021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

۱۰ نکته که برنده شدن در مسابقه عکاسی را برای شما آسان‌تر می‌کند

۱۰ نکته که برنده شدن در مسابقه عکاسی را برای شما آسان‌تر می‌کند

شرکت و برنده شدن در یک مسابقه عکاسی برای بسیاری از عکاسان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. برنده شدن در این مسابقات نه تنها به لطف دریافت جایزه بسیار خوشایند است، بلکه موجب مطرح شدن سبک و سیاق عکاسی شما در بین همکاران و عکاسان دیگر نیز می‌شود. اما باید قبل از هر چیزی آرشیو عکس خودتان را سازماندهی کنید تا متوجه شوید چه عکس‌هایی را در دست دارید و یا با کدام رابطه بهتری برقرار می‌کنید. این به عکاسی شما بسیار کمک می‌کند که آیا برای یک مسابقه عکاسی آماده هستید یا خیر. ثبت عکس‌های بزرگ و بی نظیر، میتواند نصیب هرعکاس پرتلاشی بشود، ولی در ابتدا خودتان باید واقعا خواهان چنین عکس‌هایی باشید. در اینجا به شما نکاتی را می‌گوییم که با دقت در آنها می‌توانید شانس خود را برای برنده شدن در یک مسابقه عکاسی افزایش دهید.

  1. حتما آئین‌نامه روز مسابقه را مطالعه کنید.

مسابقه عکاسی

خواندن آئین‌نامه، آن هم حین مسابقه عکاسی و با وجود تایم کمی که برای عکاسی از سوژه ی خود دارید، اصلا کار جالبی به نظر نمی‌آید و ظاهرا کاری وقت‌گیر است. شاید به همین دلیل، این مسئله یکی از نکاتی است که اکثر عکاسان، غالبا فراموش میکنند یا به راحتی نادیده‌اش میگیرند. اگر برای خواندن خواسته‌های داوران مسابقه وقت صرف نکنید، شانس برنده شدن خود را کاهش داده اید. مثلا یک نگاه گذرا به صفحه اینترنتی یا برگه آئین‌نامه به شما میگوید که موضوع این مسابقه عکاسی، عکس منظره است. ولی مطالعه‌ی دقیق تر آن، به شما جزئیات موضوع را توضیح میدهد، که مثلا منظره ساحلی باید باشد، یا دشت، و یا مناظر روستایی یا شهری. گاهی آیین نامه مسابقه حتی انتظارات و معیار‌های هیئت داوران از عکس شما را بیان میکند.

اگر آئین‌نامه درج لوگو و اسم را روی عکس ممنوع کرده، پس اینکار را انجام ندهید. مهم نیست که آن لوگو، چقدر تاثیر خوب در عکس شما دارد؛ در صورت عدم رعایت این نکته عکسی که ثبت کرده‌اید رد میشود. همچنین باید بدانید که تا چه حد حق دستکاری و ویرایش عکس‌ را دارید. شاید هم در کل ادیت و دستکاری عکس، ممنوع شده باشد. این‌ها نکات ساده و پیش و پا افتاده‌ای هستند که عدم رعایت‌شان میتواند از همان ابتدا، صلاحیت عکس‌های شما را برای شرکت کننده‌ی مسابقه زیر سوال ببرد.

  1. براساس معیارهای خواسته شده عکس بگیرید

مسابقه عکاسیدر آئین‌نامه‌های موجود، از شما معیارهایی خواسته شده که باید در عکس‌ خود نمایان کنید. معیار‌هایی که باعث میشوند عکسی خاص با بازتاب‌های متفاوت ثبت کنید و به شما توضیح می‌دهد که عکسی خلاقانه،‌ طنز یا خاطره‌ساز ثبت کنید. اگر که به جای بیرون کشیدن یک عکس از پوشه‌ی عکس‌هایتان، با درنظر گرفتن آئین‌نامه و معیار‌های خواسته شده، عکس جدیدی ثبت کرده و ارسال میکنید، به داوران نشان‌ می‌دهید که چطور با آن خلاصه‌‌ی کوتاه که در آئین‌نامه قید شده، سعی کرده‌اید عکس مورد نظر آن‌ها را ثبت کنید و این نظرشان را به شدت جذب میکند.

  1. از حقوق کپی‌رایت مطلع شوید.

گالری عکس های جشنواره نورنگاراگر میخواهید در مسابقه ای شرکت کنید، کمی بیشتر برای مطالعه‌ی برگه ی آئین‌نامه، وقت بگذارید تا متوجه شوید هیئت داوران و برنامه‌ریزان مسابقه، چه برنامه‌ای برای عکسی که ارسال میکنید، دارند. آنها غالبا با اجازه‌ی برنده‌شدگان، از عکس‌های ثبت شده برای ارتقاء مسابقه‌ در تبلیغات سال بعدشان استفاده میکنند. گاهی هم برخی از برنامه‌ریزان، قصد دارند تا از آثار برنده‌شدگان، در کتاب یا نمایشگاهی با ذکر نام خودشان استفاده کنند و در اکثر مواقع عکاس‌ها با کمال میل، قبول می‌کنند.

برخی برنامه‌ریزان، تصمیم به استفاده ی طولانی تر و بیشتری از آثار شما دارند، مثلا از آنها در فعالیت‌های تجاری خود، یا صدور آنها به مشتریان و شخص ثالث استفاده می‌کنند که هیچ ربطی به مسابقه ندارد. و بابت آن، از شما کسب اجازه می‌کنند.

به خاطر داشته باشید، شما هیچ وقت مجبور نیستید در مسابقه‌ای شرکت کنید. پس اگر آئین‌نامه و شرایط مسابقه را نمیتوانید بپذیرید، اصلا در آن شرکت نکنید. اگر آئین‌نامه زیادی سختگیرانه یا غیرمنصفانه بود، یک تماس با برنامه‌ریز و اطلاع رسانی به او ضرری ندارد. شاید باورتان نشود ولی برخی از آنان، حتی نمیدانند چه چیز‌هایی از شرکت کنندگان درخواست شده است. پس ارزش اطلاع‌رسانی را دارد.

  1. به موقع عکس‌ها را ارسال کنید.

برای مثال اگر فرجه‌ای که برای شرکت کنندگان تعیین میکنند، ‌چهارشنبه ساعت ۱۱ شب باشد، اکثر شرکت کنندگان،‌ تا همان زمان صبر میکنند تا بالاخره عکس‌هایشان را ارسال کنند. ولی این را بدانید که اگر مسابقه‌ای که در آن شرکت میکنید، خیلی بزرگ و همگانی باشد،‌ سایت مسابقه، از ساعت ۷ بعداز‌ظهر روز سه‌شنبه، شلوغ خواهد بود و سرعتش خیلی پایین خواهد آمد. از ظهر روز چهارشنبه هم سایت آنقدر شلوغ میشود که ممکن است به طور ناگهانی از سایت بیرون انداخته شوید یا بار‌ها برای ورود به آن تلاش کنید و در آخر هم نتوانید وارد شوید. و غروب چهارشنبه نیز ممکن است سایت و سرور اصلی مسابقه،‌ از شلوغی دچار نقص فنی شود و شما حتی فرصت فرجه را نیز از دست بدهید. پس از زمان زیادی پیش از آخرین لحظه، برای ارائه عکس‌های خود صرف کنید تا نه سردرد بگیرید و نه فرصت شرکت در مسابقه را از دست دهید. بله، البته که این تقصیر سرور اصلی و سایت مسابقه است، ولی چه بخواهید چه نخواهید، شما فرجه و فرصت ارسال عکس‌هایتان را از دست میدهید.

  1. اگر مجاز به فرستادن ۵ عکس هستید، خب پس هر ۵ عکس را بفرستید.

برخی مسابقات عکاسی به شرکت کنندگان اجازه ی فرستادن چندین عکس‌ را میدهند. اگر می‌توانید حداکثر پنج عکس برای یک مسابقه عکاسی ارسال کنید، هر پنج تا را بفرستید. به طور معمول اینکار شانس شما را برای برنده شدن افزایش میدهد. منظور فقط فرستادن پنج عدد عکس نیست. اگر با توجه به آئین‌نامه‌ی مسابقه عکاسی میکنید، این کار میتواند شما را به ثبت عکس‌های بعدی علاقه‌مند تر کند، و اگر عکسی از پوشه ی فایل خود انتخاب میکنید، حق انتخاب چند عکس، میتواند به شما کمک کند تا یکی از آنها را به عنوان موضوع اصلی ارائه دهید.

  1. چیز‌های جدید و متفاوتی را حین ثبت عکس امتحان کنید.

چند دقیقه خودتان را جای داور‌های مسابقه قراردهید، در طی یک روز، قرار است چندین هزار عکس را بررسی کنند و تم و موضوع هر عکس را به دقت بررسی کنند. بدیهی است که این کاری بس خسته کننده و کسل کننده است. پس آنها را با عکس‌های جدید و جالب خود، ‌سرحال آورده و به چالش بکشید.

مهم نیست که بقیه‌ی شرکت کنندگان درباره‌ی کار یا افکار شما چه نظری میدهند، مهم جلب نظر هیئت داوران است. پس واکنش‌های معمولی و پیشبینی شده‌ی عام را نادیده بگیرید، و تمرکزتان را روی خلق اثری جدید و ناب بگذارید. عکس‌های ناب و ارجینال، همیشه جزو برترین آثار میباشد و اثر شما اینگونه،‌ توجه زیادی را به خودش جذب میکند، و به خاطر جذب این توجه،‌ اثر شما چندین قدم از آثار سایر شرکت کنندگان، جلوتر می‌افتد.

  1. برای ثبت عکس، هشیار و پرانگیزه عمل کنید.

پیدا کردن سوژه‌ی مناسب برای عکس مهم ترین عامل عکاسی بوده و اگر سوژه ی مورد نظر خود را پیدا کنید، مثل این است که نصف راه را رفته‌اید. به یاد داشته باشید، که این مسابقه‌‌ی عکاسی است،‌ پس از فرصت‌ها استفاده کنید و مهارتتان را نشان دهید. به این فکر کنید که میخواهید چه چیزی را با عکس خود بیان کنید. برای اینکه پیام خود را با عکس بیان کنید، از تکنیک‌ها و سبکی که دراین جهت لازم است استفاده کنید. اینطور نیست که برندگان تنها با عکسی که ثبت کرده‌اند،‌ برنده میشوند. به آنها به خاطر سبک و سیاق عکاسی و فنونی که برای ثبت عکس به کار میبرند نیز جایزه میدهند. پس از مهارت‌های خود برای معنی‌دارتر کردن عکستان، استفاده کنید.

  1. واقعیت عکس را از بین نبرید.

اینکه از تکنیک‌هایی استفاده کنید تا عکس‌هایی متفاوت ،‌ استثنائی و جدید ثبت کنید فوق العاده است. اما به یاد داشته باشید،‌ که نباید طبیعت و حس واقعی عکس را از بین ببرید. و همیشه مراقب حفظ تعادل بین تکنیک‌ها و حس طبیعی و پیام خود عکس باشید. همگی عکس‌هایی نظیرHDR  را دیده‌ایم که آنقدر در آن‌ها تکنیک به کار برده شده، که خود تکنیک‌‌ها، تبدیل به عکس شده و حس واقعی عکس را از بین برده است. اگر مراقب نباشید، حس واقعی عکس شما نیز،‌ با نکاتی مثل نحوه‌ی تنظیم ترکیبات رنگی، عمق میدان بالا و نوردهی، از بین میرود.

  1. با مخاطب، ارتباط برقرار کنید.

بهترین‌ عکس‌ها در یک مسابقه عکس، آن‌هایی هستند که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها احساساتی از قبیل تجربه، ناراحتی، خوشحالی، لذت، ترس یا هیجان را به مخاطب منتقل می‌کنند. پس برای انتقال احساسات  خود از طریق عکس‌ به مخاطب، سعی کنید فقط به تکنیک‌های عکاسی فکر نکنید و با دنیای اطراف خود نیز ارتباط برقرار کنید و به احساسات و طرز فکر دیگران بی‌اندیشید. اما زیاد هم به خودتان سخت نگیرید، کمی شوخی و طنزپردازی در عکس نیز راهی است که بی شک، نظر داوران را مثبت میکند.

  1. نتیجه مسابقات عکاسی دیگر را با دقت بررسی کنید.

برخی از مسابقات مانند مسابقه عکس نورنگار یا مسابقه عکاسی Sony Awards یا مسابقه عکاسی با آیفون 2017 دارای تعداد بازدید کننده و شرکت کننده خیلی زیادی هستن. بررسی نتیجه مسابقات معتبر به شما کمک می‌کند تا چه در سطح ایران و چه برای مسابقات جهانی، سطح شرکت کننده‌ها را بهتر درک کنید و سطح تلاش و توقع خودتان را تغییر دهید.

غیر از این، نکات دیگری نیز برای برنده شدن در هر مسابقه عکاسی وجود دارند، نظیر مطالعه کردن و مشاهده‌‌ی آثار عکاسانی که قبلاً در مسابقات برنده‌شده‌اند، اجتناب از افزودن نکاتی که اصل مطلب عکس را ملغی کند، تحقیق و مصاحبه و کمک گرفتن از برندگان مسابقات قبلی و … .ولی با رعایت همین ۱۰ نکته،‌ می‌توانید تا حد زیادی شانس خود را برای برنده شدن بالا ببرید.

توضیح: عکس ها تزیینی و مربوط به مسابقه عکس نورنگار است.

[porto_blog post_layout=”medium” columns=”3″ post_in=”16299″ number=”1″]

2 دیدگاه

  • farshadazarhooshang گفت:

    با سلام توضیح های در مورد عکس دادید بسیار عالی بود خوبه که د ر موقع مناسب دطر جامع در دست رس قرار بگیرد متشکرم

    • زهرا گفت:

      درود و سپاااس
      آیا الان هم مسابقه ای در دست هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه