی از نورهای LED موجود در بازار هستند که می‌توانید همانند شدت نور، رنگ یا کلوین نور خروجی آن‌ها را نیز کنترل کنید. به این ترتیب می‌توانید با تغییر کلوین نور آمبیانس یا محیطی، کلوین منبع نوری خودتان را نیز تغییر دهید تا عکس‌هایی که به صورت پی در پی می‌گیرید، دارای ترکیب نوری یکسانی باشند.

تصویر ترکیبی

شاید یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نورپردازی صحنه‌های طبیعت بیجان نسبت به دیگر انواع نورپردازی، ثابت بودن صحنه است. بنابراین دیگر نیازی نیست تا تمام نورپردازی صحنه را تنها در یک شات انجام دهید و طبیعتاً دیگر نیازی به چند نور همزمان ندارید. در واقع می‌توانید دوربین را به صورت ثابت روی سه‌پایه قرار دهید و از آنجا که نه محتویات صحنه و نه کادربندی تغییر نمی کند، می‌توانید در شات‌های پی‌درپی، یک نور را با کیفیت یا جهات متفاوت به صحنه بتابانید و چند عکس بگیرید.

قیمت نورهای led

نهایتاً این عکس‌ها می‌توانند در نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ با هم ترکیب شده و یا هر کدام از آن‌ها، تنها بخشی از عکس نهایی را ایجاد کنند.

این روش نه تنها برای ایجاد لکه‌های نور در پس زمینه سوژه مناسب است، بلکه می‌تواند برای ایجاد سایه‌ها و نورهای مستقیم روی خود سوژه نیز استفاده شوند. در تصویری که می‌بینید، چند عکس پی‌درپی با چیدمان و شدت نور متفاوت، روی یکدیگر قرار گرفته‌اند تا نهایتاً با استفاده از یک منبع نور LED بتوانیم به عکس نهایی برسیم. نکته مهم اینکه در این روش، اگرچه می‌توان با فلاش هم عکس‌های پی‌درپی گرفته و روی همدیگر مونتاژ کرد، اما همان‌طور که قبلاً هم توضیح دادیم، به دلیل عدم کنترل دقیق و مشکل بودن تشخیص سایه‌ها و بر هم کنش نور‌ها با یکدیگر، استفاده از این روش با استفاده از نورهای LED بسیار ساده‌تر است و درک نور‌ها نیاز به مهارت کمتری دارد.

نورهای ثابت

در این تصویر نور پس زمینه با استفاده از یک ژل نارنجی رنگ روی منبع نوری ایجاد شده است و نور‌های دیگر در دو سوی بطری‌ها، تنها توسط یک نور LED ایجاد شده‌اند. طبیعتاً ترکیب تصاویر با این روش نیاز به مهارت زیادی در بخش ویرایش عکس دارد. اما به‌هرحال روش خوبی برای صرفه‌جویی در هزینه برای تهیه نور‌های متعدد است. نورهای LED پیوسته قیمت نسبتاً مناسبی دارند و می‌توانید مدل‌های متنوعی از آن‌ها را در وب‌سایت نورنگار مشاهده کنید.

نویسنده : نورنگار - آ.ف

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *