021-7356

لرزشگیر اپتیکال در لنز‌ها بیشتر از ۶٫۵ گام نخواهد شد؟!

لرزشگیر اپتیکال در لنز‌ها بیشتر از ۶٫۵ گام نخواهد شد؟!

در خبرهای فتوکینا ۲۰۱۶ خواندید که شرکت الیمپوس دوربین E-M1 Mark II را با لرزشگیر فوق‌العاده قدرتمند ۵ محوره روی حسگر معرفی کرد که در ترکیب با لرزشگیر لنز‌ فوق‌العاده Olympus 12-100mm f4.0 IS که آن نیز به‌تازگی معرفی شده، می‌تواند یک لرزشگیر اپتیکال با حساسیت ۶٫۵ گام ایجاد کند. اما سوال اینجاست که چرا میزان لرزشگیر اپتیکال این دو در کنار هم (در ترکیب با بدنه دوربین جدید این شرکت یعنی E-M1 II) به ۶٫۵ استپ می‌رسد و این رقم دقیقا از کجا می‌آید؟

مدیر طراحی تجهیزات تصویری الیمپوس در مصاحبه‌ای اختصاصی با وب‌سایت Amateur Photographer دلیل جالبی را درباره این عدد عنوان کرده است. او با تصریح در این مورد که میزان قدرت لرزشگیر‌های اپتیکال در دوربین‌ها و لنز‌های این شرکت، دیگر بیشتر از ۶٫۵ استاپ نخواهد شد، گفته است:

لرزشگیر داخل بدنه دوربین E-M1 Mark II به‌تنهایی ۵٫۵ گام نوری لرزشگیری انجام می‌دهد که در ترکیب با لرزشگیر ۵ گام در لنز Olympus 12-100mm به ۶٫۵ گام می‌رسد. در حال حاضر به لحاظ تئوری نمی‌توان به حساسیت و دقت بالاتر از این مقدار دست یافت و دلیل آن به خاطر چرخش زمین است. تاثیر این چرخش بر ژیروسکوپ لرزشگیر اپتیکال باعث این اختلاف می‌گردد و در حل حاضر هیچ روشی برای غلبه بر این محدودیت وجود ندارد.

لرزشگیر اپتیکال

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

[porto_content_box]
بررسی دوربین پرچمدار OM-D E-M1 Mark II الیمپوس را در سایت نورنگار بخوانید.

بررسی لنز حرفه‌ای Olympus 12-100mm F4.0 IS را در سایت نورنگار بخوانید.[/porto_content_box]

بنابراین تا زمانی که ژیروسکوپ‌ها روشی برای خنثی کردن لرزش زمین پیدا نکنند، نمی‌توان لرزشگیر اپتیکال حساس‌تر از ۶٫۵ گام را ساخت. با این ترکیب می‌توانید در جایی که می‌بایست با سرعت ۱/۱۲۵ ثانیه عکاسی کنید، می‌توانید با سرعت ½ ثانیه هم عکس بدون لرزش بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *