دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

اخبار هفته گذشته میلادی

اخبار عکاسی
اخبار هفته گذشته میلادی

دوربین‌ ها ی جدید از نیکون معرفی شد

 

در هفته گذشته، نیکون خیلی بی‌سر و صدا از دو دوربین جدید خودش رونمایی کرد. منظور از بی‌سر و صدا این نیست که خبر آن منتشر نشد. بلکه این روز ها آن‌قدر همه اخبار مربوط به نیکون، پیرامون دوربین‌ ها ی بدون آینه سری Z این شرکت است، خبر دوربین‌های کامپکت این شرکت تحت الشعاع آن قرار گرفتند و چندان فراگیر نشد. دو دوربین جدید نیکون Coolpix B600 و Coolpix A1000 هستند. دوربین B600 تقریباً یک مدل میانی بین دو مدل B500 و B700 نیکون است. این دوربین‌ها که حسگر های کوچک و کامپکت دارند، ظاهری شبیه به دوربین‌های DSLR دارند و بیشتر به دلیل داشتن لنز‌های تله زوم بلندی که دارند محبوب هستند. این دوربین هم دارای یک لنز تله با بزرگنمایی 60 برابر است و فاصله کانونی معادل 24-1440mm را پوشش می‌دهد. البته نیکون برای اینکه بتواند در زوم این چنین پیشرفته‌ای، جلوی لرزش تصویر را بگیرد، از یک لرزشگیر فوق‌العاده 3 استاپ با تکنولوژی اختصاصی Hybrid Vibration Reduction خودش در آن استفاده کرده است. جالب اینجاست که لنزی با چنین زوم بلندی، یک مد ماکرو هم دارد که برای اشیا خیلی نزدیک به کار می‌رود.

 

Coolpix A1000

 

دوربین A1000 هم مدل پیشرفته‌تری از سری دوربین‌های A نیکون است که تقریباً معادل سری G کانن محسوب می‌شوند. یعنی دوربین‌های کامپکت نسبتاً پیشرفته‌ای که برای استفاده کاربران سطح بالاتر استفاده می‌شوند. این دوربین که علیرغم بدنه کوچکی که دارد، یک لنز تله بلند با بزرگنمایی 35 برابر در آن طراحی شده است (فاصله کانونی 24-840mm) مانند B600 یک لرزشگیر پیشرفته و سیستم تصحیح نور Active D-Lighting هم دارد.

این دوربین هم حسگر کوچک 1/2.3-inch دارد و جالب اینکه رزولوشن آن از 20 مگاپیکسل در مدل قبلی به 16 مگاپیکسل کاهش یافته است. می‌دانیم که این رزولوشن برای اغلب شاخه‌های عکاسی مناسب است و نیکون به منظور افزایش کیفیت تصویر و بهبود رفتار نویزی دوربین‌، این تصمیم را گرفته است. در عوض این رزولوشن پایین، دوربین A1000 می‌تواند با فرمت خام نیکون عکاسی کرده و همچنین با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند که برای کاربران حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد.

قیمت این دوربین‌ها هنوز دقیق اعلام نشده، اما حدس می‌زنیم که به ترتیب 400 و 550 دلار قیمت داشته باشند.

 

معرفی بیشنر این دو دوربین را در اینجا بخوانید.

 

افزایش رزولوشن دوربین گوپرو با آپدیت جدید

 

یکی از دلایل آپدیت کردن نرم‌افزار دوربین‌ ها این است که گاهی اوقات شرکت‌های سازنده، امکانات جدیدی را به آن‌ها اضافه می‌کنند که شاید در ابتدا می‌بایست هزینه بیشتری را بابت آن‌ها پرداخت کنیم. به عنوان مثال گوپرو در هفته پیش یک آپدیت جدید برای دوربین فیلم‌برداری 360 درجه Fusion خودش ارائه کرد که علاوه بر افزایش قابلیت فیلم‌برداری با سرعت 24 فریم بر ثانیه که برای هماهنگی ویدئو‌های آن با سیستم فیلم‌برداری تلویزیونی و سینمایی مناسب است، رزولوشن خود دوربین را هم از 5.2K به 5.8K افزایش می‌دهد. یعنی همان حسگر قبلی دوربین، می‌تواند با این تغییر نرم‌افزاری، با رزولوشن بالاتری فیلم‌برداری کند.
این آپدیت جدید و آپدیت‌های دیگر دوربین‌ ها ی Gopro را می‌توانید از وب‌سایت این شرکت‌ دریافت کنید.

 

دوربین گوپرو

 

سه روز دیگر تا دوربین جدید الیمپوس OM-D

 

الیمپوس درباره دوربین جدید خودش تبلیغات جالبی را شروع کرده است. در هفته‌های پیش هم گفتیم که این شرکت در حال عرضه یک دوربین پرچم‌دار است که تا امروز سعی کرده مشخصات و حتی ظاهر آن را هم مخفی نگه دارد. اگرچه شایعاتی که در اخبار منتشر شده می خوانیم، تقریباً مشخصات تخمینی آن را به ما می‌گوید، اما خود الیمپوس، تابه‌حال فقط به این نکته اشاره کرده که این دوربین یک دوربین بسیار سریع برای عکاسی ورزشی است. می‌دانیم که در عکاسی ورزشی، رقبای سرسختی مانند Nikon D5 یا Canon 1dX Mark II در میدان هستند و احتمالاً الیمپوس راه سختی را پیش رو خواهد داشت.

 

دوربین جدید الیمپوس OM-D

در جدیدترین تیزری که این شرکت از دوربین جدیدش منتشر کرده، به جای عکاسی ورزشی، عکاسی از منظره را هم می‌بینیم. در این تبلیغ، می‌بینیم که این دوربین جدید زیر باران در حال عکاسی است که اشاره به عایق‌بندی قوی آن در شرایط آب و هوایی نامساعد دارد. ضمناً قرار است این دوربین تا 24 ژانویه معرفی شود. یعنی فقط سه روز دیگر. بنابراین طی روز‌های آینده با ما باشید و اخبار الیمپوس OM-D را در نورنگار دنبال کنید.

 

 دوربین بدون آینه جدید سونی هم معرفی شد

 

سونی هم بالاخره بعد از چند سال، دوربین بدون آینه جدیدی را در رده دوربین‌ ها ی غیر فول‌فریم خودش معرفی کرد. مدل قبلی یعنی Sony a6300 تقریباً 3 سال پیش وارد بازار شده بود. این دوربین جدید تقریباً از نظر قیمت بین دو دوربین a6300 و a6500 سونی قرار می‌گیرد. دوربین جدید که Sony a6400 نام دارد، تقریباً همان بدنه و اندازه مدل‌های قبلی را دارد، اما با همان اندازه قبلی و کوچک، دارای یک نمایشگر بازشو است که می‌تواند به صورت 180 درجه رو به بالا بچرخد تا علاوه بر امکان عکاسی سلفی، برای فیلم‌برداری از خود یا Vlogging بسیار کاربردی‌تر است.

نکته مهم دیگر درباره a6400 اینکه گفته می‌شود سیستم فوکوس آن از دوربین فول فریم پیشرفته Sony a9 گرفته شده است. سیستمی که احتمالاً سریع‌ترین سیستم فوکوس در بین تمام دوربین‌ ها ی بدون آینه است. سونی قابلیت فیلم‌برداری تایم‌لپس را هم در این دوربین قرار داده است. اما سونی در هفته پیش، در مراسم معرفی خدمات  محصولات جدیدش، از یک نرم‌افزار جدید هم رونمایی کرد که به احتمال زیاد هماهنگی کامل آن را در این دوربین خواهیم دید.

 

اطلاعات بیشتر در مورد این دوربین را اینجا بخوانید.

نرم‌افزار جدید سونی Imaging Edge نام دارد و مخصوص پلت فرم موبایل طراحی شده است. این برنامه جایگزین نرم‌افزار PlayMemories Mobile برای موبایل‌ها خواهد شد و امکان کنترل از راه دور و موقعیت سنجی برای دوربین‌ ها از راه دور را فراهم می‌کند. تاکنون مدل‌های مختلفی برای کار با این برنامه هماهنگ شده‌اند که در آن میان، دوربین‌های قدیمی‌تر سونی مانند RX10 IV، RX100، RX100 VI، a7 III، a7R III و a9 را هم می‌بینیم که علاوه بر امکان انتقال خودکار عکس‌ها با رزولوشن 2 مگاپیکسل برای انتقال روی شبکه‌های اجتماعی، امکان انتقال تصاویر رزولوشن بالا و ویدئو‌های 4K را نیز دارد.

این برنامه می‌تواند علاوه بر WiFi به صورت تترینگ و از طریق سیم نیز (توسط کامپیوتر یا تبلت‌ها و موبایل‌های پیشرفته) کنترل شود. اطلاعات بیشتر درباره این نرم‌افزار را در وب‌سایت سونی مطالعه کنید.

 

دوربین موبایل با زوم اپتیکال 10x

 

شرکت OPPO در نمایشگاه MWC 2017 نمونه‌ای از یک موبایل را به نمایش گذاشت که دوربین دوگانه آن می‌توانست به صورت اپتیکال تا 5 برابر زوم کند. این اتفاق در همان زمان بسیار حیرت آور بود. چون اندازه موبایل‌ها اصولاً اجازه استفاده از زوم نوری یا اپتیکال را نمی‌دهند و امکان به کار بردن لنز‌های متحرک برای بزرگنمایی تصویر در ضخامت موبایل‌های فعلی وجود ندارد. ولی این موبایل هوشمند جدید، با همان بدنه‌ای که هم اندازه و شکل موبایل‌های معمولی بود، توانسته بود به چنین زومی دست پیدا کند.

 

دوربین‌ ها

نکته مهم در طراحی این موبایل این بود که برخلاف موبایل‌های عادی که نور از لنز عبور کرده و روی حسگر می‌تابد، در این گوشی، نور از لنز عبور کرده و توسط یک منشور (مانند آنچه در دوربین‌ ها ی DSLR می‌بینیم) شکسته شده و با تغییر زاویه 90 درجه در طول بدنه حرکت می‌کند. به این ترتیب، نور می‌تواند از لنز‌هایی که در این مسیر کار گذاشته شده است عبور کرده و امکان زوم اپتیکال را فراهم کند. این طراحی در همان زمان هم بسیار پیشرفته محسوب می‌شد و متأسفانه هیچ‌وقت به مرحله تولید نرسید.

اما در هفته گذشته OPPO اعلام کرد که موبایل جدید این شرکت، با همان تکنولوژی، می‌تواند تا 10 برابر زوم نوری داشته باشد! مانند نمونه قبلی، هنوز نمی‌دانیم که آیا این موبایل هم مانند نمونه قبلی، تنها یک نمونه است یا به تولید تجاری خواهد رسید. این موبایل در یک مراسم رونمایی، در برابر خبرنگاران و کارشناسان آزمایش و بررسی شد. اگر موبایل‌ها بتوانند زوم اپتیکال داشته باشند، دیگر نیازی به نزدیک شدن به سوژه نخواهیم داشت و طبیعتاً اعوجاجی که در عکس‌های موبایل می‌بینیم را برای همیشه فراموش خواهیم کرد.

 

لنز جدید فوجی فیلم هم معرفی شد، فاصله کانونی 100-200

 

فوجی فیلم هم لنز جدیدی را برای دوربین‌ ها ی بدون آینه مدیوم فرمت خودش معرفی کرد که در نوع خود جالب است. این لنز که GF 100-200mm F5.6 R LM OIS WR نام دارد، فاصله کانونی 100 تا 200 میلی متر را روی دوربین‌های مدیوم فرمت GFX ارائه می‌دهد که تقریباً معادل فاصله کانونی 79 تا 158 میلی‌متر در دوربین‌های فول‌فریم است. البته در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از مبدل 1.4X، فاصله کانونی آن را افزایش دهید. فوجی فیلم در این لنز از یک عدسی Aspherical و دو عدسی Super ED استفاده کرده و ضمناً لرزشگیر آن نیز می‌تواند تا 5 استاپ لرزش دست را حذف کند.
نکته جالب درباره این لنز بلند، وزن بسیار کم آن است. این لنز با دیافراگم ثابت f/5.6، کمتر از 1 کیلوگرم وزن دارد که امکان عکاسی روی دست را به عکاس می‌دهد. قیمت این لنز 2000 دلار اعلام شده است و از ماه فوریه وارد بازار می‌شود.

 

دوربین‌ ها

 

خواندن این مطلب را از دست ندهید: چگونه با لایتروم، اشکالات لنزتان را برطرف کنیم؟

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *