021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

درجه حفاظت یا کد IP چیست؟

درجه حفاظت یا کد IP چیست؟

 استاندارد IP چیست؟

اگر تا به حال یک موبایل گران‌قیمت یا یک وسیله برقی ارزشمند شما با ریختن کمی آب یا برخورد آن به یک شی محکم و یا نفوذ گرد و غبار خراب شده باشد، به وضوح اهمیت ضدآب، ضد گرد و غبار بودن گوشی تلفن همراه یا وسیله برقی برایتان مشخص خواهد شد.

استاندارد ضد آب یا ضد گرد و غبار به این معنی است که وسیله الکتریکی یا مکانیکی در صورت قرار گرفتن در محیطی با گرد و غبار یا آب دچار آسیب نمی‌شود و می‌تواند با توجه به درجه حفاظتش به کار خود ادامه دهد.

 استاندارد IP چیست؟

بررسی ساختار کد IP

کد IP به طور معمول دارای دو عدد مختلف است که عدد اول نشان دهنده این است که وسیله چه قدر در مقابل برخورد با اشیا و همچنین نفوذ گرد و غبار مقاوم است و آسیب نبیند. عدد دوم نشان‌دهنده‌ی درجه حفاظت و سطح مقاومت آن وسیله در برابر آب است.

جهت بررسی مقاومت وسیله در برابر گرد و غبار، آن را درون محفظه‌ای با گاز تالک قرار می‌دهند ، این گاز توسط یک دمنده به داخل محفظه وارد می‌شود تا وسیله موردنظر در معرض آن قرار بگیرد و از لحاظ مقاومت نسبت به گرد و غبار آزمایش شود.  گاز تالک، ترکیبی از مواد شیمیایی منزیم، سیلیس و بخار آب است که در صنعت به غیر از این مورد استفاده‌های دیگری نیز دارد. این آزمایش بین دو تا هشت ساعت به طول می‌انجامد که به میزان خلا محفظه بستگی دارد.

برای تعیین درجه ضد آب بودن وسیله آن را مدتی در معرض آب قرار می‌دهند. این آزمایش برای درجه حفاظت 3 و 4، یک اسپری محفظه 12.5 لیتری را پر از آب میکند. سپس وسیله وارد محفظه می‌گردد و بین یک تا سه دقیقه داخل فضای شامل آب قرار می‌گیرد تا سطح حفاظت آن در برابر آب به خوبی مشخص شود.

بررسی ساختار کد IP

جهت مشخص کردن درجه حفاظت 5 یا 6 به جای اسپری آب، از شلنگ یا نازل‌هایی دیگری با فشار بیشتر استفاده می‌شود، زیرا این دو عدد، سطح بالایی از حفاظت در مقابل آب را نشان‌ می‌دهند و برای کسب آن‌ها وسیله باید به طور دقیق بررسی شود.

برای سطح 7 ضد آب بودن، مدت غوطه‌وری وسیله در آب از سه دقیقه به سی دقیقه افزایش می‌یابد، فاصله دستگاه از سطح بالایی محفظه آب باید حداقل 0.15 متر  و حداقل عمق آب نیز باید به میزان 1 متر باشد. اگر دستگاه در این شرایط محیطی آسیب ندید، می‌تواند درجه حفاظت 7 را دریافت کند.

تمامی آزمایش‌های مربوط به کد IP به صورت ساکن و در آب شیرین صورت می‌گیرد. به طور مثال اگر قصد خرید گوشی با کد IP68 را دارید، باید بدانید که نمی‌توانید آن را به برای شنا پروانه به داخل استخر ببرید یا همراه آن شیرجه بزنید؛ زیرا امکان آسیب دیدن قطعات موبایل وجود دارد. همچنین شما نباید گوشی را داخل دریا ببرید، زیرا آب دریا می‌تواند باعث آسیب دیدن قطعات فلزی گوشی مثل پورت شارژر خواهد شد.

انواع مختلف کد IP چه معنایی دارند؟

کدهای مختلف معنای متفاوتی دارند؛ به طور مثال کد IP54 نشان می‌دهد که وسیله در مقابل ورود و نفوذ سطح کمی از گرد و غبار بدون رسوب مضر مقاوم است و در معرض جریان‌های کم فشار آب کار کند و آسیب خاصی نبیند.

عدد X به معنی عدم انجام هیچگونه آزمایشی بر روی گوشی، جهت مشخص شدن درجه حفاظت نسبت به آب، گرد و غبار یا برخورد با اجسام مختلف است و به شما می‌گوید که این دستگاه دارای این استاندارد نیست.

درجه حفاظت یا کد IP چیست؟

کد IP جزو یکی از فاکتورهایی است که هنگام خرید وسایل الکتریکی و مکانیکی است باید به آن توجه داشته باشید. اعدادی که رو به روی این کد قرار میگیرند، نشان دهنده میزان مقاومت دستگاه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار هستند. با توجه به شرایط فیزیکی محیطی که قصد استفاده از وسیله را در آن دارید؛ باید به این استاندارد و مقاومت دستگاه، توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *