دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

جدیدترین اخبار دنیای عکاسی در هفته‌ای که گذشت

اخبار عکاسی
جدیدترین اخبار دنیای عکاسی در هفته‌ای که گذشت

باز هم دوشنبه شد و ما با اخبار مهم هفته پیش میلادی بازگشتیم. در هفته گذشته اتفاق‌های جالبی در دنیای عکاسی افتادند که ما بیشتر آنها را در بخش اخبار وب‌سایت نورنگار به اطلاع شما رساندیم. البته ممکن است با دنبال کردن کانال‌های ارتباطی نورنگار، یعنی تلگرام و اینستاگرام نورنگار، از برخی از این اخبار با خبر شده یا شاید هم بعضی از آن‌ها را از دست داده باشید. ما معمولاً در مجله نورنگار، اتفاق‌های مهم دنیای عکاسی را پوشش می‌دهیم، اما بعضی از خبرهای عکاسی و فیلم‌برداری هم هستند که ممکن است در هیاهوی دنیای دیجیتال از آن‌ها بی‌خبر مانده باشید.

 

1-لپ‌تاپ فردا را امروز ببینید

 

برخی از تجهیزات هستند که وقتی معرفی می‌شوند، از همان اول می‌دانیم که قرار است به عنوان یک الگوی پیشرفته از آینده آن صنعت شناخته شوند. لپ‌تاپ Asus Zenbook Duo Pro یکی از همین تجهیزات است. پردازنده Core i9، 32 گیگابایت حافظه رم و پردازنده گرافیکی Nvidia RTX2060 در جدیدترین لپ‌تاپ ایسوس نشان می‌دهد که با محصولی بی‌نظیر برای ویرایشگرهای عکس و فیلم روبرو هستیم. اما آنچه که این لپ‌تاپ را خاص می‌کند، صرفا مشخصات فوق‌العاده آن نیست. ویژگی منحصر بفرد این لپ‌تاپ، نمایشگر لمسی 4K آن است که دقیقا در بالای صفحه کلید قرار گرفته است. این صفحه نمایش که ایسوس آن را ScreenPad Plus نامیده است، یک صفحه نمایش 14 اینچی با نسبت تصویر 32:9 (بسیار عریض) است که رزولوشنی برابر 3800×1100 دارد و بنابر ادعای ایسوس، زاویه دید آن 178 درجه است.

 

لپ‌تاپ Asus Zenbook Duo Pro

اما چرا این لپ‌تاپ می‌تواند برای عکاسان و ویرایش‌گرهای ویدئو مناسب باشد؟ نکته مهم این است که این لپ‌تاپ بسیار پرقدرت، فضای کاری بهتر و بیشتری را در اختیار ما می‌گذارد. همانند کامپیوتر‌های دسکتاپ که همزمان از دو نمایشگر استفاده می‌کنند، این لپ‌تاپ، در کنار ابعاد عادی یک نوت‌بوک پرتابل، این امکان را به ما می‌دهد که ابزارها، نوار تایم‌لاین، پنل‌های برنامه‌های فتوشاپ و پریمیر و دیگر پنل‌های مشابه را در نمایشگر دوم قرار دهیم. علاوه بر این، خود این نمایشگر لمسی با دقت بالایی که دارد، می‌تواند به عنوان تاچ‌پد لمسی، مانند صفحات حساس Wacom به عنوان صفحه ویرایش عکس برای رتوش و طراحی عکس‌ها نیز استفاده شود که امکان فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

وقتی به طراحی عجیب این لپ‌تاپ نگاه می‌کنید، احتمالا متوجه حذف فضای زیر دکمه‌ها می‌شوید. اما دکمه‌های این لپ‌تاپ کامل هستند و تاچ‌پد آن نیز به سمت راست بدنه منتقل شده که همزمان به عنوان تاچ پد و صفحه کلید می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. نمایشگر اصلی این لپ‌تاپ با اندازه 15.6 اینچ و رزولوشن 4K OLED قدرت نمایش فوق العاده ای دارد و برای تنظیم رنگ در فتوشاپ و پریمیر عالی عمل می‌کند.
قیمت این لپ‌تاپ بی‌نظیر هنوز اعلام نشده است، اما می‌توانید از روی وب‌سایت Asus اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید.

 

2-دوربین فوجی اینستکس با نمایشگر LCD

 

همین هفته پیش بود که در نورنگار یک مقاله نسبتا کامل درباره دوربین‌های چاپ سریع فوجی و امکانات و قابلیت‌های آنها منتشر کردیم. هفته پیش، فوجی درباره مدل جدیدی از همین سری دوربین‌ها خبر داد که قرار است 12 ژوئن معرفی شود. این خبر در حد یک پست تبلیغاتی در توییتر بود که طبیعتا شامل هیچ اطلاعاتی نمی‌شود. فقط می‌دانیم که قرار است این دوربین جدید، برای کاربران جوان دوربین‌های عکاسی جذاب‌تر باشد.

 

دوربین چاپ سریع فوجی

 

این جذابیت چیست؟ هر چند هنوز نمی‌توانیم دقیق درباره آن نظر دهیم، اما احتمالا اشاره فوجی به مهم‌ترین قابلیتی است که در این دوربین‌ها قرار گرفته است: یک نمایشگر LCD! قابلیتی که به نسل جوان که دوست دارند تا عکس هایشان را قبل از چاپ ببینند، امکان می‌دهد تا از این دوربین‌ها که چاپ مستقیم دارند همانند دوربین‌های دیجیتال عادی استفاده کنند. باید منتظر بمانیم و ببینیم فوجی طی یکی دو هفته آینده چطور می‌خواهد ما را شگفت‌زده کند.

[relatedpost post=”101541″]

 

3-تبدیل لنز‌های کانن به سونی از یانگنو

 

بسیاری از ما، برند چینی یانگنو را به واسطه لنز‌های ارزان قیمت و فلاش‌های کارآمد و مناسبی که ارائه می‌کند می‌شناسیم. اما این برند، هفته پیش یک مبدل لنز عالی برای تبدیل لنز‌های کانن EF به مانت سونی E را معرفی کرد که احتمالا برای کسانی که می‌خواهند از دوربین‌های باکیفیت سونی همراه با لنز های بی‌نظیر سری L کانن استفاده کنند، بسیار جالب خواهد بود. مبدل لنز EF-E II Adapter for Sony E-mount از شرکت Yongnuo ، به ما امکان می‌دهد تا لنز‌های مانت EF و EF-S کانن (لنز‌های مخصوص دوربین‌های فول‌فریم این شرکت و لنز‌های ارزان قیمت مخصوص دوربین‌های APS-C مانند 80D) را روی دوربین‌های فول‌فریم سونی مانند A7 III نصب کنیم. اما نکته مهم درباره این مبدل این است که از فوکوس خودکار و موتور فوکوس‌های پیشرفته این لنز‌ها می‌توانید همراه با سیستم فوکوس فوق‌العاده دوربین‌های سونی استفاده کنید.

علاوه بر این یک دکمه Function قابل برنامه‌ریزی هم روی این مبدل قرار گرفته که مانند لنز‌های دوربین‌های بدون آینه فول‌فریم کانن و نیکون، بتوانید عملکرد‌های مختلف دوربین را با آن کنترل کنید. همچنین روی این مبدل یک درگاه USB هم قرار دارد تا در صورت نیاز در آینده بتوانید نرم‌افزار داخلی آن را آپدیت کنید. دکمه مخصوص انتخاب فوکوس دستی یا خودکار، پیچ استاندارد ¼ اینچی برای نصب روی سه‌پایه هم از دیگر امکانات این مبدل لنز هستند. این مبدل از ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

اما یانگنو یک فلاش جدید را هم همراه با همین محصول معرفی کرد که قرار است با سیستم فلاش‌های YN622  و YN560TX  هماهنگ شود و استاندارد جدیدی در زمینه نورپردازی Off Camera Flash برای محصولات این شرکت محسوب می‌شود. یانگنو هنوز درباره جزئیات این فلاش چیزی نگفته است. اما به زودی اطلاعات جدیدی درباره آنها دروب‌سایت نورنگار منتشر خواهیم کرد.

 

4-لنز‌های پاناسونیک را بلند‌تر کنید

 

پاناسونیک هم مانند نیکون و کانن، به شدت پیگیر موضوع دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه خودش است. این شرکت هفته پیش از معرفی دو مبدل تله یا Teleconverter جدید برای دوربین‌های سری S در ماه جولای خبر داد. به این ترتیب مبدل‌های 1.4 و 2 برابر این شرکت می‌توانند هم روی لنز مهم این سری یعنی S Pro 70-200mm f/4 OIS پاناسونیک نصب شوند و هم روی مدل f/2.8 این لنز که قرار است سال بعد وارد بازار شود، قرار گیرند. با این اوصاف، این مبدل می‌تواند لنز 70-200 f/2.8 پاناسونیک را به 100-280 میلیمتر یا به 140-400 میلیمتر تبدیل کنند که برای یک دوربین فول‌فریم، فاصله بسیار بلندی محسوب می‌شود.

 

مبدل لنز

ساختار این مبدل لنز بسیار پیچیده است. به طوری که در مدل 1.4x آن، از 7 عدسی در 4 گروه استفاده شده که دو تای آن از نوع Ultra High Refractive  هستند. مدل 2x هم تقریبا همین شرایط را دارد با این تفاوت که به جای 7 عدسی, 8 عدسی دارد. از انجا که این دوربین و لنز‌ها، برای عکاسی حیات وحش و عکاسی ورزشی در فضای باز هم کاربرد زیادی دارند، هر دوی آنها به صورت عایق‌بندی شده طراحی شده‌اند و به همین دلیل با قیمت نه چندان ارزان 500 و 600 دلار عرضه خواهند شد.

 

5-پاناسونیک S1 یکی از بهترین دوربین‌های فیلمبرداری خواهد شد

 

وب‌سایت DPreview تمامی ویدئو‌های معرفی محصوص و آموزشی خود را با دوربین GH5 ضبط می‌کند تا نشان دهد که این دوربین‌ها مورد تایید گروه محتوای این وب‌سایت هستند. اما با آپدیت جدیدی که پاناسونیک برای دوربین‌های سری S1 خود منتشر کرده است، امکانات فیلمبرداری این دوربین‌ها در سطح سری دوربین‌های GH5 یا حتی پیشرفته‌تر خواهد بود. امکاناتی که خیلی از آنها را در دوربین‌های فول‌فریم دیگر نمی‌توانید پیدا کنید.

در این میان مهم‌ترین آپدیت را می‌توان به امکان اضافه شدن قابلیت فیلمبرداری با پروفایل V-Log Gamma مخصوص پاناسونیک در این دوربین نسبت داد. با وجود این پروفایل، Dynamic Range حسگر این دوربین به 14+ استاپ می‌رسد. می‌دانیم که این محدوده ثبت نور‌، حتی از سری GH5 هم بیشتر است. دلیل این موضوع نیز به اندازه بزرگ‌تر حسگر این دوربین فول‌فریم برمی‌گردد که از حسگر میکرو چهارسوم GH5 مساحت بسیار بیشتری دارد. این همان پروفایلی است که در دوربین‌های سینمایی VariCam پاناسونیک دیده‌ایم و احتمالا می‌تواند تصاویری در حد و اندازه‌های همان دوربین‌های حرفه‌ای را برای ما ثبت کند.

 

پاناسونیک S1

علاوه بر این، امکان ضبط ویدئو‌های  4:2:2 10-bit 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه به صورت داخلی هم با این به روز‌رسانی، به دوربین Panasonic S1 اضافه می‌شود و می‌توانید با استفاده از یک رکوردر جانبی ویدئو‌های 4:2:2 10-bit 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه هم با آن ضبط کنید. فیلمبرداران حرفه‌ای احتمالا از افزوده شدن قابلیت‌هایی مانند نمایش Waveform و LUT های داخلی خود دوربین به این سری دوربین‌ها بسیار خوشحال خواهند شد.

این به روزرسانی رایگان نیست. البته اگر دوربین پاناسونیک S1 خودتان را تا قبل از ماه جولای خریداری و در وب‌سایت پاناسونیک ثبت کرده‌اید، نیازی نیست هزینه 200 دلاری آپدیت آن را پرداخت کنید و این کار به رایگان برایتان انجام می‌شود. اما  از آنجا که این آپدیت اصولا برای فیلمبرداری و نه عکاسی استفاده می‌شود، کسانی که بعد از این تاریخ، این دوربین را خریداری می‌کنند، می‌توانند در صورت نیاز، هزینه این آپدیت را جداگانه پرداخت کنند.

 

کد تخفیف نورنگار

6-فول‌فریم‌هایی که برای ویدئو ساخته می‌شوند

 

هفته پیش پاناسونیک خبر از دوربین فول‌فریم 4000 دلاری خودش داد که با تمرکز بر روی امکانات و قابلیت‌های فیلمبرداری ساخته شده است. دوربین پاناسونیک S1H که بدنه و ظاهری شبیه به دیگر دوربین‌های سری S این شرکت دارد، می‌تواند با استفاده از حسگر فول‌فریم خودش، با رزولوشن 6K و سرعت 24 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. البته اگر رزولوشن فیلمبرداری آن را روی 4K قرار دهید، سرعت فیلمبرداری با آن نیز به 60 فریم بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند. اما نکته مهم درباره پردازشگر این دوربین است که می‌تواند ضبط ویدئو‌ها را تا جایی که باطری دوربین خالی شود یا کارت حافظه آن پر شود، به صورت پیوسته ادامه دهد.

 

بهترین دوربین بدون آینه

 

پاناسونیک اعلام کرده که این دوربین دقیقا عملکرد و کیفیتی مشابه دوربین‌های سری VariCam این شرکت خواهد داشت. Dynamic Range این دوربین 14 استاپ بوده و امکان استفاده از V-Log و V-Gamut اختصاصی پاناسونیک را دارد. ضمنا اگر می‌خواهید از آن در پروژه‌های حرفه‌ای استفاده کنید، پاناسونیک خیالتان را بابت لنز‌های مخصوص این دوربین‌ها نیز راحت می‌کند. این شرکت قرار است تا سال 2020 (یعنی سال آینده میلادی) 10 لنز مانت L را برای این دوربین‌ها ارائه کند و ضمنا از طریق مبدل لنز EF به PL این شرکت، کاربران می‌توانند از حدود 50 لنز سینمایی دیگر نیز روی این دوربین‌ها بهره ببرند. مانت L یک استاندارد مشترک بین دوربین‌های فول‌فریم سیگما، لایکا و پاناسونیک محسوب می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره این دوربین و امکانات سینمایی پیشرفته آن، وب‌سایت نورنگار را دنبال کنید.

 

[relatedpost post=”103516″]

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

نویسنده : امیر یاری

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *