021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای کامل عکاسی سیاه و سفید

راهنمای کامل عکاسی سیاه و سفید

1) مبانی عکاسی سیاه سفید

عکاسی سیاه وسفید چیست؟

عکاسی سیاه سفید، هنر استفاده از تناژ رنگی خاکستری بین رنگ های سیاه وسفید برای خلق عکس هایی زیباست؛ تاریخچه عکاسی سیاه و سفید به سال هایی دور در گذشته بر می گردد و در واقع آنرا آغازی در هنر عکاسی می دانند؛ در سال 1861 که اولین عکس رنگی توسط عکاسان گرفته شد، عکس های مونوکوروم تک رنگ 35 سال بود که در این عرصه حضور داشتند.

عکاس سیاه و سفید

اگرچه این روزها با پیشرفت هر چه بیشتر تکنولوژی در حرفه عکسبرداری، طرفداران عکاسی رنگی بسیار زیادتر از گذشته شده اند اما این نوع عکاسی هنوز جایگاه خود در این هنر را حفظ کرده است.

شاید بسیاری از شما تصور کنید خلق تصویر زیبا با دو رنگ سیاه سفید سخت باشد و عکس های رنگی در خلق آثار زیبا بهتر عمل می کنند اما خوشبختانه در این مقاله به شما با آموزش عکاسی سیاه و سفید، نظرتان را تغییر خواهیم داد.

[relatedpost post=”106281″]

عکاسی سیاه و سفید حیوانات

چه زمانی و چطور می شود عکس سیاه سفید هنری زیباتری گرفت؟

خلق یک عکس سیاه سفید زیبا نیاز به سوژه مناسبی نیز خواهد داشت و فکر اینکه با یک فیلتر، عکسی را که خوب گرفته نشده است را سیاه وسفید کنید بسیار اشتباه خواهد بود.

برای اینکه بتوانید عکاسی سیاه وسفید مناسب برای خلق اثری زیبا داشته باشید باید 4 تکنیک اساسی آن را رعایت کنید که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

اما برای این مرحله بهتر است قبل از عکاسی یک سوال مهم از خود بپرسید: چرا عکاسی سیاه وسفید را انتخاب کنم؟

مطرح کردن این سوال بسیار مهم است چرا که هر سوژه ای مناسب برای تصویر برداری سیاه و سفید نیست! اگر نمی توانید به این سوال پاسخ دهید باید احتمال دهید که سوژه شما مناسب برای این نوع عکاسی نیست.

عکس سیاه و سفید سفید حلزون

[relatedpost post=”87166″]

تفاوت عکاسی مونوکورم و سیاه سفید

اگر در عرصه عکاسی فعالیتی داشته اید و یا به این هنر علاقه دارید حتما در جایی از آموزش های خود با این دو واژه برخورد کرده اید که از نظرتان معانی شبیه به هم هستند! اگرچه که حتی در بعضی مواقع دیده اید که این دو کلمه به جای هم نیز استفاده می شوند اما در عمل یکسان نیستند.مونوکروم در لغت به معنای تک رنگ می باشد در نتیجه عکس مونوکوروم هم با تاکید بر تناژ یک رنگ خواهد بود. به عکس زیر نگاه کنید.

عکس مونوکروم و تک رنگ

در این عکس از رنگ قهوه ای به صورت سیاه و روشن استفاده شده است و در واقع سایر رنگ ها از آن حذف شده اند. این مفهوم به عنوان عکسی مونوکوروم شناخته می شود و همانطور که مشخص است، عکاسی سیاه و سفید اینطور نیست! یک عکس سیاه سفید تنها از سیاه، سفید و خاکستری تشکیل شده است و چیزی غیر از این نخواهد بود.

2) آموزش عکاسی سیاه و سفید به همراه تکنیک های لازم در تنظیم انواع دوربین

اگر تا به امروز تنها عکس های رنگی می گرفتید در آموزش عکاسی سیاه و سفید باید توجه و تمرکز بیشتری داشته باشید. در واقع در عکاسی رنگی تنها کافی است به رنگ ها و تکامل آنها با هم و البته به تاثیر رنگ سفید در تصویر توجه کنید اما در این نوع عکاسی چیزهایی مثل کنتراست تصویر، نورپردازی و بافت آن بسیار مهم و تاثیرگذار خواهند بود.

آموزش عکاسی سیاه و سفید

آیا می خواهید عکس رنگی خود را سیاه و سفید کنید؟

و یا …

می خواهید عکاسی حرفه ای سیاه و سفید را خودتان و با دوربین عکاسی انجام دهید؟

این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا پاسخ هر دو سوال را پیدا کنید و به راحتی بتوانید یک تصویر سیاه و سفید هنری و جذاب خلق کنید.

آموزش تبدیل عکس رنگی به سیاه وسفید با فتوشاپ به همراه آموزش تصویری

photoshop-cs3-splash

شاید برای برخی این کار به نظر بسیار ساده باشد اما اگر قصد عکاسی سیاه وسفید ندارید بهتر است بدانید تغییر یک عکس رنگی به سیاه سفید تنها با حذف رنگ ها و یک فیلتر ساده انتظار شما را برای خلق اثری زیبا برآورده نخواهد کرد!

در این بخش از مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه تصویر رنگی خود را به یک عکس سیاه وسفید حرفه ای و البته زیبا تبدیل کنید؛ برای شروع عکس زیر را در نظر بگیرید.

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید با فتوشاپ

قدم اول: ایجاد عکس سیاه وسفید در لایه های تنظیمی فتوشاپ (adjustment layer)

در قسمت پنل لایه ها با توجه به تصویر بر روی New Adjustment Layer و گزینه black and white را انتخاب نمایید.

سیاه و سفید کردن عکس رنگی

قدم دوم: تنظیم رنگ ها در قسمت تنظیمات

سیاه وسفید کردن عکس رنگی ممکن است تصویر شما را از شادابی اولیه خارج کند. در پنل تنظیمات این بخش شما شش رنگ قرمز، زرد، سبز، فیروزه ای، آبی و بنفش را می بینید که با تغییر آنها می توانید نور تصویر را کم و زیاد کنید. به عکسهای زیر توجه کنید. در این عکس رنگ قرمز را کمی بیشتر کرده ایم و تفاوت این کار در عکس بعدی کاملا مشخص است.

تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید

قدم سوم:  تغییر رنگ تصویردر جای مشخص

این قدم مانند گام قبلی است با این تفاوت که در این مرحله شما تنها با استفاده از On-image Adjustment Tool می توانید رنگ های هر قسمت از تصویر را که می خواهید به راحتی با درگ کردم تنظیم نمایید. این قسمت در سمت چپ پنل تنظیمات قرار دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله سیاه و سفید کردن عکس‌ها در فتوشاپ و لایتروم

تنظیمات دوربین کنون برای عکاسی سیاه سفید

اگر به جای تبدیل عکس های رنگی خود تصمیم به آموزش عکاسی سیاه و سفید دارید می توانید با آشنایی به تنظیمات سیاه و سفید دوربین، خودتان عکس هایی زیبا خلق کنید. در این مقاله به عکاسی سیاه و سفید با دوربین کنون پرداخته ایم.

عکاسی سیاه و سفید با دوربین کنون

عکاسی سیاه سفید با دوربین کنون

در ایجاد تنظیمات دوربین کنون برای عکاسی سیاه سفید کافی گام های زیر را انجام دهید.

استفاده از دکمه منو

گام اول

در ایجاد تنظیمات دوربین کانن برای عکاسی سیاه سفید ابتدا دکمه Menu را فشار دهید سپس اگر صفحه دوربین عکاسی شما لمسی نیست با استفاده از دکمه right-arrow به سمت راست بروسید تا زمانی که گزینه Picture Style  را ببینید.

گام دوم

با انتخاب گزینه Picture style در قسمتی که باز می شود گزینه Monochrome را بیابید و سپس با زدن دکمه set دوربین شما برای عکاسی آماده است.

 3) چهار تکنیک مهم در عکاسی سیاه و سفید که باید رعایت کنید!

در عکاسی سیاه و سفید توجه به ویژگی های تصویر بیش از پیش اهمیت پیدا می کنند و باید به اجزای آن دقیق توجه کرد. از تکنیک های لازم و مهم در این عکاسی سیاه سفید باید به موارد زیر بیشتر دقت کنید.

افکت سایه (shadow)

شاید در عکاسی سیاه و سفید با دوربین توجه به سایه ها کم شود اما این موضوع درست نیست؛ افکت سایه شاید به نظر در یک تصویر سیاه سفید به نظر بیننده نیاید اما باعث تنظیم کنتراست و ترکیب بندی آن می شود.

افکت سایه در عکاسی سیاه و سفید

با استفاده درست از shadow در این نوع عکسبرداری، می توانید هر جنبه از تصویر را تاثیرپذیر تر کنید و این موضوع را هرگز فراموش نکنید. به یاد داشته باشید در عکاسی سیاه و سفید لازم نیست رنگ سیاه و رنگ سفید غالب تصویر شما باشند بلکه این شما هستید که با افکت سایه می توانید تصویر را از حالت یکنواختی خارج کنید.

کنتراست (contrast)

بسیاری از مردم حتی علاقمندان به عکاسی تصور می کنند کنتراست تصویر به معنی تفاوت بین روشنایی و تاریکی است اما اینطور نیست و کنتراست تصویر شامل هر دو این رنگ همزمان می باشد. به عکس زیر توجه کنید.

مفهوم contrast در عکاسی سیاه وسفید بسیار می تواند جذاب عمل کند. قرار گیری رنگ سیاه سفید در کنار هم را به زیبایی در عکس زیر مشاهده می نمایید. نکته مهم در توجه به کنتراست تصویر سیاه وسفید، توجه به روحی است که می توانید به سوژه خود بدهید.

کنتراست در عکاسی سیاه و سفید

تناژ رنگ ( tones)

منظور ما از تناژ که شاید برای بسیاری، مفهوهایی متفاوت داشته باشد، تنظیم روشنایی تصویر است. در عکاسی حرفه ای هر جا که حرفی ازتکنیک کلیدی می شود، تناژ رنگ تصویر بسیار با اهمیت است. در عکس های سیاه سفید نیز نباید از این موضوع غافل شد.

در عکاسی سیاه وسفید با دوربین توجه به tones مانند کنتراست می تواند به عکس زیبایی خاصی بدهد که نمونه از این مثال را در عکس های زیر با تغییر تناژ رنگ ها مشاهده می کنید.

آموزش عکاسی سیاه و سفید

تاثیر تناژ در عکاسی سیاه و سفید

شکل اجسام در تصویر (shapes)

هر عکسی شامل تعداد بسیاری از شکل هاست. این موضوع در سیاه سفید اهمیت ویژه ای پیدا می کند. به عکس زیر نگاه کنید. خیلی ساده است، این تصویر جمعی از یک آبشار، سنگ ها و درختان است اما فرای این موضوع، توجه به اجسام و اهمیت به آنهاست که این نوع عکاسی ما را تبدیل به یک اثر هنری کرده است.

شکل اجسام در عکاسی سیاه و سفید

4) نتیجه گیری

این نوع عکاسی آنچنان هم که به نظر می آید ساده نیست و برای حذف رنگ ها از دنیای تصاویر باید توجه بسیاری به عوامل دیگر آن کنید. ما در آکادمی نورنگار با برگزاری دوره آموزش عکاسی و آموزش فیلمبرداری به شما تمامی اصول و تکنیک‌های مقدماتی و پیشرفته‌ی عکاسی و فیلمبرداری توسط بهترین و مشهورترین اساتید آموزش داده خواهد شد. همچنین اگر در حال حاضر تنها نیاز به آموزش نکات عکاسی دارید، می‌توانید برحسب نیاز خود در دوره‌های تخصصی که تنها بر روی یک موضوع خاص تمرکز دارند شرکت کنید. نقطه عطف آموزشگاه عکاسی نورنگار این است که در کنار تنوع دوره‌ها و کمک گرفتن از اساتید مطرح، در انتهای دوره به شما مدرکی معتبر و قابل ترجمه از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور اعطا خواهد شد که نه تنها در ایران؛ بلکه در تمامی کشورهای خارجی معتبر شناخته می‌شود.

اگر از راهنمای جامع ما در این آموزش لذت بردید، منتظر سوالات شما برای کامل تر کردن این مطلب هستیم.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *