دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

معرفی بهترین دوربین‌های 2017 برای عکاسی منظره

راهنمای انتخاب
معرفی بهترین دوربین‌های 2017 برای عکاسی منظره

ترجمه اختصاصی نوریاتو: در بخش قبلی این مقاله دو تا از بهترین دوربین‌های عکاسی 2017 برای عکاسی منظره یعنی نیکون D850 و سونی a7R III را بررسی کردیم.

 

در این مقاله سه دوربین مهم دیگر در این زمینه را معرفی می‌کنیم که هر یک از آن‌ها می‌توانند بسته به نیاز و کاربرد شما، به عنوان بهترین گزینه نیز انتخاب شوند.

 

خوشبختانه هر سه برند کانن، فوجی و سونی را می‌توانید از فروشگاه‌های نورنگار تهیه کنید، بنابراین تنها گزینه برای انتخاب هر یک از آن‌ها این است که کدام برند را بیشتر دوست دارید و قیمت آن با توجه به امکاناتی که دارند برایتان مناسب‌تر است. پس با هم نگاهی می‌کنیم به بخش دوم از دوربین‌هایی که برای عکاسی منظره بهترین هستند. 

 

دوربین کانن EOS 5DS

 

 

چرا دوربین کانن 5DS را دوست داریم؟

  • بالاترین رزولوشن در میان دوربین‌های DSLR
  • نخستین دوربین کانن در این رده که دارای قابلیت فوکوس iTR است
  • ارگونومی و کیفیت ساخت عالی بدنه

 

چرا دوربین کانن 5DS را دوست نداریم؟

  • Dynamic Range محدود نسبت به رقبا
  • محدوده حساسیت نه چندان زیاد
  • امکانات فیلم‌برداری نسبتاً قدیمی

 

دوربین کانن EOS 5DS و همتای بسیار نزدیک آن یعنی EOS 5DS R، هر دو دارای بالاترین رزولوشن در بین تمامی دوربین‌های DSLR موجود در بازار هستند.

 

بنابراین احتمالاً اولین و مهم‌ترین دلیل خرید این دوربین‌ها به رزولوشن 50 مگاپیکسلی آن‌ها ربط داشته باشد. تفاوت میان این دو زیاد نیست. با اینکه کانن فیلتر LowPass را از روی حسگر این دو دوربین حذف نکرده است، اما مدل R دارای قابلیتی است که می‌تواند تأثیر این فیلتر را تا حدودی حذف کند و در شرایط کاملاً مشابه، عکس‌های مدل R کمی شارپ‌تر از مدل معمولی 5DS است.

 

این فیلتر در دوربین‌های دیجیتال باعث می‌شود تا اگر از سوژه‌ای با بافت یکنواخت (مثلاً از یک پارچه با بافت درشت) عکاسی می‌کنید، از به وجود آمدن هاله‌های رنگی عجیب و غریب به نام پدیده Moire جلوگیری کند. از آنجا که بسیار بعید است در عکاسی منظره، الگو‌های تکراری مانند بافت یک پارچه را ثبت کنید، طبیعتاً مدل 5DS R در این میان انتخاب بهتری برای عکاسی منظره است.

 

 

جدای از رزولوشن که همچنان در بین تمامی دوربین‌های DSLR پیشتاز است، اغلب امکانات این دوربین نسبتاً قدیمی هستند. مثلاً کیفیت فیلم‌برداری این دوربین نهایتاً Full HD (با سرعت عمومی یا معمولی 30 فریم بر ثانیه) است، حسگر آن از نوع CMOS عادی و تعداد نقاط فوکوس آن 51 نقطه است که در مقابل 425 نقطه در سونی a7R III و 153 نقطه در نیکون D850 چندان زیاد نیست.

 

اما خوشبختانه کانن در این دوربین از نوعی قابلیت فوکوس جدید استفاده کرده است که iTR نام دارد که برای نخستین بار در دوربین Canon EOS-1D X استفاده شده بود.

 

این قابلیت، ترکیبی از قابلیت فوکوس خودکار پیشرفته کانن همراه با اطلاعات حسگر RGB (یا همان حسگر ثبت عکس) دوربین است که به دوربین امکان می‌دهد تا سوژه‌های متحرک را با دقت بسیار زیادتری دنبال کند.

 

در واقع این قابلیت را می‌توان با قابلیت فوکوس 3D نیکون مقایسه کرد و برای عکاسی از سوژه‌های متحرک مانند پرندگان یا حیوانات شکارچی سریع عملکرد بسیاری خوبی دارد. برای اینکه ببینید این قابلیت در عکاسی منظره چه کاربردی دارد، می‌توانید ویدئوی معرفی قابلیت فوکوس iTR را در کانال یوتیوب کانن ببینید.

 

از 51 نقطه فوکوس این دوربین، 41 نقطه از نوع کراس یا ضربدری است. این نقاط در محیط‌های کم‌ نور، عملکرد بهتری نسبت به نقاط عادی دارند و به شما کمک می‌کنند تا در غروب جنگل یا هوای گرگ و میش صبحگاهی، راحت‌تر فوکوس کنید و عکس‌های شارپ‌تری بگیرید.

 

 

اگر در هنگام عکاسی منظره بتوانید یا این دوربین، با دقت فوکوس کنید، احتمالاً کیفیت بی‌نظیر این تعداد پیکسل شما را شگفت‌زده خواهد کرد. البته به دلیل بالا بودن تعداد پیکسل‌ها، حساسیت این دوربین نسبت به رقبای خودش کمتر است و Dynamic Range محدود‌تری دارد.

 

بنابراین اگر جزو عکاسانی هستید که دوست دارند روی فایل‌های خام دوربین کار کنند و به اصطلاح، عکس را دست‌کاری می‌کنند، احتمالاً نویز زیاد و محدودیت امکانات ویرایشی این فایل‌ها شما را کلافه خواهد کرد.

 

خوشبختانه کانن 5DS هم مانند اغلب دوربین‌های حرفه‌ای جدید از دو اسلات کارت حافظه استفاده می‌کند. البته یکی از این دو اسلات از نوع SD و دیگری از نوع CF است و بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که احتمالاً می‌خواهند از کارت‌های SD در کنار کارت‌های CF استفاده کنند.

 

در دوربین‌های مدرن، معمولاً درگاه یا اسلات هر دو کارت از یک نوع هستند تا شما بتوانید به راحتی از آن‌ها به عنوان نسخه پشتیبان یکدیگر نیز استفاده کنید و نیازی به تهیه دو نوع مختلف کارت نباشد.

 

بعید است که امکانات فیلم‌برداری این دوربین شما را راضی کند. رزولوشن 4K، امکان فیلم‌برداری اسلوموشن حتی با رزولوشن Full HD، فقدان خروجی تصویر HDMI بدون نوشته برای ضبط روی رکوردر جانبی، و البته کیفیت فیلم‌برداری پایین‌تر نسبت به رقبا، احتمالاً باعث می‌شود تا دوربین 5DS کانن به آخرین گزینه برای فیلم‌برداری در این لیست تبدیل شود.

 

البته خوشبختانه زمان‌سنج داخلی و امکان ضبط ویدئو‌های تایم‌لپس با این دوربین، برای کسانی که می‌خواهند صحنه‌های زیبای Time-Lapse از حرکت‌های آرام طبیعی را ضبط کنند بسیار جذاب است.

 

دوربین فوجی X-T2

 

بهترین دوربین های منظره

 

چرا دوربین فوجی X-T2 را دوست داریم؟

  • کیفیت فوق‌العاده و قابل رقابت با دوربین‌های فول‌فریم
  • سیستم فوکوس فوق‌العاده پیشرفته
  • دکمه‌های کنترلی زیاد روی دوربین
  • قابلیت فیلم‌برداری 4K پیشرفته با امکانات زیاد

 

چرا دوربین فوجی X-T2 را دوست نداریم؟

  • قابلیت‌های پیشرفته فوکوس آن وابسته به لنزی است که استفاده می‌کنیم
  • عمر باطری کم
  • فیلم‌برداری 4K آن دارای محدودیت زمان 10 دقیقه است
  • وقتی از منظره‌یاب الکترونیکی آن استفاده می‌کنیم، دنبال کردن فوکوس مشکل است

 

شاید برایتان جالب باشد که چرا یکی از دوربین‌های غیر فول‌فریم را در لیست عکاسی منظره می‌بینید.

 

دوربین فوجی X-T2 یک دوربین بدون آینه با ظاهری شبیه به دوربین‌های DSLR است که از یک حسگر کوچک‌تر از دوربین‌های DSLR در ابعاد میکرو چهارسوم استفاده می‌کند.

 

اما همین حسگر کوچک با رزولوشن 24 مگاپیکسل، توانایی بالایی در ثبت جزئیات دقیق تصویر دارد و نه تنها می‌تواند عکس‌های فوق‌العاده‌ با کیفیتی در حد دوربین‌های DSLR بگیرد، بلکه به لطف پردازشگر پرسرعتی که دارد، می‌تواند ویدئو‌هایی با رزولوشن 4K نیز ضبط کند.

 

همان‌طور که می‌دانیم تاکنون هیچ‌یک از دوربین‌های DSLR کانن به جز دو دوربین گران‌قیمت 5D Mark IV و 1D X Mark II امکان ضبط 4K را نداشته‌اند که می‌تواند نشان از ضعف پردازشگر‌های آن‌ها نیز باشد.

 

 

اگرچه دوربین فوجی X-T2 یک دوربین گران‌قیمت و از سری دوربین‌های Pro شرکت فوجی مانند X-Pro2 نیست، اما تقریباً تمامی قابلیت‌های دوربین را می‌توانید به صورت دستی از روی بدنه آن کنترل کنید.

 

وجود دکمه‌های فیزیکی متعدد به جای منو‌های پیچیده به عکاسان منظره کمک می‌کند تا در شرایط سخت طبیعی، به سرعت بتوانند شرایط عکس‌برداری را تغییر داده و کنترل کنند.

 

از سوی دیگر در این دوربین همان حسگر پیشرفته‌ای را می‌بینیم که شرکت فوجی در دوربین گران‌قیمت و رده بالای X-Pro2 نیز استفاده کرده است.

 

بررسی‌های انجام شده توسط وب‌سایت‌های معروفی مانند DxO و DPreview نشان می‌دهد که کیفیت خروجی فایل‌های RAW این حسگر بسیار فراتر از یک دوربین بدون آینه است و برخی از متخصصان، آن را بهترین دوربین بدون آینه در این رده نامیده‌اند. جالب است بدانید که فوجی جزو معدود شرکت‌های دوربین سازی است که حسگر‌های دوربین‌های خود را خودش می‌سازد و ساختار این حسگر‌ها که از الگوی رنگی خاصی به نام X-Trans استفاده می‌کنند، به گونه‌ای است که Dynamic Range بسیار بالایی در حد دوربین‌های فول‌فریم رده بالا دارند. به همین دلیل علاوه بر خروجی JPEG بسیار عالی، احتمالاً قابلیت بالای این فایل‌ها برای بازیابی بخش‌های تیره و روشن عکس‌های خام آن در کامپیوتر نیز، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

 

 

پردازنده پرسرعت این دوربین امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K را به شما می‌دهد و ضمناً می‌توانید از امکان عکس‌برداری با سرعت 8 فریم بر ثانیه (و 14 فریم بر ثانیه در صورت عدم نیاز به فوکوس مجدد) با حساسیت ISO 51200 نیز استفاده کنید.

 

تعداد 325 نقطه فوکوس در این دوربین که همگی از نوع هیبریدی (ترکیب فوکوس تشخیص فاز و تشخیص کنتراست) هستند، آن را به یکی از سریع‌ترین دوربین‌های موجود برای عکاسی حیاط وحش و پرندگان تبدیل می‌کند. دلیل اینکه این دوربین با این امکانات می‌تواند یکی از بهترین دوربین‌های عکاسی طبیعت باشد هم این است که می‌توانید هر یک از فریم‌های ویدئو‌های 4K این دوربین را به عنوان یک عکس با رزولوشن 8 مگاپیکسل، با کیفیت و فوکوس بی‌نظیر ثبت کنید.

 

اگرچه رزولوشن 8 مگاپیکسل برای عکس‌هایی که می‌خواهید در اندازه‌های خیلی بزرگ چاپ کنید، چندان زیاد نیست، اما به شما امکان می‌دهد تا از لحظه‌‌ها و حرکت‌هایی عکاسی کنید که در حالت عادی، ثبت آن‌ها با شاتر عکس بسیار مشکل‌تر خواهد بود. اگر به امکانات این دوربین علاقه‌مند شدید، بررسی کامل فوجی X-T20 را در اینجا بخوانید.

 

دوربین سونی RX10 III

 

 

چرا دوربین سونی RX10 III را دوست داریم؟

  • لنز تله بلند و بسیار شارپ
  • کیفیت عکس فوق‌العاده
  • منظره‌یاب OLED بسیار باکیفیت
  • کیفیت فیلم‌برداری بی‌نظیر با امکانات پیشرفته

 

چرا دوربین سونی RX10 III را دوست نداریم؟

  • سرعت فوکوس پیوسته این دوربین برای عکاسی پی‌درپی نسبتاً به رقبایش ضعیف‌تر است
  • به اندازه یک دوربین dslr سنگین است
  • خیلی گران است

 

دوربین سونی RX10 III را اگرچه نمی‌توان یک دوربین DSLR به حساب آورد، اما تقریباً هم وزن و اندازه یک دوربین حرفه‌ای است.

 

حسگر 1اینچی این دوربین چندان بزرگ نیست، اما کیفیت بسیار خوبی دارد و اگرچه در حد و اندازه‌های یک حسگر APS-C یا میکرو چهارسوم نیست، به سختی می‌توانید خروجی آن را از یک دوربین رده بالاتر از خودش تشخیص دهید.

 

اما آنچه که باعث شده تا این دوربین را انتخاب کنیم، لنز بسیار بلند آن است. فاصله کانونی 24 تا 600 میلی‌متری این لنز، همان چیزی است که موجب بزرگی و سنگینی آن شده است و محدوده زوم آن به قدری بلند است که تقریباً در هیچ دوربین دیگری در این رده وجود ندارد.

 

دقت داشته باشید که حتی دوربین نیکون P900 با زوم باورنکردنی 24-2000mm نیز نسبت به سونی RX10 III دارای حسگر بسیار کوچک‌تری است و کیفیت خروجی آن اصلاً با این دوربین قابل مقایسه نیست. دوربین سونی RX10 III می‌تواند از عکس‌های ماکرو یک غنچه گل تا عکس‌های آبشاری دوردست در دل یک کوه را با کیفیتی فوق‌العاده عالی ثبت کند.

 

 

بدنه این دوربین حدود یک کیلوگرم وزن دارد، اما ارگونومی و طراحی عالی آن باعث شده تا بتوانید به راحتی آن را حتی با یک دست نیز کنترل کنید.

 

وجود منظره‌یاب بسیار باکیفیت 2.36 میلیون نقطه‌ای با سرعت زیاد، دقیقاً حسی مانند یک منظره‌یاب چشمی نوری را به شما می‌دهد و می‌توانید در نور زیاد خورشید، به راحتی با آن کادربندی کنید.

 

نکته جالب درباره این دوربین، لرزشگیر بی‌نظیر آن است. حتماً می‌دانید که برای عکاسی با لنز‌های به این بلندی در هنگام عکاسی منظره می‌بایست از سه‌پایه‌های قوی برای جلوگیری از لرزش استفاده کنید.

 

اما لرزشگیر پرقدرت دوربین سونی RX10 III به قدری قوی است که حتی روی فاصله کانونی 600mm آن نیز می‌توانید با سرعت 1/100 ثانیه هم روی دست، بدون لرزش و محوشدگی عکاسی کنید.

 

سیستم فوکوس ساده این دوربین تماماً از نوع تشخیص کنتراست است و احتمالاً برای عکاسی منظره هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت. با این حال ممکن است هنگام عکاسی از سوژه‌های پرسرعت، مانند یک پرنده در حال پرواز، نتوانید همانند یک دوربین پرسرعت، با فوکوس عالی عکس‌برداری کنید. بنابراین شاید بهتر باشد در چنین حالتی، به فیلم‌برداری 4K و گرفتن خروجی عکس از فریم‌های تصویر اعتماد کنید.

 

 

کیفیت خروجی عکس این دوربین بسیار عالی است.

 

جزئیات تصویر در خروجی RAW دوربین سونی RX10 III احتمالاً شما را شگفت‌زده می‌کند و جالب اینجاست که این جزئیات، در تمامی طول فاصله‌های کانونی لنز 24-600mm آن تقریباً ثابت و بدون افت کیفیت است.

 

از آنجا که ما در اینجا درباره بهترین دوربین‌های عکاسی منظره صحبت می‌کنیم، شاید بتوان سونی RX10 III را بهترین دوربین غیر حرفه‌ای برای عکاسی در سفر و طبیعت‌گردی نامید.

 

در اینجا می‌توانید مشخصات پنج دوربین برتر برای عکاسی منظره را در کنار یکدیگر مشاهده کنید.

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *