دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

سفر یکروزه به استان قزوین با همراهی اساتید عکاسی

اخبار عکاسی
سفر یکروزه به استان قزوین با همراهی اساتید عکاسی

از دیدگاه تاریخی، قزوین از قدیمی‌ترین مناطق شکل‌ گیری جوامع بشری در فلات ایران است. این شهر در ادوار مختلف تاریخ به علت قرار گرفتن در راه جاده ابریشم از آبادانی قابل توجهی برخوردار بود. همچنین این منطقه در سالهای ابتدایی حکومت صفویان مدتی به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد. شاید به همین دلیل است که در گوشه کنار و اطراف این شهر می‌توان شاهد مناطق دیدنی بود.

جشنواره عکس نورنگار در ادامه فعالیت های فرهنگی و هنری خود تصمیم گرفت یک تور عکاسی یک روزه جهت بازدید از این شهر تاریخی داشته باشد. این تور در تاریخ چهارشنبه 29 آبان با همراهی اساتید عکاسی برگزار خواهد. در ادامه مکان هایی که از آن ها بازدید به عمل خواهد آمد را معرفی می کنیم:

۱- بازار سعدالسلطنه قزوین:

بازار سنتی هر شهر یکی از مهم‌ترین مراکز دیدنی آن شهر است. شهر قزوین نیز ازین قاعده مستثنی نیست. به خصوص اینکه بازار سعدالسلطنه یکی از زیباترین بازارهای سنتی ایران است. بازار قزوین با معماری جالب و قدیمی که دارد، یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی و مناسب عکاسی معماری در شهر قزوین است. شاید برای شما جالب باشد که سابقه بازار در قزوین به یک هزار سال می رسد.

بازار قزوین دارای فضاهای متعدد و معماری بسیار شکوهمند است؛ به گونه‌ای که زیبایی راسته‌ها و سراهای آن، عموم گردشگران را مبهوت می‌سازد.ظاهر کنونی این بازار مربوط به دوره صفویه و پس از آن است و بیشتر بناهای فعلی‌ در دوره قاجار ساخته شده‌اند. این بازار دارای کاروانسراهایی نیز است که بازدید از آن‌ها خارج از لطف نیست.

2- مسجد جامع قزوین:

مسجد جامع قزوین بنایی به سبک چهار ایوانی است در ورودی اصلی آن در خیابان شهدا (خیابان سپه)  است. این خیابان نخستین خیابان طراحی شده ایران است که امروزه نام شهدا را بر آن گذاشته‌اند، در دوره صفوی در زمان پایتختی قزوین احداث شد. مسجد جامع قزوین به فرمان هارون خلیفه عباسی در سال ۱۹۲ هجری ساخته شده است. در یورش مغولان به قزوین، از آنجا که مهمترین مسجد شهر بود، بخشی از آن (از جمله ایوان جنوبی) تخریب شد، ولی در دوره‌های بعد مجدد ترمیم شده است.

سبک معماری آن به دوران سلجوقی و صفویه برمی‌گردد. این بنای عظیم و تاریخی وسعتی بیش از ۳۵۰۰ متر دارد. گنبد بزرگ مسجد آجری بوده و در قسمت جنوبی مسجد واقع شده است. این گنبد ، بسیار مرتفع و بزرگ با تزئینات زیبا و چشم‌نواز است که برای عکاسی بسیار جذاب است. در قسمت جنوبی مسجد محرابی زیبا پوشیده از سنگ مرمر درست شده است که اطرافش را با کاشی‌های رنگارنگ تزئین کرده‌اند و در فاصله کمی از آن منبری از جنس سنگ وجود دارد که خیلی هم زیبا است. روی دیوار آن در جاهای خاص به شکل کتیبه وجود دارد که روی هر کدام از آن‌ها به خط‌های زیبای قدیمی گچبری شده است.

3- امامزاده شاهزاده حسین قزوین:

اگر به شهر تاریخی قزوین سفر کنیم و از امامزاده شاهزاده حسین دیدن نکنیم حتما یکی از زیباترین بناهای این شهر را از دست داده ایم. بنای این امامزاده بی‌شک با امامزاده‌های دیگر تفاوتی بسیار دارد. سردر ورودی زیبا با 6 منار کاشیکاری شده و مرتفع هر عکاسی را دست به دوربین خواهد کرد.

پس از آنکه وارد حیاط می‌شوید بقعه‌ای با گنبد فیروزه‌ای و تزئینات آینه‌کاری و کاشیکاری زیبایی خودنمایی می‌کند. در میان حیاط نیز حوضی کوچک توجه شما را به خود جلب می‌کند که با نشستن در کنار آن روحتان صفا یافته و به آرامشی عجیب می‌رسد. این امامزاده در دوران‌های مختلفی مورد مرمت قرار گرفت و به جز ضریح چوبی امامزاده قسمت‌های دیگر بنا متعلق به دوران صفویه و قاجار است. درهای چهارگانه حرم یادگاری از دوران صفویه و تزئینات کاشیکاری و 6 مناره کوچک سردر شمالی از دوران قاجار به جای مانده است.

4- کاروانسرای شاه عباسی:

کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوره صفوی است و به دستور شاه عباس صفوی بنا شده و در سال 1040 هجری قمری در زمان پادشاهی شاه صفی به پایان رسیده‌است. این بنا در شهر آوج قرار دارد.

کاروانسرا از داخل دارای دو ايوان و بيست و چهار ايوانچه است و در پشت اکثر آن ها حجره هایی واقع شده است و چهارتای آن ها به شترخان کاروانسرا راه دارند. شترخان به صورت راهرويی طويل با پوشش طاق و تويزه است و زير هر طاق‌نمای آن سکويی جهت بار اندازی قرار دارد. ورودی اصلی که دارای دو سکو در هر طرف است به هشتی بزرگی می پیوندد که در هر طرفش سه غرفه ساخته اند. نمای داخلی کاروانسرا عبارت است از دو طاق‌نمای بلند شرقی و غربی که در مقابلشان ایوانی قرار دارد و پشت آن  ها اتاقی واقع شده است. در گوشه‌های بنا نیز چهار طاق‌نمای دیگر و پشت هر یک اتاقی وجود دارد. در دو ضلع شمالی و جنوبی هم جلوی اتاق‌ها شش طاق‌نما قرار دارد.

5- کاخ چهلستون قزوین:

عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی یکی از آثار مهم دوره صفویه در قزوین است که در مرکز شهر قزوین و در جنوب سبزه میدان (میدان آزادی)، در میان باغ بزرگی واقع شده است و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است. این بنا در دوره قاجاریه توسط محمد باقر سعدالسلطنه فرماندار وقت قزوین بازسازی شد و چهلستون نام گرفت. سازه ای با شکوه که در اوایل تاسیس سلسله صفویه بنا و الهام بخش برخی سازه های بعدی در دیگر نقاط کشور شد.

این کاخ که در قلب بخش تاریخی شهر قزوین و در میان باغی مربع شکل به نام باغ سعادت قرار دارد، کاخ چهلستون قزوین میزبان مجموعه ای نفیس از آثار خوشنویسی خطاطان بزرگ ایران است.

 

سفر به تمام این مکان های تاریخی با همراهی اساتید عکاسی خالی از لطف نیست. اگر شما هم علاقمند به شرکت در این سفر یک روزه عکاسی هستید می توانید از طرق زیر ثبت نام کنید:

تلفن: 02188345632

سایت :  آکامی نورنگار

ساعت حرکت روز چهارشنبه 29 آبان ساعت 5 صبح از تهران و بازگشت 5 بعد از ظهر همان روز از قزوین است. پذیرائی صبحانه بین راه و نهار در شهر قزوین خواهد بود.

لوازم ضروری سفر:

کارت شناسایی،‌داروهای شخصی، کفش پیاده روی و لباس مناسب فصل ، لیوان

لوازم پیشنهادی:

بادگیر، قمقمه آب ، کرم ضد آفتاب ، کلاه نقاب دار و عینک آفتابی

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *