دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مقایسه عکاسی اندروید و آیفون

راهنمای انتخاب
مقایسه عکاسی اندروید و آیفون

در زمان خرید یک گوشی، یک سوال وجود دارد که اغلب ما همیشه از خودمان می‌پرسیم: آیا آیفون از اندروید برای عکاسی بهتر است؟ این یک سوال تخصصی است. ما راجب تفاوت‌های اندروید و آیفون در عکاسی صحبت می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم در انتخاب گوشی‌ هوشمندتان بهترین عملکرد را داشته باشید.

قیمت

اندروید و آیفون

قیمت یکی از مهم‌ترین عواملی است که خریداران تلفن همراه باید به آن توجه کنند. تمام قابلیت‌های جدید و جذاب تلفن‌های همراه اگر توان پرداخت آن را نداشته باشید هیچ اهمیتی ندارند.

هیچ شکی در این مورد نیست که آیفونها به طور کلی از خیلی از گوشی‌های اندرویدی گران‌تر هستند. قیمت آخرین مدل آیفون موجود در بازار زمانی که این مقاله را می‌نویسیم چیزی حدود 1000 دلار است.

در همین حین، برخی از گوشی‌های اندرویدی به قدری ارزان قیمت هستند که با 30 دلار هم می‌توان یک گوشی اندرویدی تهیه کرد.

اما اندروید گزینه‌های مدل بالایی هم دارد که از برخی از مدل‌های آیفون گران‌تر هستند. دستگاه‌هایی مانند سامسونگ Galaxy S10 به اندازه یا بیشتر از iPhone XR یا XS است.

اگر از لحاظ مالی، نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید بهتر است یک گوشی اندرویدی بخرید یا یک آیفون دست دوم خریداری کنید.

اگر خیلی به قیمت تلفن اهمیت می‌دهید، پس باید حتما روی چیزی که می‌خواهید خریداری کنید تحقیق کنید.

در این رنج قیمتی سخت است که تفاوت‌های اندروید و آیفون را بگوییم. خیلی از آن‌ها قابلیت‌های مشابهی با یکدیگر دارند.

[relatedpost post=”141544″]

سخت افزار

اندروید و آیفون

جدا از بخش قیمت، شما باید از قابلیت‌های فیزیکی که گوشی‌های آیفون و اندروید ارائه می‌دهند نیز باخبر باشید.

سخت افزار از گوشی به گوشی دیگر خیلی متفاوت است. حتی مدل‌های مختلف آیفون نیز در سخت افزاری که ارائه می‌دهند خیلی باهم فرق دارند، اما به صورت کلی، آیفون‌ها بخش‌ها و شکل مشابهی با یکدیگر دارند.

از آنجایی که شرکت اپل گوشی آیفون را تولید می‌کند، آن‌ها کنترل کلی بر روی طراحی گوشی‌ را در دست دارند.

از طرف دیگر، گوشی‌های اندروید از نظر ظاهری باهم خیلی متفاوت‌تر هستند نسبت به آیفون. و دلیل این امر هم وجود تولید‌کننده‌های خیلی زیاد گوشی‌های اندرویدی است.

این به معنی این است که برخی از گوشی‌های اندرویدی دارای لنزهای پلاستیکی هستند در حالی که دیگر گوشی‌ها دارای لنز شیشه‌ای هستند. سنسورها نیز نسبت به سازنده‌های مختلف خیلی متفاوت است. بنابراین بدون در نظر گرفتن اندروید بودن، کیفیت تصاویر می‌تواند خیلی باهم تفاوت داشته باشند.

اما این حقیقت هم وجود دارد که چون گوشی‌های اندرویدی خیلی متفاوت هستند به همین دلیل نیز محبوب هستند.

رزولوشن

اندروید و آیفون

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، قیمت روی قابلیت‌های گوشی تاثیر می‌گذارد. و در این دسته‌بندی تفاوت‌های محسوسی بین گوشی‌های آیفون و اندروید وجود دارد.

آیفون برخی از بهترین ‌دوربین‌ها را برای تلفن‌های همراه ارائه می‌دهد. آخرین مدل عرضه شده توسط آیفون یک سنسور 12 مگاپیکسلی دارد که توانایی ضبط در 4K را دارد.

در همین حال، قابلیت‌های دوربین تفاوت‌های زیادی دارند.. یک گوشی ارزان قیمت اندرویدی مانند Alcatel Raven تنها یک سنسور 5 مگاپیکسلی دارد که تصاویر مبهمی را ثبت می‌کند.

اما از طرف مقابل، اندروید گوشی‌های مدل بالایی نیز دارد که رقیب سرسختی برای آیفون هستند. بیایید نگاهی به مشخصات Galaxy S10 سامسونگ بی‌اندازیم.

گذشته از سنسور دوگانه 12 مگاپیکسلی، همچنین یک سنسور 16 مگاپیکسلی با زاویه دید عریض دارد. و دقیقا مثل آیفون توانایی ضبط ویدئو در رزولوشن 4K را ارائه می‌دهد.

زمانیکه بحث به دوربین می‌رسد. هرچقدر پول بدهید آش می‌خورید. بنابراین روی یک گوشی سرمایه گذاری کنید که برای شما مناسب باشد. اگر می‌خواهید یک تجربه بدون دردسر داشته باشید که بتوانید به راحتی عکاسی کنید، به سراغ آیفون بروید.

اگر از سفارشی سازی‌ها و قابلیت‌هایی که آیفون ارائه نمی‌دهد خوشتان می‌آید، پس به جای آن یک گوشی اندرویدی تهیه  کنید.

[relatedpost post=”157053″]

 دوربین دو گانه

اندروید و آیفون

دوربین دوگانه چندسال پیش در گوشی‌های پرچم دار و گرانقیمت استفاده می‌شد. اما این روز‌ها، حتی گزینه‌های ارزان قیمت‌تر نیز این قابلیت را دارند. این بخش سطح مقایسه اندروید و آیفون را به یک سطح جدید می‌رساند.

این روز‌ها شما می‌توانید یک گوشی اندروید فوق‌العاده با دوربین دوگانه مانند Honor 10 Lite را با قیمتی کمتر از 200 دلار تهیه کنید. این گوشی یک لنز 24 مگاپیکسلی سلفی و دوعدد لنز 13 مگاپیکسلی برای دوربین پشت ارائه می‌دهد.

این به معنی این است که شما می‌توانید تصاویر بوکه زیبایی را بدون هزینه زیاد ثبت کنید.

البته، بهترین گزینه برای عکاسی با گوشی‌های اندروید پرچم دار‌های گران قیمت هستند. به طور کلی، آنها رزولوشن و عملکرد بهتری در شرایط نوری ضعیف ارائه می‌دهند. همچنین قابلیت‌هایی بهتری نسبت به قیمتشان ارائه می‌دهند.

برای مثال، گوشی 900 دلاری مانند Huawei P30 Pro هر دو لنز تله فوتو و فوق عریض را ارائه می‌دهند که تلفن‌های ارزان قیمت 2 دوربینه توانایی این کار را ندارند.

همچنین دیافراگم هم می‌تواند تا عددی مانند f/1.4 پایین بیایید. یعنی شما می‌توانید بدون افزایش ایزو تصاویرر خوبی در موقعیت‌های کم نور ثبت کنید.

در همین حال، قابلیت‌های دوربین iPhone XR در مقایسه‌ با Huawei P30  خیلی کمرنگ‌تر است. برای مثال، فقط یک سنسور عریض 12 مگاپیکسلی ارائه می‌دهد، در حالی که هواوی از یک لنز فوق عریض 20 مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

اما آیفون بدون در نظر گرفتن رزولوشن، سنسور بزرگ‌تری دارد که به گوشی کمک می‌کند در موقعیت‌های کم نور تصاویر بهتری ثبت کند. همچنین دارای لرزشگیر اپتیکال است که به شما کمک ‌می‌کند در سرعت شاتر پایین‌هم تصاویر واضحی ثبت کنید.

خیلی از گوشی‌های اندروید از نظر قابلیت‌ از گوشی‌های آیفون بهتر هستند. اما در همین حال آیفون عدم وجود برخی از قابلیت‌های خودش را با قابلیت‌های دیگر جبران می‌کند، برای مثال، ممکن است آیفون بالاترین رزولوشن را استفاده نکند اما داینامیک تصاویری که ثبت می‌کند قابل تحسین است که به شما کمک می‌کند در شرایط نوری متفاوت عکس‌های واضحی ثبت کنید.

حالت پرتره

دوربین دوگانه زمانیکه به عکاسی با گوشی‌های هوشمند می‌رسیم می‌تواند کارکرد‌های متفاوتی داشته باشد. برای مثال، می‌توانید برای ثبت عکس‌های زوم یا کلوز آپ از لنزهای عریض و تله فوتو استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید از هر دوی این لنزها همزمان استفاده کنید تا عکس‌هایی با پس زمینه تار ثبت کنید.

اگر میخواهید بفهید چگونه عکس‌های حرفه‌ای ثبت کنید، به سادگی حالت پرتره را در آیفون یا Live Focus را در گوشی‌های سامسونگ روشن کنید.

سپس سنسور دوم جادوی خودش برای ثبت تصاویر بوکه را انجام میدهد.

برخلاف یک DSLR واقعی که همچین تاثیری را با استفاده از لنز روی تصاویر انجام می‌دهد، گوشی‌های هوشمند از ارتباط نرم افزار و لنز دوم برای این کار استفاده می‌کنند.

لنزهای دوگانه با یکدیگر کار می‌کنند تا یک نقشه عمق ایجاد کنند که به گوشی کمک می‌کند تا فاصله بین سوژه تا پس زمینه را محاسبه کند. سپس از نرم افزار برای تار کردن پس زمینه استفاده می‌کند.

به بیانی دیگر، این تلفن‌های همراه افکت بوکه را تکثیر می‌کنند. مخصوصا زمانی که لنزهای دوگانه دوربین برای طیبیعی ساختن آن کافی نیستند.

مشکل این بخش این است که ممکن است در برخی شرایط غیرواقعی به نظر برسد، گوشی‌های اندروید و آیفون هر دو از محاسبه اشتباه تار کردن پس زمینه رنج می‌برند.

خوشبختانه تکنولوژی روز به روز در حال بهبود است و گوشی‌های جدیدی که در دست ساخت قرار دارند، کار بهتری در تشخیص سوژه از پس زمینه انجام می‌دهند.

برنامه‌های اصلی دوربین

اندروید و آیفون

در بیشتر بخش‌ها، برنامه اصلی دوربین آیفون و اندروید شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. مکان دکمه‌ها و انتخابات ممکن است متفاوت باشد، اما همه آ‌ن‌ها یک کار را انجام می‌دهند.

هردوی اندروید و آیفون قابلیت‌های مشابهی را ارائه می‌دهند. در بیشتر موارد تنها تفاوت آن‌ها نحوه نام گذاری آن‌ها است، برای مثال حالت پرتره که در آیفون قرار دارد در گوشی‌های سامسونگ اسمش Live Focus است.

جایی که بیشترین شباهت را با یکدیگر دارند، سهولت در استفاده از برنامه بومی دوربین است.

تنها زمان کمی طول می‌کشد تا نحوه کار با آن را یاد بگیرید. مخصوصا اگر قبلا با یکی از این پلتفرم‌ها کار کرده باشید زمان زیادی طول نمی‌کشد که بفهمید هر دوی آن‌ها تقریباً مشابه یکدیگر هستند.

[relatedpost post=”156937″]

برنامه‌های ثالث

 

اندروید و آیفون

برنامه‌ها به اندازه قابلیت‌های دوربین روی گوشی شما مهم هستند. به همین دلیل است که شما باید دستگاهی انتخاب کنید که با برنامه‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید سازگار باشد.

برای سال‌ها، اپل کنترل سختی بر روی برنامه‌های قرار گرفته روی App Store داشته است. این به معنی حق انتخاب کمتر نسبت به اندروید است.

اما از طرفی دیگر، برنامه‌هایی که روی اپ استور مشاهده می‌کنید رضایت کاربری بهتری دارند.  دلیل این امر این است که کمپانی قواعد سفت و سختی در رابطه با امنیت و کیفیت برنامه‌های خودش دارد.

از آن طرف، اندروید از برنامه‌های زیادی رنج می‌برد که بگیر و نگیر دارند. بسیاری از برنامه‌ها از باگ‌های زیادی رنج می‌برند که دلیلش وجود تفاوت زیاد بین نرم افزار و سخت افزار گوشی‌های اندرویدی است. اندروید همچنین به اندازه اپل برای برنامه‌ها آپدیت عرضه نمی‌کند، در نتیجه، بیشتر مستعد برنامه‌های معیوب است. و این یکی از دلایلی است که برخی برنامه‌ها با بعضی از گوشی‌های اندرویدی سازگار نیستند.خبر خوب این است که برنامه‌های ویرایش و دوربین زیادی مانند Lightroom و VSCO با گوشی‌های اندروید و آیفون کار می‌کنند. این به معنی این است که هر دو پلتفرم می‌توانند از مزایای ابزار عکاسی دیجیتال لذت ببرند.

کد تخفیف نورنگار

جمع بندی

متغیرهای زیادی زمان خرید یک تلفن هوشمند وجود دارد. اما مهم‌ترین بخش انتخاب بین آیفون و اندروید است. اندرویدها اگر از آیفون بهتر نباشند بدتر نیز نیستند.

اگر دوست دارید قابلیت‌های خیلی زیادی داشته باشید، اندروید مناسب شما است. اما اگر می‌خواهید گوشی برا شما یک تجربه خاص رقم بزند و همچنین عکس‌های عالی ثبت کند، پس آیفون انتخاب خیلی خوبی برای شما است.

بین برندها گیر نکنید. به جای آن راجب مشخصات دستگاهی که می‌خواهید خریداری کنید تحقیق کنید. اگر تمام چیزهاییی که برای عکاسی نیاز دارید را برای شما رقم می‌زند، بنابراین بهترین تلفن هوشمند برای شما است.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *